tuumis

Joulukuu

Re: Joulukuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 10.12.2017 13:54

Eipä minulla olluy mielessä alttiudenkengät kun tuli äkkilähtö.....mutta ensin tuli mieleen lyhin Israelinmatkani, lienenkö joksu kertonutkin. Oltiin hyvissä suhteissa aikanaan ns Ihannematkoihin. Ja jku sanoi mulle ja ystävälleni, että pitäisi viedä ompelukone jollekin suomalaiselle Israeliin. NO niin me päätimme. Saimme ihannematkoilta ilmeiset meno paluuliput, mutta samaan koneesee, eli koneen paluulennolle. Lentoemännät sanoivat, ettei ehditä. Pitäisi ehtiä vastattiin, ei ole töistä vapaata.Ei silloin ollut niin itkiä läytäviä, ompelukoneen kanssa juostiin vastaanottajien saliin, tyrkättiin kone jollekin suomal. oppaalle ja kujanjuyoksu lähteviin ja ehdittiinpä. Eli käytiin lentokentällä.
Nyt tulin pikakipa takaisin Jerusalemista, jonne pika pikaa käksin, kun yhtäkkiä kuulokojeeni ei toiminutkaan. Pikapikaa ei tilanne parane, sillä koje menee Tel Aviviin ja kestää homma kaksi viikkoa. :mrgreen: :mrgreen: Ai jai, kyllä tuntuu taas oudolta tämä kuulemattomuus. Sosiaaliset yhteydet nyt ihmisiin niin ja näin, lähiyhteys. KÄnnykällä pitää varmaan soitaa vaikka ihminen olisi vieressä ;) Enkä muistanut aina olla tarpeeksi kiitollinen.......aina asian huomaa, kun sitä ei ole.
Tästä se kuitenkin uusi toivon viikko on alkanut, eletään armosta armoon. Hyvää Jeesksen syntymän muistojuhlan odotusta.
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 11.12.2017 14:09

Mystinen joulu?
Mitähän minun jouluuni sopiikaan? Täällä Pohjan perillä vuoden pimeimpään aikaan vietetään joulua, johon liitetään kirkkaat valojuovat valaisemaan koteja, pihoja, puistoja. Tänä syksynä on valaistu sinivalkoisesti isojakin kohteita maamme itsenäisyyden juhlistamiseksi.
Valoa me tarvitsemme terveydeksemme. Tässä jouluvalaisemisessa ei kuitenkaan ole terveyskysymykset pontimena, vaan jotain muuta. ’Kansa, joka pimeässä vaeltaa, näkee suuren valon’, kirjoittaa profeetta Jesaja isossa kirjassa 2800 vuotta sitten. Onkohan tämä kirjoitettu juuri meitä kaamoksen keskellä marras- joulukuussa asuvia varten?
Kaamosmasennukseen taipuvaisille on keksitty myös joulupukkimyytti piristäjäksi. 400-vuotias Joulupukki vierailee kilttien lasten luona tuoden lahjojaan kuluneen vuoden käyttäytymisen mukaan kuin palkkiona.
Minun uskoni tähän palkitsemisjärjestelmään on hieman karissut kenties siksi, että en ole onnistunut täyttämään kiltteysodotuksia.
Toiseksi myös paikallislehtemme joulunavauskirjoituksessaan kertoi, että oikea joulupukki ei kerkiäkään Kiteelle, vaan joku jouluhenkilö lähikaupungista palvelee pukin edustajana. Myös tietotoimistomme STT kertoi Suomessa elävän tuhatkunta sata vuotta täyttänyttä ihmistä ja maailman vanhinkin henkilö yltänee vain 130 vuoden elinikään.
Onkohan jouluperinteemme tässä kestävällä pohjalla?
En väitä olevani väittämissäni oikeassa mutta minun uskoni pukkimyyttiin vähintään horjuu.

Toinen suunta on Raamatussa ilmoitettu Jumalan ilmoitus tulevasta Vapahtajasta, joka syntyisi ihmiseksi ja tulisi pelastamaan pahaa tekeviä ihmisiä ansaitsemastaan rangaistuksesta. Ei luvatakaan karkkia palkkioksi hyvästä käytöksestä vaan Vapahtaja tuli nimenomaan epäonnistuneiden vapauttajaksi. Kun kerrotaan Jeesuksen tulleen tähän maailmaan parituhatta vuotta sitten ja olevan yhä vaikuttamassa ihmisten kohtaloihin, ollaan taas käsittämättömän asian kanssa tekemisissä.
Jeesus sanoi itse: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut vanhurskaita, vaan syntisiä varten.” Tässä on melkoinen vastakohtaisuus joulun sisällön arvioinnissa. Toki haluan huomioida merkityksellisiä läheisiäni hyvän tahdon osoituksin, esimerkiksi lahjoilla. Kuitenkin tärkeämpää lienee armollisuus kohtaamiamme kohtaan, että hyväksymme heidät vajavuuksineen.’ Meitä täydellisiä on kovin vähän’, antoi apostoli Paavali kirjeessään korinttilaisille ymmärtää. Tähän täydellisten joukkoon en yllä ja siksi tarvitsen paljon anteeksiantamista. Siksi tarvitsen vapahtajaa, joka tuli ottamaan pois minun pahat tekoni ja avaamaan silmäni sille valolle, joka syttyi maailmaan Jeesuksen syntymässä kauan sitten.
”Teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.” Näin evankelista kirjoittaa jouluevankeliumissa meitä syntisiä varten ja lisää, ”te löydätte lapsen…”
Tämän ’Joulun lapsen’ löytämisen luokse haluaisin jokaisen meistä pyrkivän silloinkin, kun tämän maailman valtiaat ja käskynhaltijat kurittavat vähäväkistä kansaa verollepanoilla ja muilla rasitteilla. Ulosottomies ei ole armollinen joulun jälkeen periessään joulumarkkinoiden huumassa ylilyöntejä tehneitä. Jumala haluaa olla armollinen syntisille ja pahoille, jotka hänen luokseen tulevat.

Ps. Huomaa myös, että Joulupukin vaikutusvalta taitaa rajoittua pariin kuukauteen vuodessa mutta Jeesus haluaa kohdata meitä jokaisena vuoden päivänä!
pappa

ViestiKirjoittaja Lasse » 14.12.2017 14:41

Terveisiä Turusta :D
Jossa kävimme eilen Pelastusarmeijassa Joel Hallikaisen kutsumana parin sadan muun ihmisen kanssa.
Hengellisen musiikin konsertissa, teema oli "Joulun kosketus" Olin puhunut kahdelle ihmiselle konsertista :D
Mirjalle ja Melinalle1.
Mirja tuli, melinaa en nähnyt, erästä samannäköistä ihmistä kävin kättelemässä mutta hän oli muun niminen. :lol:
Olin varannut pienen joululahjan Melinalle, mutta annoin sen joelin perheelle :)

Musiikkiteeman vaihtelu virkisti hengellisesti, sillä tässä jutussa selkeesti musisoitiin ja puhuttiin Tie Jeesuksen luokse.
Reilu tunnin mittainen konsertti oli rakennettu Joelin elämän janaan siihen kokemukseen minkä hän sai
nuoruudessa 1975 kun eräs uniformuinen mies lähestyi kadun poikajoukkoa Nummenpakalla ja kutsui poikia
osastoon, sanomalla "Tulkaa pelastusarmeijaan, perustetaan poikakerho"
Joel sai kitaran käteensä ja siitä alkoi soittajan ura myöhemmällä iällä maailman turuilla, laulajan menestys syntyi "Tuttu juttu"
ohjelman myötä.
Kehittyi kuitenkin elämän tilanne 2000 luvulla jolloin Joelin henkiset olosuhteet ja Jumalan kutsu hengelliseen työhön kosketti sydäntä.
Oman sydämen ääntä on seurattava pysyäkseen tasapainossa. :idea:

Kuten tiedätte Joulupadat tulevat katukuvaan, niin konsertissakin lavalla ja eteisessä oli joulupadat.
Konsertti oli ilmainen, mutta halutessaan sai laittaa mieleisen summan rahaa pataan.
Konsertin jälkeen sai glögipalvelun ja kävin vaihtamassa kuulumiset Joelin kanssa.

Turun osasto oli minulle nostalginen paikka, sillä 1960 lopulla liityin torvisoittokuntaan jossa innostuin puhallinmusiikkiin.
Armeija sinäänsä oli tuttu paikka vanhempieni puolelta.
Nuoruudessa kitara-ja torvikuorot ei välttämättä ole kestopituisia juttuja mutta antavat ensikosketuksen intrumenttiin
ja saattavat myöhemmällä iällä kutsua uudestaan musisoimaan elämässä.

Jumala avaa ovet tulevaisuudelle.

Joulu ei ole hetkisen unelmaa
vaan voimaa koko elämän ylle.

Jumalan Siunausta kaikille, nähdään :D :lol:
--
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja rine » 14.12.2017 20:57

Miehet olleet ahkerina tuumailuissa, kiitos ja molemmille.
Pappa:
Ps. Huomaa myös, että Joulupukin vaikutusvalta taitaa rajoittua pariin kuukauteen vuodessa
mutta Jeesus haluaa kohdata meitä jokaisena vuoden päivänä!

Papan pohdinta on puhuttelevaa.
Lasselle kiitos Turun terveisistä.

Joulu on lähellä, perinteisesti keitän puuron ja meille tuleekin koko minun lapsilauma lapsineen,
miniä ja tyttären poikaystävä. Toivo-pojalla on ensimmäinen joulu.
Huomaan olevani suuren perheen keskipiste muorina. :o

Sunnuntai iltana koiran kanssa iltalenkillä kaaduin tielle, astuin pihastamme kadulle joka oli aurattu
ja aurausjälki on niin liukas että kaaduin selälleni ja löin pääni katuun.
Sisälle päästyäni huomasin lasieni jääneen kadulle ja hakiessani niitä oli auto ajanut lasien yli,
olivat kolmena kappaleena, kotivakuutus korvasi omavastuun jälkeen ja eilen kävin näön tarkistuksessa
ja lasit tulevat aikanaan, onneksi on tallessa nämä vanhemmat lasit, ihan yhtä hyvin ei näe etäälle
mutta pärjää. Tähän päivään saakka olotila ei ole ollut kohdillaan oli pientä lämpöä ja väsytti.
Tässäpä minun kuulumiseni, teille jokaiselle siunattua elämää joulun odotuksessa.

http://www.toivonpuheita.fi/puhearkisto
rine

ViestiKirjoittaja Eeva » 16.12.2017 09:30

"Keskellä yötä synkkenevää
kynttilän liekin voin sytyttää.
Pienikin lämpö sulattaa jään,
taas uuden riemun saa syttymään."
Papan joulumietteisiin ihan helppo yhtyä ja Lasse muistutti Hallikaisesta, jota olen saanut kuulla muutamia kertoja. Joulupata kuuluu joulumaisemaan. Rinelle paranemista kaikista kolhuista!
:) :) Muutamana vuotena olen ollut patavahtina. Nyt lupasin keräykseen uuteen kauppakeskukseen ja se oli la, kun perjantaina tulimme pyryssä Punkaharjulta. Olin luvannut (jHs) leipoa aamulla myyjäisiin 100 pullaa ja sitten keräys ja siskoni synttärit. Huh! Tuli oikein rukousvastaus huokaukseen, kun kauppakeskuksen lipaskeräys oli peruutettu. Syytä ei sanottu, ei ollut pata.
Haastetta ollut melkein liikaa. Nyt jouluvalot syttyivät, kun ovat ajastimella. Mies sanoi, että ajastimen hinnalla saa sähköä vaikka monta vuotta. Minä en muuta kuin nautin, kun valot loistaa pimeydessä.

:lol: Ehkäpä Keniassa kanssani ollut tulee TUUMIKSEEN. Kyseli muutaman vuoden jälkeen. Yritin opastaa.
:) Meillä oli kirkossa sekä Runo-, että Psalmitapahtumat. Olin molemmissa vastuussa. Hyvinhän ne meni, mutta mietin, onko se vain sitä " tointa ja hanketta". Kyllähän niissä puhutteleviakin oli ja suoraan evankeliumia.

Lähinnä Tiinalle kerron, että Ullalle on perustettiin "rinki". Joka päivä joku käy Ullan luona. Hoitaja käy 3x päivässä. Me vaan seurustelemme, juomme kahvia ja rukousta ja Raamatunlukua ei Ulla koskaan unohda. Kirjaamme käynnit aina vihkoon ja What appiin. Viimeksi muisti heprean tervehdykset ja Psalmeja muistaa ulkoa edelleen.

:) :) Meillä nuoriso tulee tekemään joulusiivouksen ja sitten yhdessä joulunviettoon. Nyt ei ystävä tule Jouluaattona, matkustaa sairaan veljensä luo. Mies, joka oli monena Jouluna, kuoli syksyllä. Odotetaan, tuleeko yllätysvierasta?
Kauneimmat joululaulut laulan su Tuomasmessussa ja saan olla öljyllävoitelijana.

:oops: Minulta saatte JOULUTERVEHDYKSEN Jouluaattona klo 15 RADIO Yle 1:stä, jos olette kuulolla ja, jHs.
Jokainen hyvä anti ja jokainen
täydellinen lahja tulee ylhäältä,
valkeuksien Isältä, jonka tykönä
ei ole muutosta,
ei vaihteen varjoa. Jaak.1:17
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 16.12.2017 15:33

Touhukkaina ovat olleet eevat ja miehet. Tämä Tiina tuli sapattikokouksesta, juo nyt kahvia sopan kypsymistä odotellessa.

Täällä eletään keskell' hanukkajuhlaviikkoa. Ei puhuttu makabealaisista kokouksessamme, mutta radiosta kuului laulu, jossa kerrotaan heidän voittaneen kreikkalaiset, ja valo tuoutu temppeliin. Se sävelmä on meillä Riemuitse tytär Siionin, mistä laulukirjasta köytynee.

Kokouksessa en paljoa kuullut, paitsi silloin kun puhuja korotti ääntään. Tekstit oli kyllä heijastettu taulullem joten tiesin, että puhuttiin Jeesuksesta, joka on maailman valo.

Tuli joku päivä sitten pistäydyttyö Suuren Kuninkaan kaupungissa, ostoksilla. Huomasin, että kyllä helposti jalkaan pujotettavat aamutossut olisivat tarpeen sängyn vierellä kun yöllä lähtee vessassa käymääm. On nuo lattiät näköjään nyt kylmemmät kuin ennen :mrgreen: muka

Samlla reissulla kyselin kenkäkaupoista mustaa kenkälankkia. Ei oota tarjosivat. Yhdessä halpiskaupassa kävin ostamassa pehmeän hölläkät polvisukat, ja kysäisin kenkälankkia, ja sitäkin hänellä oli :lol:

Jonakin p'ivänä tuki käydyksi vain roskat viemässä. Mutta toissapäivänä taas hömöläisen homma.....Ryömin terassin alle, siellä on varmaan vajaa metri tilaa. Näissä huoneissani on aikanaan asunut lapsiperhe, niinpä talon eteen tehty sementistä käytävä vaunuja varten. Tuo terassi on osin rakennettu tuon kärrypolun päälle. Kun sataa niin ylhäältäpäin virtaa vettä, joka on tuonut sinne maata, mutaa, ja nyt se yleensä pysähtyy rappujeni eteen. Eli aloin tuoda sieltä sitä multaa pois.....siis vasta aloin.Ja seuraava kysymys olisi, että miten sitten sieltä yläpuolelta tuleva sadevesi saadaan kääntymään muualle, eikä tulisi rappujeni eteen......SE kai pitää katsoa seuraavan sateen aika, josta ei vielä muuten ole tietoakaan, aurinko paistaa täydeltä terältään kitkkaalta taivaalta. Plus 17 varjossa. Olipahan sitten selkää ja polvea kipei nä, mutta lämmitin saunan :lol:

Joululahoja ei juuri tarvitse ostaa.......sain kaksi Päivän Tunnussanaa, naapuri Eeva saa toisen, Seinakuvaallakoita tuli myös jakoon asti, ystävämme Ilana aina luottaa. että minulta saa. Jumala ystävien kautta on pitänyt huokta siitä.

Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa :)
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 16.12.2017 17:31

Joulun odotusta ilmassa, ei se tunnu enää siltä kuin ennen, mutta sama sanoma. Jeesus tuli halpaan talliin että jokainen meistä uskaltaa uskoa. Ei mahtavaa linnaa vaan halpa talli. Enkelit kedolla paimenet saivat sanoman.

Eeva kirjoitti ilosanoman minulle te siellä Jumalan juoksu tyttöinä käytte Ullan luona. Jumala siunaa työnne. Täällä on ollut vilkasta uusia kirjoittajia uusia ajatuksia ja näkemyksiä, minulla ajatukset ovat kait jossakin niin syvällä että en saa niitä kirjoitettua. Pojan perhe kun muutti tuohon lähelle on monenlaista puuhaa heidän kanssaan, vähäiset voimani kuluvat nopeasti. :x :P

Toinen poikani palasi lomalta. Me teini tytön kanssa pidettiin talosta ja sairaasta koirasta huolta. Eläin lääkäri saa tehdä päätöksen joko on aika nukuttaa meidän hyvä vartija koiramme. Eläintä ja ihmistä sinä Herra autat.
Siunaus seuratkoon askeleitanne. :D
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 17.12.2017 15:54

Eipä tämä ole vastaus, niinkuin kone yleensä pyytää....on vain huomio.....meidän whatsupissa oli kuva palavasta tulitikusta, ja kysymys, huomasitko, että vain siitä tikusta näkyy varjo, ei tulesta, valosta. Valosta ei jää varjoa, Jeesus on maailamn valo, valkeus, ei varjoa , ei pimeyttä..... :) :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja Lasse » 18.12.2017 13:00

Siunaustervehdys kotiväelle Hattulan Joulukonsertista viime Lauantaina :D Ilahdutti suuresti kuin kirkon oma väki
oli ahkerasti läsnä Kirkkoherraa myöten.
Amadeuksen ja Gildan kiertueen viimeinen Joulukonsertti sai täyttymyksen perinteisillä lauluilla.
Oi Jouluyö oli tietysti odotetuin esitys :D
Melina sanoi vuosi sitten että hän kaipaa täällä Tuumiksessa kirjoittajilta enemmän hymiöitä,
ilmeisesti kirjoittelumme Adjektiivit eivät kuvaa riittävästi mielen tuntemusta.

Tiina sanoi Jeesuksen ominaisuuden... "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo." Joh.8:b12
Saman vertainen.."Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi,
johdatat paimensauvallasi." Ps.23:4

Eletään suomessa pimeää aikaa ja talvipäivän seisaus 21.12 lähestyy - taas arvuutellaan säilyykö runsas lumipeite maassa Jouluaattoon etelässä.
Maaseudun pihapiireissa on paljon valotuikkuja joka vuosi vaan lisääntyy :o

Jumalan Siunausta kaikille :D
Alla oleva kuva on Hattulan kirkon salista jossa oli er'omasen hyvä info seurakunnan elämän menosta, pienet lapsetkin oli kiitettävästi huomioitu :D
Lapset saavat ottaa mollat mukaan kaveriksi kirkonpenkille :)

Klikkaa kuva isommaksi.
Kuva
--
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja riitu » 21.12.2017 07:56

Hyvää huomenta täältä Kainuun korvesta. Lähdimme mökille joulun viettoon kiireen ja hälinän keskeltä. Mutta ei mitä täällä sitä on vasta kiirettä pitänyt.
Mökki on sellaisen tien päässä, mitä ei talvella pidetä auki. Auto oli jätettävä puoen kilometrin päässä ja lähdettävä puolen kilometrin päähän tarpomaan lumihankeen. Onneksi ei kuitenkaan ollut lunta kuin puoli metriä korkeintaan. Mieheni haki sitten tratkorilla matkatavarat, ja on kolme päivää yrittänyt saada auki pienellä tratkorilla missa ei ole kuin takalana.
Taloa on joka päivä lämmitetty, juomavesi jaettu kaivosta ja pesuvesi järvestä pienestä reiästä käsipumpulla pumppaamalla.
Nyt on saatu talo joulukuntoon ja on rauhoittumisen aika.
Kaksi poikaamme tulevat tänne loppuviikosta joulun viettoon.
Joulukuusi pitää vielä hakea ja laittaa muutama jäälyhty saunapolulle. Muuten ajattelimme viettää joulua käymällä sytyttämässä kynttilät mieheni vanhempien haudalle. Täältä on sinne yli neljäkymmentä kilometriä.
Syömme jouluruokaa ja nautimme joulurauhasta. Täällä luonnon helmassa tuntu kuin joulun sanoma tulee lähelle. Hyvää ja siunattua joulua teille kaikille.
Olen muuten pari kertaa yrittänyt aikaisemminkin kirjoittaa tänne, mutta en jostain syystä ole päässyt. Kaikille minua muistaneille lämpimät kiitokset. Helmen porukkaa ajattelen aina lämmöllä.
riitu

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja