tuumis

Marraskuu

Re: Marraskuu

ViestiKirjoittaja Eeva » 07.11.2017 09:36

:) Voi, te ihanat uskolliset kirjoittajat! Kiitoksen paljous teille!
Minulla niin epämääräistä. Monena päivänä kirjoittaminen jäänyt aikeeksi. Siellä kivoja kuvia ja elämänmakua kirjoituksissa.
Eilen oli aivan hyvä pyöräilykeli. Kerkesin kolmeen paikkaan. Kävin uuden Sepän rukoustunnilla, Kr.eläkeläisissä ja illalla oli Psalmipiiri. Kr. tilaisuudessa puhui tänne hiljattain muuttanut Nepalissakin ollut aiheesta, Kun Sana saavutti Suomen tai jotain siihen suuntaan. Valaisevaa asiatietoa ja Sanan merkitys tuli oikeasti korostetuksi. Lähde kuoro laulaa siellä kauniisti. Psalmipiiriä halusi yksi ystävä pitää. Hän on ollut ruotsin opettaja ja nyt kääntää ruotsalaisen tutkielmia psalmeista. Ne on tosi syvällisiä ja löytyy uusia oivalluksia. 3 miestä ja 7 naista. Mukava, kun miehet ovat kovia keskustelijoita.
:o Sain yllätyssähköpostin. On se sellainen, että siihen en itse vastaa vaan odotan, mikä on vastaus rukousten jälkeen. Ehkä kerron myöhemmin.
Tätini Kokkolassa on kuollut. Eli melkein 100 vuotiaaksi. Lapsena pääsimme joskus heille kylään, kaupunkiin. Oli se ihmettä; juna kulki vierestä, melkein ikkunan alta, maitoa haettiin kivijalkakaupasta hinkillä ja ei me ymmärretty että on sisäWC.
Nuorena sitten kävin ostoksilla oikein kaupungissa ja heillä kylässä. Mukavia muistoja on.
Tänään menemme yhtä aikaa kuntosalille, kumpikin omaansa. Ruoan valmistamistakaan ei ole, kun oli viikonloppuna vieraita ja tein niin paljon, että riittää tälle päivälle. Eilen oli syksyn perinteinen kaalilaatikko. Se on helppo ja hyvä, kun kaikki aineet raakana ja unohtaa uuniin pitkäksi aikaa. No, kyllä me jauheliha ja sipuli ruskistetaan nykyisin.
:shock: Piti oikein varmistaa Raamatusta, kun Jumala sanoi; että kaikki oli sangen hyvää. Että oliko ihminen silloin jo luotu. Kyllähän sen muistin, että syntiinlankeemus sotki hyviä asioita ja anteeksi antamiseen ja armoon saan luottaa tänäänkin.
Vielä on hollantilaisten mökillä haravoimatta. Lehti oli puussa, kun tulimme Israelista, sitten tuli lumi ja nyt se on poissa, mutta miten märkää ja pimeää. Ystävää on huimannut, joten ei ehdotustakaan haravoinnista.
:) :lol: Iloa ja valoa päiviinne!
Eeva

ViestiKirjoittaja amanda » 09.11.2017 10:22

Marraskuuta on marssittu jo yhdeksän päivää, kiva että kirjoituksianne olen saanut lukea. :) Kuivia ja viileitä päiviä on ollut. Tänään on taas tulossa sadetta.
Poikani vaimonsa kanssa lähtivät aurinkoa etsimään Aasiasta asti, me täällä teinitytön, koiran ja kissan kanssa pidämme taloa asuttuna. Naapurissa asuu toinen poika,suloisten lapsiensa kanssa, ovat vaihtamassa asuntoa tämä on väliaikainen ratkaisu. Yksinäisyyttä en voi valittaa, vaikka monet ystävät ovat laillani hiljentäneet vauhtiaan, "jos vanhana ei muuta opi ainakin hiljaa kävelemään" kokemusta on. Kävellessä on keppi mukava kaveri. :?
Kiitollinen olen kaikesta siitä mitä on vielä jäljellä, muutama pieni Raamattu piiri ja ystävät, ikinuorten kk.kokoukset ja retket. Olen kaivanut kirjahyllystäni vanhoja jo kertaalleen luettuja kirjoja, hyvät kirjat antavat aina jotakin uutta. :!: :?:

Kiitä Jeesusta ain, sinun parhaakses vain, hän lyö mutta taas parantaa. Ketä Hän rakastaa, sitä myös kurittaa, kiitä sieluni ain Jumalaa. :D
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 11.11.2017 10:39

No :roll: onpa ollut vanhuksella muka kiireinen viikko,ei oleehtinyt kutomaan loimien loppumetrejä!!!!!!!
Yhten' päivänä olin yhstäväni tukena.....minä kun kuulen tällä hetkellä häntä paremmin vihvistetun kuulokojeeni kanssa.....sairaalassa silmätutkimuksissa. Oli siinä juoksua, no, kepin kanssa kolistelen, eri paikoissa, ja sitten odotusta, odotusta. Kolmessa eri kohteessa piti käydä, välillä odotella. Kuulutukset olivat sujuvat ja näyttötauluilla myös selvät vuoronumerot, joita piti seurtata, milloin mennä ja mihin.... :o
Kyllä li monenlaista silmäsairauttakin, kun numeron kohdalla usein luki, mitä tutkitaan.On Jumala kuitenkin antanut viisautta paljon silmän hoitoon.
;) puoli päivää siellä meni. Loppujen lopuksi ystäväni päätti olla menemättä toisen silmän kaihileikkaukseen, jota varten tutkimukset tehtiin.
;) Ja eilen olin käymässä Suuren Kuninkaan kaupungissa, Jerusalemissa.Halusin mennä tilaamaan erään kirjan....tule amerikoista....ja samalla ostaa valmiit japanilaiset annokset sapaatiateriaa varten. On ollut ilo pitää yhtä vierasta nyt, ja yksi nnapru, niin pitkästä aikaa yhteinen sapattiateria.
:? En kyylä aikoihin aio mennä Jerusalemiin sapatinaattona. Seon kuin kansainvaellusta.....Vastaani tuli Siionin aukiolla myös eräs suomalainen, joka oli paossa asunnossa tehtävää porausta, ja lähti mukaani. Siksi tuli reissusta myös pitempi ja melko raskas, mutta olihan iltaan asti aikaa levätä, kun ruoka vain lämmittämistä vailla, paperilautaset esiin, jne.
Päivän Tunnussanassa menossa Hesekielin kirja. Sieltä tuli esille aika hauska ilmaisu Jumalan toiminnasta. 1992 käännös sanoo
.....vien heidätEgyptistä maahan, jonka olin heitä varten katsonut....
ja Raamattu Kansalle käännös
......siihen maahan, jonka olin heitä varten ETSINYT.......
Jos Jumnala oikein etsi tämän maan kansalleen, niin kyllä Hän tiesi nuo viholliset ympärillä ja heidän uhoamisensa, jos illoin ja nytkin......
Ja meillein Jmala sanoo tänään, Minä tiedän, missä sinä asut, min' tunnen sinut nimeltä....Eikö se rohkaisekin tänäänkin.
:) Hyvää sapattia, shabat shalom. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 11.11.2017 20:48

Tiinan kokemuksen jaan; Vanhuksella pitää kiirettä. Pari viikkoa sitten valitin, kun tuli lumi maahan ja mulla syksyn hommia kesken. Isä antoi lumen sulaa pois ja nyt mukamas kiire, että kerkeisin ennen talven ja uuden uhatun lumen tuloa tasailemaan pihamaatani. Jotkut valittaa pimeää ja kuran määrää, minä valoisan ajan vähyyttä.
Milloin ihminen onkaan tyytyväinen?
Kristittynä tietenkin aihetta iloon on jatkuvasti. Kuitenkin sisimmässä asuva purnaaja tuntuu pitävän kovempaa ääntä jatkuvasti.
pappa

ViestiKirjoittaja rine » 12.11.2017 21:08

Onnea isät tämä päivä on teidän,nuoremman poikani ensimmäinen..
Miehen kanssa kävimme isiemme haudoilla sytyttämällä kynttilät
ja muistellen heitä.
Minäkin huokailen valon vähyyttä pimeä vastaan pimeää työviikolla.
Eilen olin teatterissa harmony sistersiä katsomassa, miehen sisko
lähti miehineen matkoille ja heidän lippunsa jäivät käyttämättä,
heidän tytär soitteli kaverikseen, tuli näiden sisarusten historia
tutuksi.
Aamulla taas arki ja työ,
Teille jokaiselle siunausta elämänne arkeen ja juhlaan!

http://www.tv7.fi/vod/player/52965/
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 14.11.2017 12:12

Tervehdys kotiväki! Ollaan Maikan kanssa kivikylässä ja kaikki mahdolliset ohjelma numerot listassa.
Yläkerran Isää saa kiittää onnistuneesta ja täydellisestä ympäristötalkoosta!

Meillä on Perulainen kummityttö jota avustamme säännöllisesti, kaiken sen taloudellisen avun jonka annamme
Ruth ja koulun, kyläyhteisön hyväksi olemme saaneet Jumalalta takaisin moninkertaisesti, luonnollisesti pyytämättä.
Nyt huomasin viime viikon aikana kuinka paljon Jumala rakastaa Perulaisia ja halusi sen näyttää antamalla nelinkertaisesti
takaisin lahjoittamamme summan :D Tästä saadusta rahasta, kymmenykset tuplattiin antamalla uudestaan Joululahja Peruun.

Tänään on peltilehmämme 60thkm huoltopäivä, hain siihen tarjouksen firmalta joka kykenee suorittamaan ohjekirjan mukaisen huollon edullisesti.
Vihjeen sain Iltasanomista joka oli tehnyt huoltohaku testin 10:lle huolto firmalle 8/2017.
Me vertasimme hintaa merkkihuoltoon. Samasta huolto työstä autoon on hyvin kirjava hintaralli jonka voitti perheyritys. hinta eroksi tuli 100 eur.

Perjantaina on pakko ulkoilupäivä peltilehmälle kun autotalli pestään aamu varhaisella.
Tammelassa on kaikki rotvallinreunat maksullisia kaupunki rahastaa.
Mennään tuulettumaan Jämsään siellä on maantien varrella tunnettu huoltamo jossa runsas kirjava seisova pöytä jälkiruokineen.
Marraskuun maisemaa saa ihailla...

Jälkiruoka herkku on mulle tärkeä juttu :P niinkuin pottujen päällä oleva kastike.

Jumalan siunausta kaikille , siunausta Eevalle jonka on tänään Herra nostanut esille :)
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Lasse » 18.11.2017 11:21

Tervehdys kotiväki ...ja terveisiä aivan muualta kuin Jämsästä.
Kotihallituksen hovioikeudessa päätettiin Perjantaina matkustaakin puukylään Humppilan *Lasikellon* ravintolan kautta jossa on vastaavanlainen seisova pöytä.
Perjantaille oli Pekka ja Matti luvanneet myrskyisää sadetta joka alkoi etelästä, näin ollen etelästä alkaen alkoi myös
taivas kirkastumaan klo 14.20
...ollen ilta hämärään asti er'omasen maukasta keliä :) Palasimme yö myöhään takaisin manseen.

Jämsään joudumme viimeistään Joulukuussa, JKL:n Kuokkalan kirkossa on Joulu konsertti.
Kuva

Pimeistä päivistä tulee valoisia
kun päästäämme
Jumalan auringon elämäämme.

Tulevaisuus kuuluu sille,
jolla on rauha Jumalan kanssa.

Jumalan myötä
elämään tulee väriä.

Yksinäisiä päiviäkin on elämässämme vaikka kaikki omaisemme saattaisivat olla samassa huoneessa, tiedäthän tunteen..
Jumala on kanssamme aina.

Jos nykyhetkeni onkin vaikea
Jumalan huominen tekee minut
sittenkin iloiseksi.

"Tämä hetkellinen ja vähäinen ahdinkomme tuottaa meille määrättömän
suuren,ikuisen kirkkauden.
Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään,
sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti."
2.Kor.4:17-18

Hyvää ja siunattua viikonvaihdetta kaikille!

Kuva
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja rine » 18.11.2017 20:20

Lasselta poimittua:
Yksinäisiä päiviäkin on elämässämme vaikka kaikki omaisemme saattaisivat olla samassa huoneessa, tiedäthän tunteen..
Jumala on kanssamme aina.

"Tämä hetkellinen ja vähäinen ahdinkomme tuottaa meille määrättömän
suuren,ikuisen kirkkauden.
Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään,
sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti."
2.Kor.4:17-18

Miten osuvia tekstejä, elämässä koettuja, erilaisuuden tuntu monessa arjen tapaamisessa,
niin erilaisia on kiinnostuksen ja jutun aiheet..tässä maailmassa arvostetaan niin erilaisia
asioita, kuin mihin Jeesuksen seuraajia, Herra armossaan opettaa.
Onhan jokaisella vuosikymmenellä omat arvostuksen kohteensa, mutta maailma on muuttunut
radikaalisti.

Meillä ovat taas lumet sulaneet. Viikon päästä lomailen, nyt en mene tytärten luokse pistäytymään
kun he tulevat meille joulun aikaan kolmeksi viikoksi.
Vesijumpassa olen käynyt kerran viikossa. Äidin tilanne on ennallaan, huomaan että muistissa
jotakin tapahtunut, avustajat käyvät kolmesti päivässä, minun on helppo pistäytyä hänen luonaan kun
asuu samassa osoitteessa, eri sisäänkäynnillä.
Pojan poika kasvaa ja kehittyy..hän on suuri ilonaihe meille jokaiselle.
Mejusta ei ole jäänyt kirjoitusjälkeä, olisi kiva kuulla missä olet kuljeksinut ja
mitä kuuluu Evankin elämään.
Minun päivätapahtumat keskittyvät työmaille ja vaikka sieltä riittäisi kirjoitettavaa,
en voi sieltä kuin yleisesti mainita että suuret haasteet ovat edessä, joskin niitä on koko ajan.
Toiminnan tehostaminen pitää sisällään asioita joihin kaikki eivät suhtaudu myönteisesti.
Jään rukoustenne varaan ja Jumalan huolenpitoon ja johdatukseen luottaen.
Jeesus rakastaa sinua!
rine

ViestiKirjoittaja rine » 19.11.2017 07:15

Aikaista huomenta laitan lämpimiltään allaolevan linkin
ohjelmasta jonka aamulla katsoin. Aikaiseen olen hereillä tämä on
kylläkin ihan normaali heräämisaikani, koira ei ole ymmärtänyt kesäajasta siirtymistä
ja olen työpaikalla yleensä 6.30 ja kerran viikossa aiemminkin.
http://www.tv7.fi/vod/player/59416/
Siunattua sunnuntaita teille jokaiselle Herra kanssanne!
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 19.11.2017 14:41

:roll: Monenlaista näkee ja kuulee vaIkkei paljon missään käy. Eilen sapattikokpuksessamme näki uusia nuoria, jotka taisivat olla eka kertaa kyseenlaisessa tilaisudessa. Ob ollut nuoria, jotka ovat halunneet jutella seurakuntame nuorten kanssa, siis uskon asioista, ja tulla ensin sapattiaterialle jonkun kotiin ja sitten myös kokoukseemme, uskaltautuivat. Herra näitä nuoria siunatkoon, avatkoonsilmiä.
Nyt oli vuorossa, jatkoa sapateista. Mitä Jeesus teki sapattina, usein paransi. Ja juutalaiset olivat niin omien säääntöjensä vankeina, tteivät osanneet vastata siihen, että saako sapattina tehdä hyvää vai pahaa. Tai eivät halunneet vastata kun tiesivät vastauksen.
38 v sairastanut mies tuli terveeksi. Meni pyhäkköön. Siellä hänet tunnistettiin, mutta ei sanopttu, että halleluja, olet parantunut, vaan :mrgreen: ei sinun ole lupa kantaa vuodettasi, makuumattoasi sapattina.
:roll: Tämän päivän juutalainen, hurskas, sanoisi samaa. Ja miettisi mitä muuta ei saa kantaa, saisiko kynää kantaa........
Sapatti on annettu ihmist' varten, ei ihmistä sapattia varten, sanoi Jeesus. Me saatamme mennä toiseen laitaan, emme muista oikeaa pyhäpäivän lepoa.......
Sain luettavakseni Annukalta Heikki Nurmiaen kirjan Sanat aamun kullassa. Siinä jälleen tutkitaan heprean sanoja. Sanlla gal on tosi monta merkitystä, ja sen johdannaisilla vielä enemmän. Gal. aalto, ilo, ,galgal pyörä, gilgel pyörittää-------Psalmissa 37,5 sanotaan gol al adonai darkecha,,, lauletaan ihanana lauluna. Suomennsos on että anna tiesi Herran haltuun....ja luota häneen, hän sen tekee......Tässä voisi ehkä ajatella, että saamme oikein vierittämällä vierittää huolemme Herrran eteen, ja olemme hänen teillään ja hän huolehtii meistä.
Tätä vierittämist' saamme opetella myös alvalla viikolla.
:roll: Monenlaista tuli myös eilen katsotuksi ja kuunnelluksi netistä, esim. kirkollsikokouksen yleiskokouksia 7. ja 8. päivä tätä kuuta.Nimeni on edelleenkin jossakin luterilaisen kirkon kirjoissa, joten se on edelleen rakas, mutta saa surra sen tilaa. Pekka Simojoki sanoi melko lyhyesti, että kirkko voi luopua vihkioikeudesta, mutta ei Jumalan Sanasta.
:roll: Katsoin myös ns. Perjantain dokkarin. Siinä oli myös haastateltavana se Röyhkeys kirjan kirjoittaja, joka sanoi olevansa idealistinen työtön. Vahinko jos hänellä ei ole edes mitään vapaaehtoishommaa, jota haluaisi tehdä. Oli siellä muitakin ja monenlaista asiaa. Aina jotain uutta oppii tietämään.
:) Siispä hyvää alkavaa viikkoa kaikille teille.
Ps. Katsoinpa viekä ohjelmaa Sanakrista sylkykupiksi. Luulin puhuttavan Israelista 1967 jälkeen, mutta olikin Suomen poliitikoista, usein pääministereistä. Muistetaanpa heitä siis rukouksin, heitäkin. :)
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja