tuumis

Marraskuu

Marraskuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.11.2018 15:47

Marraskuu terveiset Juuasta, Ellinkulmassa kahveella tällä hetkellä. (googlaa) Muistu yxkax mieleen etten ole vaihtanut uutta kk. :D
meju
Ylläpitäjä

Re: Marraskuu

ViestiKirjoittaja pappa » 01.11.2018 21:18

Pittääpä se "eskon puumerkki" käyvä tänne tökkäämässä, vaikka ei mittään erikoista kerrottavaa olekaan.
Ystävät seurakunnassa kertoilee aistineensa minun reissailleen pitkin ja poikin kotimaata. Siinä on sitten saanut selitellä pääasiassa vain oman tontin kiertelyä olleen koko kesän. Vain joku halki Suomen reissu on tullut tehtyä koko vuonna, kun ei enää jaksa inspiroitua pikaisista pyrähdyksistä sukuloimaan tuonne lounais-Suomeen. Pienetkin askeleet alkaa tuntua isoilta ja koti on vaan mukava paikka, vaikka vaihtelua kaipaisikin.
Lassen "puukylän" ohikin olis kiva ajella talkoohommiin, mutta taitaa laiskamato pittää vaan paikallaan.
Herran työssä kehotetaan olemaan innokkaita ja sitähän voi olla toimittamassa missä vain. Jospa sitä intoa jostain löytyisi. Edes vähän :!:
pappa

ViestiKirjoittaja Eeva » 02.11.2018 09:25

Eilen olin Yo:lla Veritas-Foorumissa. Finlandiakirjailija Juha Hurme ja Timo Junkkaala keskustelivat: "Uskonnoton Suomi- Tulevaisuuden toivemaa? Erilaiset katsomukset pelissä. Kait siinä oli tarkoitus totuutta etsiä. Jäin ihmettelemään, kun jäi niin vaisuksi ja evankeliumi ei ainakaan kirkastunut. En tiedä, mikä oikein mitkä säännöt. Moredaattori sanoi olevansa tarkkana, ettei saa olla asiaton. Usko Jeesukseen ei häviä Suomestakaan, näin uskomme.
Päivällä oli rukousryhmä ja Foorumin palaveri. Aamulla olin kaupassa jo klo 7. Touhut väsytti niin, että kärsivällisyys petti illalla. Vähän vaan tarvitaan ja sitten. Anteeksipyynnön paikka ennen auringon laskua. (taisi olla jo laskenut) Mutta ennen nukkumista. Aamen
Minä oli lähdössä su Hkiin Israel 70v juhlaan ja eilen kuljettaja lähetti viestin, että matka perutaan. Ei ollut riittävästi bussiin lähtijöitä. Jospa eri järjestöt toimisivat yhdessä, ehkä olisi toteutunut.
On tässä iso ilo, tytön poika pääsi Tikkakoskelle Ilmavoimiin.
Nyt lähden tekemään kakun. Eilen laitoin aineet jo valmiiksi. La tulee porukat syömään. Lupasivat kyllä tehdä salaatit ja kattaa pöydän.
Uimahalliin sitten taas. Olen käynyt 2 x vko ja illalla vielä koulutusta vaaliasioissa.
"Rukous on suuremmoinen kosmetologi." Haastetta on.
Sinua siunata tahdon...
Eeva

ViestiKirjoittaja rine » 02.11.2018 22:03

Eliina H kirje

Iloisia terveisiä täältä Kuopiosta. Olin eilen Keskussairaalassa tutkimuksissa. Aikaisemmin siellä ollessani ei pystytty tekemään
tutkimuksia kovien kipujeni takia. Nyt oli sitten uusi yritys. Edellisellä kerralla gynekologi tutki ja sanoi epäilevänsä syöpää. Nyt monet
ihmiset ovat paljon rukoilleet puolestani, kuten itsekin olen. Olen ollut valmistautunut siihen, että minulla on kohdussa syöpä.
Rukoilimme myös sitä, että tutkimus voitaisiin tehdä ja Jumala hoitaisi asiat niin, ettei olisi hirvittäviä kipuja. Jumala tosiaan hoiti oman
osuutensa loistavasti. Mukana oli hyvin suloinen sairaanhoitaja, ja hän tuli heti lähelleni. Kysyin, saanko pitää häntä kädestä kiinni.
Siinä sitten olimme käsi kädessä. Kaksi opiskelijaa seurasi tutkimusta. Rukoilin sitä, että voisin olla mahdollisimman rento koko ajan,
koska muuten tutkimus vaikeutuisi. Olin siellä yhteensä 1,5 tuntia. Se oli älyttömän pitkä aika. Mutta siksi aikaa minulla näköjään riitti
puhuttavaa sairaanhoitajalle. Kerroin uskostani ja työstäni, mitä ja millaista se on, ja mitä ihmeitä Herra on tehnyt minun ja meidän
elämässämme.
Mainitsin myös, että TV7:ssä voi katsoa näitä juttuja. Kerroin, minkälainen avioliitto meillä on ollut ja minkälainen se
on nyt. Olemme Tasin kanssa nyt ymmärtäneet kaiken vaikean merkityksen. Jumala on kertonut, että Hän on valinnut Tasin minua
kouluttamaan. Ymmärsin, että hyvänen aika, kun Tasilla on ollut kova työ. Pyytäessäni Jumalaa elämääni, rukoilin samalla, että kun
minulla on ollut paljon katkeruutta Tasia kohtaan kaikista vaikeista asioista (juominen, väkivaltaisuus ym.), että Jumala ottaisi pois
katkeruuden. Silloin Jumala sanoi, että Tasin on pitänyt olla sellainen, koska hän on ollut kouluttamassa minua siihen tehtävään, missä
Jumala haluaa minua käyttää. Silloin minulle tuli hellyys Tasia kohtaan ja tajusin, miten raskas tehtävä hänellä on ollut. Mietin, miten
hän on jaksanutkaan.
Sen jälkeen kipeys ja tuska niistä asioista, mitä on ollut, oli kuin pois pyyhitty eikä ole koskaan tullut takaisin. Vieläkin
välillä puhelemme, mistä kaikista Jumala on meidät nostanut ja olemme samaa mieltä, että Jumala on taatusti tarkoittanut meidät
toisillemme. Se, mitä Tasi on nyt ja mitä hänessä koko ajan tulee uutta, on ihmeellistä. Tasi ei ole koskaan pahemmin niistä puhunut,
eikä tietenkään ole saanut puheenvuoroakaan, mutta nyt hän on alkanut puhua omia ajatuksiaan. Se tuntuu aivan ihmeelliseltä. Kun
eilen menimme sairaalaan, pyysin myös häneltä rukousta. Tasi vastasi, että koko aamun hän on rukoillut minun puolestani sillä lailla
kuin hän osaa.
Tällaisia asioita Tasi ei ole koskaan ennen sanonut minulle ja nykyään hän kertoilee niitä jatkuvasti. Ne tuntuvat aivan
uskomattoman ihanilta, kun en ole niihin tottunut. Nytkin puhuessani täällä itkeä pillitän. Se johtuu siitä, että Tasilla on edelleen huono
itsetunto ja hän ei ole oppinut ilmaisemaan tunteitaan. Nyt hän sitten kertoo tunneasioitaan. Ja taas minua itkettää. Se on minulle niin
älyttömän suuri lahja, että Tasi on ruvennut sanomaan minulle tällaisia asioita ääneen.
Koko ajan gynekologilla ollessani puhuin Jeesuksesta ja siitä, miten ihana Jeesus on ja mitä kaikkea Hän voi tehdä.
Kun tutkimus oli ohi, kysyin lääkäriltä, että voiko hän yhtään sanoa, että onko minulla
syöpä. Lääkäri vastasi hyvin varmasti: Mitään syöpää sinulla ei täällä kyllä ole. Tämän
vastauksen jälkeen oli – ja on – tosi iso ilo.
Toissapäivänä tuli kirje KYS:n syöpäpkl:lta, jonne minulla on meno tammikuussa, koska munuaisarvoni ovat hiukan nousseet.
Kontrolliarvoja on otettu uudelleen. Kirjeen lopussa kerrottiin muutamia oireita, ja pyydettiin ottamaan yhteyttä pkl:lle, jos tällaisia on.
Itse olin ajatellut, että mielestäni minulla on sellaisia oireita, joita ei kuulu olla.
Tänä aamuna soitin pkl:lle. Hoitaja sanoi, että tosi hyvä, kun soitin heti. Huomenna minulle soittaa lääkäri. Nähtävästi
sitten alkavat munuaistutkimukset. Kuukauden sisällä olen ollut jo 6 kertaa tutkimuksissa eri vaivojen takia.
Huvittaa suorastaan, miten monta paikkaa minusta löytyy, missä voi olla vika. Ja yleensä myös on. Se johtuu varmasti ihan siitä, koska
minä olen niin iso ihminen, että minuun mahtuu niin hirveän paljon sairauksia. Kaikista näistä olen ihan oikeasti ja rehellisesti kiittänyt
aina Herraa. Koska eihän Hän antaisi minulla niitä olla, jos minä en niitä tarvitsisi.
Edellisellä kerralla, kun gynekologi ei voinut tutkimusta tehdä, ajattelen syyn olevan sen, että näitten neljän ihmisen piti
olla mukana kertoessani Jeesuksesta. Sanoin hoitajalle, että Jeesus on hänenkin syntinsä sovittanut ja hän saa uskoa sen omalle
kohdalleen, jos niin haluaa. Hoitaja tuntui katsovan liikuttuneena ja kuunteli kovin. Lähtiessäni halasin lääkäriä, miten ihana hän on.
Jatkossa lupasin mennä aina hänen luokseen.
Tuntuu mahtavalle, kun olen juuri sellainen, miksi Jumala on minut tarkoittanut. Olen siis oma itseni. Ja missään
paikassa en enää näköjään pysy hiljaa, vaan joka paikassa minä puhun Jeesuksesta, miten ihana Hän on ja miten Hän rakastaa
jokaista ja miten Hän voi tehdä suuria ihmeitä elämässämme. Nyt tämän ikäisenäkin olen puhjennut täyteen kukkaan.
Viime aikoina on ollut selkeästi enemmän töitä ja niin näyttää olevan jatkossakin. Niitä on ruvennut tulemaan syyskuussa tulleiden
TV7:n ohjelmien jälkeen. Ensi vuoden alkupuolellekin on tullut varauksia seurakuntiin.
Viimeksi on ollut taas ihania tilaisuuksia. Olen tavattoman kiitollinen taivaan
Isälle. Puhkun enemmän ja enemmän intoa. Jaksan aina vaan paremmin, ihan kuin ei olisi
mitään tietoa sairauksista. Siitä erityisesti kiitän sinua, joka olet rinnallani tässä työssä.
Jumala vaikuttaa ja toimii rukoustesi kautta. Tunnen, että elämääni kuuluvat kivut ja
sairaudet, tarvitsen niitä ihmisiä varten, joiden luokse Herra minut lähettää. Erityiskiitos siitä
sinulle rukoillessasi, että Jumala antaa minulle niitä täsmäpuheita eri paikkakunnille, mitä
siellä tarvitaan.
Kuulen joka paikassa, miten on mahdollista, että koko ajan vain nuorrun.
Ensi pyhänä täytän 77 vuotta ja olen ajatellut, että jos tässä iässä en rupea nuortumaan,
niin kohta on myöhäistä.
Rakkaudella siunaan sinua ja koko elämääsi ja kaikkia asioitasi. Jumala tietää kaiken ja Hän voi
kaiken. Myös sinun kohdallasi. Hän tuntee sinut ihan läpikotaisin ja rakastaa sinua ilman ehtoja.
RUKOUSAIHE:
* Ainoan munuaiseni toimimisen puolesta.
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 03.11.2018 20:43

Lasseltakin puumerkki Marraskuulle :D
Enpä ole aikaisemmin koskaan elänyt juuri nyt tätä päivää :o
Huima saavutus, Kiitos Herralle!

Kun tietää,kenelle viimeinen hetki kuuluu,
ei tarvitse pelätä seuraavaa silmänräpäystä.

1.Kor. 15: 55,57.

Puukylästä - Kivikylään jo matkustettu, Kiitos Amanda huomiosta.
Kesäkumit on edelleen ja niillä pärjätään pitkälle Marraskuuhun, eläkeläisenä ei tarvi
ajella raitilla pakkaspäivinä.
Ps. vuonna 2020 Talvirenkaiden ja nastojen pakko kuukaudet päättyy.

Olemme vieneet omaisten haudoille kynttilät hyvissä ajoin, miten teillä?

Siunausta kaikille Pyhäinmiesten päivän iltaan!
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Tiina » 06.11.2018 11:11

Ihanaa marraskuista päivää kaikille kotolaisille tuumislaisille. ;)
Papan lailla sanpisin, että pienet askeleet tuntuvat suurilta. Joa jonakin päivänä käy edes roskat viemässä ja samalla katsomassa postilokeron sisällön, niin tuntuu että jossain on oltu, ei vain neljän seinän sisällä tai terassilla.....sielläkin nyt v'hemmän kun sateita on ollut ja talon katon jaterassin katon välistä tulee vesi täysiään sateella......tuolien tyynyjä pitää kanniskella sisään ja ulos :roll: Jerusalemiinkaan ei tällä viikolla tule mennyksi muita mummeleita tapaamaan, kun nuo sateet uhkaavat.....sinänsä sateista ollaan kiitetty,
Lieneekökän Suomessa paljon puhetta rokotuksista, myös niiden haittavaikutuksista. Täällä niitä äidit ja isoäidit pohtivat. Väittävät monien allergioiden voivan johtua myös rokotuksista. Nyt täällä on tuhkarokkoepidemia, siis aika runsaasti, ja terveysministeriö syyttää siitä perheitä, jotka eivät ole rokottaneet lapsiaan.....uhkaavat pakotteilla.
Yksi lapsi kuoli tuhkarokkoon. Oliko uskonnollisella perheellä huono ravitsemus, monilapsinen perhe....
Kysymyskiä riittä nykyaikana. Eikä Jumalakaan aina anna selviä vastauksia, mitä tehdä.
Pääasia kuitenkin, että jjaksaa tuoda ongelmat hänelle, pyytää apua ja muistuttaa itseään, että Jumalan tahto on aina hyvä meitä kohtaan.
Päivän tunnussana
Herra, sinö ilahdutat minua teoillasi,
minä riemuitsen sinun kättesi töistä.
Ps.92,5.
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 06.11.2018 21:43

Vaihteluna harmaaseen arkeen parin päivän pyrähdys Katajanokalle seminaariin. Olis kiva tapailla siellä tuttujakin mutta taitaa aika olla kortilla, kun meno- ja paluuliput on jo plakkarissa.
Seuraavan viikon alussa piikityksiin keskussairaalaan, sitten Kuopioon taas koulutettavaksi ja vielä käynti Tampereellakin.
Milloinhan sitä saisi nuo omat syyshommat hoidetuksi? Jos Isä antaa lumen laskeutua maahan, niin silloinhan ne kiireet loppuvat ;)

Joskus olen miettinyt, etten kalenteria tarvitse, vaan näyttää tuo täydemmäksi nyt tulevan kuin työkykyisenä ollessa.
pappa

ViestiKirjoittaja Lasse » 07.11.2018 14:17

Papan elämässä on nyt komiikkaa. Jos tahdotaan Pappa tavoittaa vain yhdestä paikkaa niin Katajannokan seminaariin! :D
Kunhan ilmoittaa mikä päivä ja kellon aika? Käynti Tampereella, tuletko Tammelan torille?

Käväsin eilen kahdessa kirjakaupassa, Joulukortit a 0.50 snt/ kappale. edullisesti vai mitä.
Sitten pämppäsin kadun toiselle puolen Vapaakirkon kirjakauppaan heräte ostokselle.
Sanoin sen myyjälle joka tiedusteli "Mitä saa olla?" Jutustelun lomassa päädyin luontoaiheiseen kuva/sana kirjaan.
Nyt on ainakin yksi joululahja hankittu.

Myymälänhoitaja kantoi kädessään iso kokoista Patmoksen "Joululahja" mainosta näyte akkunaan.
Leo Melleristä kehittyi puheenaihe hänen Katajannokka aika kaudelta jolloin hän oli pannassa kuin luther aikanaan.
Nämä jutut on menneen talven lumia,kuten on sanonta suomessa.
Leo veljen hengellinen elämä ja kutsumustyö jatkuu edelleen.

Ihmisellä on mahdollista kaikessa viisastua, raamattukin opettaa ja neuvoo viisastumaan.
Vaan ihmisen elämässä voi myös olla asioita joissa rämpii toistamiseen eikä millään opi :roll:
Epäilemättä ne ovat tunne maailman puolella jossa tapahtuu poljentoja koska tunne maailma on herkin puolemme.

Pitääkö puu sahata paloitella siinä vaiheessa kun se on kaatunut maahan ?

Mökkimme pihapiirissä kaatui maahan valkokuulas omenapuu, juuret jäivät maan uumeniin.
Hain metsästä ison tukin haaran ja nostin kaatuneen omenapuun sen haaraan tueksi.
Ajatella,, omenapuu virkosi ja alkoi tuottamaan seuraavina vuosina kuulaita,kirkkaita maistuvia omenoita.
Edelleen omppopuu on tuennassa.

Saamme olla toivossa iloisia :) sillä taivas on meille avoinna.
Minä näen alati edessäni Herran,
hän pysyy oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
Siksi minun sydämeni iloisee ja kieleni riemuitsee,
vieläpä ruumiini on lepäävä toivossa.
Ap.t. 2: 25b - 26
-
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Tiina » 09.11.2018 10:57

Naapurini käy Benjamin Turkian raamattutunneilla. Oli viimeksi puhunut jotain Richard Wurmbrandin filmistä, jote yritin rtsiä Youtubesta. Löysin hastatttelun, jos W sanoi, ettei aina tunne iloa ym. mutta tunteisiin ei åiä luottaa.Kuitenkin pitää osoittaa iloa eteenpäin, koska käsketään aina iloitsemaan Herrassa :o
Taas tulee varmaan lisää terveyttä, kun eräs naapuri toi punaista suolaa terveellisempää, on jostain Himalajalta :roll:
Sain käsiini viime tammikuun Sanalehden. Oli siinä vastaus kysymykseeni, että puhutaanko Suomessa rokotuksista...
Siinä myös mielenkiintoinen juttu suomalaispastoreista natsien, SS joukkojen riveissä. Jos heissä oli niitä, jotka eivät nähneet pahaa juutalaisten joukkosurmissa, niin ihmekös jos tavallisten sotilaiden joukossa olisi ollut niitä, jotka itse ottivat osaa tappamisiin tai kidutuksiin ,esim. Ukrainassa. Tämmöistä täällä elhdissä on kyselty ja tutkimuksia niistä :(
Aikamme ovat Jumalan kädessä.....mutta kellostani kai patteri loppu. Ensi viikolla kai pitää laittautua jonnekin missä voivat vaihtaa sen.Ilman kelloa en oikein osaa olla, vaikka kännykästä aika n'äkyis ;)
Ensimmäiset sateet olleet, lisää tarvitaan. Ruoho on kyllä alkanut vihertää, mutta kukkkia ei vielä juuri,
Vessan niagaran korjaamista, uusimista olen odotellut pari päivää, onneksi on vierashuoneessakin tuo vessa ettei tarvitse naapuriin mennä :mrgreen:
Hyvää viikonloppua kaikillen. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 09.11.2018 18:53

Kiitos rohkaisevista kirjoituksista, osuvista sananpaikoista, laitan alla olevan linkin ja
hyvän ohjelman Majatalon illat, aiheena katkerat juuret.
Olen jäämässä viikon lomalle, olen ollut henkisesti ahtaalla,
työyhteisöstä poikineet muutokset ovat saaneet hymyni hyytymään.

Illan isäntänä Pekka Simojoki ja emäntänä Riikka Hämäläinen.
Puhujavieraana Arto Antturi. Musiikkivieraina Outi ja Lee.
Muussa musiikissa The Staff -kuoro ja Majatalo Houseband.
Tilaisuus tallennettu Kangasalan kirkossa 14.10.2018.

http://www.tv7.fi/vod/player/61641/

Kuitenkin:
Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa,
tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.
Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo!

Kun pahan valta kasvaa ympärillä,
vahvista ääni toisen maailman,
niin että uuden virren sävelillä
kuulemme kansasi jo laulavan.

Hyvyyden voiman uskollinen suoja
piirittää meitä, kuinka käyneekin.