tuumis

Elokuu

Re: Elokuu

ViestiKirjoittaja amanda » 10.08.2018 15:39

Tänään on taas kuuma päivä, ulkona en pysty olemaan. Tässä on ollut lasten hoitoa, nyt he menivät eskariin pienempi ja koulu alkoi seitsemän vuotiaalle. Nyt sitten täytyy hakea heitä milloin Isä milloin Äiti ja minä välillä. Näin se mummun elämä saa virikkeitä.

Huomenna on tarkoitus lähteä Karmel kodille, siellä on Israel päivät. Mutta jos on ukkosmyrskyä retki jää tekemättä. En jaksa nyt enempää.
Kaikille Jumalan siunausta ja lohdutusta.
amanda

ViestiKirjoittaja pappa » 11.08.2018 22:05

meju kirjoitti:]"Ei mitään hätää",--- Ensi viikko on minun meno viikko jippiiii.

Elä hätäänny!

Meju on jo elämässä Kalevi Lehtisestä kertovaa Arto MYllärisen ohjaamaa Oron kesäteatterin ohjelmaa, jossa sain tänään Kiteen ryhmässä käydä mukana. Siinä vanha "Lehtinen" myös vakuutteli Leenalleen, ettei ole mitään hättää.
Roukalahden kesäteatterin viimeinen näytös on juuri alkamassa ja minä istun kotona. Ei tullut lähdettyä "avioliittosimulaattoriin", vaikka siinä onkin aineksia Perniöstä, jossa on tarkoitus olla tulevana keskiviikkona, että täältä karjalaisesta olemuksesta.
pappa

ViestiKirjoittaja rine » 12.08.2018 13:37

ELIINA HEINONEN
Tätä kirjettä kirjoittaessani laitoin taustalle kuulumaan jumalanpalveluksen radiosta. Papin kertoessa sunnuntaipäivän teeman ”Totuus ja harha” tein päätöksen kirjoittaa asiasta, joka usein painaa mieltäni – nimittäin valtamedian uutisointi liittyen Israeliin. Rohkenen sanoa, että siinä luodaan monesti mieli-kuvia, joissa Israel on syyllinen ikäviin tapahtumiin. Hyvin usein uutinen aloitetaan sanoilla ”Israel is-ki…”. Ei kerrota syytä iskuun, vaan ainoastaan tapahtuman seuraus. Nykypäivänä disinformaatio (tar-koituksellinen, harhaanjohtava tieto tai tiedotus) on äärimmäisen hienosti valmisteltua. Siksi harhaa on monesti vaikea erottaa totuudesta, ellei tiedä/tunne tosiasioita. Väärinymmärrysten välttämiseksi tah-don korostaa, että seuraan jatkuvasti Suomen valtamedian uutisia ja pidän uutisointia korkealaatuise-na ja luotettavana lähes kaikissa muissa asioissa.
Kerron yhden omakohtaisen esimerkin liittyen edelliseen. Varhain aamulla 10.2.2018 katsoin tabletil-tani CNN:n (amerikkalainen uutiskanava) uutisia. Lähetyksessä kerrottiin, kuinka iranilaisperäinen, miehittämätön ilma-alus (drone) oli tunkeutunut Israelin ilmatilaan. Israel pudotti sen taisteluhelikopte-rillaan, ja myöhemmin Israelin hävittäjät hyökkäsivät sitä Syyriassa sijaitsevaa tukikohtaa vastaan, josta miehittämätöntä ilma-alusta oli ohjattu. Lisäksi Israel iski noin kahteentoista muuhun Syyrian alu-eella olevaan ilmapuolustuksen kohteeseen. Koneet saivat kuitenkin vastaansa voimakasta ilmatorjun-tatulta Syyrian joukoilta, ja Israel menetti yhden F-16-hävittäjäkoneen. Miehistö (kaksi henkeä) pelas-tautui täpärästi heittoistuimilla Israelin ilmatilassa.
Edellä esitetyllä tavalla uutisoi CNN tapahtunutta. Tuona aamuna katsoin myös Ylen aamu-uutiset. Sama tapahtuma uutisoitiin aloittamalla: ”Israel iski…”. Sanallakaan ei kerrottu, miksi Israel toimi näin. Uutinen oli sinänsä oikea, mutta koska syytä ilmaiskuihin ei kerrottu, moni kuulija varmaankin mielsi vain Israelin iskeneen ja olevan näin ollen syyllinen. Se on surullista ja epäoikeudenmukaista. Kerroin Ylelle kokemukseni kyseisen aamun uutisoinneista, ”rakentavassa hengessä” ja virallista palauteka-navaa käyttäen. Kerroin myös, että muun muassa sotilastaustastani johtuen seuraan Lähi-idän tapah-tumia ja haluaisin luottaa Ylen uutisointiin Israeliin liittyen, mikä on tällä hetkellä vaikeaa. Sain paluu-postia, jossa kiitettiin palautteesta ja luvattiin saattaa asia niiden toimittajien tietoon, jotka aamun uuti-sen olivat laatineet.
En lainkaan kuvittele, että palautteeni muuttaisi jotakin. Valtamedian uutisointi Israeliin liittyen on jat-kunut näihin päiviin saakka usein samaan tyyliin. Mutta varmin tapa pitää kaikki ennallaan on se, että kristittyinä emme tee mitään, vaan pelkästään syyttelemme ja voivottelemme. Jos miljoona yhteyden-ottoa, rukousten saattelemina, kyseiseen asiaan liittyen toteutuisi, voisi tuo julkisuus jo synnyttää muu-tosta parempaan suuntaan? Meidät on kutsuttu seisomaan totuuden puolella harhaa vastaan.
Miksi Israel, Lähi-idän ainoa demokratia, on jatkuvasti polttopisteessä ja kansojen ”hampaissa”? Raa-matun ilmoituksesta voimme ymmärtää, että Jumalalla on johdonmukainen ”maailmansuunnitelma”. Hän on suvereenisuudessaan valinnut Israelin maan ja kansan, Jerusalemin kaupungin sekä aivan erityisesti poikansa, juutalaisen Jeesuksen, meidän Herramme ja Vapahtajamme. Näissä ja näitä käyt-täen hän on toteuttanut ja tulee saattamaan päätökseen pelastavat tekonsa ja oikeudenmukaiset tuo-mionsa. Päätarkoituksena on evankeliumin julistaminen kaikille kansoille! Ilosanoma Jeesuksesta lähti Jerusalemista: ”Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Je-rusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka” (Apt. 1.8). Tämän valinnan ja pelastussuunnitelman tähden Jumalan vastustaja tekee kaikkensa, ettei olisi Israelin maata, juutalais-
Luominen: ”Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä.” (1. Moos. 1:31) Veneretkellä Puumalassa 16.7.2018
ta kansaa ja sillä pääkaupunkinaan Jerusalemia. Nämä kaikki tarvitaan, kun Jumala vie eteenpäin vielä toteutumattomia, Raamatun raottamia ja pelastushistoriaan liittyviä tapahtumia. Keskeisenä hen-kilönä on koko ajan Herra Jeesus Kristus. Israel ei tätä asemaa ole itse ansainnut tai hankkinut, vaan se perustuu Jumalan suvereeniin valintaan. Niin juutalainen kuin ei-juutalainenkin pelastuu ainoastaan armosta, uskomalla Jeesukseen.
Nykyinen evankeliumin julistamisen aikakausi alkoi siis Jerusalemista, ja samaan kaupunkiin se tulee myös päättymään. Israelin ahdinko kasvaa vielä, ennen kuin toteutuvat profeetta Sakarjan kirjan sa-nat: ”Ennussana. Tämä on Herran sana Israelille. Näin sanoo Herra, joka on levittänyt taivaat, laske-nut maan perustukset ja luonut hengen ihmisen sisimpään: ’Minä teen Jerusalemista juovuttavan mal-jan kaikille ympärillä asuville kansoille. Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusa-lemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä. -- Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin ¹minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän ³hengen. Ja he kohottavat katseensa ¹minuun, kohottavat katseensa ²häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ²ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin ²esikoista valitetaan.’” (Sak. 12:1-3,9-10)
Rohkenen tulkita tekstiä seuraavasti: ¹ on Isä, ² on Poika ja ³ on Pyhä Henki. Jeesus sanoo: ”Ei ku-kaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä” (Joh. 6:44a). Jumala pe-lastaa uskollisuudessaan ja armossaan Israelin ”Jaakobin ahdistuksesta”! Sakarja jatkaa: ”Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. -- Kerran tulee aika – milloin, sen Herra tietää – jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene.” (Sak. 14:4a,7) Israelin pelastumiseen ja uuden aikakauden alkuun liittyen Jeesus palaa Öljymäelle, samaan paikkaan (Sak. 14:4a) ja samalla tavalla kuin hän nousi taivaaseen (Apt. 1:9-11). Maranata! Se on aramean kieltä ja tarkoittaa ”Her-ramme, tule!” (1. Kor. 16:22). Saamme odottaa tulevaa turvallisella mielellä!
Olen mukana seuraavissa tapahtumissa. Sydämellisesti tervetuloa. Pyydän muistamaan rukouksin!
rine

ViestiKirjoittaja Eeva » 14.08.2018 12:22

:D :D TUUMIS ja minä elän.
Kesää ja hellettä ollut. Teilläkin kivennäisjuomat maistuneet.
Nyt kotona ja pieniä menoja. Viime viikolla olin saattamassa kotikaupungissani kuuluisaa kauppiasta. Hänestä jäi hyvä muisto. Oli Hilja Aaltosen ihailija, kuten minäkin.
Ovelle tuli sunnuntai päivänä turvalaitteiden kauppias. Ensin ihmettelin, kuinka su. Sitten sanoin: meillä on turva Jumalassa. Sitten (varmaan pitkähäntä sanoi) Jospa nyt varkaat iskevätkin.
Olin Orolla su katsomassa Joutsenet laskeutuvat. Jäi kysymättä, mistä nimi. Tietääkö kukaan? Oli ilo ja ikävä Kalevia. Saimme olla 2x hänen avustajanaan ja kaksilla syntymäpäivillä. Monesti otin heidät vastaan, kun tulivat Saksasta. Aioin itse lähteä ajamaa Orolle porukan kanssa. Sitten yhdistettiin kyydit ja oli meillä hurjaa menoa. Vanha ilmastoimaton, rämisevä auto ja hurja helle. Minä auringon puolella ja ilmastointi pusi vielä kuumaa. Tullessa helpotti, pilvessä. Kyllä takapenkki oli kädet ristissä. :o
Olen lähdössä mesenaatti Kauko Sorjosen kotiin. Tämä on kunnostanut monta kartanoa ja rahoittaa kulttuuria. Taidetta omistaa paljon ja sitä varmaan kuvaan. Rukousta hänen puolestaan olemme jatkaneet.
Luotan sinun armoosi,
saan iloita sinun avustasi
Minä laulan kiitosta Herralle,
hän pitää minusta huolen. Ps. 13
Teille kaikkea hyvää ja sitä parasta, siunausta! :D (noin sanoi Sari Tanuskin)
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 17.08.2018 01:59

Onkohan ihan tottakaan ettei täällä ole ollut kävijöitä tosio moneen päivään.....tai sitten koneeni tekee tepposiaan. Kaikki kummallisessa muodossa, enkä ole niin taitava kuin Meju, joka oppii uusia asioita Virheitten korjaajani on lomalla Suomessa....
Tänään oli hyviä sanoja Päiväm Tunnussanassa, sopiivat varmaan itse kunkin juttuihin, ei vain minun.
Jesaja 48,17
Minä olen Herra, sinun Jumalasi.Minä opetan sinulle, mikä on sinulle hyvksi, minä opastan sinua tielläsi.
2 Tim.2,7
Herra kyllä antaa sinulle ymmärrystä kaikkeen.
Nyt hyvää yötä, Jeesus myötä..
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 17.08.2018 08:46

:) Hyvää huomenta!
Mitähän minusta tulee? Heräsin kotona ja näin unta, että minua pyydettiin laulamaan, kun luistelijat luistelee ja sitten rukoilemaan jokaisen puolesta. Olisipa ihana tehtävä. Nyt vain laulutunneille ja harjoittelemaan vaikka orkesterin kanssa. :D
Luin nyt Eliinan kirjeen ja kyllä niin voin yhtyä asiaan.
Eilinen päivä meni mustaherukoiden kanssa. Maalaistalon emäntä soitti ja sanoi, että voisimme noukkia helsinkiläisten herukat. Heillä on talo ja mökki melko lähellä ja molemmissa paikoissa marjoja. Täytyyhän sellainen vitamiinimäärä korjata talteen. Olikin hauska, kun yhdessä saimme poimia ja kuulumiset päivittää. Kysyipä emäntä Israelista ja paljonko sinne matka maksaa. Vielä jäi toisesta paikasta noukkimatta, mutta piti tulla kaupunkiin, kun kokoukseen menen. Ja motkotan, kun keskellä päivää ja helteellä. Mutta kun olen luvannut olla mukana, niin lupauksen on pidettävä.
Jumalan rakkauteen juurtuneina kirjasta:
Anna minulle tänään kyky kokea kiitollisuutta, Herra.
Murtaudu elämääni varjostavimpien synkkien tuskan pilvien läpi.
Yllätä minut ilolla.
Täytä sieluni, sisin olemukseni kiitollisuudella
elämää kohtaan ja ylistyksellä sinua kohtaan. Aamen
Virvoituksia ja voimia kaikkeen, kaikkeen!! :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja amanda » 18.08.2018 16:44

Elokuu on edennyt hurjaa vauhtia. :o Lapset aloittivat Poika ekaluokan ja tyttö eskarin sen jälkeen on iltapäivä kerho molemmilla, viedään ja haetaan vuoroin.

Paineita riittää koska olemme ihmisiä, tulkitaan toisiamme montakertaa väärin. Vain Jumalan siunaus antaa ymmärrystä niin että pysymme joten kuten sovussa. Ensiviikolla on tarkoitus mennä veljen luo, siellä on kuulemme kovasti omenia, vien sokeria ja keitämme hilloa. Mustikkaa ei tänä vuonna saa kun aika suurella rahalla. Olen pitänyt tärkeänä että aamupuuroon olisi joka aamu mustikoita.

Matka Karmel kodille meni hyvin neljä yli 80kympistä autossani oli. Hyviä luentoja ja Raamattu tunteja, Liisa Pura ja Pekka Sartola vastasivat ohjelmasta. Kiitos Jumalalle vielä voin näin kulkea omalla autolla. :!: :)
amanda

ViestiKirjoittaja Lasse » 21.08.2018 12:01

Tervehdys rotvallinreunalta kotiväelle! Ilmat on viilentyneet ja voi taas normaalisti jalotella villasukissa.
Kivikylässä ollaan ja odotellaan pirssin valmistumista korjaamolta.
Kivikylän katuja on pämpätty viikonloppusin ja oltu ympäristö talkoissa.
Ilman autoa voi harrastaa monenlaisia asioita, kuten pitkiä kävelymatkoja ja kulkea uusissa paikoissa,
istahtaa kaupungin puistoissa penkeille ja höpöttää ihmisten kanssa :D

Jumalan jäljet tässä maailmassa
sanovat minulle selvästi:
olet minulle rakas.
(P.H)

Iäti muistettavia ovat ihmeet, jotka hän on tehnyt. Anteeksi antava ja laupias on Herra! Ps.111:4

Uskovina odotamme Jumalan jatkuvaa kosketusta monin tavoin silloin kun hiljaista aikaa omassa elämässä.
Juuri silloin hän taas haluaa meidän tarttuvan Raamattuun jossa hän puhuu sydämelle.
Että sydän vahvistuisi Jumalan sanaan.

Siunausta kaikille ja nähdään kahvilassa!
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja rine » 21.08.2018 17:38

Kahvilassa käyty, eikä tarjoilu pettänyt :lol:
Tänään on meillä kuuroina tullut sadetta, kävimme äidin kanssa tyttären uudessa asunnossa.
Säästyimme kastumiselta. Kulutan viimeisiä lomapäiviä ja ensi kesänä alkaakin sitten se seuraava elämänvaihe.

Mukava kun olette kirjoitelleet, "tuumis ja minä elän" oli eevalta oiva huomio.
Sain ilmottautuneeksi vesijumppaan johon tytär tulee myös mukaan.

Joka hetki hän on lähelläni,
joka aamu antaa armonsa.
Herran huomaan uskon elämäni,
hän suo voimansa ja neuvonsa.
Surut, huolet eivät liikaa paina,
ne hän ottaa itse kantaakseen.
"Niin kuin päiväs, niin on voimas aina."
Tähän turvaan yhä uudelleen.
Siunausta elämäänne, terveyttä, lohdutusta ja voimia elämän haasteissa
rukoilen Jeesuksen nimessä.
rine

ViestiKirjoittaja meju » 26.08.2018 14:30

Tervehdys tuumisväki, kuinkas elokuu sujunut? Taas ihmettelin miten ihmeessä nämä päivät hujahtaakaan eikä mitään mainittavaa saa aikaseksi. Yhtenään puhelimeni kalenterista tarkistan mikä päivä, minne meno.
Tällä hetkellä maalla olen mutta ensi viikolla taas kaupunkiin ja viikonlopuksi Orolle jossa Pentti Holi sekä Eestiläisiä vieraita, aiheena Israel. Hyvä kun kalenterista löytyy näitä menojakin sillä muuten vaan velloisin ahdistuksen syövereissä. Itketty taas omiksi tarpeiksi luottaen hiomista tämä vaan on ja kyllä taivaallista muotoakin tulee työstän esiin.

Tänä aamuna oli outo juttu, heräsin lauluun joka kuului puhelimestani, en ymmärrä miten voi olla mahdollista että oli patmosradion arkisto päällä ja siellä aamun vieras ohjelma jossa Herman Blomerusta haastateltu, tämä oli loppulaulu joka alkoi soimaan. Kuuntelen illalla koko ohjelman ja etsin sen laulun sekä mietin minkä viestin sain. Kaikki on näköjään mahdollista, olen joskus kuunnellut kyseistä arkistoa mutten tätä ohjelmaa hmm
Voisko joku laittaa paymos arkiston linkin tännekin kun en vielä osaa tällä puhelimella sitä tehdä enkä tabletillakaan.

Sämpylöitä ajattelin paistaa vaikka onkin pyhä mut kun ei ole oikein mitään syötävää. Enpä muuta tarinaa saa aikaseksi, nyt on sinun vuorosi loistaa :D
meju
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja