tuumis

Kesäkuu

Re: Kesäkuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 09.06.2017 10:11

Nukuin liian pitkään tänä aamuna, yleensä en tänne nettiin tule näihin aikoihin. No nyt tulin kun panin tyhmät mietteeni fb hen ;)

:P Nyt luin Mejun jutun. HYvä, hyvä Meju.Ei lakata. Minä tarttisin vierelleni opettajan, kärsivällisen, neuvoisi panemaan kuvia jalainailemaan juttuja. Viisaat apumieheni ovat liian viisaita,ei herillä kärsivällisyyttä minun kanssani tuollaisiin :mrgreen:

:D Mejulla kivoja koirajuttuja.Sain kirjan Suomen tarina, Miten Suomesta tuli Suomi. Siinä oli yhdessö kohtaa lainaus Aleksis Kiven Seisemästä velje3ksestä, JUssilta.
Röyhyävä sauna,haukkuava halli, kiekuva kukko ja naukuva kissa. Kuvitelkaa tuphon lainausmerkit!
Meidän kylästä ja minunkin pihastani ei puutu muuta kuin kiekuva kukko, ei ole yhtään koko kylässä. Haukkuvia koiria sitä enemmän, joiden haukkumisia valitellaan whatsupissa. JOskus kissat tappelevat, ja silloin mlouluna kyllä kuuluu. KIssar makolievat verannallani tai juovat vettä sankosta.

Lisäksi tuo naapurin karannut kani oleskeli taas eilen pihallani. Mutta ei ollut viuelä ainakaan syänyt minttuja ja sipulinvarsia. :o

Tänään ei taida saunani höyrytä, kun edelleen plus 34, ja sähkösaunana se ei hyviö tuoksuja edes anna.

Tälleen siis päivä alkanut. Kiitos Jumalalle kuitenkin. Että saa uskoa Jeesukseen, hänen apuunsa, syntien anteeksisaamiseen, tulevaan elämään. HYvä Meju, puhu vaan edelleen. Ehkä siellä ystävällä kumminkin on vaikka kateutta, kun ei vielä jaksa uskoa. Tai ei vielä tarvitse sitä.

Iloa, valoa siunausta viiikonlooppuunne,
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 09.06.2017 17:11

Voi että. :o Tiinalle ainakin tuumis näyttääolevan t'rke'. Taas tuli asiaa, omasta mielestäni.

Tilasin kirjan Oikein väärin ymmärretty Luther. Olen vasta alussa, jossa kerrotaan hänen mielipiteestään työstä tavallisesta, ja sen tärkeydestä Mutta myös levosta. Eilisiltana luin 2 Moosesta, lukua 23. Ettei saa ottaa lahjusta, ei saa sortaa muukalaista, siis meikäläistä täällä. Ja sapatista, jolloin pitää levätä, että......härkäsi ja aasisi voisivat levätä ja orjataresi poika sekä muukalainensaisivat virkistyä.......Siis ei korosteta vain sapatinpitäjää itseään vaan toisia, että hekin saisivat virlistysä. Miten tasa asrvoista.
Oli aika jolloin kävin uskonnollisilla naapureilla jom kippurina sapattipakanana, mutta lopetin, silla se ei ole ollenlkaan Raamatun mukaista.
Nytpä lepoa siis kaikillen.
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 09.06.2017 19:51

:) Kiitos ilosta ja kirjoituksista!
Tervetuloa Tiina Suomeen ja tietysti tähän kylään!
Mitähän muistan eletyistä päivistä? Mökilläkin on käyty ja nyt viimeisellä reissulla yritin hoitaa mansikkamaan, kurpitsat, kukkamaat ja -penkit. Oli siinä maatyötä. Nyt tänään olin kuljetushommissa ja sitten pyörällä kampaajalle ja jalkahoitoon. Ansaitusti, omasta mielestä. :lol: Kesä kulkee kevyin jaloin, kun känsä on poissa. 8-) Sateessa sain ajaa kotiin, mutta ei haitannut.
Kävin leikkaamassa itselleni jakkua ja ähräsin sen kanssa. Maahanmuuttajapoika tuli näyttämään, miten homma sujuu. Hän leikkasi hihan ja hienosti. Hän oli ammattilainen. Itselleen teki korjaustöitä. Suomea osasi vain vähän.
:) Vein maalaistalon emännän Toukosiunaukseen tilalle, jossa hän on ollut nuorena hoitamassa karjaa ja sieltä naapuritilan poika haki hänet. Hän ei ollut käynyt siellä tämän sukupolven aikana ja käynti oli hänelle merkittävä. Minustakin Toukosiunaus oli mukava kokea, ensimmäisen kerran.
:) Huomenna lähdemme sitten retkelle Tervonsalmelle. Vien ent. pyhäkoulupoikani mukanani. On jännittävää, kun emme ole viettäneet yötä yhdessä. Nukumme retromökissä ja makuupussit on varattu. Ohjelma on taattua, Jorma Pollari on päävastuussa. Ruoka Tervonsalmella on aina erinomaista. Siellä on leirialue, jonne voi mennä majottumaan. Löytyy netistä ja ihana paikka.
Hurvitellaan Jeesuksen kanssa. Mitähän se oikein olisi? Rauha on sydämessä. Iloa ja voimia! :) :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 10.06.2017 11:11

Ihmeitä
Ajattelin miten moni sanoo ettei ole kokenut ihmeitä. Koen että jokainen päivä pitää sisällä sekä esillä Jumalan suuria ihmeitä, mutta emme noteera niitä sellaisiksi. Ihme ja suuri armo on tämäkin alkava päivä. Ehkä luemme Raamattuakin silleen hutasten että iloa ei näe.
Itselle oli opettavainen juttu kun luin paikallisesta kirkkotielehdestä kuolleitten ninmiä ja siellä oli edesmenneen ystäväni lapsenlapsen nimi, vasta näin häntä uimahallissa ja nyt nimi lehdessä. Lenkillä ollessa tuli kyyneleet ja koin sitä murhetta mitä siellä perheessä koetaan jne. Päätin soittaa ystävälleni siinä kävellessä ja kysyin tietääkö hän mitä on tapahtunut. Ystävä ei ollut nähnyt kyseistä suru uutista ja hän siinä puhellesa etsi lehden ja selaili sitä sanoen ei tässä listassa ole sellaista nimeä, väotin että varmasti luin sen siitä numerosta. Hetken lehteä hän selaili ja sanoi "nyt nimi löytyi, mutta vihittävien kohdasta". Eli olin lukenut väärästä kohtaa enkä edes otsikkoa joka tietenkin on kuulutetut" Oi mikä ilouutinen hautajaiset muuttui häikdi :-) Kauhuissani olin jos pisin eteenpäin kertonut virheellistä juttua saati osanottoja omaisille.
Näin voimme käsittää väärin jopa näitä hengellisiä asioita . Tärkeää on rukoilla viisautta sekä johdatusta. Koin tässäkin jutussa johdatuksena että soitin ystävälle joka heti tarkisti asian. Mokia tulee joka päivä ja niitten kautta myös opimme.

Tässäpä päivää aloitellaan kera koiruleitten. Uusi koira opettaa kärsivällisyyttä :-)
Elämä opettaa monin eri tavoin ihmeellisesti :-)

Eevan mainitsemassa paikassa en ole käynyt koskaan, järjestäspä joku täältä linjurikyydin kuten Orollekkin niin lähtisin.
Reissataan, levätään ja ihmetellään :-) :-) :-)
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 11.06.2017 10:42

Siinä yhdess' laulussa sanotaan, että toisella h''t, toisella hautaJaiset.
Siellä Eilatissa tänään ehkä ystävämme S hautajaiset. Pe ja la välisenä yönä hän pääsi tämän maan vaivoista. Yleensä tässä maassa haudataan heti seuraavanas päivänä S n kohdala odottelen kävikö niin, sillä ulkomalaisen ja ei juutalaisen kohdalla ei kaikki aina tapahdukaan just jetsulleen. Mutta se onkin sitten vain maallinen asia,. miten etenee.
Tänä iltana olisi mahdollisuus mennä Tod Whiten tilaisuuteen. Saas nähdä miten käy. Sitä nyt kuitenkin rukoilen, että Jumala siellä toimii Pyhän henkensä kautta ja pitää poissa kaiken väärän ja sielullisen.
Ette usko kuin ihana ilma meillä Alle 30 plus, ja yöllä oli jopa vain parikymmentä astetta.......ja mulle meinasi tulla vilu, holotna, kun oli jäänyt ilmastointi päälle olin jo vähentänyt peittojan minimiin. :lol: :lol:
Minulla vähän omituisa koristeita seinillä, sillä paraatiåuolella yhdessä kohtaa on pieni poppanalaukku ja ja tilkkutyölierihattu. Mi nusta ne näyttävät kivoilta :o
Tänään siis sunnutai, aion kuunnella Raamattuopiston jumalanpalveluksen, bja samalla taidan leikata matonkudetta. Samalla siinä pysyvät ajatukset siinä kuuntelemisessa. :)
Suloista suvea ja taivaan iloa toivotan.
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 11.06.2017 19:19

meju kirjoitti:... sanoen ei tässä listassa ole sellaista nimeä, väotin että varmasti luin sen siitä numerosta. Hetken lehteä hän selaili ja sanoi "nyt nimi löytyi, mutta vihittävien kohdasta". Eli olin lukenut väärästä kohtaa enkä edes otsikkoa joka tietenkin on kuulutetut" Oi mikä ilouutinen hautajaiset muuttui häikdi :-) Kauhuissani olin jos pisin eteenpäin kertonut virheellistä juttua saati osanottoja omaisille.
:-) :-)

Hautajaisissa olin eilen muusan ja alle kolmivuotiaan kanssa. Nuori mies, 33v siunattiin Herransa lepoon ja muistotilaisuudessa näytettiin kuvia, joista viimeiset äitienpäivän kohdalta, eikä mitään huolestuttavaa vielä edellisenä päivänäkään, kun kutsu ylhäältä tuli kesken yöunien kolmisen viikkoa sitten.
Meidän päivämme ovat ylhäällä tiedossa ja yllätyksiä tulee.
Pieni mies oli mummon ja papan seurassa eilisissä hautajaisissa ja voi sitä lapsen asennetta vakavassa tilanteessa. Hyvin osasi käyttäytyä, vaikka pitkän tilaisuuden ajan pitikin odottaa herkullista kakkua ja ihmisiä huvitti pojan toteamus, että "viikon kuluttua saa höpö-höpö-ruokaa", niinkuin kotonaan kutsutaan tällaisia makeita herkkuja.
Monia juhlia on tälle kesälle kalenterissa. Seuraavana veljen syntymäpäivät tulevana viikonloppuna Pirkanmaalla ja reilun kuukauden kuluttua häät lähipiirissä, nekin siellä Tampereen seudulla ja välillä vielä pitää käydä kirkkomme kesäjuhlat samoissa maisemissa.
Mejulla matkoja runsaasti, näin oletan. Mitenhän olisi vierailu Ruusujen saarella, josta joskus ollut suunnitelmaa, mutta reissumummon kalenteri taitaa jo olla täynnä? Samoin Eeva vaikuttaa olevan menovauhdissa. Tiinakin pakkaa laukkuaan Pohjolan matkaa varten. Lasse pitää huolta "Ruukkimiljööstä" silloin, kun ei tarvitse kastella kukkasia Hämmeessä?
...Ja Amandan toivotan myös tervetulleeksi Vapaakirkon kesäjuhlille 30.6. viikonloppuna Tampereelle, kun lienet sillä seudulla luonnostaan. Rine taitaa kuljeskella myös poikki Suomen harvakseltaan, joten tulepa sinäkin juhlimaan sinne "Manseen", jos saat kalenteriin tilaa!
Loppukesään sitten ajoittuvat Heinäveden kirkastusjuhlat ja Orpokotijuhlat Saarella, joissa kävijöitähän joukossamme on useampiakin. Taitaa taas Heinäveden kanssa päällekkäin olla omat elojuhlamme, joissa ei ihan pelkästään kuulijana oleminen näytä onnistuvan tänäkään kesänä, vaikka olenkin "evp", tai "huru-ukkokerholainen" oman tulkintani mukaan.

Nytpä tuli tämä kalenteri myös osaltani päivitettyä isompien juttujen osalta. Muusa kyllä lisäisi tuohon vielä alkavaan viikkoon käyntiä lounaisrannikolla synttärireissun yhteyteen. Saa sitten nähdä mihin päin auton nokka ja milloin kääntyykään. Mulla taitaa olla laukku lähes matkatimmingissä edellisten reissujen jäljiltä, joten en osaa kuin sanoa, että jokainen auringonnousu voi olla arvaamaton.
pappa

ViestiKirjoittaja Lasse » 12.06.2017 15:34

Tervehdys kotiväki :D hoksasin vasta tänään miksei Tuumis foorumi ota vastaan kirjoitustani :shock:
Tuumiksessa ei tykätä tabletin omista puupäistä.
Olis vaan tarjolla kirjavia ilmeitä.

Pappa kuulutti kirkollisten suvijuhlasta 30.6 mansessa. ...ja haluaisi tavata tuttuja lampaita :P
Meidän lukujärkkärin ohjelmassa on Amadeuksen konsertti Forssan kirkossa 27.6 ja sieltä matkataan puukylään ,
1.7 inkoon päivään.
Kyllä punainen sulka odottaa tapaamista.
Viikko sitten Tiina tuumaili huolestuneena mejun poissaolosta mutta hänellä olikin pätevä syy.
Oletteko huomannu kuinka toisinaan Jumala on matkoilla ja me lampaat ihmetellään :roll:
Poissa oloon on pätevä syy!
Tauko tuli kiire! - lunastin peltilehmän 40thkm huollosta, meillä oli tälle pvlle maallista ohjelmaa;
Uuden puuoven lunastus verstaalta, itepäinen kuljetus pikku autolla onnistui hyvin.
Maikalta loppuivat käsivoimat kun piti raahata ovi tupaan.
Tunti aikaa kasata varusteet ja 3 1/2 tuntia matkustaa 4 maakunnan läpi kivikylään,
Ehtiäkseen peltilehmällä huoltoon ja perillä odottaa 2 tuntia valmistumista ;)
Siinäpä kirjootin Tuumiksessa kunnes huoltopomo keskeytti :x

Jumala pitää taukoja ainakin mun kohdallani ja osaa yllättää kun yht, äkkiä ilmottaa omasta maastaan ja ettei siinä sovi pämppäillä turhaan. "Herran on maa ja kaikki mitä siinä on.
Tuo sanan paikka päivittyy uudelleen korvien välissä. Sitä vaan ihmettelin hänelle miksi ny vasta ilmasee vuosien päästä.
Kun Jumala puhuu PH kirkastaa asia kirkastuu valkeaksi.

Olimme viikonvaihteessa Lohjan iltamyöhäisessä ympäristötalkoissa,eräs iäkäs mies kutsui penkille istumaan
Hänellä oli *porkkana, täysi kassillinen tölkkejä sen sai ehdollisena." 2 minuutin istuminen hänen vierellään" istuin 6 min, hän joi viinaa eikä halunnut puheita,kaipasi vain toveria vierelleen.
Ennen minua siinä oli istunut uskovainen nainen vierellä.
Kyllä minun on otettava hänet rukouksen alle,nainen saa sitten evankelioida.

Jumalan Siunausta kaikille Herra on hyvä hänen lampaita me kaikki olemme Ps.23.

Tässä on sana sinulle.Toimi nyt lähde liikkeelle nyt on se aika!

Ps. Vaikka on maallista ohjelmaa paimen on johdattamassa ja auttamassa :lol:
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja pappa » 13.06.2017 15:48

Sadepäivän viettoa täällä. Vähän aikaa koitin askarrella ulkosalla mutta sisälle oli tultava ja vaatteet vaihdettava. Lämmintäkin on 7-8 astetta ja taitaa edelleen olla laskemassa. Mitähän mukavaa sitä keksisi, kun olen enemmän ulko-immeinen?
pappa

ViestiKirjoittaja Tiina » 14.06.2017 20:24

sehän on hienoa, etttä Suosemmsa on satanit, kun on ollu kuulemma kuivaa kovassti, Kiitos sään säätäjälle. Kauniitakin päiviä varmaan tule. :roll:

:)Ystväväme siellä Eilatissa saatiiin haudatuks ipi eneen kristilliseen hautausmaahakristilliseen hautaumaahan.. Taisi ensin olla paikallien papim siunus e ja seuraavaksi vielä o,an papin siunus kun euvät ehtineet ajoissa, kai.
KUusankoskella oliis yhden ystävän hautajaiset 1.7. jos inne jaksaisi mennä. Näin meillä ystävät vähenevät ja pvat sitten meitä odottamasa siellä Taivaan tantereilla.Hy ovat päässeet jo perille, me täällä vielä räpiköimme elom aalloissa.
MUta jokainen päivä on Jumalan armoa, kun tänne kerran on pantu
BYrokraattinen ja huolimaton maa t'm' on. Olen hakenut sisaministeriöstä ns paluuluvan muutaman tunnin jojotuksen jälkeen ja 90 sekeliä maksettuani.
Kunse homm oli hoidettu kysyin nuorelta virkaiijaltani, mksi esm minun kahden ystäväni, joilla sama status kuin minulla täällä eli pysyvä oleskeluviisumi ei ole koskaan tarvinnut hakea sitä eikä heiltä palatessa olw kysytty mitään???????Hän kysyiasiaa toiselta virkailijalta ja sanoivat vain ettei vieraan maas passilla sen pitäii olla mahdollista.

NYt odorellaan ei viela pakailla se jää viime tippaan. Tavaroita kerätään sohvale tarpeen mukaanm katsotaan, mika tarpeellista, mikä tärkeintä

:lol: Tärekintä tietysti passa rahat liput, kännykkä hammasharja, eli kaiken muun voi sitten ostaa. Ai niiin matkavakuutus, jasehän tulee kalliiksi 80 täyttäneelle. :lol:

Toiivossa, ilossa uskossa odottelemme lomaa.

Ja jonkun tuumarin nakemista toivoisin tietysti,
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 16.06.2017 18:21

Kirjoitin mutta se meni taivaan tuuliin. :o Olen nauttinut alkukesän vihreydestä pihamaalla puuhailusta ja ystävien kanssa seurustelusta, kiittänyt Jumalaa että tällä hetkellä ei ole sydäntä raastavaa murhetta ja pyydän lisää rauhallista aikaa. Siunausta kesäänne, uskoa Jumalan kaikki valtiaan voimaan vaikeinakin hetkinä. :oops: :)
amanda

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja