tuumis

Joulukuu

Re: Päivän tuumailuja

ViestiKirjoittaja eva » 07.12.2013 10:01

Aamu alkoi Finlandialla. Minäkin sain eilen olla niiin mummoa, kun nuorisokin tuli kaupungin itsenäisyysjuhlaan. Poika 13v oli niin mustassa takissaan, valkoisessa paidassa ja rusetti kaulassa.
Tervetulotoivotuksessa oli virren säe alussa ja juhlapuhuja siteerasi sodassa kaatuneen kirkkoherra Väinö Havaksen runoa. Sitä, jossa: sinulle poikani perinnöksi annan kalarannan ja isänmaan.. Tuli kiitollinen mieli, että kaupunkimme juhlii näin. Pyörätuolitanssissa ohjelmana oli: nousee päivä, laskee päivä...
Tosi koskettavasti esittivät tämän israelilaisen häälaulun.
Aamulla olimme jo isossa kirkossa ja sain Suomen lipun vieressä lukea päivän tekstit. 5 Moos. 8 hienosti muistuttaa :Kun syötte itsenne kylläisiksi, kiittäkää Herraa... On meillä tosiaan hyvä maa. :)
Sitten katsoimme Tamperetalon juhlia. Oikein tippa tuli silmäkulmaan. Hyvä, että oli niin paljon lottia ja veteraaneja. Kuulinkohan oikein, selostajan sanovan: Tämän puvun jälkeen...??

Ihana, kun Meju olet niin innokas ja taitava" koneissa." Hyvä, näitähän ei saa antaa yksin pahan palvelukseen. :shock:
"Usko on....
sitä, että muistan olevani
Jumalalle arvokas ja korvaamaton.
Olkaa siunatut, niinkuin olettekin!

Katto tuli valmiiksi ja luin miehille Lassen lähettämän runon, annoin hengellistä luettavaa ja leipomukset. Olin juonut Tiinan tuomaa teetä, joka antaa rohkeutta.
eva

ViestiKirjoittaja rine » 07.12.2013 18:11

Eilisen juhlat ohi, konsertti oli koskettava, samoin kututut veteraanit, tänään lähden mummotettavan synttäreille,
kunhan poika hakee, 7 vuotta sitten syntyi ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa lapsenlapsi.
Miten mejun tuttavan synttärit sujuivat? lehdessäkin taisi juttu olla?
Alan valmistautumaan juhliin

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/a ... edia=33642
rine

ViestiKirjoittaja marja84 » 07.12.2013 18:36

Muistotilaisuus ohi, sinne pääsi taivaan kotiin tuttavamme parempaan hoivaan...

Ja elämää jatketaan, ruokailemaan sukulaisten kanssa 17 henkeä saman pöydän äärellä :)

Siunausta kaikille. <3
Keinuu tuulessa hiljalleen,lapseni pieni ja suloinen.
Kanssa enkelin etsiä saa, unta onnen rauhaisaa.

Helmassa tuulen pauhinan, unen saa hän rauhaisan.
Peittona siipi enkelin on lämmin, hento ja sortumaton.

-Marja- :)
marja84

ViestiKirjoittaja meju » 08.12.2013 11:37

Jonnenjoutava
Et ole jonnenjoutava vaan arvokas "romu" jos suostut olemaan Isän työstettävänä elämäsi loppuun asti niin elämälläsi on ollut tarkoitus ja vaikka ahjossakin olet ollut kovassa kuumuudessa niin tiedämme tarvitsemme muokkausta taipuaksemme .....
Tänään oli Fb ssä (kuinkas muutenkaan) kuva ja juttu romukasasta, yritnä sen tänne kohta kopsata, jos sitä ei näy niin sitten en onnistunut. Tästä jutusta tuli mieleeni puhe sieltä romani ystävän syntymäpäiviltä jossa eräs mies piti puhueen ja muisteli kuinka vanha romani mies oli kätellessään aina sanonut nuo sanat "et ole jonnenjoutava" sitten hän jatkanut "mutta elämäsi on jonnenjoutavaa jos et ole Jeesuksen oma" Vaikka kuinka loistokasta olisi tämän ajan elomme niin silti se on ollut jonnenjoutavaa jos emme tässä ajassa ota Jeesusta vastaan elämämme ruoriin kapteeniksi ja HERRAKSI.
Rine kyselikin juhlista ja voin sanoa että kadehdin silleen oikealla tavalla heidän sukurakkauttaan ja sitä kuinka vanhusta kunnioitetaan eikä ketään jätetä. Oli laulua, kitaransoittoa, puheita ja tietenkin sitä herkkua suussa sulavaa, myös se kuinka koki tervetulleeksi joukkoon juhlimaan. Mekin lauloimme 2 laulua eli lauluryhmässä olin ja ihmeellisesti kitaristikin oltiin saatu joukkoomme, ryhmässämme oli 4 laulajaa niin ei haitannut vaikka meikä silleen hissukseen siellä hyräili, pääasia että mukana oltiin :) Päivänsankari innostui laulustamme niin että hän aina kertosäkeen aikaan nousi ylös ja jokainen näki että laulu oli mieleinen. Tiesimme sen sillä hän aina kokouksissa pyytää sitä laulua."Siunattu varmuus: Jeesus on mun. Oi mikä riemu on pelastetun!
Jumalan lapsi, perillinen, verellä pesty oon Jeesuksen.
Tämä on laulu sydämeni: Ylistän Herraa ainaisesti!"

Isäni oli monitaitoinen mies ja toimi maanviljelyksen ohella myös kylän seppänä. Muistan lapsuudestani monia vähemmän miellyttäviä hetkiä, jolloin minun oli pakko hoitaa pajan paljetta, kun muut pojat olivat ulkona urheilemassa. Kun päivätyö pellolla oli tehty, menimme pajaan, jossa isä saattoi seistä kädet taskussa tuijottamassa romukasaa pitkiäkin aikoja. Mietin, oliko hän menettänyt järkensä? Ei, vaan hän tutki kasassa olevaa rojua ja valitsi sieltä sellaise...n kappaleen, joka muistutti mahdollisimman paljon sitä tarvekalua, jonka hän aikoi valmistaa.

Uskon, että Jumala toimii paljolti samalla tavalla. Hänkin astelee meidän elämämme rojukasan äärellä ja näkee todellisen tilanteen. Jonkin aikaa tarkasteltuaan Hän löytää jotakin raaka-aineeksi sopivaa ja valmistaa siitä uuden, kiiltävän ja tarpeellisen esineen Valtakuntansa työhön.

Tärkeintä on, että ihminen ei hengellistä omaa puutteellista itsetuntoaan, sillä juuri sen kautta Kristus voi lähestyä ihmistä ja vakuuttaa rakkauttaan. Hän voi kohottaa ihmisen merkityksettömyyden ja oman itsen vähättelyn suosta ja valmistaa tästä hyödyllisen, käyttökelpoisen työkalun Valtakuntaansa.

Erik Ewalds, Yksin armosta.

Kuva

Tuossa ylhäällä on se facebookin juttukin kopioituna ja kuva joka liittyi tähän tekstiin. Jännittää aina tällä vanhimmalla koneella kirjoittaminen kun tämä välillä toimii kuin rasvattu mutta toisina päivinä jummiutuu ettei saa mitään kirjoitettua saati kuvia kopsailtua. Tänään on hyvä aamu kun toimii tosi nopsaan. Vähän niinkuin oma päänuppini, toisina päivinä ei meinaa käynnistyä ollenkaan ja jos vapaata on niin pyjamapäivää meinaa lykätä ja sit harmittaa kun olisi monta juttua ollut tehtävissä.
Olen ihaillut Aralian virkeyttä ja kuinka hän pysynyt mukana kaikissa näissä foorumi jutuissakin, yhtään ei ole valitellut että onpa vaikea oppia uutta foorumia yms vaan rohkeasti mukaan tulee ja oppii.........ikä eikä sairauskaan ole lannistanut kun vaan kone toimii......, tietenkin sairauksia on sellaisia ettei enään pysyt olemaan koneella jne. Itsellä ainakin oli oikeesti vaikea opetella uutta juttua eli tätä foorumia kun niin pitkään siellä majiksessa kirjoittelimme ja se oli tuttujuttu. En edes halunnut syventyä uuteen kuten muistattekin että sanoin ei enään..........eikä omin voimin jaksaiskaan eikä pystyiskään mutta romu otetaankin käsiteltäväksi je muokataan ..... :idea: välillä sitä tuntee itsensä romukasaksi ja jonnenjoutavaksi .

Kiitos evalle jo etukäteen kun laitat Hannalle kortin meiltä kaikilta kaipaavilta <3 Odotan innolla milloin Tiina pääsee tuumikseen, varmaan Annukka antaa yksityisopetusta niin kyllä se siitä. Milloinkahan seuraava uusi asukas eli kirjoittaja saapuu joukkoomme, tosi jännä lisääntyykö joukkomme vai ollaanko näin piskuisella porukalla. No ei hätiä blogistitkin kirjoittavat yksinään ja jaksavat jatkaa, meitä on jo yhdeksän, marja on kahtena mutta antaa olla vielä niin kaunistaa lukua :lol: kerran muistelemme näitä pienten lukujen alkupäiviä. Ollaan uskollisia siihen asti kunnes taas itsestään tämä foorumi sukeutuu, kuten edellisessäkin tapahtui.

Sukset on nostettu jo tuohon ulkoterassille ja näyttäisi tänäänkin että olisi hiihtokeli mutta en ole varma lähdenkö . Uimahalliin menen ja hautausmaalle myös tarkoitus kävellä. Teen itselle tälläisiä tavoitteita. Telkkari lähti maalle ja nyt on outoa kun olohuoneessa ei sitä vempainta ollenkana. Tosin taitaa käydä niin etten uutta sakkaan kuten jo vähän aavistelinkin mutta haaveilla voin. Mieheni soitti ja sanoi että telkkari on liian iso sinne maalle ja pitää pienempi hankkia sinne ja se vanha..............tulee takasin tänne. Eli se siitä smartista :o autsssssss mut hetken jo luulin että sellaisen saan.
Noh ei elämä ole kiinni telkuista eikä muustakaan tämä ajan vempaimista mutta elämäni on kiinni Jeesuksesta Kristuksesta ja pidän kiinni tiukasti Hänen viitan tupsusta juuri nytkin....

Siu siu siukkujaaaaa te hiomossa olevat timantit <3
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eva » 08.12.2013 19:05

Hyvää 2.adventtisunnuntaita!
Toinen adventtikynttilä palaa ja minä laulan aina: Nyt sytytämme kynttilän. Oli joskus ihana, kun aamupalalla tukilasten kanssa lauloimme innolla.
:o
Eilen soitin ystävälleni 98v. Hän sieltä: Tule ja keitä kahvia. Hän ei näe juuri mitään. Hänelle yritettiin uusia kirkaslamppuja, mutta eivät sopineet.
Hän muistaa hyvin ja on todellinen rukoilija. Sain viettää juhlahetken.
Eilen askaroimme ja sanoin miehelleni: liimaa sinä nuo kävyt kranssiin ja heti poltti sormensa. Koti vähitellen jouluistuu.
Rentoutukaa välillä vaikkapa savolaiseen tapaan:
1) Iliman sissään riepaiseminen ja ulos tuhhauttaminen.
2) Issekseen turjottaminen.
3) Jalakojan leppuuttaminen ja selällään kellottaminen
4) Selekäpiin seinää vaste lutistaminen.
5) Otan seinään likistäminen.
6) Pöyvän päressä retkottaminen.
7) Jakkaralla karjottaminen.
8) Nuamallaan nuilottaminen.
9) Kylellään köllöttäminen.
10) Kuolleeksi tekkeytyminen
Tämän sain ystävältä Joen kaupungista. Niin pitäähän se teille jakaa.

Nyt lähden Tuomasmessuun. Olen vastuussa.

Luitteko, nigerialainen oli pysynyt hengissä kolme vuorokautta merenpohjassa, lulemalla Psalmia 54. :!: Jumalan sana on voimallinen!
Siunauksin jälleen ja Hyvän Jumalan huolenpitoa toivottaen!
eva

ViestiKirjoittaja rine » 08.12.2013 22:59

Ennenkuin tekkeyvyn kuoliaaks savolaiseen tappaan, laitan muutaman lauseen.
Siivosin ja laitoin vähän joulua äidille= koriste oveen ja ikkunaan.
Äiti tuumasi että hänellä on mennyt kaikki luotto Jumalaan, niin paljon on sairautta jne,
Yritin puhella hänelle , mutta koin sen turhaksi ja hätä omaisista kasvaa, ikää tulee äidillekkin ja ollaan vielä näin vastarinnassa,
Milloin lie se Jumalan vastauksen aika?
Minua on tänään puhutellut anteeksiantamus ja Jeesuksen mielenlaatu, katsoin aamusta tv7 ja siellä oli elokuvan muodossa kerrottu uskottomuudesta,
habakukin kirjan mukaan.
Eilen olimme synttäreillä, tyttö oli niin innoissaan, erikoisesti setän kanssa pelaaminen oli mieluista, Siellä aloitellaan remonttia, tytär esittää enkeliä koulun ohjelmassa,
sain kangasnyytin mukaan enkeliasun tekemistävarten
Huomasin että jollakin näillä sivuilla annukka oli vastannut vieraan kyselyyn..
Täälläkös tämä entinen keskustelufoorumi sijaitseekin?

Huomenna taas työt kutsuvat,,,,,
rine

ViestiKirjoittaja meju » 09.12.2013 07:09

Armon psalmi
Tiedätkö mitä psalmia kutsutaan armon psalmiksi, enpä tiennyt minäkään ennenkuin eilen kuunellessani radio Deitä ja siinä mainittiin että Psalmi 136 toistetaan sana ARMO kymmeniä kertoja, lukua en nyt muista mutta laske sinä ja kerro sitten täälläkin se.

Enpä ollut kuullutkaan tuosta evan mainisemasta jutusta kuinka mies selvisi hengissä meren pohjassa oltuaan 3 vuorokautta siellä loukussa mutta onnrksi oli ilmapussissa. Googlasin jutun ja se kosketti. Myös se kuinka vaimo oli aikaisemmin lähettänyt kännykkään psalmin 54 ja niitä hän siellä hädän hetkellä ääneen luki kuin rukousta. Eipä vaimo tiennyt kuinka tärkeä oli Jumalan kirjoitusten jakaminen, tai varmaankin tiesi kun tekstiviestinkin lähetti.
Mekään emme tiedä kuinka joku laittamamme kirjoitus voi sisältää todella tärkeän psalmin tai vastaavan Raamatun paikan joka voi nousta lukijan mieleen vaikeina hetkinä auttaen selvitymään.

Heräsin tänään tosiaikaisin, yritin saada unta vielä mutta turha toive. Kävin aamun lehden, keitin kahveet ja onneksi on tämä tuumis että voi kirjoitella eikä häiritse vaikka te vielä sikeessä unessa :lol:

Niin se aika hujahtaa, ettäkö jo 7 vuotta Rinenkin mummotettava täyttää. Onpa hienoa että enkeliasunkin saa mummi tehdä, tiedän että taitava ompelija hän onkin. Muistetaan Rinen äitiä rukouksin että hän saisi kokea konkreettisesti Jumalan rakkauden Jeesuksessa Kristuksessa.

Annukka oli bongannut kuvan tuolta etusivulta. Kokeilin onnistuuko laittaminen ja nyt suurinpiirtein sen osaa.Tosin en löytänyt vielä sopivan kokoista kun tuokin tosi pieni. Etsin sitä entistä majiksen talon kuvaa mutten löydä mistään. Vehnällä varmaan olisi tallessa mutta en tiedä mistä kysäistä kun ei ole vielä täällä piipahtanut. Odotellaan......

Odottelen heräämistänne ja sillä välin juon kahveet jossit uni tulisi.... 8-)
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 09.12.2013 19:47

Jeesus sanoi joh.15:
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

Jos on milloin mielensäpahoittaja olotila kannattaa lukea noita sanoja joita Jeesus on sanonut, muunmuassa tuossa luvussa.
Kyllä minulla on niin usein sellainen olotila, varsinkin töissä, huomenna olisi klo 10 nyyttärit töissä, minulle oli laitettu iltavuoro ja saan sitten käydä murkinalla, itseni kanssa :lol:
Kehityskeskusteluissa meinasin unohtua pois kokonaan kunnes esimies kävi listaa läpi ja hoksasi, ajattelin etten mainitse,,,ei liene niin tärkeä, mutta kun sain keskusteluaiheet eteeni niin aion niihin rehellisesti myös vastata. Kyllä tämänikäinen voi sen tehdäkin ilman pehmittelyä...
meju;
Muistetaan Rinen äitiä rukouksin että hän saisi kokea konkreettisesti Jumalan rakkauden Jeesuksessa Kristuksessa.

Kiitos tästä, ajattelen usein lieneekö minussa ollenkaan kristus tuoksua, vaikka tasan ymmärrän sen että uskoontulo on yksinomaan Jumalan työtä ihmisessä.
Kun ajattelen sitä kuinka äitikin on nähnyt minun elämässäni voimakkaan muutoksen, ei se ole paljoa puhutellut, tai sen verran että tämä sopii minulle :o
Tässä purkaukseni,,,,
rine

ViestiKirjoittaja Annukka » 09.12.2013 21:57

Voimia sinulle Rine kaikkeen elamassasi. Ihan samanlaisia ristikoita meista lahes jokainen on joutunut elamassaan
miettimaan ja ratkaisemaan ja pyytamaan apua Ylhaalta. Koeta kestaa ja rukoillaan niitten edesta jotka ei Jeesusta
viela tunne eivatka ole ottaneet sovitusta omakohtaisesti pelastuksekseen.

Tietaakohan kukaan esim. Riitun ja Vehnan ja Amandan osoitetta? Miten Rebekka jaksanee sairauksiensa keskella?
Pitaisikohan meidan kaikkien olla innokkaampia sanansaattajia esilletuodaksemme tatakin foorumia Jumalan Sanan
lisaksi? :?: :idea: :arrow: :?:
Annukka

ViestiKirjoittaja marja84 » 09.12.2013 23:39

Mulla petti eilen hermo sitten totaalisesti ku olin eka puhelimel kirjoittamas paljon ja sit se mokoma pätki koko aika enkä saanut siis kirjoitettuu en sitten mitään, tai sain mut en tänne luettavaksi asti, no siirryin koneelle, olin sisäänkirjautunut niin kahiste yritin niin koko aika heitti et pittää olla sisäänkirjautunut voidakseen vastata viestiin... 5-6 kertaa kirjoitin pitkän jutun ja ei antanut mitään laittaa esille, olin turhautunut ja sitten vain luovutin...

No ylleesä en hevillä luovuta ja olen kärsivällinen ja suhteellisen pitkämielinen, mutta tässä nyt vissii taas vähän ollut liian paljon lyhyes ajassa yhdellä ihmisellä päänvaivaa mistäkin asiasta niin leikkas kupolin jummiin... Jospa tännää paremmin...

Viikonloppuna tuli kohdattuu siis monenlaisii immeisii... hilpeitä humalaisii, ihan siedettävii, ystävällisii ja hyvään henkeen rakentavii ihmisii, erityisesti mieleeni kuitenkin jäi iäkäs mies , jolla on pumpus vikkaa ja hänen elämän asenne on aikaslailla sammaa ku minulla, tosin hällä vähän vahvemmal pohjal tai sit hän oli juonut alkoholia ja hilpeän mielen sekoittama asenne tosin hieman vaarallises yhdistelmässä (jos oli juonut alkoholia)...

No mut kuitenkin tämä mies, sinänsä erikoinen tapaus pumppuvikaisena asenteeltaan kun hän "kehui" kuin hää on monasti sairaalas ollu, pumppu välil toimii ja välil sit vähän hymmyileväl ellei jopa naureskellen kehui kun et "kohta sitä taas ollaan sairaalassa, ja hoitajatki kohta jo sinuttelee et taas täällä.."

Itse olen sellainen että menen aika pitkälti etiepäin pää kolmantena jalkana (monasti vaan meinaa käyvä niin että väsyn ennen pitkää) ja kun on kasvanut sellaisena että itse huolehtii itsestään, niin ei se avun pyytäminen ole niin helppoa vaikka tarvitsisi ja tuossa iäkkään miehen tapauksessa, en oikein tiedä mitä ajatella tai mikä hänen takimmainen ajatus tuossa asiassa oli, enhän tunne häntä (tiedän että hän on mieheni työkaveri, mut siinä se sit onkin), mutta itselläni on se että vaikka en minäkään "pienissä" asioissa lääkärin pakeille mene, oppinut hoitamaan itse itsensä tai siis mahdollisimman pitkään itse, mutta kun huomaa että ei auta niin sit on mentävä ammatti- ihmisen pakeille kun ei taidot riitä, mut en suinkaan leiki terveydelläni enkä oikein voi ymmärtää jos joku voi naureskella elintärkeän elimen vakavalle sairaudelle.

voihan olla ja onkin että pohdin liikaa, mutta minua kiinnostaa se motiivi miksi?... En tiedä onko tämä mies sellainen että hänellä ei sitten olisi vastuuta kenestäkään enää ja siksi hän ei välitä onko sairaalassa vai sairaalan ulkopuolella vielä elävien joukossa, mutta hattua nostan hänen elämän asenteelle, jos on puhtaasti vain että "se mikä ei tapa, vahvistaa" ja elää sitten sillä ajatuksella ja sanoi sanomisensa luottaen siihen että kun on aika, niin sitten on ja ollaan siellä porttien toisella puolella, mutta siihen asti mennään sillä voimavaralla, mik on vaik olisi vähäinenkin...

Minä taiteilen edelleen mielen aalloilla, hymy irtoo välillä ja välillä.. noh ei ihan alaspäin huulet oo mut ei paljon muutakaan, en oikiastaan mieti mitään erikoista, mut kun ei vaan jaksa,mikään ei innosta... Miten selittää yhdeksän vuotiaalle, joka pyytää äitiä pelaa ja touhuu kanssaan, niin että "äiti kun ei millään jaksa" ja voi mikä pettymys se sit onkaan ja iskä kiinnostaa vaan jääkiekkoasioissa (kun harrastuksenaan pojalla) ja niihin liittyvissä jutuissa ns. "miesten juttuja" poika selostaa mulle ku puhuu iskälleen ja satun kysymään jotain... :)

Noh elämä jatkuu ja hiljaa hyvä tullee ku mennee päivä kerrallaan :) siunausta <3
Keinuu tuulessa hiljalleen,lapseni pieni ja suloinen.
Kanssa enkelin etsiä saa, unta onnen rauhaisaa.

Helmassa tuulen pauhinan, unen saa hän rauhaisan.
Peittona siipi enkelin on lämmin, hento ja sortumaton.

-Marja- :)
marja84

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja