tuumis

Heinäkuu

Heinäkuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.07.2014 09:47

Rohkaiskaa
Hei , hei, heinähatut :D Pidettäiskö tämä kuukausi tuumausmyssyn sijaan heinähattua ja syötäs heinävelliä joksi mieheni raparperikiisseliä kutsuu. Toivon tietenkin että joka päivä edes muutama kirjoittaja kävisi näin lomakuukautenakin.

Vaikea oli aloittaa kirjoitus kun jokaiselle tuttu tunne "en saa tekstiä tulemaan". Lukiessani Tiinan kirjoituksen jonka hän oli tänään tuonut viime kuun osiolle. Siinä kerrotaan ikävästä tapahtumasta kolmen pojan surmasta, uutisissa oli äsken täälläkin selostus tapahtumasta. Hirveä tuska on poikien perheissä ja tähän suruun sekä murheeseen yhtyy monet ihmiset ja uskon että pelkoakin on ilmassa sillä on kyse terroriteosta.
Tarvitsemme rohkaisua sekä rohkaisijoita jotka nostavat Jumalan antamilla sanoilla sekä pyytävät viisautta tekoihin.
Kannetaan rukouksin poikien perheitä♡

Annukka kirjoitti ramadan vietosta eilen, piti taas googlettaa sillä en tiennyt miten sitä vietetään ja miksi. On hyvä kun kerrotte noita asioita ihan paikan päältä, herättää halua oppia lisää asiasta. Ihmeellistä että päivät syömättä ja yöllä syödään. Varmaan vaikeaa tuo helteellä kun ei saa edes juoda......., voi kun heidät voisi johtaa elävän veden lähteelle ☆

Täällä edelleen sateinen keli ja mielialakin sen mukainen , tuli mieleen runo masentunut siili.........etsin onko sellaista olemassakaan vai pitääkö itse kirjoittaa :idea: Mikään ei innosta ja piikit pystyssä kerällä.......olotila. Pyysinkin kyytiä pois täältä mut ei käy kun tulossa miehen sukulaisia huomenna joten :? Oikeesti tuntuu hurjalle ajatus jos täällä pitäis viettää loppu elämä, tulisi höperömmäksi mitä nyt olen. Tarvitsen rohkaisijoita.......

Nostakaa päänne ja katsokaa eteenpäin siellä on tulevaisuus ja toivo! Mennään yhdessä tämäkin kuukausi tuumaillen heinähattu heilahdellen...... :lol:
ps. Etsin sitä siili runoa joka onkin nimeltään " tunteellinen siili ", noh sellaisia me ollaankin tai ainakin minä.
meju
Ylläpitäjä

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 01.07.2014 12:11

Anna rauha tunteiden vaihteluissa, tämä rukous jäi mieleen jostakin kesäjuhlanm rukouksesta. Sillä optimismia me aina tarvitaan, kaikissa elämäm tilanteissa. Tämäkin maa, kun tänään ip haudataan nämä nuoret miehet. Ja ilmassa todela monenlaista, kun Sderotin ja Adsodin liepeille tippuu ohjuksia, ja niistä syttyy tulipajoja, sen lisäksi että asukkaat joutuvat pelkäämään. mihin tippuvat. Tämä on kollektiivista rankaisua, jos mikä. Anteeksi nyt joillekin, mutta täältä asiat näyttävät toisenlaisilta kuin siellä Suomessa.
Kuienkin, toivossa eletään. Olin tänä aamuna Revivei Israelin rukoushetkessä, ja siellä rukoiltiin siunausta, ei kostoa kaikille tahoille. Rukoiltiin myös messiaanisten puolesta, joita vastaan tällä hetkellä monenlaista ilmassa, mutta vastustajille rukoiltiin siunausta ja Jeesuksen tuomaa valoa.Yksityisinä kristittyinä meidät on pantuu siunaamaan vainoojiamme, mutta valtiolla taas on velvolisuus suojella kansalasiaan.
Herra kanssamme ja kanssanne!!!!!!
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 01.07.2014 13:52

Heinäkuun tuumailijat, haluammehan jatkaa läpi kesän kirjoituksia. Monet tarvitsevat rohkaisua, elämässä tapahtuu niin monenlaista. :!: :?: :o :roll:
Matka jonka teimme siskoni kanssa meni hyvin. 90.v veljeni kotona oli lämpimät juhlat. Oli kutsuttu vain veljeni ja hänen vaimonsa lähisuku. Koska aviopari olivat samasta kylästä me kaikki olimme tuttuja keskenämme.
Yö paikka sisareni kanssa järjestyi sukulaistytön luona, joka nuorisokirjailijana on saanut tunnustusta. Oli kiva paremmin tutustua tyttöön jonka lapsena olimme nähneet.
Sisareni kanssa teimme yhdessä elämäkerta runon syntymäpäivä sankarista, kiire meillä oli mutta olihan se tyhjää parempi.
Nyt olen kotona ja aika väsynyt, tuntuu että kaikki lihakset ovat kipeänä. On taas vaikea aloittaa tätä elämää. Ennen matkaa oli kiire saada pihamaata kuntoon. Tein yli voimieni.

Tänään lapsenlapsi lähti rippikoululeirille, sydämeni on täynnä rukousta ja huokausta, jospa Pyhähenki saisi koskettaa niin, että syntyisi pysvä halu, elää Jumalan yhteydessä. Olettehan mukana rukousrintamassa.......

Oli mukava että Annukkakin kertoi meille mitä sinun elämäänsä kuuluu, kun asut alueella jossa on paljon muslimi asutusta. Siunausta ja varjelusta elämääsi.
Tällä viikolla jos Jumala suo, on tarkoitus mennä Hannaa tervehtimään.
KESÄ JATKUU SAAMME SIITÄ ILOITA! ! !
amanda

ViestiKirjoittaja Annukka » 01.07.2014 17:11

Amanda, kerrothan lampimia terveisia Hannalle tavatessasi minultakin ja kaikilta meilta ystaviltaan taalla. Kiitos.

Majiksessa mina kirjottelin Takkahuone-osioon, nyt on ollut vahan vaikea loytaa paikkaa mihin kertoa
takalaista. Jokatapauksessa mainitsen, etta on monella tapaa surku-olo nyt. On vaikeaa noitten
nuorten turha kuolema terroristien kasissa. Ja heidan kotivakiensa suunnaton suru. Mutta kylla
lahes koko kansa suree heidan kohtaloaan. Kaupunkikuvassa oli tanaan Siionin aukiolla ison iso
ympyra taynna eilen poltettuja kynttiloita. Ja joitakin yha seisomassa kyyneleitaan pyyhkien
kynttiloitten aarella. Kauempaa Kavelykadulla seisoi muutama nuori kaukaisuuteen katsoen,
vakavalla naamalla. Koko ajan tulee tuo asia taalla asuessa mieleen.....

Toinen surkujuttu on kun lahinaapurustossa tyhjenee huoneistot. Alakerrassa asui ihana
hebronilainen perhe, iloisia ja auttavaisia. Rakensivat oman talon ja muutama viikko sitten
muuttivat sinne. Isanta hyvastellessaan tuumi, etta ilolla muuttavat, kun tassa ymparistossa
on useimmat naapurit niin PAHOJA!

Naapuritalossa asui kaksi vanhaa katolilaista naista. Toinen kuoli talvella, toinen on nyt
hoitokodissa. Veljensa kavi eilen tyhjentamassa sen asunnon. Naitten naapureitten kanssa
olin eniten englannin kielen takia tekemisissa. Kerrankin se nyt kuollut Jamila soitti ja pyysi
kylaan "kun on niin yksinaista ja kukaan ei tule kaymaan". Kavin hanta joskus tervehtimassa
sairastaessaan syopaa. Ja muutaman kerran ehdotin rukoilemista, mihin suostuivat.
Kun katson noita tyhjia ikkunoita, vakisin tulee ikava heita molempia.

Koettakaa ystavat muistaa Israelia kaikkine probleemeineen ja sita, etta juutalaiset ja
arabit loytaisivat henkilokohtaisen Vapahtajan Jeesuksessa Messiaassa.
Annukka

ViestiKirjoittaja rine » 01.07.2014 19:33

http://israelupdate.achlak.net/
Laitan tuon linkin tänne, jossa on kerrottu uutinen kolmesta nuorukaisesta,
liian varhain sai heidän elämänsä päättyä järkyttävällä tavalla.
Liityn rukousketjuun, etta juutalaiset ja
arabit loytaisivat henkilokohtaisen Vapahtajan Jeesuksessa Messiaassa.

16-vuotiaan Naftali Frenkelin äiti Rachelle Frenkel, joka esiintyi kolmen siepatun pojan äitien edustajana medialle, sanoi haastattelussa pari päivää ennen Israelin kansaa järkyttävää ilmoitusta yrittävänsä pysyä lujana ja rohkeana toivossa, kunnes heidät löydetään elävinä lisäten, että hänellä on sen jälkeen aikaa ja mahdollisuutta romahtaa, jos kauheat uutiset niin vaativat. Hän pyysi ihmisiä rukoilemaan myös niiden esirukoilijoiden puolesta, jotka taistelevat hänen ja kahden muun äidin kanssa. Rukousten tukea tarvitsevat myös nuorten perheitten lisäksi ystävät ja opiskelutoverit yeshivassa, jossa he opiskelivat, kuten muutkin opiskelijat, ja koko kansa.

Amandalla ollut virkistävä matka, nyt on lepo paikallaan siinä ne lihaksetkin vertyvät, myös minulta Hannalle halaukset ja lämpimät ajatukset.

Olen viimepäivinä törmännyt usein tekstiin, ja saarnoihin jossa israelilaiset pääsivät egyptin orjuudesta
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa."
Juuri nyt kaipaan johdatusta elämässäni kuin mooses, että saisin Tiinan sanoin rauhan tunteiden vaihteluissa.
sadellut on täälläkin, mennessä kastuin tihkusateen alla, tulomatkalla ei kerinnyt sade yllättää.

Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kelläpä, kellä
on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikkikuoren alla
sitten itkeskeli.

-- Kirsi Kunnas
rine

ViestiKirjoittaja meju » 02.07.2014 10:02

Johdattaa
Jesaja 40:26
Huomenta sinulle joka tänään johdatettu tänne tuumikseen ☆
Rine toi ajatuksen johdatuksesta viitaten Moosekseen. Tuskin siihen aikaankaan moni uskoi että tämä mies kulkee johdatuksessa sillä oliko 40 vuotta erämaassa johdatusta jne........tosin sekin vaellus pitkitty ihmisten niskuroinnin takia.
Ajattelinkin alkaa lukemaan Mooseksen elämästä seuraavaksi.
Tiina ja Annukka tuoneet uutisia Israelista, siellä asuminen on ihan toista kuin piipahtaminen viikoksi tai pariksi. Uskon että meikäläistä kyllä usein pelottaisi ja epäilykset onko tosiaan tämä maa ja kansa Jumalan silmäterä. Sisaret ovat uskollisesti maassa minne heidät johdatettu vaikka sodankin ääniä kuuluu.....
Meikä masentuu siitä kun saa olla rauhassa maalla .........,mikä on ihminen että Jumala armahtaa sekä kasvattaa erilaisissa "erämaissa".

Amanda, ota iso pussukka mukaan kun menet Hannan luokse laittaen meidän terveiset siihen ja muistakkin viedä ne halirutistuksen kera. Hanna on meille niin rakas ♡ Johdatuksessa on hän kulkenut kuten monet tiedätte ja osa varmaan lukenut hänen kirjansa joka koskettava. ☆♡☆♡☆♡☆♡☆♡☆

Eilen innostuin marttailemaan tehden pullataikinan ihan itse :) Siitä on vuosia kun leiponut sillä en koskaan tykännyt ruuanlaitosta enkä leipomisesta. Täällä maalla on aikaa ja isompi keittiökin kuin kaupungissa jossa vaan pirni komero keittiönä verrattuna tähän. Niinpä välähti että kokeilen osaanko, onneksi on tämä tabletti josta ohjeita selailin vaikka onhan jauhopussin kyljessä hyvät ohjeet. Innostuin tekemään mustikkapiirakankin pullataikinaan. Tosi hyvän makuista tuli, korvapuusti näöltään oli sitä sun tätä mutta vailtsin parhaat erikseen joita tarjoan vieraille tänään :P Tästä se alkaa innostus sillä tykkäsin leipomisesta ja yllätin itsenikin......Odotukset ei olleet suuret niin oli helppo ylittää "rima"
Ajattelin sitä kuinka moni asia jää edes kokeilematta kun ei kokeilekkaan epäonnistumisen pelosta.

Nostakaa silmänne ylös ja katsokaa kuinka aurinko, kuu, tähdet radallaan........tuossa alkuun laittamassa Raamatun kohdassa herätellään meitä luottamaan Jumalan johdatukseen sillä miten muuten taivaan kappaleet paikallan olisivat.
Hups nyt heinähatun sisällä alkaa kuumia ajatuksia ja alkaa hattu höyryämään joten parempi nyt jäähylle mennä :idea:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 02.07.2014 18:57

Se on kyllä totta, että täällä tapahtuu monenlaista, melkein aina pitää joku toosa olla päällä, että tietää missä ollaan menossa! Sieppaukset, hautajaiset, palestiinalaispoika tapettuna, Israel syytettynä knessetin arabiedustajan taholta, olipa syy tappoon rikollisuus, tavallinen tai jpku muu...ainakin kolme tulipaloa tänään Jerusalemissa, tuo mieleen yli 20 v sitten tapahtunee, jolloin itsekin jouduttiin evakkoon, ja luultiin kotimme palaneen, mutta Jumala oli kääntänyt tuulen suunnan....n.3.5 richterin manjäristys pohjoisosassa maata, mitä vielä...naarmutettiin jonkun autoa ostosmatkalla...... :roll: :roll:
Vuoret väistukööt ja kukkulat horjukoot...
Kyllä me täälläkin joskus ihmetellään, miten Jumala kansansa pani juuri tällaiseen paikkaan?????
Ja omallekin kohdalle pitää usein muistuttaa, että Hän tietää ja tuntee tilamme ja olomme. :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja eva » 02.07.2014 22:19

Kiitos Israelin ja muistakin terveisistä!
Odottelin Tiinaa jo tänne, kun juhlatkin alkavat.
Nyt olen avioliittolomalla, kuten ystäväni sanoi. Mies nuorison kanssa lähti Ruunaalle viikoksi. Valtava määrä kalastusvälineitä mukana. Toivottavasti saavat edes maistiaisia syödäkseen. Leivoin mukaan heille piirakoita ja sämpylöitä, että edes muistaisivat minua. ;)
Nyt tuli jo soitto, että yksi taimen on tullut.
:) Mainiota, kun tuntui tuttu kaupunki niin erilaiselta. Vähän olen keskustassa kesäisin liikkunut. Sain pyöräiltyä sadekuurojen välissä ja tuntui ihan mukavalta.
Suunnittelimme muistotilaisuutta ja kävin kirjastossakin pitkästä aikaa. Lukemista on kyllä riittänyt. Sanan Suvipäivillä tapasin Kati Roligin ja nyt innostuin uudelleen lukemaan hänen elämäkertaansa. Vanha kirja löytyi mökiltä. Nähdessämme Kati kertoi nähneensä yhden nuoren rippikoulunopettajan ja joivat yhdessä kahvit. Kati oli kysynyt, Tuleeko nykyisin rippikoulussa nuoria uskoon? Opettaja oli sanonut, Kyllä se meillä on tavoitteena. Kati siihen, Ei se riitä, jos ette te selkeästi sitä kehota ja opeta. Kati saikin kuulla, että iltaisessa rukoushetkessä 13 nuorta oli antanut elämänsä Jeesukselle. Kati oli hyvä ROHKAISIJA.
Taisi tuolla edellä olla juuri ROHKAISUSTA.
Meidänkin kalastaja nuorukainen menee rippikouluun ensi vuonna. Tuumislaisilla riittää rukousta. :)
"USKO ON ...
VAELTAMISTA JUMALAN KASVOJEN EDESSÄ,
EI YSTÄVIEN SILMIEN EDESSÄ!
Nyt lähden nukkumaan ja ensin jalkaan tromposolia.
Maat metsät hiljenneinä ja
meret tyyntyneinä,
kiittävät Jumalaa..
eva

ViestiKirjoittaja meju » 03.07.2014 10:11

Muistuta
Jesaja 43:26 on lause joka puhutteli "muistuta sinä minua". Tiina toi kirjoituksensa loppuun ajatuksen tästä muistuttamisesta jota ainakin itse tarvitsen päivittäin. Muistammeko todellakin asemamme Jumalan lapsina jo tässä ajassa. Kannattaa lukea Jesaja 43 kokonaan niin löydät sieltä varmasti tälle päivällekkin asian jonka olet unohtanut.

Eilen oli tilanteita moniakin että sain kokea muistutuksen "elä pelkää ". Meille tuli vieraita tuvan täydeltä ja tunnetusti olen vähän niinkuin hädissäni näitten miehen sukulaisten kanssa kokien etten osaa edes jutella ja tuntuu etten muista mitään. Tarjoilukin jännittää ja etenkin kun piti laitta niitä omia leivonnaisia esille ja vieraana ihmiset jotka taitavia leipojia ja joukossa pihakilpailun voittajakin eli puutarha asiat hallussa. Katsastelivat meidänkin kasvimaata :D :D ja luin ajatuksensa...... Reikihoitaja oli mies vieras ja siinä olikin tilanne vaikein kun en paljoa perehtynyt asioihin mutta koen että voiman lähteemme ei ole sama. Monesti keskusteluissa tuli lause" mitä mieltä helluntalaiset". Miehen sukulaisten mielestä olen kummajainen kun olen helluntalainen ja ainut oikea tuntuu olevan pääkirkkoon liittyneet kuten tämä reikihoitajakin. Keskustrlu tuli homoudesta ja siitä mitä mieltä helluntalaiset, vastasin että en voi vastata kaikkien puolesta mutta Raamatussa on selvästi kuinka Jumala loi miehen ja naisen pariksi. Oikeesti ärsyttää tuo kun ei ymmärretä ei meitä pelasta helluntalaisuus eikä luterilaisuus jne.... mutta tärkeää on tuntea Jeesus Kristus henk.koht.
Ymmärrän omasta kokemuksesta ennen uskoon tuloani että ihan turha ruveta "saarnaamaan" sillä se karkoittaa etemmäs kuten itsekkin viskasin roskikseen kaikki hengelliset kirjeet ja lehdet.....
Jippii minä uskon Jeesukseen......tämä laulu alkoi soimaan kun keskustelumme jatkui ja tämä reikihoitaja alkoi kysymään tunnenko heidän naapuriaan kun hekin niitä helluntalaisia :lol: Hän kertoi nimet ja silloin tämä jippii laulu alkoi soimaan sillä tiedän heidän puolestaan varmaan rukoillaan kovastikkin. Nämä naapurit on evankelistoja ja Rine sinakin tietää heidät muistelen että joskus pyöräretkellä olivat pitemmälläkin.........
Ymmärsin että he olivat kiinniotettuja kun koko ajan tenttailivat, mieheni aina alta kulmien katsoi että mitähän vastailen. Koin että sain viisautta ja muistin että joskus hyvä olla vaitikin eikä ruveta väittelemään vaan huokailin veren voimaa ja suojaa sillä oikeasti koin henkivaltojen taistoa.

Muistutusta en tarvitse siitä että tänään pääsen kaupunkiin jippiiiiiiiii, kohta alankin lähtöpakkausta ja siivousta tekemään. Yritän käydä kitkemässä näön vuoksi porkkanapenkkiä kun en vaan repisi pois oikeita taimia. Näin voi käydä hengellisestikkin taitamattomalta kun menee kitkemään sellaisia penkkejä joita ei pitäs vielä harvennella kun ei ihan varma lähteekö oikeakin taimi rikkaruohon mukana. Itselle niin käynyt kun kiskassut porkkanataimen vierestä rikkaruohon niin hups lähti pieni oikea taimikin. Me ollaan joskus liian hätäisiä kitkemisessä monien lähimmäisten elämästä asioita joita luulemme että ne estää kasvun, ajallaan ja sittenkin vasta silloin kun olemme varmoja että nyt on aika nyhtästä....

Eva kertoi Kati Ronningin kirjasta, saakohan sitä enään mistään ? Kati on lämmin persoona ja hyvä puhuja, Orolla olen pari kertaa häntä kuunellut. Kiva tavata Evaa Kirkastusjuhlilla, Rine tulee sekä Kuopion ystäväni, entäs muita? Pihlajaa toivoisin näkeväni ja "pakotetaan" hänet tänne tuumikseen ;)

Olen koukussa TV ykkösen sarjaan nimeltään "kyläsairaala", ohjelma tulee klo 17.10 ja uusintana klo 10. Eilen oli ne vieraat joten nyt odotan tätä uusintaa ja sen jälkeen ehkä......meen kitkemään.
Toivottavasti en kirjoituksillani ole kitkenyt orastavia taimia......

Muistetaan Jeesus on sama tänään kuin eilenkni ja iankaikkisesti :idea:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 03.07.2014 10:38

Tiina ei nyt voi olla lisäämättä vielä eiliseen jeremiaadiin tämän alueen jutuista, että etelässä Sderotin alueille tippuu ohjuksia sen kun kerkiää, mutta päivän tunnussanassa on...
Ei kuulla enää väkivallasts sinun maassasi,
eituhosta eikä turmiosta sinun rajojjesi sisällä. Jes 60,18
Ja viel lisäksi Jesaja 19
Sinä päivänä Israel on kolmantena Egyptin ja Assurin rinnalla,
siunauksena keskellä maata.
Herra Sebaot siunaa niitä näin
Siunattu olkoo Egypti, minun kansani,
ja Assur, minun kätteni teko,
ja Israel, minun perintöosani!!!!!
Toivoa on, jo tänäänkin.
Tiina

Seuraava