tuumis

Syyskuu

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja rine » 08.09.2017 18:36

Elina Heinonen
Rakas lähettäjäni!
Kävin syöpälääkärillä juttelemassa ja hoidossa, todennäköisesti viimeisen kerran. Lokakuun alussa minulla on kuitenkin lääkäriaika, kun nyt on tehty kaikkia tutkimuksia sekä tietokonekuvaus, jotta tiedetään, mikä syövän tilanne on. Monet ihmiset sanovat, että olen laihtunut. En ole, mutta he katsovat kaulaani ja vetävät siitä johtopäätökset.
Minulla ihan oikeasti on sen kokoinen kaula kuin monella on vyötärö. Aikaisemmin pää jatkui suoraan hartioihin, siinä ei ollut välissä kaulan näköistä kavennusta. Nyt se on ja se tekee sen, että näytän hoikemmalta eikä kukaan huomaa enää mahaani. Sepä onkin hyvä asia. 
Kiitos Sinulle kaikista rukouksista! Syksyyn on ruvennut töitä tulemaan mukavasti. Mutta vielä mahtuu ja voit jatkaa rukousta. Mutta on turvallinen olo ja mieli siitä, että pääsen puhumaan ihmisille kaikkea sitä, mitä uutta Jumala on antanut.
Eilispäivänä miettiessäni tätä kirjettä minulle nousi mieleeni Raamatusta Hebr. 12:2, jossa sanotaan: ”…silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen…” Tämä sana on pyörinyt mielessä siitä asti. Olen miettinyt sitä, mitä silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, on. Esimerkiksi on meidän elämäntilanteemme mikä tahansa – niin sinun kuin minunkin – meidän ei kuulu jäädä katsomaan siihen, miltä näyttää. Vaan saamme katsoa Jeesukseen, joka on uskon alkaja ja täyttäjä. Meidän usko on monesti niin heikko, että kun siihen raapastaan tulta, se hetken palaa ja sitten sammuu. Näin juuri tällaisen näynkin, jossa käyrä tulitikku palaa kovasti ja sitten ykskaks sammuu.
Meidän uskomme ei kestä eikä jaksa eikä riitä siihen, että pystyisimme itse omassa voimassamme uskomaan siihen, mitä Jumala voi tehdä. Sen takia meidän ei todellakaan kuuluu jäädä tuijottamaan omaan uskoomme, koska se on heikko ja särkyy aina. Meidän kuuluu jäädä katsomaan Jeesukseen, joka on uskon alkaja ja täyttäjä!
Uskomme on yleensä sitä, että ajattelemme, että minä tein uskonratkaisun ja minä päätin tulla uskoon. Sen ei kuulu olla missään nimessä minäkeskeistä, vaan Kristus-keskeistä. Jeesus teki kaiken. Aloitteentekijä uskossamme on aina Jeesus. Jeesus itse sanoo Raamatussa, Joh. 6:44: ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä...” Jumala itse vetää meitä Jeesuksen puoleen ehtimään apua itsellemme. Hän rupeaa antamaan meille ajan, jotta voisimme huomata Jumalan kutsun. Kristinopissa sanotaan: ”Pyhä Henki herättää surutonta syntistä elämänkohtaloilla, kärsimyksillä ja toisten esimerkillä, mutta erittäin (nyk.: erityisesti) Jumalan Sanalla.”
Jumala haluaa kutsua meitä omakseen hyvällä; rakkaudella ja hyvillä asioilla. Me ihmiset olemme monesti niin kovia, että emme tajua sellaista kutsua. Sen takia Jumala joutuu välillä ottamaan tukasta kiinni ja höykyttämään. Elämään tulee vaikeuksia. Jumala haluaa näitten elämänkohtaloitten avulla vetää meitä luokseen, kun emme muuten usko. Room. 2:4 jakeessa sanotaan: ”…etkä tiedä, Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen.” Hyvyydellä Jumala haluaa vetää meitä puoleensa ja luoksensa. Kun tulee vaikeita asioita, nekin ovat kaikki Jumalan rakkautta meitä kohtaan, jotta emme hukkuisi. Uskon alku on aina Jumalasta lähtöisin, ei meistä.
Lemisen Erkki sanoi ajatuksen: Ihmisen tehtävä uskoontulemisessa on vastaanhangoitteleminen. Se on tosiaan sitä, että me panemme hanttiin niin kauan kuin vain voimme, ennen kuin taivumme tajuamaan, että emme kerta kaikkiaan pärjää omin voimin. Silloin Jumala kysyy: Haluatko sinä tulla minun omakseni? Haluatko sinä ottaa Jeesuksen vastaan? Jeesus on myös uskon täyttäjä. Uudessa käännöksessä sanotaan: uskon täydelliseksi tekijä. Jeesus on nimenomaan sitä. Se, että pysymme uskossa, on koko ajan sitä, että Jeesus sinun sydämessäsi elää sitä uskovan ihmisen elämää. Me emme siihen pysty. Olemme aina hangoittelemassa vastaan. Aina uudelleen ja uudelleen Jeesus tarttuu tukkaan kiinni. Kuten minunkin tukkaani, sen takia minun hiukseni ovat niin harvassa. 
Hän, Jeesus, vaikuttaa meissä uskoontulemisen ja uskossa pysymisen ja perille pääsemisen kerran taivaan kotiin.
Hebr. 12:2 sanotaan: ”…joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin häpeästä välittämättä ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.” Sen takia on tärkeää, että: ”…pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa”, Hebr. 12:1.
Tänä aamuna sattui käteeni pikkuinen kirja: Henkilökohtaista - Corrie ten Boomin ajatuksia. Hän sanoo: Meillä on usein vaarana katsoa omaan uskoomme. Raamattu kuitenkin opettaa: Katse luotuna uskon alkajaan ja täyttäjään Jeesukseen Kristukseen. Sama raamatunkohta tuli tänään, kun tämän kirjasen avasin. Lisäksi siinä luki: Herra, ole kiitetty, että et vaadi suurta uskoa, vaan uskoa suureen Jumalaan.
Ymmärrämmekö me sen, että meidän Jumalalla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä?! Hän on luonut koko kaikkeuden. Hänkö ei pystyisi meitä auttamaan!
Hebr. 12-luku alkaa: ”Sen tähden kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme…”
11. luku kertoo juuri niistä ihmisistä, jotka olivat uskovia. Ja annankin sinulle kotiläksyksi lukea tämän Hebrealaiskirjeen 11. luvun. Siinä kerrotaan, miten Jumala teki suuria tekoja, johon ihmiset eivät olisi pystyneet. Ensimmäisessä jakeessa: ”Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” Uusi käännös sanoo saman: ”Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.”
Eläkäämme uskon varassa, ei näkemisen varassa. Jumala näkee myös tulevat ja tietää kaiken tarkalleen. Sen takia joka hetki olemme Jumalan käsissä ja johdatuksessa. Kun uskomme Jeesukseen.
Rakkaudella,
Esirukous: * Vakavasti sairaan Timon puolesta ja Tiinalle voimia jaksaa olla Timon rinnalla.
rine

ViestiKirjoittaja meju » 10.09.2017 08:42

Tahto ja teko.
Huomenta tuumiskamut :-) Pari sanaa pyörii tuumausmyssyssä joita pyörittelen mielessäni. Tahto olisi useammin tännekkin kirjoitella mutta teko puuttuu ja niinpä taitaa teillä muillakin olla, onneksi muutama tällä kuukaudella on onnistunut tekoihin asti ja me saaneet iloita kirjoituksistanne. Totuushan on jos emme tee eli kirjoittele niin tämäkin foorumi hautautuu muistpjen suohon.
Viritä armolahjaasi ja käyttöön se on tarkoitettu. Itseäni tässä patistelen ja herättelen torkkutilasta tämän kirjoittamisrnkin suhteen ja ihan muutenkin kun usein olotila " mitä tämä hyödyttää". Olin Viktor Klimenkoa kuuntelemassa ja hän piti hyvän konsertin sekä puheen. Suoraan puhuu asiat, hänen tilaisuuksissaan moni suuttuu mutta useampi muuttuu. Jumala ei ole muuttunut ja Raamatun sana on niin ja amen. Tapahtumat maailmalla todistaa että vaikeat ajat koittamassa ja siksi meidän uskovien olisi yhä enemmän pidettävä pelastusanomaa esillä tavalla jos toisella, tämä tuumis on yksi tapa.

Väsymys valtaa niin työssä kävijät, eläkeläiset sekä nuoret. Ei vaan jaksa eikä kiinosta vaan aina löytyy selityksiä pidä minut estettynä etenkin jos johonkin hengelliseen asia liittyy. Anotaan uutta voimaa ja uudistusta elämäämme.

Täällä maalla olen ja lapsosten kanssa vintillä nukumme, täällä vanha remontoimaton huone mutta lapset ei halua muualla nukkua. Opetus ettei tarvi hienoa olla yms niin paikka lasten mielestä paras huone. He nukkuvat vielä ja yritän hiljaa jutella kanssanne etteivät heräisi vielä :-)

Vettä satelee ropisten peltikattoon, taitaa tulla sisällä olo päivä. Keksi en nyt enempää jutustelua sillä osa minusta taitaa nukkua eli herätystä tarvitaan :-) :-) :-)
Iloa päivääsi <3
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meju » 11.09.2017 09:57

Kol 3
"Kärsikää toinen toistanne", Tv 7 auki ja just puhuvat tästä aiheesta joten sain aloitus sanat :-) Voi, kun oppisimmekin kärsimään toisiamme muös täällä somessa vaikka emme samaa mieltä olisikaan.
Kaupunkiin eilen tulin ja ihme odotti postien seassa jonka tahdon kertoa Jumalan kunniaksi.
Kerroin varmaan että ilmottauduin Israelin matkalle muutama kuukausi sitten, matka on maaliskuussa. Tämä ilmottautuminen tuli niin äkkiä ettei oma ajatus mukaan ehtinyt, keskustelin ruokajonossa matkanjärjestäjän kanssa kysrllen toisesta matkasta miten heillä mennyt ja hän tokaisi "itseasiassa eilen varmistui että maaliskuulla saamme Israelin matkan, laitanko nimesi listaan", juu laita vaan sanoin samassa. :-) Ystävät odottivat ruokapöydässä ihmetellen missä niin pitkään viivyin, kertoessa että tuli jonottaessa ilmottauduttua matkalle, he ihmeissään että mistä sinä yxkax rahaa sait kun äsken totesit että sitä ei säästössä ole.Ai niin se raha iiiiik, yhtään en ajatellut sitä puolta mut en perumaan rupea vaan koen tässä johdatus. Noh, etumaksun sain säästettyä ja eilen postissa tuli outo kirjr, taloyhtiön isännöitsijä laskenut väärin putkilainamme palautuksen kun olimme liikaa maksaneet ja vielä palauttamatta 650 €, ihan uskomaton juttu, miehenikin sanoi että siinä sinulle tuli matkarahaa, hänkin alkaa uskomaan ihmeisiin .
Totuushan on ellemme uskalla ottaa uskonaskelia emme eteenpäin pääse.
Tahdon rohkaista sinua tekemään uskaliaitakin ratkaisuja kokiessasi sen Jumalan johdatukseksi.
Sinua siunata tahdon matkakaverini <3
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 11.09.2017 11:10

Hyvää Uutta viikkoa. Ilahduin Mejun rohkeasta askeleesta, jos Herra näin johdattaa Hän johdattaa.... Kiitos ja kunnia Jumalalle. Juudas kerran sanoi eikö näitä rahoja pitäisi antaa köyhille??? Jeesus oli eri mieltä. Jokaisella meillä on oma tie kuljettavana. Minulla on nyt kiire Siunaukksin....
amanda

ViestiKirjoittaja meju » 12.09.2017 09:37

Polskis,molskis huomenta.
Terveisiä uimahallista jonne hipsin jo kuudeksi. Tein päätöksen että pyrin menemään aamulla uimaan niinkuin aikoinaan tein mutta eläkkeelle jäätyäni se vaan hiipui. Onneksi voi aloittaa uudelleen vaikka myönnän lähteminen vaikeaa. Tuli mieleen kuinka meitä kehoitetaan parannukseen sekä,tekemään niitä ensi tekoja eli kun uskoon tulimme olimme innokkaita ensi rakkaudessamme mutta sekin vaan laantuu.
Kuitenkin meitä kehoitetaan olemaan uskollisia loppuun asti eikä eläkepäivistä taida isossa kirjassa olla mainintaa. Päättänyt olen seurata Herraa ja monia muitakin päätöksiä tullut tehtyä, Jeesusta tahdon seurata koko sydämestäni, mielestäni , pyytäen ymmärrystä vaellukseeni. Meillä on valinnan vapaus sekä oma tahto joka ei aina niin altis ole hyville asioille ja teoille.
Iloa päivääsi.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eeva » 12.09.2017 14:59

:) Tervepä teille!
Aamulla olin jalkahoidossa ja siitä menin kuntosalille. Se on entisen työpaikkani sali ja melkein kaikki tunnemme toisemme. Siellä yksi sanoi, että olemme päättäneet halata joka kerta, kun tapaamme. Halaukset jatkuu, jatkuu: nyt halit kaikille rakkaille tuumislaisille. Hyvä tapa olisi todella tarpeen. Ei tarvi mammoja eikä ammoja, kaukaa tulleita maksusta halata.
Sitten kiiruhdin kahville ja sadetta "pidellään". Ystäväni Tampasta pääsi karkuun suurempia myrskyjä. Kyllä nämä sateet kestää. :( Vävyn piti tulla pihatöihin, mutta flunssa iski. Tyttö ja poika tulevat ja ruokaa pitää olla, kun poika pääsee harjoittelutyöstään. Tarjosin sisäikkunoiden pesua.
Eilen noukimme loput puskamarjat ja mies keräsi kanttarelleja ja nyt saadaan herkkukastiketta.
Su oli Lähimmäisen sunnuntai ja siinäpä oli meillä muutamia saarnojen kuulemisia.
Nyt teille heippa ja siunauksen sateita ja armon aurinkoa! :) :) :) Alan leipomaan.
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 12.09.2017 20:36

Täällä on pidellyt noita helteitä, ettei juuri nenäänsä ulos paljon piatäisi, muuta kuin aamulla.....On ollut pakko käydä pankissa, ja vielä toisenkin kerran kun en viimeksi tiennyt toisestakin asiasta, että pakko mennä fyysisesti sinne , allekirjoittamaan joku paperi. Muyya autokyyti hankittu, naapurin kanssa.
Ja lähikaupassakin välillä tietty käyty.
Mutta o tullut Ylen kautta seuratuksi nyt viimeksi Irmamyrskyä, ja pyydetyksi varjelusta kaiken keskellä kumminkin. Ja fbssä oli uutinen, että yt lähestyy suuri myrsky Kiinaa!!!!!!!!Herra armahda ihmiskunttasi, fyysisesti mutta myös avaaamalla sen silmiä pois ateismista, ja jumalavastaisuudestaä
Nyt on vielä kangaspuissa lointa yhteen mattoon.....siinäpä kysymys, millaisen siitä pitäisi tulla :roll: Tänä aamuna vähän järjestelin kudelaatikoita ja pusseja, samalla miettien värejä......ei tullut tuumasta vielä totta. Ootelaan viileämpää.
Teille kaunista syksyä ja ruskaa.
Niin se on, että monesti pitää muisuttaa mieleen sekin sana että kärsikää toinen toistanne, silloinkin kun ei rakkaus tahdo riittää....... :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 12.09.2017 21:41

Heipsan ystävät. Tulinpa kertomaan viime päivien kuulumisia, joihin liittyen tuolla "naamakirjassa" jotkut ovat sormea heristelleet. Useampi on kertonut; " jos saat minun nimissäni epämääräistä viestiä, älä usko". Tähän törmäsin itse, että kenties "identiteettivaras" pääsi huijaamaan antamaan sähköpostiosoitteen salasanoineen messengerviestin avaamiseen. Ilmeisesti tuollaista pyyntöä ei kuuluisi tulla ja olin hidas älyämään vaaraa. Seuraavana päivänä oli postilaatikossani ihmeviesti fb-kaverilta, jota kuulemma olin pyytänyt treffeille epäinhimilliseen aikaan ja vastaus oli kieltävä. Postia tutkiessa huomasin minun nimissäni oltu useammalla paikkakunnalla kirjautuneena tunnuksillani. Näin ainakin ymmärsin.
Mitä tästä opin?
Ainakin tuli salasanoja vaihdeltua ja rajoitettua näkyvyyttä ja mainosposteja.
Evankelistalle tietysti on eduksi, että monet salaa kurkistelis evankelioivia viestejä. Minä vaan olin kirjoitellut kavereille luottamuksellisia juttuja, jotka ei oo tarkoitettu satunnaisille vieraille maailmalla puitavaksi. Mitä näin julkisesti viestitellään, sitähän meijän ei tarvinne hävetä. Yksityisasiat on yksityisiä.
Tätä olen nyt pohdiskellut ja koitan tarkkailla näkyykö vieraita jälkiä omassa porstuassa.
pappa

ViestiKirjoittaja meju » 13.09.2017 07:52

Huomenta tuumailijoille tulin toivottamaan kun taas niin aikaisin heräsin.
Pappaa ovat häiriköt päässeet kiusaamaan, onneksi ei niin pelästynyt ettei uskalla somessa liikkua. Aika on paha ja tiedämme että hyvän julistajat yritetään peloitella nurkkaan ja hiljaiseksi, muistetaan nostaa päämme sekä se kenen puolella olemme on vahvempi kuin pimeyden henkivallat. Vaarat vaanii maailmassa samoin kuin nettimaailmassa, terve varovaisuus tarpeen muttei luovuteta tätä mahdollisuutta pimeydenvalloille eli nyt on somen aika myös jonka kautta voimme evankelioida heitä jotka eivät seurakuntiimme tule. Ollaan rohkeita ja luotetaan asioilla tapana järjestyä.
Moni lannistuu kuullessaan näistä vaaroista netissä mutta joka paikassa kohtaamme vaaroja emme voi lukkojen taakse piiloutua.
Rukoillaan viisautta, taidollisuutta sekä Jeesuksen veren suojaa.
Pidetään esillä enemmän Jeesuksen työtä kuin vihollisen pelotteluja.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meju » 14.09.2017 13:07

Torstai toivoa täynnä :-) Ehkä tänään tulee uusia juttuja tänne tuumikseenkin :-)
meju
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja