tuumis

Huhtikuu

Re: Huhtikuu

ViestiKirjoittaja pappa » 14.04.2017 15:23

Tiina kirjoitti:--- Yhdessä pesahlaulussa sanotaan, että ajatelkoon jokainen olevANSA juuri se, jonka Jumala vapautti Egyptin orjuudesta.---

Kiitos Tiinalle tästä puhuttelevasta lainauksesta!
pappa

ViestiKirjoittaja Tiina » 14.04.2017 16:26

On pitkäperantai tai hyvä perjantai tänään. Tässä maassa se on tvallinen sapatyinaatto, kylläkin keskellä pesahviikkoa. Aamulla uuntelin Radio Patmosta, sittewn kävin vähän kutomassa, meneillään oleva matto sointuu hiljaiseen viikkoon, erilaista liilaa ja vän poiketen kyllä vähän keöltaista, joka liittyy jo ylösnousemukseen. Onhan se jo tapahtunut. Sitten katsoin ja kuuntelin nojatuolijumalanpalveluksen.
Nyt olen lähdössä saunaan.....välillä katselin ohjelman, jota suosittelen, elisiltana oli Atalk Helsingin suurmoskeijasta. Olipa mielipidettä laidasta laitaan.
Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa olevill eelämän antoi. Ja meillekin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 15.04.2017 05:32

"Ahdistetut saavat kuulla:
Hän on kuollut ristinpuulla
jotta emme hukkuisi.
Voiton sai Hän kuolemalta ,
murtui syyllisyyden valta,
joka meitä kahlitsi.

Sydämestäni nousee lauluni: Tiedän Herran elävän.
Sydämestäni uskon todeksi :Vapahtajani on Hän. A-MK
:) Tässä odottelen unen tuloa.
Olipa täällä upea Seder-ateria ja vieressäni istui n puolituttu mies ja siinä hän alkoi kysellä minulta Raamatusta. Mietittiin ja kyseltiin. Minäkin innostuin ja huikkasin pois mennessä, että seuraavalla kerralla jatketaan. En kyllä muistanut varoittaa, että ei VT-puolelta vaikeita.
Sitten löytyi auton penkinalta upea kello-rannekoruyhdistelmä ja omistajakin löytyi.
Kävin tapaamassa vaaliteltalla omaa ehdokastani. Menin liian myöhään. Kaikki makkarat ja toisilla teltoilla keitot jo syöty. Parasta oli tavata kaksi kaveria. Juttelimme ja siunasimme touhua.
Sar-Eli:ssä Israelissa ollut ystävä kävi näyttämässä kuvia, kertomassa ja yllyttämässä seuraavalle keikalle. Tuttuja paikkoja näkyi ja jos Jumala suo, voisi vaikka lähteä.
Saimme Joululahjan. Mökille oli ilmestynyt laituri. Kuvia katselimme kännykästä. Maalaistalon emäntä oli käynyt katsomassa ja sanoi, että on suuri ja komea. Vaisusti sanoi, mutta miten saatte veteen, on niin painava. No se on lahjan antajien huoli. ;)
Kiirastorstaina olin meidän pääkirkolla avustamassa ja sain olla rukouksessa mukana. Tein kyllä yhden mokan, mutta eihän siitä yleisö huomannut. Kait se hyvin meni, kun kirkkoherra ( ei ollut toimituksessa mukana), tuli pyytämään Pääsiäisyön messuun. Minä liian iltauninen. Olisinkohan saanut piispan kanssa jakaa ehtoollista. ;)
Nyt ne pohojalaiset tuloo. Kyllä on sortteja yritetty teherä. Toivottavasti eivät liukastele.
Hyvää Lankalauantaita ja sitten Riemullista Pääsiäisjuhlaa! En paljon lukenut juttujanne, mutta palaan asiaa valon aikana. :) :D
Eeva

ViestiKirjoittaja Lasse » 15.04.2017 17:20

Pääsiäistervehdys kotiväelle :) Olemme palanneet viikon lomalle kivikylään.
Kattoremontti maalla on eteni kiitettävästi päätökseen ja Daniel jaksoi tehdä sen loppuun asti.
Kiitos Herralle!
Pidimme kahvitarjoilun ja kukituksen hänelle Torstaina.
Perjantaina matkustettiin Turkuun, Mirjan kanssa lähdimme kahdelle omaishaudalle pääsiäisnarssissit viemään.

Ensiviikolla mökkimaailmassa on Peltisepän vierailu, hän asentaa savupiipun pellit ja mökin räystäspellit.

Siunaus on sanoiksi puettua
Jumalan läsnäoloa.

Kiittäminen varjelee
ongelmien nousemiselta pään yli.

Jumalan siunausta kaikille myös venäläiselle joka tykkää meidön foorumista.
Lasse

ViestiKirjoittaja rine » 16.04.2017 20:13

Pääsiäistervehdys myös minulta teille, ilmojen puolesta pakkasta pitänyt,
vaikka muutama aste, mutta koillistuuli on hyytävää, on lämmitettävä.
Torstaina pidin lomapäivän ja vielä huominenkin vapaata, levännyt olen,
tyttäret tulevat vasta kuukauden lopulla käymään.
Torstaina tuli 11 vuotta isän kuolemasta vein haudalle kynttilät, kävin myöskin
hartaustilaisuudessa jossa oli ehtoollinen.
Nuorempi poikani saa pian perheenlisäystä, kävimme tapaamassa ja siellä on hankittu
pienokaiselle monenlaista tarviketta ja kuinka kauniita vaatteita äitiyspakkauslaatikossa onkaan.
Meillä on mies leiponut, tehnyt pizzaa ja persikkapiirakkaa. Nyt saa kaupasta valmiina gluteenittomia
jauhopakkauksia, jotka on tarkoitettu kyseisiin leipomuksiin, ohje on paketissa, ei tarvitse kuin täytteet
lisätä ja tulee kuohkeita ja maukkaita. Kannattaa kokeilla!
1.
Murhemielin, kyynelöiden
oppilasta kaksi käy
mestariaan ikävöiden,
Jeesusta ei enää näy.
Mutta katso, Jeesus siellä
lähestyy jo heitä tiellä,
heidän kanssaan vaeltaa.
Kohta murhe kaikkoaa.
2.
Moni arka kulkee tiellä
hiljaisessa murheessaan,
niin kuin Jeesus yhä vielä
olisikin haudassaan.
Moni kulkee yksinänsä,
huokaa epäilyksissänsä,
kunnes täyttää sydämen
läsnäolo Jeesuksen.
3.
Tiedän, ettei Jeesus jätä
meitä valtaan ikävän.
Kun on sydämessä hätä,
arvaamatta tulee hän.
Vaikka sydän surren kysyy,
miksi Jeesus poissa pysyy,
aivan lähellä hän on,
auttajamme verraton.
4.
Uskollisin ystävistä,
viivy aina luonani.
Mitä onkaan pelkäämistä,
kun vain pääsen turvaasi?
Vaikka murheen myrskyt pauhaa,
sinä suojaat, annat rauhaa.
Sinut seuraani kun saan,
sydän syttyy palamaan.
5.
Milloin vaivaa suru syvä,
saata mieleen voittosi,
jonka turvin, Paimen hyvä,
olen sinun omasi.
Lohdutusta, Jeesus, anna,
sanaasi suo toivo panna:
Joka kylvi kyynelin,
leikkaa mielin riemuisin.
6.
Ja kun alkaa mailleen mennä
elinpäivä laskeva
eikä heikko silmä enää
näe missään apua,
seiso, Jeesus, rinnallani,
auta viime sodassani,
että loppuun kestäisin,
voiton kruunun perisin.
Johann Neunherz 1707. Suom. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886.

Vanhat sanat, sanoma tuore tänäänkin, lohtu ja rohkaisu meille jokaiselle
siunausta elämäänne kaikessa rukoilen!
rine

ViestiKirjoittaja rine » 17.04.2017 13:39

Riitta Keskimäen lähettäjäpiiri
Huhtikuu 2017
Ystäväni ja lähettäjäni!
Jeesus totesi Jumalan sanasta, että siitä ei häviä yksikään kirjain eikä pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on käynyt toteen. Pienin kirjain ja piirto heprean aakkosissa on jod, siis meikäläisittäin j tai i. Mikä pätee Jumalan sanaan, ei päde minun kirjeisiini. Helmikuun kir-jeeseeni oli luiskahtanut oikolukuvaiheessa toimistossamme ylimää-räinen i-kirjain, ja näin Kirkkopäiviksi ilmestyvästä kirjasta siunaantui minun kirjani. Todellisuudessa meitä kirjoittajia on yhteensä 16. Ku-ten myöhemmin käy ilmi, olen päätymässä teksteineni samojen kan-sien sisäpuolelle raskaan sarjan ammattilaisten kanssa. Ei ollut siksi ihan helppo ratkaisu suostua mukaan projektiin.
Kirkkopäivillä toteutetaan raamatunopetusmaraton, josta me kirjoittajat hoidamme kukin oman siivumme. Se, miten Riitta Keskimäki mahduttaa vajaaseen puoleen tuntiin kuuden tärkeän, rak-kaan ja haastavan Vt:n kirjan esittelyn ja ydinsanoman, tulee totisesti olemaan silkkaa akrobatiaa. En ymmärrä, miten siitä selviän. Tulkaa ihmettelemään ja ennen kaikkea rukoilemaan paikan pääl-le. Minun osuuteni on lauantaiaamuna 20.5.
Nyt on menossa valvontayö 10.-11.4. Vietän sitä teidän kans-sanne näitä rivejä naputellessani. Illalla 10.4. juutalaisissa ko-deissa kokoonnuttiin seder-aterian äärelle muistelemaan pitkän kaavan mukaan ihmeellistä yötä, jona Jumala pelasti kansansa kuolemalta ja avasi portit orjuudesta vapauteen. Nisan-kuun 10. päivänä Jumala kehotti kutakin perhekuntaa valitsemaan vir-heettömän, vuoden ikäisen karitsan, joka sitten teuras-tettiin 14. ni-san-kuuta. Karitsan veri toi suojan ja pelastuk-sen, kun kuoleman enkeli kulki yöllä Egyptissä. Tämä on yksi vahvimpia Jeesukseen viittaavia esikuvia Vt:ssa.
Seder – katettu pöytä
Pesah ja veren turva
Kymmenentenä päivänä nisan-kuuta Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin. Pääsiäislampaan valmistamiseen
14. päivän seder-aterialle hän valtuutti Pietarin ja
Johanneksen. Pojat menivät lampaan kanssa ensin temppelialueelle.
Siellä se teurastettiin ja sen veri vuodatettiin papin
käsissä olevaan maljaan, joka vietiin alttarille. Sen jälkeen Pietari
ja Johannes kuljettivat lampaan juhlapaikalle. Se lävistettiin
yleensä kahdella vartaalla käristämistä varten: toinen varras
kulki pituussuunnassa suusta takaosaan, toinen asetettiin ristiin
lapojen alitse. Ei ole ihme, että sekä Pietarin että Johanneksen
teksteissä puhutaan teurastetusta Karitsasta: ”…teidät
on lunastettu Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman
karitsan, kalliilla verellä. Hänet oli valittu jo ennen maailman
perustamista…” (1. Piet. 1:19-20) Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus avasivat opetuslapsille VT:n
uhrikäytännön esikuvallisen merkityksen ja samalla koko Jumalan ilmoituksen ydinsanoman.
Syy siihen, että meidän pääsiäisemme ajankohta eroaa juutalaisesta ja alkuseurakunnan pääsiäisestä,
on hyvin raadollinen. Keisari Konstantinuksen vuonna 325 jKr. isännöimä Nikean kirkolliskokous
halusi erottautua halveksituista ja kirotuista juutalaisista ja heidän juhlistaan ja määräsi pääsiäisen
vietolle uuden ajankohdan.
Kristinuskon juutalaisten juurien katkaisu on kantanut hedelmää. Muutama vuosi sitten opetin
suomea eräälle Cristian-nimiselle romanialaiselle insinöörille. Koska pääsiäinen oli juuri ovella,
keskustelimme hänen kanssaan sekä pääsiäinen-sanan merkityksestä että itse juhlasta. Kun kysyin
häneltä, miten vanha juhla pääsiäinen on, sain vastaukseksi: ”Kaksituhatta vuotta.” Kun kerroin,
että ensimmäistä pääsiäistä vietettiin jo noin 1400 vuotta ennen Jeesuksen syntymää ja että Jeesus
sekä kuoli juutalaisena pääsiäisenä että oli juhlan täyttymys, keskustelukumppanini melkein
tulistui. Hän ei ollut uskonnon suhteen suinkaan lukutaidoton. Siitä huolimatta hän oli täysin varma,
etteivät juutalainen pääsiäisjuhla ja Jeesus liittyneet mitenkään toisiinsa – eivät ajallisesti eivätkä
sisällöltään.
Meidän on suomalaisina ehkä vaikea ymmärtää maailmassa olevan lukemattomia kristittyjä, joilla
ei ole aavistustakaan siitä, että Maria ja Jeesus olivat juutalaisia. Aviel Schneider, Israelissa ilmestyvän
messiaanisen aikakauslehden päätoimittaja, on suorittanut ulkomailla ollessaan epävirallista
kartoitusta krusifiksia kaulallaan kantavien katolilaisten ja ortodoksien keskuudessa. Useimmat
heistä eivät ole osanneet vastata mitään kysymykseen Jeesuksen kansallisuudesta tai kotimaasta.
Tavallisimpia vastauksia ovat olleet ”Taivas”,
”Rooma” tai ”Terra Sancta”. Kun
Schneider on sitten tiedustellut, missä tuo
Pyhä maa sijaitsee, monet eivät ole tienneet.
Mutta takaisin pääsiäiseen ja Jerusalemiin.
Vuonna 520 eKr. Sakarja puristi pähkinänkuoreen
luvatun Messiaan kaksi adventtia:
ensin syyttömästi kärsivänä Kuninkaana ja
sitten vallan näkyvällä tavalla ottavana
Rauhanruhtinaana (Sak. 9:9-10). Miten
nämä kaksi messiaskuvaa ovat sovitettavissa yhteen? Sitä Sakarja tuskin itse ymmärsi – hän vain
Jeshua batora
välitti uskollisesti sen, mitä Jumala hänelle ilmoitti. Tuossa jakeessa yhdeksän Messiasta kuvataan
kolmella sanalla: tsaddik, nosha ja ani. Ensimmäinen sana viittaa vanhurskauteen ja oikeamielisyyteen.
Viimeinen sana tarkoittaa nöyrää mutta myös kiusattua, ahdistettua ja köyhää. Keskimmäinen
sana on ollut ongelmallinen sekä juutalaisille että kristityille. Suomeksi se on käännetty sekä
auttajaksi että voittoisaksi. Raamattu kansalle -käännös toteaa: ”Hän pelastaa”, mikä tuntuisikin
ymmärrettävältä.
Nosha-sana on tosiaan johdettu verbistä pelastaa ja se on samaa juurta kuin Jeesuksen nimi
Jeshua. Ongelma on vain siinä, että tuo muoto on hepreassa passiivi, ja sana pitäisi siksi suomentaa
pelastettu. Ps. 22:7-9 ja Matt. 27:39-43 tulevat avuksi. Ristillä tuskallista kuolemaa tekevää
Jeesusta ivattiin: ”Hän on pannut luottamuksensa Jumalaan – pelastakoon Jumala nyt hänet, jos
on häneen mieltynyt!” Ja Jumala pelasti Jeesuksen – ylösnousemus julistaa sen! Ymmärrän, että
tämä lyhyt jae piirtää kuvan syyttömästi kärsivästä, kuolemaan asti kiusatusta kuninkaasta, jonka
Jumala herättää kuolleista. Kaikki tämä toteutui Jerusalemissa juutalaisen pääsiäisen, pesahin, ja
happamattoman leivän juhlan aikaan vuonna 30.
Entä sitten Sakarjan mainitsema aasi? Ei ole kovin
kauan siitä, kun minulle selvisi, että aasi on ristillä
merkitty eläin. En ollut uskoa, kun lähettäjäni Junnilan
Matti,
eläinlääkärinä
aasiasiantuntijakin,
valisti
minua siitä.
No, Vivamon
laitumeltahan
näitä ristinkantajia
löytyi. Minulle
tämä on ollut häkellyttävä yksityiskohta pääsiäisen suuressa
lunastustapahtumassa.
Vuonna 1967 Juhani Forsberg lainasi melodian kauniista heprealaisesta
rakkauslaulusta Erev shel shoshanim (= Liljojen ilta)
ja sanoitti siihen aasilla ratsastavasta muurari-rabbista kertovan
palmusunnuntai- ja pääsiäislaulun (virsi 15). Juutalaisen pääsiäisen
juhlakäärö on Laulujen laulu. Minulle tuo alkuperäinen,
hepreankielinen rakkauslaulu on tunnelmaltaan, sanoitukseltaan ja säveleltäänkin lähellä Laulujen
laulua ja sopii siis sekin erittäin hyvin pääsiäiseen ja kevääseen. Forsbergin laatima sanoitus päättyy
Hoosianna-rukoukseen: ”Saavu jo, kuningas, luoksemme täyttämään toivomme.”
SEURAAVASSA LOPPUKEVÄÄN JA ALKUKESÄN
POIMINTOJA KALENTERISTANI:
13.4. eli kiirastorstaina klo 18 olen Vivamon seder-aterialla yhdessä
Suvi ja Folke Gräsbeckin kanssa. Juhla-aterian lomassa käsittelen aihetta
Jeesus ja juutalainen seder-ateria. Olemme siis ehtoollisen juurilla. Mikä
on neljän viinipikarin ja kolmen leivän salaisuus? Mitä aterialla laulettiin?
Tamma ja varsa laiduntavat Vivamossa.
Aasi – merkitty eläin
Olen niin iloinen ja kiitollinen Vivamon uusista traditioista: kevään sederistä ja syksyn sukkotista.
Ne ovat pelastushistorian ensimmäinen ja viimeinen juhla, joiden kummankin vietto jatkuu myös
messiaanisessa valtakunnassa (Hes. 45:21,25).
21.-23.4. olen Vuokatinrannan Naistenpäivillä yhdessä työtoverini Nymanin Maijan kanssa. Lauantain
kaksi raamattutuntiani nousevat Jesajan pohjalta: Herra kokoaa kansansa ja Katso, minä
teen uutta. Sunnuntaina minulla on saarna jumalanpalveluksessa. Olen elänyt näin pitkään – ja
vasta nyt näen ensimmäisen kerran kuuluisan Vuokatinrannan.
5.5. puhun Turun opiskelijaillassa Raamatun merkityksestä.
7.5. olen Vivamossa Raamatunopetusakatemiassa puhumassa jo kolmatta kertaa Vanhan testamentin
merkityksestä: Miksi Vt:n tunteminen ja opettaminen on niin tärkeää? ja Miten valmistelen
luentoni Vt:n kirjoista?
20.5. olen Kirkkopäivillä Turussa (ks. kirjeeni alku).
1.6. mennessä minun pitäisi saada valmiiksi Raamattukonferenssin luentomateriaali.
27.6.-1.7. on Raamattukonferenssi Vivamossa. Iloitsen siitä, että saan jälleen jakaa opetusvastuun
Seppäsen Ollin kanssa. Yleisotsikko luentosarjalleni on ”ALKAEN MOOSEKSESTA – RAAMATUN
TIE HALKI VUOSISATOJEN”. Viisi opetuskokonaisuuttani olen otsikoinut seuraavasti:
1) Mooses ja Luvatun maan perustuslaki
2) Kirjanoppinut Esra ja Kirjan kansa
3) Jeesus – Jumalan Sana
4) Luther ja Sola Scriptura
5) Qumranin sensaatio ja Jesajan paluu
Lämpimästi tervetuloa mukaan!
Viimeisenä asiana ja rukousaiheena haluaisin mainita putkiremontin, joka on jo alkanut taloyhtiössämme.
Joudun evakkoon asunnostani 14.8.-20.10. En ole vielä varma, mihin tuoksi ajaksi suuntaan
punaisen Raamattuni kanssa. Katson ulos ikkunasta ja näen kettunaapurini luolan suuaukon.
Siitä muistan, että Jeesuskin taisi painia samankaltaisten ongelmien kanssa. Tosin Galileassa oli ja
on hieman lämpimämpää.
Siunattua ja riemullista pääsiäistä teille!
HÄN ON TOTISESTI YLÖNOUSSUT!
Kiitollisena,
lähettinne Riitta
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 17.04.2017 18:28

:D
Viimeksi muokannut Lasse päivämäärä 24.04.2017 09:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Lasse

ViestiKirjoittaja amanda » 18.04.2017 10:58

Aurinkoinen päivä, linnut alkavat palata, orava hyppelehtii ulkona, Jumalan luonto on ihmeellinen. :D :D Nyt olisi aika hakea kukkien siemeniä kaupasta laittaa ikkunalaudalla multaan näin jouduttaa kukkien kukkimista, Suomen lyhyessä kesässä. Tekemättömiä töitä on kertynyt.... Teen välillä listoja ettei asiat unohdu. Autokin pitäisi viedä katsastukseen.

Pääsiäis-lauantaina ajelin Karmel kodille. Sinne oli kokoontunut jonkun verran väkeä, huomasin että aika iäkästä porukkaa olimme. Oli ihania luonto kuvia jotka avasivat Pääsiäs-sanomaa, Kuvin esiteltiin myös Jerusalemin historiaa, joka pohjautuu Vanhaan- ja Uuteen testamenttiin. Islamin historia on paljon nuorempaa.

Jatketaan tätä elämäämme Jumalan johdatuksessa, kiitos kirjoituksistanna. Lasselle erikois kiitos kauniista kuvista kahvilassa.
amanda

ViestiKirjoittaja rine » 20.04.2017 21:23

Amanda käynyt pari päivää sitten, hyvä niin.
Olen myös joskus huomannut Lassen mainitseman häirikön.
Älköön se saako meitä pelon valtaan ja ilmeisesti ne viestit poistetaan
valvojan toimesta, ainakin toivon näin.
Kesää kohti mennään, lumet sulavat vauhdills aamulla lintujen laulu lisääntynyt,
fasaani oli myös jyviä noukkimassa lintujen ruokintapaikalla. Mistä se tuli ja minne meni....
otin tyttärille videopätkän sen vierailusta.
Työpaikan monissa haasteissa olen selvinnyt nuorempien mukana, uusia tilanteita tulossa
ja pyydän jos muistatte rukouksin, nimeni on mainittu uudiskohteen projektissa,
toisaalta se kiinnostaa, tässä olen pyytänyt Herran johdatusta, etten luulisi ja intoilisi
tyhjänpäiväistä.
Alkuviikosta tyttäret tulevat, tässä kuulumiseni jääkää
rakastavan Jumalan siunaamiksi
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 22.04.2017 09:58

Tervehdys kotiväki :) ollaan taas lennetty Maikan kanssa etelän työleirille.
Päivystämään peltiseppää.
Luonto haluaisi kukoistaa kunhan ilmat lämpiäisi.
Ponkattiin satoja skilloja aurinkoisesta rinteestä,myös sinivuokkoja.
Lasse

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja