tuumis

Tammikuu

Re: Tammikuu

ViestiKirjoittaja meju » 11.01.2017 07:59

Hyvät sanat
Miten voisin ilahduttaa lähimmäistäni? Eilen sain opetuksen kuinka hyvät sanat on kuin mesileipää ja sen että voinko myös olla jakamassa tätä makeaa mesileipää. Hiihdellyt pari kertaa ja sinne ladulle tuli puhelu, ensin en oikein kuullutkaan mitä luurin toisessa päässä puhuttiin eli jäi varmaan hyviä sanoja kuulematta. Kuitenkin tämä henkilö oli ersinyt puh.numeroni kertoen että hän oli eilisessä lähikirkon tilaisuudessa ja seurannut minua pitemmän aikka "olet rohkea kun uskallat olla oma itsesi" noh ihmeissäni kuuntelin ja hän jatkoi että puhuttelee kun tulet meidänkin seurakunnan "pöytään" sillä moni vapaitten suunnista ei niin tee samoin päinvastoin. Kirjoitinkin viimeksi tästä yhteydestä jonka olen saanut sydämelleni ja sitä kuinka voimme taivaan juhlapöydässä saman pöydän äärellä olla jos emme tässä ajassa edes opettele. Koin tämän puhelun rohkaisuksi ja etenkin kun se tuli ventovieraalta joka ei varmasti tiedä näitä aatoksiani. Emme voi odottaa toisten olevan yhteyden rakentajia vaan jokainen henkkohtaisella tasollaan tekee siirtojansa eri paikkoihin jne.

Toinen opetus eilen kun valitin että vaikea kirjoittaa kännyllä tänne niin käänsin kirjoittaessa "vahingossa" toisin päin niin puhelimen näppäimistö tuli suureksi, olihan ihme :lol: Oikeesti ihana oppia uutta vaikka kyllä sitä ajattelee kuinka tyhmä meikä voi ollakkaan mutta oppimisen riemu jäljellä kuten pienellä lapsella.

Tänään aion mennä katsastamaan Rantakylän eläkeläisten toimintaa jossa ainakin aamusta voimistelua ja sitä kahveeta. Amanda tietääkin kyseisen paikan sillä aikoinaan siinä oli Kaisu Rissasen pitämä kokoontumisjuttu nuorille eli kirjaston vieressä. Edelleen siinä nuorisopaikka joten rukous on kantanut. Nuoret tarvitsevat paikkoja jossa valvovien aikuisten kanssa kokoontuvat.

Taas aikasin heräsin niin jää tätä aikaa tuumailuihin. Jaetaan hyviä sanoja edes yhdelle tuntemattomallekkin tänään vaikka tervehdys :-) Oikeesti vaikea keksiä miten ja mitä vieraalle ihmiselle sanoisi. Huomannut uimahallin saunassa vaikka monta naista istuu niin täysi hiljaisuus vaikkei tätä uskoisi mut niin useasti koettu. Eilen saatiin puheenaihe toisesta saunasta joka suljettu kun uunista vastukset mennyt ja vasta 16 pv korjaaja tulee, ihmeteltiin näin pitkää korjausaikaa. Ei ne jutut kummasia tarvi olla mutta pääasia että edes jotain ja heipat saunasta lähtiessä tuntuu kivalle. Tee toisille niinkuin toivot itsellesi tekevän hmmmmmm mut onhan niitä ihmisiä jotka tahtoo olla ypöyksin , elo on oikeesti vaikeeta sekä opettelua että saisi tuntosarvet sellaiset ettei loukkaa toista muttei myöskään jätä ketään yksin.
Herra, anna viisautta <3
Kiitos että jaksat olla tuumauskaverinani yhteisen pöydän äärellä tässä foorumissa.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 12.01.2017 21:03

Miten voisin ilahduttaa lähimäistäni, kysyi meju, no kirjoittamalla tänne tuumikseen, :lol:
siitä iloitsee monet ja toivon että hekin jotka kenties käyvät lukemassa, tulette ilahdutetuiksi.
Meju saanut rohkaisua ja vahvistusta tehtävässään lähestyä yksinäisiä ihmisiä ja kyläilyissä
toisissa seurakunnissa.
Kauan on pitänyt rakkaudesta lähimmäistä kohtaan saarnata ja teot puhukoot puolestaan, Herra armahda meitä ja anna
tämän asian kirkastua, että voisimme istua rinnakkain vaikka missä hiippakunnassa.

Paavali sanoi jo kauan siten jolloin on ollut myös eripuraa :
Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen,
että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne,
vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella,
ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Tytär oli poikaystävänsä kanssa ruotsin laivalla viime yön, kun meri vaahtosi ja saivat kokea elämänsä myrskyn
aaltojen korkeus 15 metriä sanottiin uutisissa, nyt ovat paluumatkalla ja rauhoitunut tuuli eilisestä.
Kaikki hyvin heillä, mutta myrskyn silmässä oksennellessa ja laivan heiluessa on pelko ollut suuri.
Molemmat ovat esirukouksen lapsia, Herra varjeli.

Minusta on tullut Pekka Reinikais fani jaksaisin kuunnella hänen tarinoitaan ja tutkimuksiaan
eläin maailmasta ja ihmisen anatomian tämä mies tuntee tarkkaan.
laitanpa alle linkin jonka hetki sitten katsoin, mikä tietämys...
http://www.tv7.fi/vod/player/51311/
Isä, siunaa jokaista lukijaa
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 13.01.2017 15:51

Nytpa taitaa olla se Nuutinpaiva, josta Rine kertoi. Siispa hyvaa Nutinpaivaa, vai toivotetaanko silloin mitaan?
"Kun huudat Herralta apua, han armahtaa, han kuulee ja vastaa sinulle".Jes.30:19.
Jumala on vastannut antamalla hyvia seurakuntalaisia ja naapureita avuksi vanhalle ja puolikuurolle Tiinalle. :o
Joo. tassa maassa on kaksi Ikeaa, lahempana on Rishon Letsijonin. kauempana on Ntanian lahella uudistettu, joka paloi joku vuosi siten.

Estherin autola mentiin, Michaek ajoi, ja eksymatta paastin perille kun panivat kannykkansa ajo-ohjeet, taisi MIchael osata oikaista viela lisaa.
Olin tutustunut heidan kataloogiinsa, ja tiesin suurin piirtein, mita etsin. Olin keronut ne Esterille, joka sitten oli myos etsimassa niita omien toiveittensa lisaksi. Ja Esteripa sitten oli kirjurina, merkkkasi ylos tiedot, mista tavara sitten loytyy. Eipa siella vanha ja vaivainen yksin parjaisi. :mrgreen:
Ensin veimme ulos, eli E ja M veivat pikkutavarat, mina jain kassojen taakse jo odottelemaan ja istumaan, kun nama apurini etsivat kaikki tarvittavat tavarat, huikkasivat sitten kassalle vinguttamaan korttia. :lol:
Seuravaa etappi oli paikka, josta varattiin kotiinkuljetus. Siinapa olisi pitanytkin olla tarkkana, tarpeeksi tarkkoja emme olleet, minun paani oli kuin mehilaispesa, sksi tarkistin lahetyslistan laskun kansa vasta kotona illalla ja huomasin virheen. ;)
NO, kunhan tuovat tavarat, kysytaan sitten, aattelin.
Piava meni eika kuulunut tuojia, M taas asialle, soittelemaan. Ei kuulemma tullut heille vastausta, kun soittivat minulle.....silloin viela en huomannut, etta heilla vaara numero. Mutta hei;;a oli myos M:n numero, eivat soittaneet.
Aamulla nyt sitten Nuutinpaivana heilla oli oikea niumero, soittivat, tulivat, toivat, mutta virheesya sanoibat ettei heille kuulu. Tas nyt naa tavarat, ja heippa vaan me mennaan....... :roll:

Taas asiaa apureille. Siis Esteri. Soitti jo johonkin, sunnntaina pyysivat soittelemaan uudestaan, etta loytyyko jostain se pois jaanyt porrasjakkara lentelemasta.
Huomaatte siis, etta minulla on ollut naita Jumalan apureita mukana.
Joo, ja M on luvannut koota hyllyt ja kaikki. No han ei viela tieda, etta toinen ikkunatrissa juuttunut kiinni....etta joku vesihana kylpparissa pirskottaa vetta ymparilleen, jne......han kun on tullut luvanneeksi attaa kun tarvitaan.
Ja olkapaan fysioterapia siirtyi viela helmikuun puolelle. Niissa ultrasoundeissa ja rontenissa oli niin monta vikaa, etta yksi niista ehka oli se Rinen mainitsema.
Tammoista tohinaa kuitenkin tuon huoneen saaminen tuo tullessaan. Ei ole viela tietoa myoskaan liukuoven laittajasta, mutta paiva kerrallaan . Hauskaakin tama on. Kiitos Herralle. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 14.01.2017 15:24

Tiinapa täällä jatkaa, lyhyesti.
Lehdetäpä luin, että jos ei ole mitään sanottavaa, on parempi sanoa se lyhyesti!
Kerronpa vain terveisiä sapattikokouksesta, jossa menossa oli Nehemia, luku 8.
Siellä oli koolla kuulemma 42 000 ihmistä.
Ei meitä ojan niin paljon, mutta kolme turistiryhmää ja vielä uksittäsiä mukana.
Tuossa luvussa lain lukijat olivat kansaa ylempänä, niinp' t'll' kertaa saarnaaja ja tulkki olivat korokkeelaa, yleensä lattiatasolla.
Ja meilläkim tekstin aikana seistiin, kun tuossa luvussa sanotaan, että kansa nousi seisomaan, kun lakia luettiin.
Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne, jae kymmenen loppu.
Kannattaa siis pyydellä iloa Herrassa, kun se kerran on väkevyys.
Sitäpä alkavalle viikolle teille ja meille siis pyytelemme. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 15.01.2017 10:06

Room 12:12
Olkaa toivossa iloisia :-) Toivorikasta alkanutta sunnuntaita, hereillä ollut jo parisen tuntia, joskus käy pitkäksi nämä aamut kun ei oikein syttynyt otsalohkolamppu vaan vielä niin himmeetä.
Tiina kirjoitti että lyhyesti sepustaa silloin kun ei asiaa, meikäläisellä paha tapa että tekstiä tulee vaikkei niissä usein edes asian tynkää iiiiiiiik
Tänään mietinnässä lähtö seurakuntiin jos nyt saan tossua toisen eteen, ensin ajattelin kävellä noin 5 km helluntaiseurakuntaan ja illalla olis tässä lähikirkossa kansanlähetyksen tilaisuus jonne myös mieleni tekevi, saas nyt nähdä miten mummon suunitelmien käy.

Eilen pidin melki pyjamapäivän, onneksi uimahallireissun sain tehtyä muuten sit vaan löhöilin katsellen telkkaria ja muusutellen herkkuja. Vielä vietän yksin oloa kaupungissa eikä yhtään mieli tee maalle. Varmaan koko kuukauden täällä olen kun niin kivoja menoja tiedossa.

Uusi harrastukseni on jäsenkorttien kerääminen 8-) :lol: ;) nyt haalinut seniorikortin, Rantakylän eläkeläiset, Soroppi, Martat, Pamin eläkeläiset ja lähiötalon ikäihmisten kerhossa aloin käymään noh sieltä en hoksannut jäsenkorttia kysyä :-) Tarkoitukseni on kohdata eri lähtökohdista tulevia ihmisiä ja jos voisin olla Kristuksen kirjeenä edes jollekkin. Tietenkään en kaikissa jatkuvasti käy sillä ei nämä silleen sitovia ole mutta,sanottava on että mahdollisuuksia paljon.

Lapsoset käväsivät yhtenä päivänä ja leikilläni sanoin "minusta ei tykkää kukaan" johon tyttönen sanoi " ei tykkääkkään koska olet niin vanha" iiiiiiik sieltä se totuus tuli. Kuitenkin lähtiessään tyttö halasi sanoen " mummo, minä rakastan sinua".
Kokea itsensä rakastetuksi on jokaiselle tärkeä. Meillä on tärkeä sanoma jaettavana Joh 3:16 .Jumala rakastaa sinua olit nuori tai vanha. Oisko aika lopettaa isoon AMEN.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eeva » 15.01.2017 10:16

:) :) Kiitos kirjoituksistanne. Luin hauskoja juttujanne. Tiinalla ihanaa puuhaa. Hyvä siitä tulee. Täältä tullaan, jos Jumala suo.
Enpä osaa kuvitella Rinen menoa. Taitaa olla aika haipakkaa. Olet varmaan oikea organisaattori. Meju ilahduttaa uusilla "suhteilla". Meillä löytyy uimahallin saunassa melkein aina puhetta, kun kysyn: Onko vettä ja sitten haen ja kysyn löylyn määrää. Joskus tuttujakin on.
Viikolla olin käymässä maailman upeimmassa Oppimis- ja ohjauskeskuksessa. Onerva/Valteri koulussa. Se on tarkoitettu kuulo- ja näkövammaisille ja nyt siellä on muitakin vammaisia. Onerva Mäki ja Niilo miehensä olivat uranuurtajia, kiersivät ympäri maapalloa tutkimassa ja opettamassa. Tämä koulu maksoi yli 30 milj ja saivat kaikkea, mitä vain halusivat. On uimahalli, iso kuntosali ja asuntola ja tietysti kaikki erilaisia taitoja kehittävät luokat. Minäkin olen NMI, Niilo Mäki instituutin Lukumummona. Käyn lukemassa maahanmuuttaja lapsen kanssa. On Luojan tiet ihmeelliset, että minut tällaiseen. :o Muistan, kun alakouluun tuli tarkastaja ja minut pantiin näyttämään lukutaitoa. Taisin vain änköttää. Onerva Mäki kutsui minut kuvaan kanssaan. Vauh! Sen panin fb:n. Nämä ovat niitä elämän KORVAAVIA KOKEMUKSIA.
Yksi ystäväni kutsui minut kylään ja sanoi, hänellä on tärkeää asiaa. Oli oikein valmistanut aterian. No, mitä? Hän sanoi, että hänelle ei sitten saa pitää muistotilaisuutta vaan ainoastaan kappelissa siunaus. Ai, jahah! No sitten siinä söimme ja jutustelimme ja hänellä monta suunnitelmaa, sanoi siinä , siinä on kuolevan suunnitelmat. Kyllä nauroimme. Eli sitä omenapuun istutusta on täälläkin.
:) Nyt on sitten Hurrin lisäksi kuntosalia, kehonhuoltoa ja seniorijumppaa. Ainakin nyt alkuinnostuksessa käyn useammassa. Ei se yksi Hur riitä. Kävin jo ompelukeskuksessa vyötäröä leventämässä.
:) Kummityttö kävi isänsä kanssa lounaalla ja isä sai sukat. Ihan kelvolliset niistä tuli.
Tänään on Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa ja tarkoitus on mennä Tuomasmessuun rukousvastaavaksi. Päivällä on pojan synttärit ja luvattu valmista ruokaa. Poika on nyt harjoittelemassa kaupassa ja hyllyttää tavaroita. Joka aamu on mennyt aikaisin ja kyllä viikonloppuina uni maistuu. Ihme, että 8 tunnin päiviä.
Corrie ten Boomin Tänään on Herran päivä kirjasta: Kiitos Sinulle , Herra Jeesus siitä että ymmärrät heikkoutemme ja lohdutat, ohjaat ja vahvistat meitä tänään ja aina. :) :) :)
eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 15.01.2017 17:48

Auvoista sunnuntaita.

:) Suosittelisin TV7:sta David Pawsonin UT avautuu, näin osat 2 ja 3.
Jotakin jo mainitsinkin, Mutta jäi nyt mieleen ne ihmeelliset jalokivet joita käytettyy taivaalliseen Jerusalemiin, joka laskeutuu alas. No, joita on käytetty lpistavat kaikissa väreissä. On sellaisia, jotka vain muuttuisivat mustiksi, niitä ei kuulemma ole käytetty.
On meidän Jumalamme ihmeellinen.
Joku aika sitten muutamat turistit kävivät Suolamerellä uimassa, ja tiesivät, että monet rannat sujettuina, joko siksi että ranta v'stynyt niin kaus, eli vesi siis, taai että on niitä vajoamia, isoja kuoppia.
Selityksiä niiden muodostumiseen on tietysti. Mutta oli jännää löytää tietoa näistä kuopista Raamatussa,Sodoman ja Gomorran kuninkaiden paetessa he putosivat maapikikuoppiin :o
Kuuntelin myös Patmoksesta uusintana tullutta ohjelmaa, jossa ihmiset saivat soittaa ja kertoa Kuulluiksi tulleista rukouksista.
Oli todella rohkaisevaa kuulla niitä.
Kuultuhan meidänkin rukouksemme on, ehkä emme vain vielä ole saaneet toivomaamme vastausta.
Toivoa on ja Jumala on hyvä
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 15.01.2017 19:09

Päivä on iltaan kääntynyt, ulkona jo pimeää, pikkupakkasta.
Olen lepäillyt ja nukkunutkin, voimia keräillyt taudin jälkeen.
Eilen kävin kaupungilla ostoksilla, uusin uimapuvun ja
katselin muita alennusmyynnin tuotteita, olisi saanut kolme kahden hinnalla.
Sain valtavan yskänpuuskan hajuvedet tekivät olostani vaikean oli pois lähdettävä.
Laitoin linkkejä Tiinan mainitsemiin ohjelmiin, toivottavasti ovat oikeita.
Patmosradiosta pitää etsiä haluamansa.
mejulle: ei ole ollenkaan paha tapa kirjoittaa pitkästi, me jaksamme lukea ajatuksiasi
Kaikille teille siunausta elämänne arkeen ja juhlaan.

http://patmos.studio24.fi/

http://www.tv7.fi/vod/player/1552/

http://www.tv7.fi/vod/player/1553/
rine

ViestiKirjoittaja pappa » 16.01.2017 00:24

Terveiset minultakin pitkästä aikaa. Kun ikääntyy, niin kiireet lisääntyy ja askeleet kai hidastuu ja siinä syy. Monenlaista menoa tuntuu olevan itse kullakin.
Parina päivänä loppuviikolla Joensuussa piti käydä ja osin samoja paikkoja kierrellä. Eilen la. oli myös Pohjois-Karjalan mediamission kiitos- ja palautteenantojuhla, jossa vierähti kuutisen tuntia. Oli siellä monia tuttuja, joitten naamoja näkynyt tuolla facen sivuilla, lehdissä, sekä myös tietysti kasvokkain viimeisen parin vuoden aikana. Palautteena monet ovat ilmaisseet saaneensa hyviä kontakteja kertoa hyvää uutista Jeesuksesta kohtaamilleen ihmisille. On ollut mediaviestinnän ohessa helpompi ottaa hengellisiä asioita esille.

Nyt on joulusta siirrytty arkeen. Meillä vielä koristeet ja muovikuusi ovat paikoillaan. Kuusi valoineen tuomassa valoa pimeään.

Huomenna alkaa seurakuntien yhteinen alfakurssi ja pian myös kristittyjen ykseyden rukousviikko, jolloin kokoonnutaan vuoroilloin neljän seurakunnan tiloissa. "Yhdessä me olemme enemmän" - tällaista teemaa muistelen viljellyn jossain yhteyksissä ja kuinka tärkeää se onkaan nimenomaan meidän hengellisessä puuhastelussamme paikkakunnillamme.
pappa

ViestiKirjoittaja Lasse » 16.01.2017 02:34

Kuva
Viimeksi muokannut Lasse päivämäärä 18.01.2017 08:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Lasse

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja