tuumis

Maaliskuu

Re: Maaliskuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 14.03.2017 16:52

Hyvää tiistaita kaikille. Ei minullakaan ole tänään käynyt ketään. Eilwn kysyttiin lähdenkö torstaina Haifan reissulle? OI voi, olisi se kiva, mutta liian pitkä reissu.
Eilewn oli sateista, ja tuli kuunnelluksi ja katsotuksi Yle Areenaa. Siellä oli keskustelua populismista, vain oikeistosta, vasemmistiopopulisi oli kuin häivytettynä pois, nuuskan salakuljetuksesta, siinä tienaa kuulemma rutkasti. Ja kuuntelin myös keskustelun eutanasiakansalaisaloitteesta. Illalla kuumtelin myös puheen siitä, mitä ns. tasa arvoinen avioliitto ja se ta aliittolaki ovat. Rajuja kuunnweltavia kaikki nämä.
Tänään on olllut vähän parempi ilma, mutta kuunteluun ja lukemkseen on päivä mennyt. Pekka Reinikaisen Eläimeg opettavat on kirja täynnä asiaa, ei ihan helppoa. Mutta se kyllä käy siinä ilmi tosi hyvin, miten monimutlainen maailmamme ja elämä täällä on, että jos uskoo sen syntymeen sattumalta ja tyhjästä, min' ainakin tarvitsisin siihen nimenomaan paljon uskoa. TV7 ssa on ollut osa 1 Eläimet opettavat seminarista. Kannattaa katsoa, ja jatkokin kunhan se tulee.
T'nään kuuntelin Suomi rukoilee, Patmoksesta. Rukousaiheita tosi paljon. Ei vain tuumislaisilla. Terveyttä kaikille meillekin pyytelin samalla. Ja johdatusta perheisiin eri asioihin. Eevan toipilaalle voimia ja kärsivällisyyttä.
Kiitosvirren säveleitten tieltä pahat enkelitkin katoaa....kärsiä ei voi ne kaanaan kieltä, armo niiltä voimat...vie tai herpaisee, miten se nyt menikään.Eli taas opetellaan kiittämään, siitä mitä on.
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 16.03.2017 08:36

:D Puhelin antoi :"Joka uskoo minuun,
hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo,
juokseva elävän veden virrat." Joh. 7:38
Oi, mitähän ne "elävän veden virrat" olisivat tänään? Nyt aikaisin aion mennä kauppaan. On sitten ruokaa, kun kuntoutuja tulee kotiin. Siellä voisi tavata ihmisiä. Jospa Mikko Matikaisen ohjetta saisi noudattaa. Hän pitää radio Dei:ssä ma 21.35 ja ma klo 18 Uskon avaimia. Hän sanoi, että jos joku kertoo huolistaan, sano: Se, mitä kuulin koskettaa minua ja rukoiluttaa. Näinhän meistä monet tekevätkin. Hyvä muistutus. Mikko varoitti juorurukouksesta. Kertoi olleensa liian monissa hautajaisissa (Ollut kirkkoherrana), joissa siunataan uskova mummo tai pappa ja jälkipolvi ei ole "sillä tiellä." Sanoi, jos et voi puhua, kirjoita, jätä kirjelappu jne. Kertoi tytöstä, jonka perheessä kaikki oli tarkasti testamentattu, lusikat jaettu, mutta tärkein oli jäänyt jakamatta. Sitten tyttö löysi mökkipäiväkirjan, jossa oli säästä, töistä jne ja mitä oli rukoiltu ja kenen puolesta. Tämä kirja toi tytön Jeesuksen omaksi. Kuuntelen ja tarkennan, kun Deissä opettaa.

:lol: Minäkin kuuntelin : Eläimet opettavat. Oli ne hyviä juttuja/ tosiasioita. Nauratti oikein ne kamelin tuulilasin pyyhkijät ja norsun kärsä.
Tänään menen rukouspiiriin ja sitten kuntoutujan kanssa tiedotustilaisuuteen. Pitäisi siivota. Mutta on niin mielenkiintoista tehdä kesää. :)
Eilen hakkasin jäitä ja lakaisin vettä vastamäkeen pihalla. Naapurin mieskin tuli kaveriksi ja melkein sula piha ja roskalaatikon ympärys. :)
Tänään on ennustettu aurinkoista. Valo, joka kaamoksen voittaa... Sen lauloimme Viisikielisestä. Ihana.
Herra olkoon teidän Henkenne kanssa! Kuulemiin! :) :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 16.03.2017 16:25

:mrgreen: Rupesin kirjoittamaan mustista aukoista avaruudessa ja jpotain nappia painamalla erehdyksessä, sinne menivät kaikkki sanat......
Mutta Reinikaisen kirjassa oli avaruuden mustasta aineesta.....ja äskettäin oli Jerusalme Postissa juttu avaruuden mustista aukoista.....eivätkä ne varsinaisesti ole aukkoja, vaan massaa, ainetta, jonka vetovoima on sellainen, että jos määrätylle etäisyydelle siitä joutuu, niin se vetää kaiken puoleesna, jopa valon, ja sin ne se katoaa, eikä tiedtä siirä tai niiatä enää....eikä sieltä siis olisi paluuta tai saada jotain takaisin.
Jumalan on avaruuskin, ja vaikea ymmärtää tavallisen tallaajan.
Mutta Jumala kuitenkin antoi Jeesuksen maailman valoksi, eikä pimeys sitä voita. Pitäköön Jumala meistä niin kiinni, ettemme joudu tilanteeseen, josta ei enää olisi paluuta Jumalan tykö, ettei mikään kiusaus tai vastoinkäyminen vie sellaiseen.
:) Mainostin myös Uuuden Tien verkkosivun juttua, miten ateistit tahtomattaan evakelioivat yhden toisen ateistin. Jumala käyttä monia asioita siunaukseksi.
Hyvää loppuviikkoa kaikille, kotituville, toipuville, sairastaville, eläkötyville jaeläköityneille, kuten myös edelleen työssäkäyville :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Lasse » 17.03.2017 12:08

Tervehdys rotvallinreunalta ...sekä musiikkiterveiset HML:n Verkatehtaalta Georg Otsilta :D
Maailmassa on paljon asioita jotka ihmetyttävät kuten nyt Otsin elämän tie.
Hänelle kävi sodan aikana kuten Paavalille joutui merihätään laivan upotessa, mutta pelastui kuivalle maalle,koska oli erinomainen uimari.
Sota aika ajautti Otsin kauas pois perheestään mutta henki varjeltui laulun lahjan myötä. Avioitui toistamiseen vaikka eka liitto oli vielä voimassa.
Sodan aikana viranomaisten paperit ja yhteydet ei toiminu eikä kännyjäkään oltu keksitty, joten yhden ihmisen elämästä alkoi uusi elämän tarina.
Laulun lahja pelasti hänet siperialta ja kuolemalta, tästä tenorista me suomalaiset olemme saaneet iloita hänen ikivihreistä lauluista.

Tiina kertoi avaruuden mustasta aukosta, voitaisiinko hengellisesti ajatella? sen olevan avaruuden henkivaltojen hallitsijan tekosia Ef.2:2
Sillä Jumala heitti Saatanan taivaasta pois maanpäälle villitsemään kansoja.
Me jotka uskomme Jumalaan, kas tässä on aivan vahva suussa pureskeltava Jumalan sana: "... Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Room.8:38-39

Maikan entinen työtoveri on kuollut reilu viikko sitten maksa syöpään, hän tiesi itse lähtönsä tulevan.
Ensi Lauantaina hautajaiset iltapäivällä, johon menemme yhdessä.
Ympäristö talkoot alkavat viikonvaihteessa.
Siunausta kaikille ja hyvää viikonvaihdetta!
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja pappa » 17.03.2017 20:24

Mahdoinkohan minäkin sovittaa tuumiksen avaintani siihen mustaan aukkoon, kun ovi pysyi lukossa ties kuinka monta päivää.

Virustauti on helpottanut, mikä sitten lie ollutkaan. Ulkona sellainen viimainen räntäsade ja huomenna lupailin lähteä jäälle pilkkikisojen osallistujia jututtamaan näistä tulevista kuntavaaleista, tai kenties enemmän katselemaan ahventen silmiä ja grillimakkaroita syömään. Nyt nimittäin alkaa jo makkara maistua kolmen kilon keventymisen jälkeen.

Eevalla ja Lassella jo ympäristöohjelmat esillä. Täällä vielä tarvis lumen ja jään kanssa teluamiseen. Niin ja jäätä näyttää tuossa rapakossa olevan yli puoli metriä, vaikka ensimmäiset joutsenet ja lokit jo etsivätkin sulapaikkoja.
pappa

ViestiKirjoittaja Eeva » 18.03.2017 09:24

:o Katsoin TV7 ja yht`äkkiä ruutu pimeni ja kone alkoi huutamaan. En tiedä, mitä tehdä, kun ei ollut keltä kysyä. Vedin sähkön pois ja pakkosammutin koneen. Mietin jo, miten pääsen Tuumikseen. Oli turha huoli. Kone aukeni normaalisti ja nyt täällä naputtelen. Kyllä kiitin, ettei nyt tarvitse uutta hankkia. Onhan tämä jo viisi vuotta vanha.
:) Kevät keikkuen tulee. Eilen oli tosi vihmasade ja vettä vispasin pois kulkuteiltä. Pääsi kuntoutujakin kotiin liukastumatta ja kastumatta. Itse halusi hoitaa apteekkiasiat ja sujuihan ne. Juhlimme eli söimme, niin että piti kuntopyörällä ajaa liikoja mahapakosia pois.
Nuoriso lähti meidän autolla Turkuun ja minä hain kuntoutujan heidän autollaan. En tajunnut ottaa opastusta ja mistä ne valot tulee ja miten tuulilasin pyyhkijät pysyy päällä. Yhtä rukousta ajo oli. Kiusasinkohan taas Jumalaa, selvisin ruuhkassa. :)
Kädet nousee ylös väkisin!! Radiosta tulee :Jerusalem kaupunki ylhäinen, Hoosianna!!Kiitos Herralle, iäinen! Olipa ihana! :lol: En ole kuullutkaan aikoihin.
Onpa Papalla ollut kova tauti, kun kilotkin kaikonneet. Makkara ja ulkoilma tekee ihmeitä. Älä nyt vilustuta itseäsi!
Nyt sain uudet tehtävät. Ma kuljetukset fysioterapiaan ja labraan. Toimintaterapeutti tulee kotiin myös ma ja minulla lukumummoilu.
Tänään olisi Pikku prinssi näytelmä. Sen voisi katsoa.
Monet sanovat:" muista, elämä kantaa." Olikohan teistä joku kirjoittanut: Elämä ei ole hyvä- Jumala on hyvä- koko ajan hyvä. Taisi olla Tiinan kirjoitus. Jumala kantaa!! :) :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja rine » 18.03.2017 18:11

Kun olo tyhjä sisimpääni vaivaa,
kun huolet painaa mieltä hämärtää,
kuin silloin vain mä hiljaisena oottaa
kätesi kosketusta lempeää.

Sä annat voiman nousta yli vuorten.
Sä voiman annat alla myrskysään.
Vahva oon mä silloin, kun sä kannat
ja rohkaiset mua jälleen elämään.

Ei elämä voi olla ilman tuskaa,
tää sydän lyö vain suurta ikävää.
Kun silloin saavut vierelleni hiljaa
voin ikuisuuteen nähdä valoisaan.

Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita,
vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
2. Tim. 2:20-21

Siunausta jokaisen matkalle
rine

ViestiKirjoittaja pappa » 18.03.2017 22:59

Terveiset kirkasvetisen Karjalan Pyhäjärven jäältä. Siellä tuli käytyä, elämäni ensimmäisissä pilkkikisoissa. Myös uitin metalliläpyköitä ja nyt takassa tuli ja kohta saan paistella saalista. Lääkäri mainitsi taannoin punaisen lihan syönnistä ja nautitaan nyt sitten mustana karsinokeeneistä välittämättä.
Olin juuri myös kuulemassa ICEJ:n julistajaa Tuija Valtasta, joka haastoi rukoilemaan Jerusalemin puolesta. Mielenkiintoisesti puhui myös Jaakobin kahdesta vaimosta Leeasta ja Raakelista verraten Kristuksenkin saaneen ensin "Leean"= pakanat ja vasta toisena rakastamansa "Raakelin= Israelin.
Toisessa vertauskuvassa mainitsi samarialaisen naisen ja Jeesuksen kohtaamisesta. Siinäkin aiemmin minulle kuulematon näkökohta Jeesuksessa "seitsemäntenä miehenä" naisen elämässä ja täydellisenä rakkautena, joka muutti elämän.

Mutta nyt affenia halstraamaan!
pappa

ViestiKirjoittaja Tiina » 19.03.2017 12:10

Minulla TV7 ohjelman aikana stoppasi eikä suostunut liikkumaan hiiri ei nuoli. Ja oli unohtunut se sulkijanappikin.....kunnes ohjeitten jälkeen löysin. Sitren taas varoitteli kone, että mikä ohjelma ei suojattu, kun tulee ongelmia? ;) Ylerensä varoituksia tullut Tuumiksen kohdalla, että estetäänkö vaio hyväksytäänkö? Minulle laitettyiin helposti otettavikdsi haluamani ohjelmat, mutta niistä unohtui Tuumis ja nyt otan sen Googelin kautta.....
Nämä sisäiset whatsupit ovat sekä hauskoja että muutenkin hyviä . Joskus ne toimivat lapsenvahteina......kuka on nähnyt meidän lasta....käskekää kotiin......Joku mies kulkee ovelta ovelle kerjäten rahaa.....bussi jätti kylän pysäkille....varokaa kukkaroitanne ja laukkujanne.... :mrgreen:
Teillä siellä talvea JA kevättä.......meillä rehoittavat kaikki rikkaruohot, vaikka välilä ollutkin kuivaa. Ei kannata vielä yrittää tehdä mitään puutarhalle, kun se määrätty apilasuolaheinä åeittää kaiken.....vasta kun se on kukkansa kukkinut ja lakastunut se kannattaa ottaa pois ja katsoa, mitä tarvitsisi tehdä. Uusien talojen asukkaista osa etsisi puutarhuria tai p suunnittelijaa, joku tekee itse ja kehoitti muitakin. Toivottavasti panevat
väh'vetisiä kasveja. Minun pihaani, joka silloin oli suurempi, ennenkuin kutomakoppini vei siitä puolet, pantii nurmikko :roll: ja kohta tuli kielto maahan, että nurmikoita ei saanut kastella. Nytkin taas kova puute vedestä.
Varoitus punaisesta lihasta???????? Viime aikoina olen syönyt muutaman paketillisen vasikanlihanakkeja....grillata en viitsi jos en kutsu ketään lisää syömään :(
Siunausta viikkoonne.....Rinen panema laulu Hän antaa voiman........
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 20.03.2017 10:03

Ymmärrätkö keskustelun

Eilen kuuntelin Jukka Norvannon opetusta psalmi 23 sta ja siinä hän kertoi kuinka vaikea on ymmärtää paimenen elämää jos ei ole koskaan paimenessa ollut. Nykyisin opiskellaan Raamattua eri opistoissa joka tosi hyvä mutta nämä kirjanoppineet eivät ole kiinostuneita tutustumaan esim. maahan josta kaikki on lähtöisin myös Raamattu. En ymmärtä sanaakaan esim.insinöörien tai lentokapteenien tms keskusteluista sillä onhan ne sellaisia termejä joita koulunkäymätön ei voi käsittää. Ehkä huonon esimerkin laitoin mutta ymmärrätte idean.
Miten voin ymmärtää lampaan elämää ja sitä miksi meitä ihmisä verrataan lampaisiin. Pitääkö lammas hankkia ja mennä paimeneen että kirjoitukset avautuisi :) Onneksi ei näin tarvi tehdä vaan Jumalan Pyhä Henki sanan avaa ja ihan yksinketainen ihminen on samalla viivalla oppineitten kanssa sillä Jumala on luvannut antaa ymmärrystä ja jopa yksityisopettajankin :-)

Tämmöisiä täällä funtsaillaan ja edelleen kehun tuota Jukka NorvannonSansan tuottamaa Raamattu kannesta kanteen opetusta, soisin kaikkien kuuntelevan sen edes kerran läpi alusta aökarn. Aloitin alku kesäatä ja vasta psalmeissa menossa.

Juossut olen siellä sun täällä, nautin niin täysillä näistä eläkepäivistä. Joka päivä kalenterissa meno,johonkin kerhoon tms. Tänään perhetalon ikäihmisten kerho ja illalla Paula Heinosen ravitsemus luennolle. Tiedän hän mitätöi kaikki herkkuni vehnäjauhot, sokerin jne. Noh saas nähdä otanko opikseni vaan jatkan mussuttelua. Syön epäterveellisesti mutta vielä ei mitään lääkitysta hmmmm vai onkohan ruokavalioni sittenkin ok, noh ei kirjanoppineitten mukaan ainakaan :-)

Maalla olin viikonlopun ja tuollaiset lyhyemmät ajat virkistävät mutten jaksa viikkoja olla. Eilen olin marttakerhon ystävän 70v päivillä jotka kylätalolla järjestettiin. Siunaus ollut että rohkeasti menin mukaan ja näin saan osallistua moniin juhliin sekä tärkeintä tutustua kylän ihmisiin. Samoin lähiötalon kerhosta saanut jo fb ystävänkin ja lenkilläkin käyty porukassa. Aikaa menee ennenkuin luottamus luodaan ja sitä kautta yhteys syntyy.

Tosi kiva että melki joka päivä joku piipahtanut kirjoittamassa. Itsellä aika etten saa juttua aikaseksi, tuntuu niin tyhmiltä tuumailuni mutta kukin asioi niillä kyvyillä mitä saanut, voihan Isä antaa lahjaksi kirjoittamisen armoituksenkin jne.

Avoimin mielin ja sydämin jatketaan rukoillen taivasmatkaa.
Ps 23
meju
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja