tuumis

Tammikuu

Tammikuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.01.2017 02:00

Tervetuloa uusi vuosi 2017
Ihanaa että olet vielä mukana tuumiksessa :-)
Luetaan Herran siunaus Israelin ylle
meju
Ylläpitäjä

Re: Tammikuu

ViestiKirjoittaja rine » 01.01.2017 10:46

Meju ollut paikalla heti vuoden vaihtuessa, hyvä innoittava merkki,
joskin tekstiä olisi voinut tulla enemmän (kiusii).
Valvoin vuoden vaihtuessa ulkoa kuului pauke, koira rellotti selällään kyljessäni,
ei pelännyt, oli rento.

Ajankohtaista lähi-idästä ohjelma on hyvä myös opetuksen kannalta,
jaksoja katsottavana arkistosta. Vuoden vaihtuessa olemme uudessa tilanteessa
olettekin varmasti seuranneet näitä uutisointeja ja tietonne on laajempi kuin omani.
Kaikki tämänhetkisetkin liikkeet maailmassa on Raamattuun kirjoitettu ja sana avautuu tapahtumien edetessä.

Aiheena Yhdysvaltojen ja Israelin suhde.
Mitä Unesco, eli Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-,tiede- ja kulttuurijärjestö, opettaa Israelin historiasta?

http://www.tv7.fi/vod/player/50263/

Herran siunausta pyydetty Israelin , Suomen ja maailmanrauhan puolesta.
Olkaa siunattuja siellä rakkaittenne keskellä
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 01.01.2017 12:42

Tervetuloa uusi vuosi ja tuumislaiset ja Jumala meidän kanssamme :D

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle
ja olkoon sinulle armollinen.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
ja antakoon sinulle rauhan.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Aamen.
Lasse

ViestiKirjoittaja Eeva » 02.01.2017 10:12

Nyt kiitoksella ( miten se nyt jatkui) tahdon aloittaa...."Hänpä vuoden alkaneen johtaa hyvään päätökseen." :)
Näin saamme uskoa ja rukoilla. On monenlaista rukousaihetta. Kuuntelin juuri YouTubesta Viktor Klimenko Pian ovi suljetaan. Miettimään jäin. Vielä saimme aloittaa ja vielä saamme kirjoitella tuumikseen. Vielä on Sana ja vapaasti sitä saamme kuulla ja lukea.
:) Olin ystäväni kanssa Hanukkajuhlassa. Uskollisessa Israelin ystäväperheessä katsoimme videolta TV7:ssa olleen ohjelman juhlasta. Isäntä sytytti hanukkakynttilät ja kun kaikki oli sytytetty, palovaroitin alkoi huutaa, niin kynttilät täytyi sammuttaa. En kerinnyt edes kuvaa ottaa. Oli miehen itse tekemä pahkajalka. Lauloimme ulkomuistista: On Herra suur. Muuten ryhmä lauloi ihania israelilaisia lauluja.
:) Uusi vuosi vaihtui vähän toisin, kuin suunnittelimme. Vävy tuli kuumeeseen ja muut tulivat meille, meidän iloksi??, paukuttelemaan puolet ostamistaan raketeista ja sitten menivät ampumaan toisen puolen omalle takapihalleen, että isi näkee parvekkeelta. Minä lähdin heidän kyydissään ja liukastelin ilotulitusräiskeessä takaisin. Olihan se mainiota, kun ihmiset ampuivat tiellä ja sitten toivoteltiin Hyvää uutta vuotta . kun ohi kiertelin.
Sukkaa pukkaa. Kummityttöni isä täyttää pyöreitä tammikuussa ja vasta eilen keksin, että teen sukat. Ajattelin sinivalkoisin raidoin, kun hän on lentäjänä ollut armeijassa. Mutta tuleekin vihertävät, kun sellaista lankaa valmiina. Tuossa jo Klimenkoa kuullessa tuli alku. Saankohan edes valmiiksi. Ulkomailla olevat ystävät ovat usein käväisseet ja kivahan se on kun taas menee kesään ainakin ennen kuin tapaamme.
Minkä tahansa asian eteen joudutkin tänä vuonna, Jumalan lupaukset ovat sinua varten. (kirjasta Hengellä täytetty elämä)
:) :) :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 03.01.2017 14:32

Uutta
"Katso minä luon uutta, ettekö sitä huomaa"? ( Jesaja 43:19 ) Tämän rohkaisun sanan olen painanut sydämeeni rukoillen että huomaisin pienenkin orastavan uuden asian elämässäni.Äsken vaihdoin parit verhot keittön punaiset sinisiksi ja sata varma ettei mieheni huomaa mitään uutta tapahtuneen eli sama vaikkei verhoja olisikaan :-) Tämä laittoi mietintämyssyni kuhisemaan kuinka itsekkin kuljen laput silmillä vai oisko silmälasien vahvuudessa vikaa kun en hoksaa taivaan isän "verhojen vaihtoa" vaan usein tuntuu kun pis samat pimennysverhot vedetty alas asti ettei näe valoa taivaallista, kuitenkin tiedän tämä verho on repäisty ylhäältä alas asti ja meillä on näkyvyys Jeesuksessa.

Muutin taas kaupungin kotiin eilen, nautin koko sydämestäni tästä mahdollisuudesta että saan välillä käydä uimahallissa, kokouksissa ja olla vaan tekemättä yhtikäs mitään .
Lapset oli pari yötä maalla joten palautumiseen menee viikko :-) Kiva niitten kanssa touhuilla, oli hyvä potkurikeli niin sepä kokemus tälle mummollekkin kun kiidettiin pitkin metsäteitä.

Tänään aioin käydä kaupassa ja uimahallissa,mutten saa yöpaitaa pois päältäni ja pelko että tulee pyjamapäivä iiiiik. Noh otan itseäni niskasta kiinni tämän kirjoituksen jälkeen pakottaen ylös, ulos ja lenkille laiskan minän. Sainpa komennettua tännekkin kirjoittamaan. Mikä kumma siinä on että vaikea aloittaa kirjoittaminen ja sitten sama lopettamisrn kanssa kun tekstiä vaan tulee solkenaan.

Ketäs tänä vuonna paikalla,Rine, Annukka, Eeva, Lasse näkyy olevan, onko muita vielä täällä joukossamme
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 03.01.2017 17:31

VUOSI 2017. :o Täytyy se nyt kirjoittaa että muistaa kun on tarvetta. Joulu meni....Uusivuosi meni...... Yhteinen aatto ateria nuoremman pojan perheessä jossa on lapsia. Tämä poika on käynyt ravintola alan koulun joten ruuan laitto käy kuin leikiten. Osa ostetaan valmiina. Osa laitetaan kotona. Minä olen lopettanut Joulu ruokien laittamisen, helpottaa.... kun en ole koskaan nauttinut ruuan laitosta. Suklaa on makean tarpeeseen, ei mitään leipomisia. Minua uhkaa sokeri tauti olen jo monta vuotta luopunut sokeria sisältävistä ruoka aineista.

Tuo Mejun keskustelu itsensä kanssa on tuttua, mielessä pyörii....mitä tänään ? ? ? ??? Tekisi mieli mennä pojan perheeseen, siellä lapset odottavat mammaa, mutta on harmaata, sataa lunta, keli olosuhteet ovat huonot, aurinkoiselle säällä on hyvä ajella. Niin nyt otin ja kirjoitan muutaman rivin sillä on aina niin hauska lukea teidän kirjoituksianne. Toivon teille kaikille hyvää uutta vuotta,Jeesus olkoon joka askeleella kanssamme.

Perjantaina lähden veljeni kyydissä hautajaisiin Kauhajoelle. Sairaudet ja ikä 92v. olivat hänet murtaneet tämän sota veteraanin, Ikävä ja suru on kuitenkin läsnä. Kaikki muistot heidänkin elämästään, sodan jälkeisessä Suomessa ovat nousseet mieleeni. Kovalla työllä hekin saivat rakennettua oman kodin, laittoivat kauniin puutarhan jossa oli paljon kukkia ja iso mansikka maa. Kaikki se nyt jää tänne lapsien haltuun.

Me nyt vielä jatkamme matkaamme, Taivas on matkani määrä matkalle en tahdo jäädä. :)
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 04.01.2017 19:18

Amandalla hautajaiastunnelmat. Meille niitä oikein kunnolla tullut,kun mislimit eiät huolia naisia hautajaisiin siis arkun tai lakanaan kääriyn haaaautaanpno. Me kävimme Anjaaan Ja OLavin luona maanantaina. Juutalaiasen tavan mukaan olisi pitanyt viedö paljon ruokia mukana
Paljon heillä tulemaan juoksuja monien ASIOIDENkanss
Kysyin Olavulta päämmilläisiä tunteina,hän sanäö vain shokitila, edelleen.
Herra heeitä autaKOON Kaikessa.

KIrjoiytan piakkoon uudelleen rutinasta. :mrgreen:
moi ttällä kertaa.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 05.01.2017 21:53

Pakkasterveiset täältä pohjolasta, on ydintalvi lumikiteet narisevat askelten alla lämpimästi
on pukeuduttava, jopa 35 astetta pakkasta lupailivat.
Takassa tuli joka antaa lämpöä sisätiloihin.
Olen tämän viikon työni tehnyt samalla toipunut sairaudesta, yskänpuuskia ollut ja
ääni kateissa, joka päivä on olotila parempi, rankka tauti.
Nuoriso on meillä vielä ensi maanantaihin jolloin lähtevät koteihinsa.
Annukalle ja Amandalle Herran läsnäoloa kaikissa tapaamisissa joihin
näinä päivinä joudutte, Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kannattavat iankaikkiset käsivarret.

Katsoin aamulla mielenkiintoisen ohjelman:
http://www.tv7.fi/vod/player/56039/

Siunausta elämäänne
rine

ViestiKirjoittaja Eeva » 06.01.2017 10:04

:) :) "Kun pakkanen nurkissa paukkaa" noin vanhassa laulussa, mutta enpä muista, kuin tuon ja "ken silloin olisi onneton." En muista liittyvätkö samaan. Täällä nyt virallisesti -23. Eilen en ulkona ollut. Jopa leivoin leipää niin saimme uunin lämpöäkin.
Hyvä, että Rinellä paraneminen meneillään. Ilo muuten kuulla teistä vaikka paljon on tapahtunut, ei niin iloisia asioita.
Mekin saimme suruviestin. Ystäväperheen äiti pääsi Kotiin heti uuden vuoden alettua. Yhdessä aloitimme samalla paikkakunnalla viereisissä asunnoissa työrupeaman. Ystävyys säilyi vaikka molemmat perheet muuttivat eri puolille Suomea.
:) Minäkin kuulin Lassen kertoman pöytäliinatarinan. Se oli hyvä. Olikohan se One Wayssa? Tarinat ovat niin kiehtovia. Minulla on talletettuna nippu ja niitä luin lapsille iltaisin. Nyt tuntuu ihan haikealta, kun niillä ei ole käyttöä. Vaihtolavalle varmaan joutuvat tai jos oikein lajittelevat paperikeräykseen.
:D Oletteko LANKUTTANEET? Minä olen.
Parissa palaverissa kävin jo viikolla ja tietysti kuntosalilla. Eli elämä jatkuu ainakin puuhastellen.
Tyttö tulee miehensä kanssa ja aiomme panna lasagnen uuniin ennen kuin lähden kirkkoon avustajaksi. Taitaa pitää mennä nelipyöräisellä vaikka on lähellä. Mitähän uutta opimme Itämaan tietäjistä? Pojalla on työpäivä, kun meni harjoittelemaan. Tätä se on, kun kaupat ovat auki pyhinäkin.
Vielä pitää kertoa yhdestä suuresta asiasta. Yksi sukulainen ei ole moneen vuoteen ollut yhteydessä. Ennen vierailimme toisissamme. Olen lähettänyt aina nimi- ja syntymäpäiväksi kortin, mutta mitään yhteyttä ei ole tullut. En edes tiedä syytä. Nyt ke iltana soitti. Aluksi olin niin ymmällä, etten oikein osannut puhuakaan. Sitten ei meinannut puhe loppua. Näin rukous toimii. Olin kyllä kiitollinen.
Teistä iloiten ja teitä siunaten toivottelen Hyvää Itämaan tietäjien päivää! Jeesus on maailman valo!
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 06.01.2017 14:48

:o Voi että voi tapahtua mitä caan, tällaiselle tyhmeliinille. Tektsi tulee minimininä, ja yritin suurentaa sitä, mutta kaikki yhteydet katosivat, en päässyt mihinkään. Ihme kyll takaisin tuli, mutta en saa yhteyttä kumpaankaan apuriini, toistaiseksi. Tiirailemista tä,ä on. :mrgreen:
Hyvää sapatinaattoa, muuten. Aurinko täällä paistaa, vaikk toisaalta on viileää ja itätuuli panee nenän vuotamaan.
Mainostaisin yhtä vanhaa kirjaa, jonka luin nyt uudestaan, nimittäin Maria Kajavan pitkä taival.
Inkerin kansna ja Inkerin kirkonkin historiaa. Joka on o,mankin perheeni historiaa. Sain jopa pikkuserkultani juuri näihin aikoihin kuvan talosta, josta perheeni lähti Suomeen n. 1930, Pietarin läheltä. Stalinin määräyksestä, että pois Suomeen tai otettava Venäjäm passi.
Maria kajava, tosi nöyrä krisitty, toisaalta herkkä, itku pääsi monessa vaikeassa tilanteessa. Toisaalta saattoi joksu iskeä viekailojoille nyrkin pöytään, itsekin sittrn katuen, että meniköh'n pilalle koko juttu. Voimaannuttava kirja.
Toinen kirja, joka ärsytti monella tavalla oli dekkari, Kuolema Ehtoolehdossa. Siis palvelutalossa. P''henkilöt yli 9kymppisiä, jotka elävät kyllä virkeää elämää, mutta toisaalta vain odottavat kremaorioon joutumista. Yhden mielihokema on döden, kolme kertaa eli kuolema. Ei vain ronski kirja vaan myös masentava. Vain kuolema ja kuoppaus tai kramatorioa edessä, ei taivasta...........
Enpä enää tämän kirjoittajan kirjaa taida lukea.
Helluntaiseurakunta on kerännyt varoja Karpaattien köyhille romanilapsille. Lehdessä oli hauska kuva vauvoista, joilla oli päällään tpukkapussit. Ihania. PUssissa aukko vain naamalle..
Toukkapussi. Toinenkin mielenkiintoinen sana ollut esillä, nimittäin rutina. Olkapääni näet rutisee vaikkapa vain kyn'll' kirjoittaessani. Yritin etsiä tuota sanaa ssuomi heprea sanakirjasta, ei löytynyt, suomie nelanti sanakirjasta....ei löytynyt. Menin Googeliin, pyysin käännöstä olkapää rutisee........sielä luki että sholder rutisee.....ja muutenkin joka toinen sana suomea muka käännäksessä.
Toivotan vain hyvää jatkoa itse kullekin, kun en jaksa tiirailla kirjaimia enempää, kunnes taas aan avun tähän vikaan. Mutta toivossa eletään, niin tässä kuin muissakin asioissa. Nooassa olen menossa raamatunluvussan.
Tiina

Seuraava

Paluu Tuumailuja