tuumis

Toukokuu

Toukokuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.05.2017 06:51

Ovet aukaistuu toukokuun jutuille, uusille sekä vanhoille tutuille kaikille paikkoja riittää :-)
meju
Ylläpitäjä

Re: Toukokuu

ViestiKirjoittaja Eeva » 01.05.2017 09:51

Hauskaa Vappua!
Kuljetaan avatuista ovista. Niinhän meitä kehotetaan. Mietiskelen sitä Ilmestyskirjan tekstiä.
:) On se ihana tavata iloinen nuori mies. Hän kertoi innolla morsiamen löytymisestä ja tulevista kesähäistään. Kysyin, tunteeko hän Helsingistä XX, ja ajatelkaa Hki väkilukua. Hän riemastui, että juuri tämä mies on hänen hyvä ystävänsä ja tulee häihin bestmanniksi. Poika oli niin elävässä uskossa ja onnellinen, että se pursusi hänestä. Olipa virvoitusta.
:o Kävin uudessa seurakunnassa, kun ystävä pyysi ja se aihe tuntui iskevän. Oli siellä muitakin tuttuja. Opetus oli hyvä, mutta muuten jäin kysymysmerkiksi.
Vappua kävimme juhlimassa nuorisolla munkeilla ja kahvilla. Epäilivät, että kuntoutuja ei saa kotonaan munkkeja ja oikeassa olivat. Sipulipiirakkaa kyllä leivoin.
Nyt aurinko paistaa ja pääsee pyörällä Jeesusmarssille.
Su oli Hyvän paimenen sunnuntai ja kun minulta yksi kysyi, miten se toinen käännös voi olla parempi, sanoin: ainakin Paimenpsalmissa on pimeän laakson tilalla kuoleman varjon laakso.
Vihreitä niittyja odotellessa teille hyvät tuumisystävät ILOA ja VALOA! :) :lol: 8-) :D
Eeva

ViestiKirjoittaja rine » 02.05.2017 21:25

Tänään sukuumme syntyi poikavauva,
kaikki olemme suunnattoman onnellisia.
Piti tulla teille kertomaan :D
rine

ViestiKirjoittaja meju » 02.05.2017 23:03

Onnea !
Ilouutisen lukeminen saa kiitosmielen :-) Muistetaan tätä pientä miehen alkua rukouksin kuten kaikkia tuumislaisten perheväkeä.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 03.05.2017 14:35

Onnea ja siunausta Rinen perheelle, lapset ovat <jumalan lahjaa sanoo Iso kirja.
;) JOskus tulee jaetuksi pois jotakin mitä kaipaa myöhemmin. KIrjojen kodalla kävi usein, koskas hylly täynnä joten tuli sanotuksi, ette tarvitse palauttaa. Ja yhden kirjna todella ANNOIN pois ja kadun. SE oli Amoz Ozin Tarina rakkaudesta ja pimeydestä. Joten kun nyt näin sen paperikantisena ja 5 eurolla,. niin ostin sen englanninkielisenää Aloitan jossain vaiheessa uudestaan.
Uusi Tie sa minut myös ystäväni kautta tilaamaan,,,,,,jos raha kirjeessä meni perille......SSiellä kakasi Timo Junkkaalan koirjaa, joista eka ei ehka teitia kaikkia kiinnosta.
Oikein
väärin
ymmärretty
Luther,
Minua kiinnosti kun en kovin paljoa ole tutustunut, parhaimpia lienee Manna Jumalan lapsille,
SE toinen taas Suomentarina. Miten Suomesta tuli Suomi. Tämä ei kai kovin paksu tieos, mutta mkkelenkiintoisia asioita siella on sen mukaan kuin vähän otettiin
esiin asioita
:o Oikeastaan minun piti alkaa siita´ä että teillä Vappu oho Jeesusmarsseineen ym hjelmineen, ja täällä meillä eilinen Israelin 69 itsenäisyyspäivä ja päätimme viettää sitä kuten suurin osa tätä tkansaa, grillaamalla ulkosalla. Meittiä oli kome suomalaista, Jerusalemista ystävämme Lea ja makkaraa grillasimme, perunat ja porkkanat saivat saivat vaqin vähän vavuntuoksua ja vihannessekoitus unohtui mikroon.
Tänään olen selkä vääränä vetänyt kirjoja varastosta hyllyilleni. Vielo olisi varaston edestä vietävä laatikoita ja vanhoja laukkuja roskapönttöihin
Levahtää pitää välillä..
Seinäallakka näyttää vielä olevan huhtikuun puolella :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 03.05.2017 23:51

Vappu meni kaikkine touhuineen. :D :o Nyt on ollut kaunista valoisaa. Vähän pihamaata olen siistinyt, paljon on roskaa kerääntynyt talven aikana. Olin Veljeni (ja vaimon) kanssa taas pohjanmaalla, vanhuus perheessäni joka puolella etenee. Se ei tule hiipimällä vaan se on tässä ja nyt. Se on tullut asumaan tähän kehooni. Taivaan Isä on kanssamme Hänen avullaan päivästä päivään......

Nyt on suunnitelmissa lähteä etelään toisia veljiäni katsomaan synttäreitä sielläkin juhlimme! :) En osaa enää muusta puhua, koska se on.. Kevät kukat ovat aina yhtä ihania niitä etsin joka pihan alueelta. Linnut palaavat, sääli kun on aina vaan luvattu kylmiä ilmoja, miten linnuille käy?

Rinelle ja koko perheelle paljon onnea uusi elämä, oliko se muuten ensimmäinen lasten lapsi? Lapset tuovat leivän tullessaan niin ennen sanottiin kun oli todella vaikeita aikoja, lapset tuovat myös paljon rakkautta, iloa ym. Onnea! Olisi se taas mukavaa mejunkin kirjoituksia lukea ;) :lol:
amanda

ViestiKirjoittaja rine » 04.05.2017 21:58

Kiitos onnitteluista, pientä poikaa on katsottu kuvin ja paikan päällä.
Suuri ihme on pikkuinen, niinkuin täällä oli kerrottukin.
Vanhemmat ihailevat pienokaistaan juurikin ihmetellen,
sormia ja varpaita ja pieniä kynsiä sekä kasvon ilmeitä :)
Amanda kysyi mummotettavista, on vanhemmalla pojalla
10 vuotias tyttö, eli tuplamummo olen.
Kaikki meistä kaipaavat mejun kirjoituksia, niistä saa
innoitusta itsekin..kun tämä kirjoittelu on nykyisin nihkeää...
Kaikille siunausta Jeesuksen nimeen.
rine

ViestiKirjoittaja meju » 05.05.2017 07:39

Sinun varjelijasi ei nuku eikä torku!

Huomenta aikaista huhuilen teille tuumiskaverit. Rine totesikin että nihkeää on kirjoittelu joskus, sitä samaa koen. Kyllä päivittäin fb ssa käyn jotain höpisemässä mutta teistä ei moni siellä ole joten hyvä täälläkin käydä. Reissannut olen pitemmän matkan eli Israelissa ja näitä lyhyiyä matkoja maalle ja takas :lol: sekä eri tapahtumissa missä milloinkin. Ihanaa aikaa tämä eläkkeellä olo oikeesti on.
Kerron tapahtuman Israelin reissusta joka kosketti tosi syvältä ja puhunut kuinka taistelua käydään ilmavallossa oikeesti ja sielunvihollinen ei tykkää niistä jotka siunaavat Israelia.
Olimme lähdössä Tiberiaksesta aamulla kohti lentoasemaa, tosin lento vasta aamuyöstä ja edessä retkipäivä vielä. Aamiaisella eräs ystävä kertoi matkanjohtajalle näkemästään unesta, hän oli,herännyt hiestä märkänä ja kokenut enneuneksi. Unessa oli kuulunut valtava pamaus ja ääni sanonut että pitää sanoa matkan johtajalke ettei lähde Tampereelle vaan perua pitää matka mutta teidät ryhmän hän vie turvallisesti perille.
Saavuimmr Tel Aviiviin ja PAM....linjurilla äkkijarrutus ja kuului sellainen ääni kuin laukku olisi tipahtanut hattutelineeltä mutta äänen aiheutti matkanjohtajan kaatuminen selälleen ja pääkallo kumahti lattiaan, hän oli seisomassa käytävällä kun jarrutus tapahtui. Onneksi oli lääkäreitä parikin paikalla ja oikeesti luulin että henki lähti sillä,niin raju oli ääni. Kuitenkin siitä selvisi istuilleen ja näutti ettei näkyvää vamma tullut. Kuitenkin päätä särki ja itsekkin sanoi että varmaan kallo halkesi. Hänellä oli tärkeä kokous Tampereella mutta joutui perumaan koska tärkeä saada pää kuvattua jne. Turvallisesti pääsimme kotimaahsn kuten unessa kerrottiin.
Jälestäpäin johtaja viestitti että kuvauksissa ei löytynyt mitään vammaa ja kertoi että oli iso onnettomuus sattua sillä toine bussi oli tulla kylkeen mutta kuljettajan äkkijarrutus pelasti meidän monien hengen. Matkanjohtaja sanoi että hyvä että se oli hän jolle tapahtui tämä sillä puhettahan tämä on mutta oppiakin ettei varjelijamme torku sekä esirukoukset kantavat. Myös se että istuttava paikallaan turvavöissä....

Harmi kun en Tiinaa enkä Annukkaa tavannut, aikataulu oli sellainen ettei voinut mitään omia juttuja järjestää mutta uskon pian kohdataan :-)

Rinen onnellisuus tarttuu ja näinhän se on että jaetaan ilot sekä surut. Pidetään esillä ilosanomaa tavalla jos toisella. Suuri Jumalan ihme on uusi elämä.

Tänään taidan mennä srk.keskukseen exodus tilaisuuteen, ehkä jotain kotihommeleita muka teen :-) Viikon verran kaupungin asunnolla oleskelen lun en viihdy siellä maalla vieläkään. Onneksi on tälläinen mahdollisuus.
Kirjoitellaan :-)
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 05.05.2017 09:28

Ihanaa, kun Mejukin jaksautui kirjoittamaan tännekin, ja hvyä oli varjeluksesta kuulla. Ja toisiakin odotellaan kirjoittamaan, vaikka ei noin jymyjutt :lol: uja olisikaan.
:) Eilen tosi iloinen tapahtuma, kun käväisi luonani henkilö, jonka perheentunsin parikymmentä vuotta sitten . 5 lapsinen perhe Australiasta, siellä he vieläkin asustavat, koko perhe. ON jo lapsenlapsiakin. MUtta tämä yksi tytär siis miehensä kanssa on muutaman päivän maassa ja tulivat katsomaan vanhaa tätiä. Iloitsin kuulumisista ja vanhoista muistoista.
Sairas ystävämme tuotiin Eilatista Jerusalemiin Hadassa sairaalaan, nyt tutkitaan täälläkin. Sunnuntaina suunnittelemme katsomaan menoa.

:o Olohuoneene eli vierashuoneeni lattialla onkaksi laatikollista kirjoja, varastosta tuotuja, odottavat hyllyyn laittamista. Aika sekaisin varmaan, ei mitään jäejesytystä vielä tule olemaan. Kunhan ovat esillä.
HYvää sapatinaattoa kaikille, ja kirjoitelkaapahan jottain taas. :lol: Iloitsen jo etukäteen.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 05.05.2017 17:39

Rakas lähettäjäni!
Olen paljon ajatellut sinua kuluneen kuukauden aikana. Elämme parhaillaan pääsiäisviikkoa, kun tätä kirjettäni kirjoitetaan. Siitä huolimatta tämä on toukokuun lähettäjäkirje.
Sydämelleni on noussut erityisesti, miten tärkeä sinä olet minulle. Sinä, joka olet minun lähettäjänäni ja ystävänäni ollut kenties jo yli 30 vuotta ja jotkut vähemmän aikaa. Eräänä päivänä luin uutta lähettäjälistaa ja ajattelin teitä kaikkia ja rukoilin puolestanne. Tunnen vain pienen murto-osan teistä ulkonäöltä, koska lähettäjät tulevat seura-kunnissa, kun olen vierailulla. Lähettäjälista kiertää enkä aina tiedä, kuka tulee lähettäjäksi.
Haluan kertoa muutamista teistä lähettäjistä. Monille haluaisin henkilökohtaisesti kirjoittaa, mutta nyt otan vain muutaman esimerkin.
Kun avasin tämän päivän Päivän Tunnussanan, siellä lukee Joh. 15:15: ”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuulut.”
Olin ajatellut Raamatusta etsiä tämän raamatunkohdan kirjeeseeni, mutta sitten se tulikin tästä Päivän Tunnussanasta.
1. Sam. 2:1: ”Sydämeni riemuitsee Herrasta…”
Sydämeni riemuitsee, että sinä olet tukijani, rinnalla olijani, ystäväni. Olet minulle äärettömän arvokas. Minusta tuntuu, että kukaan teistä ei tajua, miten suuren työn te teette olemalla rinnallani tukemassa. Koska muuten en selviäisi.
Pari viikkoa sitten heräsin yhtenä aamuna ja tajusin, että minä olen vanha. Se oli itselleni yllätys. 75 on kyllä mitta-rissa, mutta olen tuntenut itseni tähän asti alle 50-vuoti-aaksi. Ensin minulle tuli trauma. Olin surullinen muutaman päivän. Mietin, mikä on se tunne, jota silloin tunsin. Se ei ollut yhtään tuttu tunne. Tajusin sitten, että se on surua. Olen ollut surullinen viimeksi kai murrosikäisenä. Yleensä olen mieleltäni aina iloinen, positiivinen ja optimistinen ja nautin täysillä elämästä.
Nyt se suru on ohi. Minä olen vanha, mutta siitä huolimatta ei se enää tunnu pahalta enkä haluaisi olla yhtään nuorempi kuin mitä olen. Tunnen sen sydämessäni:
Sydämeni riemuitsee Herrasta. Riemuitsen siitä, että näitten vuosien aikana 37-vuotiaana sain tulla uskoon ja siitä lähtien on tuntunut, että elämä tulee vain koko ajan rikkaammaksi ja rikkaammaksi.
Yksi asia minua mietityttää. Minulle on ruvennut tulemaan huoli siitä, onko minulla muisti menossa ja pystynkö enää jatkamaan tätä työtä. Rukoiletko erityisesti muistini puolesta, kun en ole koko aikana tehnyt niin paljon munauksia puheissani kuin viime kesästä lähtien. Kun Tasille joskus kerron sitä, voinko enää tehdä työtä, kun muisti on huono, Tasi kysyy minulta, että muistanko minä, kuka Jumalan Poika on. Vastaan, että Jeesus. Sitten Tasi jatkaa: ”Minkäs takia se ihminen pelastuu?” Minä vastaan, et armosta. Tasi sanoo, että ei sinun tarvitse mitään muuta muistaakaan. Kun sen unohdat, niin minä kerron sen sitten sinulle.
Onneksi minulla on tuo ”muisti” mukana reissuillani, joka kyllä myös unohtelee asioita eikä kuule. Molemmilla meillä kuulo huononee.
Elämäni rikkaudessa yksi suurimpia asioita olet nimen-omaan sinä, minun lähettäjäni, tai paremminkin ystäväni.
Haluan nyt kertoa muutamista niistä ihmisistä, jotka nousevat mieleeni.
Suonenjoelta pikkuinen Päivi-tyttö, jolta sain eilen pääsi-äiskortin ja ehkä kuukautta aikaisemmin rentukkakortin, jossa oli loistavia kukkia ja Päivin huolella kirjoittama toivotus. Olen aikaisemmin kertonut sinulle rentukoista, miten joku toi minulle rentukan ja sanoi, että sinä olet tällainen. Minä sanoin, että niinhän minä olen, minä heilun ja huojun sinne tänne. Mutta se ystävä vastasi: ”Ei sen takia, vaan sen takia, että se on niin kirkkaan keltainen ja näkyy kauas. Ja se ei kasva muualla kuin elävän veden tykönä.” Rentukka ei kestä olla kukkamaljakossa, vaan se kuihtuu hetkessä. Sen pitää olla elävän veden luona.
Nyt alkaa rentukoiden aika. Olen rakastanut rentukoita sen jälkeen. Päivin kortissa on rentukoita ja se kortti on minulla esillä ikkunalaudalla, ruokapöydän vieressä, josta minä näen sen aina istuessani pöydän ääreen. Minulle merkit-see hyvin paljon, että lähetit minulle tällaisen kortin. Se on minulle aarre. Jumalan siunausta sinulle ja äidillesi!
Toisena on mielessä Tuija. Olimme yhdessä ensim-mäisellä Israelin matkallani yli 30 vuotta sitten. Ystävystyimme siellä.
Ja ne riemulliset kortit, jotka sinulta minulle tulevat… Siinä on minulle arvonimiä niin paljon, että aina alan nauraa.
Ne saavat minut aina hyvälle tuulelle ja muistamaan sinua ja meidän matkaamme, joka oli aivan loistava.
Lentokoneessa tullessa sinä onnellisena näytit minulle, miten sinä olit ostanut pieniin sormiisi kauniita sormuksia.
Olet minulle rakas. Sinusta itsestäsi loistaa Kristuksen rakkaus.
Kolmantena mielessäni on Sallasta oleva perhe, joka on ihan alkutaipaleelta tullut mukaan tähän työhömme. Silloin he kertoivat minulle, että heillä on toisenlainen työ ja heillä ei ole mahdollisuutta olla kertomassa Jeesuksesta, kuten on minulle, joka kierrän ympäri Suomea. Heille on siksi tärkeää, että joku heidänkin edestään puhuu Jeesuksesta joka päivä jollekin ihmiselle. Se sana on ollut minulle niin tärkeä, niin nytkin kun sanoin tämän asian, minua rupeaa itkettämään. Sinulle myös, minun rakas ystävä ja lähettäjä, haluan sanoa, että tajuathan sen, että sinulla on aivan valtava tehtävä olla tässä mukana. Rakastan teitä kaikkia.
Ja vielä muistan erityisesti yhden Ari-papin Joensuun vapaakirkosta. Se meidän ensimmäinen tapaaminen jäi minulle kallisarvoisena mieleen. Olin silloinkin ajatellut, että olin sotkenut puheitani ja olin kyllä melkoisen huonossa kunnossa. En kuullut kuin toisella korvalla ja olin nuhassa ja yskässä. Olin edellisenä viikonloppuna ollut ev.lut. srk:ssa vierailulla ja seuraavana olin tässä hänen seurakunnassaan. Siellä kerroin Arille, miten sotkin koko puheeni edellisen viikonlopun alussa srk:ssa puhuessani. Ari sanoi, että meidän seurakunnassa sinä saat pitää elämäsi huonoimmankin puheen. Se oli minulle valtavan vapauttava ja lohduttava sana. Koin, että Ari tarkoittaa sitä myös. Ari siirtyy nyt syksyllä Seinäjoen papiksi. Tuntuu siltä, että Pohjanmaan reissut lisääntyvät. Se on minulle aivan ihana asia, koska siellä tunnen olevani eniten kotona. Kiitos, Ari, sinulle rohkaisusta! Minun ei tarvitse tulla hyvänä ja osaavana ja onnistuvana, vaan saan pitää teille sen huonommankin puheen.
Erityisesti muistettavaksi jätän vielä Halttusen Ullan, joka on ottanut Tasin isäkseen ja minut äidikseen yli 30 vuotta sitten ja on nyt hyvin sairaana. Sinä olet myös meille hyvin rakas. Muistamme sinua paljon rukouksissamme.
Muista en nyt erikseen mainitse, vain näistä muutamista ystävistä. Ajattelen teitä lähettäjiäni, teitäkin, joita en tunne. Aina kun olen jossakin seurakunnassa ja tulette sanomaan, että olette lähettäjäni, minulle tulee jokaista teitä kohtaan rakkaus. Olet arvokas Jeesukselle, olet
arvokas meille. Sen haluaisin kertoa, että te, jotka olette vasta vähän aikaan olleet lähettäjiä, tajuaisitte sen, miten suuriarvoisia te olette. Jumala teitä siunatkoon!
Sinulle henkilökohtaisesti seuraava laulu:
Sinua siunata tahdon, Sinua siunata tahdon jos olet väsynyt työstä jos olet väsynyt työstä tai levottomasta yöstä tai levottomasta yöstä sinua siunata tahdon. sinua siunata tahdon. Sinua siunata tahdon, Sinua siunata tahdon Herra sun kuormasi kantaa lyhyen elämän ajan ja sinulle rauhan antaa ja kerran kun ylität rajan Sinua siunata tahdon. sinua siunata tahdon.
Tarkoitan jokaista sanaa, mitä laulussa sanotaan. Se kuuluu sinulle. Olet rakas!
Terveisin Elina
rine

Seuraava

Paluu Tuumailuja