tuumis

Lokakuu

Lokakuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.10.2016 04:46

Tervetuloa kirjoittelemaan. Uusi kuukausi joten eiköhän pidetä lyhyet kirjoitusvälit. Orolla ollaan naistenpäivillä joista kerron ensi viikolla. Tuon lämpimäisiä :)
meju
Ylläpitäjä

Re: Lokakuu

ViestiKirjoittaja rine » 01.10.2016 19:16

Lepopäivä, ;)
pyykkiä olen pessyt äidille ja itselleni ja puuttuvia tavaroita
kaupasta kotiin kantanut.
Piha on täynnä keltaisia lehtiä, kuurosateet siirtävät lehtien haravointia huomiselle.
Olen kääntänyt maatilkun jo kurpitsoilta, hyvä sato tuli, miehen kanssa aitojaan viipaleita syömme
ja työkavereille olen niitä jakanut. Perunoita oli pieni sankollinen ja muuta ei ollutkaan kasvamassa.
Omenasosetta on vielä viimevuodelta.
Meju naistenpäivillä, siunauksia kaikille ja muistanette siellä rukouksin.
Minua ovat koskettaneet syöpään menehtyneen ja nyt sairastuneen työkaverin elämäntilanteet.
Niin äkkiä elämän rajallisuus tulee todeksi ja työpäivä muuttuu taisteluksi vakavaa sairautta vastaan.
Odotusta, että kunto kohenisi jotta raskaat hoidot voitaisiin aloittaa, jotka taas vievät voimat.
Kuule nyt on kaikki Luojan kädessä: sanoissa on kaikki ja se turva johon sairaudenkin keskellä
voi elämänsä laskea. Näin sanoi nyt sairastunut.
Tämä vuosi on ollut suruvoittoinen, suru ei ole ainostaan poisnukkuneissa, vaan vanhenemisessa
ja muutoissa joita miehen veli ja sisko ovat tehneet ei terveys riitä omakotitalossa selviytymiseen.
Äidin terveys keväällä, jossa liikkuminen omin avuin pysähtyi ja nyt avustetaan kolmesti päivässä.
Tyttären muutto ja työpaikan moninaiset asiat joista se työnhaku tiistaihin mennessä, enkä jaksaisi..
Jumalan armahtavan laupeuden huomaan saamme jäädä jokainen, vaikka elomme meri olisi kuinka
myrskyinen ja kuohuisa,,Hän on kanssamme loppuun saakka.
Katsoin allaolevan ohjelman,,,puheet hoitivat minua...
Kiponniemen toiminnanjohtaja Pertti Räty kertoo,
miten hän on elämänsä aikana kohdannut Jumalan monin tavoin.
Erittäin koskettava ohjelma!
http://www.tv7.fi/vod/player/50117/
http://www.tv7.fi/jukka-rokan-naky/
Tässä ohjelma josta Tiinakin mainitsi katsoin sen osittain
http://www.tv7.fi/vod/player/55075/
Rukousta Ojaresten ja TV 7 toiminnan puolesta on tehostettava,
selunvihollinen on hyökännyt, olen kokenut tämän kanavan itselleni
hyvin tärkeäksi, toki on ohjelmia joiden yli on hypittävä.
Kanavan syntyhistoria on Herralta saatu.
rine

ViestiKirjoittaja Eeva » 02.10.2016 08:47

"Joka syksy
mieleni uudistuu,
joka syksy,
kun hehkuu vaahterapuu.
Niin kaunis,
että sydämeen sattuen,
joka oksa,
lehti sen.
Puun sanoman
nöyrän nähdä saan,
se kauneimmin loistaa
kuollessaan.
Joka lehdessä hehkuu
ja purppuroi
myös minussa jotain
herää ja soi." Illalla selasin juttuja ja tämä tuli esille. Jokohan vuosi sitten sen kirjoitin teille? Luin sen vuosi sitten SenioriFoorumissa, kun olin juontamassa. Irene Tandefeltin ihana runo. Oli Tv7-lehdessä.
:) Kyllä Ella Turunen on varmaan sama, vastaus Tiinalle.
Olimme Sanan lähteellä-vahvistumassa ja kyllä Jorma panee miettimään ja haluaa, että Sana muuttuu elämäksi. Hän on niin kannustava, kehottava ja uskokin vahvistui ( toivottavasti). Samaan aikaan oli piispa Yrjön hautausmessu lähikirkossa. Vein kylmät kukkaset (marjat) rouvalle jo viikolla. En muistanut pyytää ketään leipomaan Kulmalle, niinpä leivoin itse nopeita sämpylöitä ja tietysti omenapiirakkaa. Hyvin meni kaikki järjestelyt ja mieskin oli mukana.
:shock: Nuorison kanssa sovimme, että tulevat la pihapuuhiin ja sitten muuttivat. Tulevatkin su. No minä en tykkää, kun su. Sieltä tuli viesti, että ovat työläisiä. Nyt kädet ristiin, että päivä saadaan sovinnolla kulkemaan.
Katsoin Mielipide ohjelman. Minulle Tv7 on tärkeä. Samoin kuin Rine sanoi ajattelen. Alkuaikoina siellä oli amerikkalainen ohjelma, missä nainen kulki kiivaasti edestakaisin ja puhui. Sanoin, että tuo nainenhan on jonkun aineen vaikutuksen alainen. Kirjoitin palautteen. Silloin se meni Mirja Ojarekselle ja hän sanoi, että katsoo ja se poistettiin heti. Olin Dipolissa silloin, kun Martti Ojares esitteli Tv7 ja siellä monet epäilivät, mutta , jos se on Jumalasta se menestyy. Onhan siellä sellaista , minkä voi ohittaa, mutta paljon hyvää. Mieliohjelmista onkin täällä ollut paljon linkkejä. Rukouspiirissä rukoilimme Tv7:n puolesta ja lähetin Mirjalle sähköpostia. Iloitsen, että Virossa on ja Venäjälle ja vankiloihin tulee. :) :)
Luin: Tee rohkeasti uusia asioita! Pelokkaan elämän lopulla moni ajattelee: olisi pitänyt, olisin voinut ja osannut. Siis leiviskät käyttöön! Tuumislaisilla kyllä pullat on hyvin uunissa! :)
Iloista ja siunattua pyhäpäivää! :)
Eeva

ViestiKirjoittaja Tiina » 02.10.2016 14:03

Mejulle hyviä Oron päivien loppua, jos eivät jo ole loppuneetkin......
Evalle voimia ja neuvoja kaikkeen......
Rinelle ja muillekin monen taakan raskauttamille voimia ja lepoa ja intoa......
Itse olen jo enemmänn sillkä puolella, eta tartten ja saankin apua.Luulin saavani sivousapua viime viikolla, mutta kun olin flunssassa en halunnutkaan....haluan istua jossain muualla kun toiset siivoo, ettei tartte olla ikäänkuin kyttäämässä.
Aamulla lähdin apteekkiin pillerini hakemaan, tulin taksilla pois, ja sain puhelun, että tulisi siivoamaan......Tämä seurakunnassa nuori 6 lapsen äiti, sai jonkun toisen nuoren kaveriksi. Istuin pihakeinussa kuin ylväs rouva konsanaan.Pyysin lähinnä puistelemaan matot ja pyyhkimään lattian, mutta olivat tehneet paljon muutakin. Panneet minun hunsvotin tavaroita vähän enemmän kasoihin ja järjestykseen :mrgreen:
Kyllä nyt on hyvä aloittaa täkäläinen uusi vuosi, aattohan nyt on .
Minä samoin rukoilen TV 7 puolesta, Ojaresten puolesta. On se Jumalan ihme ja lahja, vaikka jotakin jättäisin sieltä pois.
Eilisillasta suositelisin Cafe Raamattua, oli haastateltavana Liisa Pura, josta ainakin Eeva joskus maininnut. :o
Pereksen hautajaisten katsomisesta kerroin. Kyllä tämä mie oli positiivinen, vaikka jäi melkein aina toiseksi, ei lyönyt hanskoja naulaan, vaan jatkoi. Kun menetti aiemmin pressan viran Katsaville, oli eduskunnan puhemiehenä ja Katsaville antamassa puheenvuoroa ym.Sanoi, etä tämä oli ainoa virka, jota kukaan ei häneltä kadehtinut. :lol:
Peres oli myös aiemmin tehnyt elinluovutuspaperin ja nytkin voitiin käyttää hänen sarveiskavojaan tilapäisapuna jollekulle. :roll:
Nytpä hyvää uutta vuotta teillekin kaikille.
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 03.10.2016 08:11

Vartioi
Jumalan rauha joka on ymmärrystä ylempi vartioi sinua.
Tämä ajstus oli aamun ensimmäinen ja koen näin olevan. Olemme oppineet jakeen lukemaan "varjelee" mutta se on tarkemmin käännettynä vartioi. Olen aikasemminkin kuullu opetusta tästä mutta Orolla sen taas muistin kun siitä puhuttiin ja rohkaistiin kuinka hyvässä vartioiss olemme. Olemme varmaan jokainen kokeneet tämän kuin vaikeudet yllättää ja silti ihmeellinen rauha vartioitsee mielenalaamme joka viestittää "ei mitään hätää".

Olin kahden ystäväni kanssa Orolla ja hekin elämällään todistavat kuinka vaikeina hetkinä tämä "ei hätää" vartiointi toimii, Jumala todellakin vahvistaa sanansa teoin. Otimme ystävieni kanssa selfiet kuten nykyisinn tapana ja todellakin olemme niin muuttuneet että emme aina toisiamme tunnistaneet joukosta, suurin syy hiustemme värin muuttuminen joka ei ole väripurkin syytä vaan taustalla vaikeitakin kokemuksia ystävieni kohdalla sillä kumpikin sairasti syövän ja hiukset lähtivät hoidon myötä. Nyt punahiukdinen on kaikkein tummin eli melki mustahiuksinen ja vaalea on myös tumma mut meikäläinen joka ennen tumma kiin yhtäkkiä alkoi hiukset vaalentua ettei kannata enään värjätä, liekkö omat murheet syynä tähän väritykseen sillä jokaisella taakkamme. Nämä syövän kokeneet ystäväni ovat todistus kuinka vaikeudet vahvistaa ja eivät ole jääneet pyörimään itsesäälin liejuun vaan iloitsevat NYT hetkestä joka selfiekin todistaa :)

Hyviä hetkiä muutenkin naistenpäivillä niin puheitten, ystävien, ruuan, saunomisrn kautta koimme. Uusia tuttujakin muutaman sain ja puh,numerojakin vaihdettiin. Riitta Keskinen on kyllä armoitettu puhuja ja niin valloittava persoona, me aloimme "fanittamaan" häntä. Kuopion ystäväni ei ollut ennen kuullutkaan Riitasta. Haxu on huippu solisti, Ullan puheet ravitsevia, Anna-Liisa rohkaisee löytämään vahvuutemme ja Heini on esimerkki Jumalan muuttavasta voimasta, eipä uskoisi samaksi ihmisrkdi joka muutama vuosi sitten respassa alakuloisen oloisena työskenteli, hän oli emäntänä nyt ja uudistunut koko olemus, ilo pulppusi hänestä ja koen hänessä on sitä paljon puhuttua oron henkeä, Heini onkin tulevassa johtoryhmässä sillä orollahan isot muutokset mutta kiitos aihe että saamme edelleen mennä eri päiville sinne.

Pakko kertoa teille ihmeestä jonka koin orolla, ehkä joku sanoo mikäs ihme tuo on mutta koin omalle kohdalleni tämän Jumalan puheeksi. Juttelin Henin kanssa puhelimessa pari päivää aikasrmmin ja hän aloitti puheen talvitakista joka pitäisi hankkia, sanoin että minullakaan ei ole kunnon takkia mutten nyt hanki vaan säästettävä tälläisissä jutuissa jatkoin että odotan Erjan lahjoitusta silöä hänellä on sellainen takki jonka haluaisin mutta tuskin vieä uutta hankkii enkä kehtais pyytäkkään edes että anna vanha sit minulle. Tämmösiä jutusteltiin....
Majoittuidumne Riihiaittaan Orolla ja huoneeseen tultuamme purimme kassimme. Erja ojentaa isoa pussukkaa ja kysyy kelpaisko sinulle? Ihmetellen otin lahjan vastaan ja ette usko mitkä tunteet sekä kylmätväreet kulki läpi kehon sillä pussissa oli se talvitakki. Niin uskomaton juttu sillä sanallakasn en maininnut koskaan ystävälļeni takin puutteestani jne. Hän itsekkin sanoi ihmetelleen miksi osti takin uuden , oli joku huipputarjous ja orolle lähtiessä ajatellut että vienpä entisen mejulle jos kelpaisi. Heti soitin Henille ja varmaan kiljuin riemusta kertoen ihmeestä minkä kokenut "se takki on nyt minulla". Tämä oli minulle puhetta kuinka Isä vaatettaa ja pitää huolta meistä mutta myös siitä kuinka hän meitä tahtoo ilahduttaa ja osoittaa läsnäolonsa ihan näin konkreettisesti. Joka päivä Hän tekee ihmeitä tahtoen että huomaisimme iloita niistä mutta näinhän se on että mielrmme kiinittynyt liian usrin ongelmiimme jotka sumentavat näkökenttää.

Tänään taidan kotoilla enkä lähde minnekkään vaikka menoja merkitty kalenteriin. Saas nyt nähdä maltanko olla paikallani ja tehdä näitä kotihommiq, iso pyykki odottaisi vietäväksi pyykkituvalle. Nykyisin pesen lakanat yms taloyhtiön koneessa ja iso kone kun on niin ketään useamman viikon pyykit kerralla.

Hyvä kun Tiina otat apua vastaan ja annat vappat kädet siivojille. Harmi kun monille mielellään apua tarjotaan muttei kelpaa. Eilen ystäväni kertoi että hänen talossaan asuu vanha nainen ja huusholli ei hallinnassa muttei kukaan saa auttaa.
Ulla piti muuten puheen tästä kertoen kuinka hän yksin asuja ja tottunut tekemään kaiken itse, sit oli talvella yksi ystävällinen mies tarjonnut apua auton lämmitysjohdon kanssa "kyllä minä osaan" hän oli vastannut ja sitten auton alla kyykkiessään oli miettinyt että miksi ihmeessä hänen vaikea ottaa vastaan ystävällistä apua. Tämä oli pieni juttu mutta Ullassa sai aikaan syvät mietteet sekä opetuksen. Olemmeko mekin tälläisiä avun torjujia. Voimme torjua Jumalankin avun tällä tavalla "kyllä minä itse osaan".

Ihmeitä päivääsi☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 03.10.2016 15:42

Jos joku nyt olisi täällä, niin tarjoaisin kaalimuhennosta. Siitä piti tulla kaalisoppaa, mutta unohdin tulen alle, vaikka luulin sulkeneeni....yhtäkkiä kävi käry nenään, eli paloi pohjaan. taitaa olla olla uusi lisämaku kaalikeitossa...liikaa mustapippuria myös panin siihen osaan jota tänään lämmitin. Ei se nyt ihan juhlaruokaa ole :lol:
Sain myös uuden synttärilahjan. harvinaisen. Huolensyöjäpehmon. Siellä taitavat huolet jo olla, kun se on niin pullakka, vieressä entinen pieni kissa, joka jäi ilman ja on laiha, tulee niitä huolia hänenkin mahaansa.
Tämä päivä Raamatussa vain pasuunaanpuhaltämisen juhla. Pasuuna varoittaa, kertoo jostakin mitä tulossa......ongelmia, sotaa, valmistautukaa....mutta kuuluu se iloisiinkin juhliin.
Tänään luetaan synagoogissa mm psalmia 27, jossa kaikki nämä ainekset löytyvät. Ja lopuusa
Odota Herraa.
Ole luja,
ja olkoon sydämesi rohkea.
Odota Herraa.
Armoa ja rauhaa alkaneeseen viikkoonne. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 04.10.2016 18:40

Kiitos taas kirjoituksistanne, kiva että Tiinalla on ollut auttajia. Meijulta saimme monta asiaa mietintä myssyn alta. :idea: Rinellä on monta asiaa hoidettavana, Herra on auttajasi. niin monesta tuskasta olen päässyt Taivaallisen avun turvin,sieltä se apu tulee.

Olen vähän piristynyt, olen huomannut, itseensä täytyy panostaa että kunto säilyisi ja mahdollisemman kauan pystyisi itsensä hoitamaan. Kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Lehtiäkin olen jonku verran haravoinut kun on ollut kuivaa. Talomme on aikamoisten vanhojen puitten ympäröimä. Vaahterat ovat värikylläisinä minua ilahduttaneet.
Suloisten mussukoitteni kanssa olen saanut voimieni mukaan olla, vanhemmilla oli hääpäiväkin jota juhlittiin. Lauantaina on neljä vuotiaan synttärit. Poikani perheellä on suuri ystävä joukko, siellä kaikki tavataan entiset koulukaverit ja sukua eri suunnilta. JUHLAT :D

Raamattu piirissä päätimme tutkia Apostolien Tekoja, se on mielenkiintoinen kirja; mitä tapahtui kun Pyhä Henki vuodatettiin.

SIUNAUSTA SYKSYYNNE. TUODAAN KIITOKSEN KANSSA KAIKKI PYYNTÖMME JUMALALLE TIETTÄVÄKSI. :P
amanda

ViestiKirjoittaja pappa » 04.10.2016 22:09

Koitin minäkin lehtiä ulkona siirrellä lauantaina, vaan eipä oikein onnistunut sateen haitatessa. Täällä vettä tullut niin, että upottaa. Tänään ollut kuiva ja kovasti tuulinen päivä, - lätsänkin pohjoistuuli vei päästä laiturilla käydessä.
Ihan alkaa vaikuttaa syksyiseltä, vilu puistattaa ja nenä vuotaa. Taitaa olla aika kääriytyä peittoihin ja herätä vasta kevväällä :oops:
pappa

ViestiKirjoittaja Eeva » 06.10.2016 08:50

"Olen nimeltä kutsuttu"
Minulla on ollut nimipäiväongelma. Jos teen kakun, istun sen vieressä, eikä kukaan tule, jos en kutsu. Jos kutsun, millä laajuudella? :lol:
Mennä-viikolla ajattelin, eihän se saa olla ongelma, kun olen nimeltä kutsuttu ja kalliisti lunastettu. Niinpä tein oikein komean vattumuseekakun ja omenapiirakan vaniljakastikkeen kanssa tarjottavaksi ja suolaisiakin kaksi sorttia. Kaikki jopa onnistuivat. Voi, miten ihana päivä oli. Aamulla olin kuntosalilla ja uimassa. Miten hienosti Jumala järjesti. Ensin oli oikein seurantapaiset; luimme tekstejä, lauloimme ja otimme mannalaput. Siinä oli mukana työkaverini aikojen takaa, johon en ole paljon ollut yhteyksissäkään. Sitten tuli rukouskaverini ja hän nautti kun saimme olla kahdestaan kahvikupin ääressä ja rukoilla. Sitten tulivat naapurit ja meidän nuoriso.
Olen vieläkin onnellinen ja iloinen päivästä, kaikista viesteistä ja korteista. :)
Ma oli Lähteellä kuoron konsertti, Kr.eläkeläisten kuoro. Ihanat, koskettavat laulut ja tuttuja suurin osa kuorossa, niin onhan se mukava olla siellä. Kysyivät, voivatko laulaa Päiväkeskuksissa. Vastaus oli: vain kansanlauluja.
:) Ti meidänkin SenioriFoorum lähti liikkeelle. ( HKI tekee paljon matkoja) Kävimme peräti muuramessa katsomassa Alvar Aallon kirkkoa ja joimme päiväkahvit. Tämä retkihän poikesi viime Foorumista ja väkeä matkalla oli paljon. 37.
On se oikein kulttuurikohde. Käykääpä katsomassa, Vaikutteita on Italiasta ja Raamatusta.
Sanan aika-kirjan ohje on nyt lukea Samuelia ja Ilmestyskirjaa. Sain joskus Seija-Sisko Raitiolta hänen tekemänsä tutkielman :ILMESTYSKIRJAN SISÄISTÄ JA HENGELLISTÄ SANOMAA HEBREAN TEKSTIN POHJALTA. Sepä mielenkiintoista lukea yhdessä. Otteita:
NIMI= on oikea tieto Jeesuksesta
EPÄJUMALILLE UHRATTU LIHA=uskon sivuraiteita, manaamista ym
KIVI=Jeesus-kallio, Isän ja Pojan yhteydessä
HERÄJÄ=pukeudu säkkiin, vie tuhoon ohut usko
UUSI JERUSALEM= oikea jumalallisen järjen ja huolettomuuden käyttö
:D Ihana, kun olette! Teille kaikille jaksamista ja iloa Herrassa! Kiitos kirjoituksistanne!
Kirjoitan tekstin saamastani kortista:
TOIVON PÄIVÄÄSI
AURINGON LEMPEÄÄ LÄMPÖÄ,
HILLITÖNTÄ HIHITYSTÄ. :) :D :lol:
Eeva

ViestiKirjoittaja Eeva » 08.10.2016 08:19

No, minähän täällä taas. :shock:
Mitähän hebrean osaajat tuumasivat Ilmestyskirjan tulkinnoista?
Rinelle voimia ja Herran hyvyyttä kaikkeen. Minä sain livahtaa pois työstä jo hyvissä ajoin, mutta uutta vapaaehtoista pukkasi.
Patmos-radiosta kuulin Römpän ukon sanoneen, että ELÄÄ KAUAN, kun PYSYY NUORENA. Siinä oli myös otteita kirjasta Viisaat vuodet ja Yrjö Sariolan kirjasta: Lupa vanheta. Ehkä olette lukeneetkin. Kauniisti kertoi, kuinka voisimme tulla: SOVINTOON KESKENERÄISYYDEN KANSSA.
Siinä oli myös TERVEEN IHMISEN merkkejä, kävimme nimppareillani myös näitä läpi useampaan otteeseen;
-jaksaa tehdä jotain
-osaa nauttia
-on sosiaalinen
-osaa rakastaa
Meillä nuoriso nukkuu alakerrassa. Alkavat kuulemma huomenna aamulla pihaa haravoimaan ja sitten lähtevät Mikkeliin, kun vävy vie sinne työpaikkansa porukkaa katsomaan jääkiekko-ottelua.
Eilen aamulla odotin yli kaksi tuntia miestä hammaslääkäristä, kun piti lähteä mökille. Sieltä tulikin kovin heikon näköinen mies. Olikin yritetty hammasta pois ja se pitikin leikata. Minä sitten yksin mökille ja ihanassa syyssäässä poimin puolukoita toista sangollista. Talon emäntä tuli poimurinsa kanssa auttamaan, mutta olin jo kerinnyt noukkia, mutta olipas mukava jutella. Hän lähtee Madridiin, kun talon tyttären poika on siellä Ylen uutishommissa. Ilo, kun pääsee lähtemään.
:) Mitähän hyvää me saamme taas kokea ja jakaa? On ilo, kun olet! :) :)
Eeva

Seuraava

Paluu Tuumailuja