tuumis

Syyskuu

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 24.09.2016 19:59

Kiitostapa eevalle Sortavalan kuulumisista. On siitä aikaa, kun siellä kävin, Siellä syntyneen ystäväni kera.
Tiina on kyllä sinut ikän sä ja muun kanssa, mutta ei aina noiden vaivojen kanssa, vaikka monesti huomaa, miten paljon pahemmin asiat voisivat olla. Eli joskus hampaat irvessä kiitosta itää sanoa, kun kuitenkin kiitettävää on paljon.
Suomen lomalta naapurini toi synttärilahjaksi kirjan, Jerusalemista maailman ääriin. Mirja Ronningin. Raamatunkääntäjien kodin ihmeestä, eli ihmeistä. Noita monenlaisia ihmeitä ja johdatuksia ovat saaneet kokea. joten hyvin rohkaiseva kirja Jumalan teoista. :o
Me saatetaan ajatella, että ne ihmeet ja johdatukset ovat vain noille suuremmille tekijöille. Ehkä niitä kuitenkin löytyy myös pienemmistä asioista. Itse toivoisin enemmän kuulevani Jumalan suoria kehoituksia rukoilla jonkun puolesta...parempaa kuulolla olemista ehkä.
Me ollaan käyty läpi seurakunnassamme Apostolien tekoja pari vuotta. Tänään päästtin loppuun. Paavalista sanotaan, että asui täydet kaksi vuotta omassa asunnossaan, vaikka oli vankina. Mutta julisti Jumalan valtakuntaa ja opetti Jeesuksesta Kristuksesta.Ja Apostolien tekojen eka luvussa kerrotaan Jeesuksen sanoneen opetuslapsilleen, että......he tulevat olemaan hänen todistajiaan.....aina maan ääriin saakka. Ja sitähän juuri nuo uudet raamatunkääntäjät tekevät, opettelevat kääntämään Raamattua omalle kielelleen eli viemään sitä edelleen maailman ääriin saakka. Jatkumoa Apostolien teoille.
Jospahan siinä asiassa voisi olla pienenä ruuvina, suuressa asiassa muakan.
Ilta on jo pimennyt, voi jo sanoa savua tov, eli hyvää alkavaa viikkoa. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 25.09.2016 13:20

:lol: tiinapa täällä jatkelee kun ei olkapää juuri siedä mitään......
Kuuntelin juuri jumalanpalveluksen Radio Deistä., xiellä saarnaaja mainitsi Pekka Simojoen laulun Mitä rakkaus on, joka kuulemma pitää laulaa kovaa ja korkealta....piti mennä Youtubeen kuuntelemaan, kun mulle outo kappale.
Sama mies mainitsi myös Timo Nisulan, viisi rakkautta.....Kuulemma Nisula ensiksi ainakin sanooo, että rakkaus on rasittavaa...se vaatii, se vaatii! Lähimmäisenrakkaus kyllä aina vaatiikin, paljonkin, mutta Jumalan rakkaus ainakin ensiksi itse antaa, jos sitten vaatiikin.....vai antaako hän sitten myös sen mitä vaatii, siinäpä mietintämyssyyn ajatus. :roll:
Synttärilahjaksi sain myös puhallettavan maapallon....juuri ja juuri saatiin siihen tarpeeksi ilmaa, että jotenkin pysyy akselillaan. Yhtä huteralta maailma näyttää, kun katselee ympärilleen ja kuuntelee mitä maailmassa tapahtuu.....Syyriassa kai kuoli muutaman päivän aikana n. 200 ihmistä. Ja mitä kaikkea muuta.
Kuitenkin Raamatun mukaan kaikki on Jumalalla hanskassa, hän vie lopulta suunnitelmansa päätökseen, ja on varmaan hyvä, kuten oli ihan alkukin.
Minulle jäi korvamadoksi laulu
On vanhurskaalla ilo Herrassa,
on vanhurskaalla ilo Herrassa
ja kerskauksen aihe myös Herrassa.
Hän turvassa on, Hän turvassa on......
:) :) Hyvää alkanutta viikkoa.
Piti viela muistuttaa, etta olemme vanhurskaita vain Jeesuksen kautta, emme itsessamme.
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 25.09.2016 14:48

Kuivaa syksyä olemme saaneet viettää, värikkäät lehdet leijailevat puista ja maa peittyy. Ei kannat haravoida sillä tätä riittää viel kauan. Lapset ovat nyt setä miehen hoidossa, isä on lähtenyt kalareissulle. On ollut hommia myös mummille ja mammalle. Yhdessä näin käymme eteen päin. :lol:

Vanhalla työpaikallakin kävin, teimme retken ikinuorten Hämeen piirin kokoukseen. Oli taas ihanaa musiikkia ja tuo iki-ihana Kaarisilta runokin laulaen esitettiin. Hannallekin se oli erityisen rakas runo kuin elämän tehtävä, "rakentaa siltaa Jesuan ja Juutalaisten välille" rakas on Jes:57:14 "Tehkää, tehkää tie, tasoittakaa tie, poistakaa kompastuskivet minun kansani tieltä. Kuulemme uutisia että aikanamme Jesua puhuu kansalleen väkevästi.

Kauhu uutisia kuulemme Syyriasta, tuntuu että tämä sota ei voi loppua ollenkaan. Tiina siellä on lähellä kaiken keskellä, voimia sinulle. Ja runsasta Siunausta Jadiin, sielläkin on monia ongelmia hoidettavana. Jumalan apua tarvitaan kaikkialla, Hän on Kaikkivaltias. Kiitos ja ylistys että saamme Häneen turvata :!:

Tässä tällä kertaa terveiseni, nyt lähden jotain ruokaa laittamaan vaikka kana-kasvis paistosta. ;)
amanda

ViestiKirjoittaja pappa » 25.09.2016 21:13

https://www.facebook.com/Mahdollisuusmu ... n/?fref=nf

Koitos, onnistuuko mun yritys kertoa,missä nyt touhutaan.
pappa

ViestiKirjoittaja meju » 26.09.2016 09:01

Mahdollisuus muutokseen.
Tänään on mahdollisuus virittää armolahjamme palaviksi. Papalla hyvin onnistui linkitys ja toit tärkeän tapahtuman joka on esillä monin eri tavoin niin mediassa kuin muuallakin. Itsekkin käynyt muutamissa tilaisuuksissa, tosin en ole työssä mukana silleen kuin pappa ym mutta osallistujia tarvitaan kuulollakin olevia ja itse koen sellaisen vierellä olijan tehtäväkseni eli pyrin jutustelemaan eri ihmisten kanssa missä heitä nyt kohtaankaan.
Olen käynyt mahdollisuu muutoksen kahvilassa sekä Mika Piirosen sekä Nooran todistusta kuulemassa srk, keskuksessa.

Toinen asia joka pysäytti on tämä kirjoittaminen, koen armolahjaksi tämänkin sepustamisen mutta viime aikoina tuntunut etten viitsi mitään kirjoittaa kun tuntuu niin tyhmältä tää koko juttu. Kuitenkin tänään on mahdollisuus muutokseen tässäkin asiassa, vaikka leiviskämme tuntuu itsestämmekin mitättömiltä verratessa toisten tehtäviin niin viritetään palaviksi pienikin lahja, Jumala kyllä hoitaa loput ja se menestyy mikä on Hänen tarkoituksensa ja sydämeltään lähtenyt. Me olemme vajavaisia mutta Isämme täydellisyys joten olkaamme uskollisia luottaen että hänen johdatuksessaan saamme kokea ihmeitä.

Eilen oli yökylässä nuorin mummotettavani, kahdestaan olimme täällä kaupungin asunnolla kun ukki tykkää maalla olla eikä viihdy yhtään kaupungissa, minulla taas päinvastoin. Onneksi voin vapaasti olla missä "huvittaa" niin ei ole ongelmaa siitä muilla kuin ehkä joillakin immeisillä kun pohtivat onkohan eronneet jne. Noh hyvä kun jotqin mietiskeltävää :)
Tämän pienen pojan kanssa tehtiin 2 tunnin lenkki lähimetsään ja rannoille. Hän ajeli kolmipyöräisellä ja monesti pyötän pysäytti ja juokdi halaamaan puita. Selvästi luontoihminen ja tykkää ulkoilusta. Pidinkin pojalleni pienen puhuttelun että veisi lapsia retkelle vaikka lähisaareen jossa mahdollisuus kodassa paistaa makkaraa yms. Heillä ulkoilu lasten kanssa jää vähiin joka tosi ikävää. Me ukin kanssa yritetään viedä näitä taaperoita metsään ja muuta sellaista.

Ihana että olette kirjoitelleet edes pikkasen, ette tiedäkkään kuinka paljon merkitsette meikäläiselle ja kun uusi kirjoitus ilmestyy nii aivan kuin vslo välähtäisi joskus niin hämärään olotilaan. Ei ne jutut kummodia tarvitse olla mutta koskaan ei tiedä mikä juttu saa virittäytymään ja virityämään omaa armolahjaansa.

Tälän päivän ohjelmaa en vielä tiedä, yksi juttu olisi lähträ kaupungin uimahalliin entisen työkaverin kanssa, oli vähän sellaista puhetta. Toinen juttu ois kynsien hoito jos aikoja sattuu olemaan. Meillä ystävien kanssa sellainen juttu jos bongaamme mukavia tapahtumia niin tekstiviestein ilmoitamme eli kaverille kans. Martta laittoi viestin että Body shopissa kynsihoito 5 euroa ja hän oli käynyt tuloksena tosi nätit kädet :) Tämmöisetkin virkistäviä juttuja sekä tälleen tulee uusia tuttuja, kynsiä hoidattaessa voi jutu kääntyä elämäni tärkeimpään muutokseen.

Tässäpä tätä virittelyä olikin hmmmmm olinkohan palava, no en ainakaan yläluokkalaisten silmissä :lol:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eeva » 26.09.2016 09:14

Nousta sain aamuun, huomiseen uuteen... :) :)
Luin äitini saamaa vanhaa kirjaa H.E. WislQff: Turvassa kaikesta huolimatta. Äiti sai sen ystävältään, kun sairasti syöpää. Eipä tainnut paljon ehtiä tai jaksaa lukea, mutta on siinä keneltä on saanut ja vuosiluku. "Ole pieni, koska olet pieni." Jumala näkee vaivaa opettaakseen meille, että ilman häntä me emme voi mitään..
Onpa siellä Joensuussa mielenkiintoista. Pappa touhuilee oikeiden asioiden parissa käsillä, suulla ja sydämellä. Ajatella, näin Ella Turusenkin. Häntä kuuntelin silloin kauan, kauan sitten.
Eilen oli yllätysten päivä. Meidät kutsuttiin 90v päiville. Mies ei jaksanut kirkkoon eikä synttäreille. Kuume oli noussut. Vävy vei illalla vielä päivystykseen ja hain sitten apteekin kautta kotiin. Onkohan sama vai uusi tauti. :(
Minä sitten ystäväni kanssa synttäreille ja siellä pöytä koreana ja kyllä sankari oli onnellinen, kun keksin oikein värikkäät syyskukat takin rintapieleen. Siellä laulelimme ja runoja luimme. Oman suvun kanssa juhlat ovat sitten molemmille juhlapaikassa. Vaimo oli kyllä jalastaan kipeä, mutta mies oli niin keppeä ja kertoi muistoja LAHDENPOHJASTA, jossa oli ollut alokkaana.
Tänään on kässäkerho. On siellä käytävä ja aloitettava taas palmikko. :shock: Tiistain kanssa tässä hätäilen tai huokailen, kun juontaminen SenioriFoorumissa tuli minulle. Sitten yksi vastuunkantaja meneekin leikkaukseen ja soittamista ja viestejä. Se lisäksi eilen, kun odotin viestiä sairaalasta lähetin 65 tekstiviestiä.
Nyt aamupalan laittoon ja toivottelen teille : saamme olla armon kantamina ja kiitollisina. :) :) Terveyttä ja voimia viikkoon!
Eeva

ViestiKirjoittaja pappa » 26.09.2016 19:14

Eevahan on varsinainen viestinviejä. Mulle saa tulla useampi puhelinlasku ennenkuin yllän tuollaisiin viestimääriin. Varmaan olen hidas mediamissiolainen, kun tuo näpyttelylaite saa olla pitkät ajat kättelemättä.
Eeva myös aktiivinen seniorilainen. Herra sinua palvelutehtävässäsi siunatkoon.
Mejulle toivottelen iloa majatalon ylläpitäjänä ja täysihoidon tarjoajana.
Tänään taas missiokahvilan järjestelyissä sain olla mukana. Meillä pari kertaa viikoittain on kauppakeskuksen parkkipaikalla kahvipiste teltassa, jossa jututetaan ohikulkijoita. Syysflunssan kanssa kostean viileässä kelissä saa olla varuillaan. Pitäisköhän ruveta tarjoilemaan kuumaa glögiä kahvin sijasta?
pappa

ViestiKirjoittaja rine » 26.09.2016 22:25

Odotan että takassa hiillos hiipuu, saan pellin kiinni ja pääsen unten maille.
Ulkona on kosteaa ja pimeää, puissa lehdet jo syksyn kellastamia, kerran jo haravoimme
niitä kasaan ja lehtikompostiin. Paljon on vielä syyshommia pihassa, jotka sade katkaisee.
Mahdollisuus muutokseen kirjanen on meille tullut, mies on sitä lukenut ja niin minäkin,
en ole käynyt missään tapahtumassa. Edellisen kerran kun oli missio K.Lehtinen puhujana,
olin aktiivisesti mukana. Olen ollut väsynyt, tänäänkin koulutuksessa sote mylläkän tiimoilta.
Paljon touhua ja suunnitelmia ja paikkojen valintoja, ja silti meidän ammattiryhmä ei tiedä
mitään :o eipä olisi uskonut että tällaista tulee vielä viimeisinä työvuosina, raskasta on
ja ilmapiiri sen mukainen.
Pyöräillessä olen muistanut asioitamme ja pyytänyt Jeesusta matkalle mukaan,
viisautta sanomisiin ja ihmisten kohtaamisiin.
"Päivät pimenevät. Luonto on leimahtanut loistoonsa ja hiipuu lepoon.

On aika hiljentyä, kääntyä sisäänpäin, sytyttää kynttilä ja kohdata sydämen syksy.

On aika palata kesän yksinäisiltä retkiltä ja etsiytyä toisten kulkijoiden yhteyteen, jakaa eväät ja niukkuus.

On aika antaa tilaa kaihertavalle ikävälle, joka ei vielä ole saanut edes nimeä.

On aika katsoa, miten Jumala tekee työtään salatulla, väistämättömällä tavallaan luonnon kiertokulussa,

ihmisen elämänkaaressa, arkipäivän hienonhienoissa säkeissä.

On aika hakeutua sammumattoman valon äärelle, lämmitettäväksi, valaistavaksi, karaistavaksi."

(Anna-Mari Kaskinen)

"Ratkaisevaa ei siis ole,
mitä ihminen tahtoo ja ehtii,
vaan se että Jumala armahtaa. " (Room 9:16)
rine

ViestiKirjoittaja meju » 28.09.2016 08:27

Menkää
"Sinun lähetystehtäväsi, sinä koetuksen kestänyt ystävä, on mennä ulos tämän maailman areenalle ja ilmaista maalle ja taivaalle, että elämän musiikki ei ole olosuhteissa vaan että se on sinun omassa sielussasi. "
( Virtoja erämaasta kalenterista )

Huomenta ja menoja toivottelen sinullekkin tällekkin päivälle. Uskallatko mennä ulos mukavuusalueeltasi? Olen kierrellyt uusissa tilaisuuksissa sellaisissa joissa ikinään en käynyt, kieltämättä kynnys aika korkea etenkin kun yksin mennyt eikä ketään tuttuja, jotenkin kokenut että näin tutustuu uusiin ihmisiin ja saa jotain kertoa Jeesuksestakin. Monesti ajattelee että kun srk.tilaisuus niin siellä on uskovia mutta valitettavasti näin ei ole vaan "kun kuulun kirkkoon se riittää". Eil3n oli seniorin virkistyspäivä ev.lut.seurakunnassa joka kesti noin 3 tuntia, siihen kuului 5 euron maksava ruoka ja kaikkea pientä toilintaa. Ihmetytti kun tunnin hiljaisuus tunti pidettiin eli jaettiin ryhmiin jossa osa väritti kuvaa , toiset liimas lauseen korttiin ja kolmas ryhmä istui srk.salissa omine rukouksineen mutta puhua ei saanut toisille. Pari mummoa nukahti :roll: Tosi pitkä oli tämä tunti ja niin olisi jututtanut useampaa, ihmettelin tälläistä koska vanhuksethan ovat yksin hiljaisuudessa muutenkin ja nyt kun yhteen tultiin niin .......ymmärrän uraputken ihmisille tarpeen pysähtyminen ja tälläiset räätälöidyt virikkeet. Sitäkin ihmettelin että väritysjutussakin vain yksi kuva joka kiersi pöytää, toiset odotti millloin pääsi viivan vetämään, luulis paperia olevan jokaiselle. Hmmmm mutta näinhän se on arvostelun armolahja toimii.
Kukaan ei ollut katsonut tv 7 eikä tietoakaan mikä on mahdollisuus muutokseen, hyvät keskustelut oli näistä tapahtumista. Kehuin nyyttikestiä jotka samassa tilassa järjestetty, eivät he siitäkään tienneet. Tosi ihsnia mummoja ja pappoja oli mutta oikeesti koin että ei monta uudestisyntynyttä Jeesuksen omaa ollut. Ikää heillä oli noin 65-90, eli tuli hätä sieluista.
Mennään ihmisten keskelle ja vaikka ei aina niin halleluja tilaisuuksia niin koen että nämä jos mitkä on myös lähetyskenttää.

Liimasin korttiini siellä tilaisuudessa tälläiset rukoukset. " Tiedän vain murusen. Herrani, olen oppijan paikalla joka päivä, aina ja kaikkialla. Koskaan ei tule valmista. Milloinkaan en tiedä tarpeeksi, juuri kun luulin oppineeni jotain saan huomata, että tiedän vain murusen.Koululaisena koko elämä".

"Anna rohkeutta elämiseen. Kiitän sinua siitä, että olen saanut tämän päivän. Anna minulle taitoa käyttää se niin rohkeasti, ettei myöhemmin tarvitse katua elämätöntä elämää.
Anna minun löytää se tie, jolla voin parhaiten palvella sinua näillä lahjoilla, jotka olen saanut, tällä vajavaisella itsetunnolla ja laihalla kukkarolla. Pyhä Jumala, anna Henkesi voimasta voimaan ".

Uusi päivä uudet menot. Tänään aikomus menmä oman seurakunnan Päiväkeidas tilaisuuteen jossa petäti kerran käynyt mutta nyt toisen kerran meno jo helpompaa. Siitäpä kerron ehkä huomenna.
Kuten huomaayte eläkeläisen päivät ihan kivoja tosin itsestäkin joniinverran riippuu miten virittäytyy päivään, aloittaako aamun nurjalla mielellä ettei mikään kiinosta enkä jaksa ja kolottaakin, tosin sairas kun on niin ymmärrän eipä innosta kun voimat vie kivut ja huoletkin.

Iloitsin eilen saamadtani kuvadta puhelimeeni, ex työkaverini laittoi kuvan valmiista kutomistaan sukista. Olin kuulemma innoittanut hänet sukkakerhoon, hän ihmetellyt että opin sukan teon ja sekin kuinka innostunut. Oli päättänyt kokeilla ja kerran tuli viesti että viskannut neulomisrn nurkkaan kun ei opi kantapäätä. Noh neuvoin googlettamaan josta löytyy hyvät bideot kantapään tekoon. Tosi nätit sukat olikin valmistunut hältä. Ihanaa kun voi olla rohkaisevana esimerkkinä että jos mejulta onnistuu niin silloin kaikilta. Olenhan kuulu tumpelo niin monessa asiassa :)

Toivotan teille tumpeloille elämisen iloa ja menkää joskus ihan uuteen paikkaan outojen ihmisten sekaan.

Kiitos kirjoituksistanne, toivottavadta Evan mies toipumassa samoin Tiina voimaantunut. Rine tarvitsee esirukouksiamme että jaksaa työmuutoksissa. Amandalle intoa rukouspiirin vetämiseen, kyökkipiian reissusta ois kiva kuulla, Lasselle kiitos kahvilan herkuista, papalle jaksamista touhuissaan, riitukin lupas useammin kirjoitella noh odotellaan samoin tuiken ja lissunkin vuoro jo olisi. Voi, kuinka usrin muistankaan teitä kaikkia tuumislaisia,
Syksy tullut niin eiköhän kirjoitella useammin.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pappa » 28.09.2016 13:24

Niin, aikaahan meillä ikkääntyvillä pitäisi olla, mutta se into osallistumiseen voipi olla hakusessa. Kumppani usein kyselee lähtiessään, että mitä aiot tänään tehdä. Vaikea usein vastailla, kun en osaa kovin ennakoida päiväni kulumista. Usein kuljeskelen vaan kädet taskussa ympäri "omaa valtakuntaani" saamatta mitään hyödyllistä aikaiseksi. Seurakunnassa tulee tämän tästä vastaan pieniä hoidettavia asioita ja onhan totta, että askeleetkin hidastuu ja aikaansaannokset sen mukaisia.
Ajatuksissa on taas lähteä auttelemaan talkootöihin, kun tämä missiohomman aktiivivaihe hiljenee parin viikon kuluttua. Nyt vain katselen kaihoisasti hanhien ja joutsenten muuttoliikkeitä.
Karpalot on vielä keräämättä. Oletteko muut jo laittaneet kesän sadot talteen?
pappa

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja