tuumis

Syyskuu

Syyskuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.09.2016 09:07

Väri

Syyskuu tullut monine kauniineen väreineen. Ikkunasta äsken kurkkasin ulos ihastellen kuinka Luojamme on värittänyt luonnon. Jokubehkä ihmetellyt miksi laitan alkuun jonkun sanan tummennettuna, syynä on se että aloittaessani kirjoittamaan "saan" just sillä hetkellä sen aatoksen ja siiyä juttu alkaa pulppuamaan :lol:

Toinen väriin liittyvä on matkakokemukseni eli http://www.kansanraamattuseura.fi/sinul ... ulikappeli , tässä linkissä pitäisi näkyä Revontulikappeli ja nimi revontuli on jos mikä väriä kuvaava. Ihana oli matka sekä koukuttava, sinne haluan uudestaan. Tosin eka päivänä ajattelin ettei tämä ole minun juttu, mutta niinhän siinä kävi että varmaan jos mahdollisuus toistuu niin hyppään mukaan retkelle.
Retkikaverit oli tuntemattomia paitsi Erja ystäväni, mutta nyt on uusia kasvotuttuja monia ja aina joku tulee ajan mittaan tutummaksi.
Kehtaankohan kertoa mitä ystäväni kanssa teimme kunnse on niin uskomatonta etten vieläkään tajua. Noh, istuimme menomatkalla bussissa ja Aune-Inkeri kertoi että hänellä on Israelin matkaesitteitä joka tehdään huhtikuulla, kyseistä matkaa ei vielä ilmoitettu mutta jo yli 20 ilmottautunutta. Pentti Holi on oppaana ja Matti Turunenkin mukana, hän on huippulaulaja kanttori täältä Joensuusta. Kuuntelimme ja ystäväni kanssa katsoimme toisiiimme puhumatta sanaakaan vaan hymyillen nyökkäsimme päätämme, Aune-Inkeri siirtyi paikalleen bussin etuosasta ohittaen meidät niin Erja nykäisi hihasta sanoen "laita nimemme listaan mekin lähdemme". Autsssssssss :) Oikeesti matkarahoja ei ole jemmassa mutta lujasti uskon että jotenkin ne saan kerättyä. Veronpalautuksia tulee pikkasen jne. Järjellä jos tuumailisin niin ei onnistu......, koin kuitenkin tunteen Jumala vaikuttaa tahtomista sekä tekemistä.

Täällä maalla olen nyt ainakin viikon, sit taas muutto kun vesijumpat alkaa sekä niitä menoja sinne sun tänne. Pystynyt en kirjoittamaan tänne kun reititin täällä maalla eli tabletti ei toimi ilman sitä. Puhelimeni sökönä mutta nyt sekin asia korjaantui kun sain uuden sellaisen. Lauantaina reissusta tullessani huomasin mainoslehtisen jossa Teknisillä tarjous Honor 5 c hintaan 89, lähtöhinta 158. Tutkin tietoja googlettamalla kun en tienyt edes mikä on Honor, paljastu että se on sama kuin Huavei. Tykkäsin edellisestä huaweista jonka pudotin asfaltille, odotin jos olis tullut sama uudelleen tarjoukseen muttei tullut enkä voinut enään odottaa. Maanantaina klo 8 poljin kaupunkiin että jos sattuis olemaan vielä kyseistä tarjousta. Niinhän siinä kävi että 5 kpl oli ja edelläni oleva osti viimeisen mustan, minulle jäi kullan värinen. Myyjä sanoi että nämä menee hetkessä aamupäivällä. Eli onneksi läksin heti herättyäni liikkeelle. Tosi tyytyväinen olen puhelimeen nyt sekä kiitollinen . Harmityi vaan kunolisin matkoilla tarvinnut että olisin voinut kuvia ottaa.

Hups kuinka pitkäkirjoitus tulee, taidan lopettaa välillä ja kertoa lisää seuraavassa kirjoituksessa.
Elämä on ihanaaaaaaaaaa monine väreineen.

Kiitos sinulle kun jaksat olla väripilkkuna täällä tuumiksessa ☆
meju
Ylläpitäjä

Re: Syyskuu

ViestiKirjoittaja amanda » 01.09.2016 12:13

Raikas.
Raikas sää, syksy on käsillä, sain olla veljeni luona syysvierailulla, se tarkoittaa runsaan omenasadon antimia. Perattiin suuri määrä rupisia omenoita ja tehtiin hilloa varmaan 10 litraa. Seuraavana päivänä halusin mennä metsään, jos saisi vaikka yhden litran puolukoita, taisin saada kaksi. Viimeinen kerta se minulle oli, jalkojen kankeus ja vaikeaa maasto tasapainon kanssa oli vaikeaa, mutta kuitenkin ihanaa. Veljeni antoi oman saaliinsa niin kertyi ihan mukava sato talven puuroihin vitamiineja.

Ilo oli avata konetta kun mejukin matkoiltaan oli tullut terveisiä tuomaan. Olette te ihania kun näin saa uskon ystäviltä viestejä. Evalla on paljon tapahtumia, matkalaiset varmaan kiitollisia kun joku jaksaa järjestää retkiä eri tapahtumiin. Voimia Tiinallekin kaikkeen mitä elämä tuo. Rine suuntaa varmaan tänne Tampereelle päin tyttöjänsä katsomaa. Nyt on hyvä matkustella kun ilma on raikas.

Tuokaamme Jumalan avulla raikkaita tuulahduksia missä kuljemekin.
amanda

ViestiKirjoittaja meju » 02.09.2016 15:16

Toiveikas

Oletko toiveikas? Laitoin facebookissa hymynaaman niin siihen liittyi teksti "toiveikas". Mutustelin mielessäni tätä sanaa ja se on edelleen aatoksissani sillä toiveikas tahdon olla. Kurkkasin tänne tuumikseen toiveissa että on kirjoituksia uusia tullut muttei monta vielä tällä kuukaudella ehtinyt jutustelemaan, mutta toivotaan että tällä kuukaudellakin sen verran kävijöitä että saamme pidettyä toivoa yllä heille jotka kokevat ettei toivoa ole.
Koen itse kuinka ihan muutaman lauseenkin kirjoitus antaa kipinää jaksaa joskus niin yksinäisessäkin olotilassa.

https://jadhashmona.wordpress.com/kesapaivat/ Amandan kuvan bongasin tästä linkistä. Ensi vuonnakin Kiponniemessä nämä kesäpäivät ja nyt yritän sinne päästä. Milloinka lie voi huoneen varata? Fb ssa kerroin tästä toiveesta saada kyyti niin nyt sekin järjestetty. Eihän tässä aikaa ole kuin vuosi :)

Äsken käväsimme kirkonkylällä ruokakaupassa ja tullessa piirakkapajalta piirakat haimme eli on taas emäntä ahkerana kun lämpöiset piirakat hankin *wirn*

Jospa hetkisen lukisin kirjaa ja sitten hmmmmmm vaikka päiväunet ottaisin. Elämä on ihanaaaaaaa :)
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pappa » 02.09.2016 19:10

On se vaan mukava, että äiti on paikallaan!
Sienireissusta oli puhetta muusan kanssa aamupäivällä mutta näyttää aika käyneen jo myöhäksi. Näin sitä vaan ollaan hitaita käynnistymään.
Katselin esitettä "Itä-Suomi rukoilee" Tainionkosken kirkossa 1.10. Mukana on Marko Huhtala ja käsittäkseni myös Markku Happonen. Olisko sinne lähtijöitä täältä 6-tien varrelta rajan pinnasta?
Tänään sain tehdä oman makuni mukaista hommaa, jota en ennen ole päässyt toteuttamaan, ainakaan luvalla, nimittäin kassakaapin särkeminen. Rahhaa ei ollut mutta muuta tärkeää kylläkin. (Ps. ettehän kerro julkisuuteen :twisted: )
pappa

ViestiKirjoittaja Eeva » 04.09.2016 00:07

Täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia Hyvää... :) :)
Jokin hetki sitten kotiuduimme Tervonsalmelta Naistenpäiviltä ja päässä sen verran kierroksia, että ei unta kannata odotella vaan tavata ihanat Tuumislaiset. Sielläpä ihana päivä. Maisemat kivat ja savolainen rantamaisema kauneimmillaan. Kristina Nordman olikin mainio puhuja. Niin syvällinen ja aito, että kyllä saimme evästä Eliina tuttuun tapaansa pääsi asiaan, kun kaikki kommervenkit oli kerrottu. Mutta olihan se asiaa. Oikein sitä perusevankeliumia.
Ruoka siellä on aina niiin hyvää. Salme tekee sen tyylikkäästi ja kaunista ja maukasta tulee. Hän ehtii olla Tervon suntionakin. Leipoo joka päivälle leivät ja kahvileivät.
Olin kyllä yllätys yllätys rauhallinen vaikka JKL:ssä pukkasi päällekkäin ainakin viisi tapahtumaa. Kaikki ponkaisevat syksyn jutut juuri samana päivänä. Meitä oli sopivasti ja niin valioporukka ja kiitollinen.
:o Kun olin lähdössä nainen sanoi, hän haluaa puhua kanssani. Toiset jo menivät autoon. Nainen oli hyvin liikuttunut ja sanoi, että olin joskus kaupan parkkipaikalla antanut hänen neljä vuotiaalle pojalleen lakupötkön. Se oli tullut tilanteeseen, joka vieläkin liikutti rouvaa. Minä en tietenkään muistanut. Se merkitsi pojalle ja ennen kaikkea, hän sanoi, hänelle paljon. Poika on nyt juuri matkustanut vaihto-oppilaaksi Kanadaan. Yritin tallentaa hänen nimeään, mutta hups. Tietysti kiireessä hävisi. Yritän saada, kun hän kovasti olisi jatkanut. :idea: Ajatelkaa-tuollainen pieni teko voi merkitä noin paljon. Jumalan silmissä pieni voi olla suurta. Avaa vieläkin silmäni näkemään, kohtaamaan ja tekemään, jotain joka voi muuttua suureksi.
:D Enkelinpasuna sai tänään siirron Kotipihaan pakettiautolla. Kukka oli saavissa tyrokseilla tuettuna, alaoksien ympärillä hävitykseen menevät höyhentyynyt ja harsoa ja minun saunatakin vyö ympärillä. Yhtään kukkaa ei pudonnut. Hyvi nuorison kuljetusliike hoiti sen. Kolmelle naapurille ja kukkaa näytimme. Kyllä "lapseni" sai kehuja.
KUPUa on tehty 30 purkkia. Kurpitsapuolukkahilloa ja kuivattu omenoita ja hillottu ja paloina pakastettu. Matkalaisille vein valtavan pussin.
Pe puolipäivää kului SenioriFoorumin merkeissä. Palaveri ja puhujien metsästäminen. Kävinpä Ruusupuistossa tapaamassa uutta Alvar Aalto museon johtajaa. Hän antaa työntekijänsä asiantuntijaksi.
Sieni ja puolukka retkiä on tehty ja tekemistä on. Kiitollinen olen kaikista , joka marjasta!
Nyt uni Taitaa voittaa. Olisipa vanhurskaan unta, koska se on makeaa!? :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 04.09.2016 11:13

http://www.karmel.fi/tilaa-karmel-lehti

Hellurei nettikamut, kiva että edes yksi uusi kirjoitus päivässä. Eilen Eeva käynyt iltatunneilla kertomassa kuulumisia, tuli taas tunne että tuonne Tervosalmelle tahtoisin päästä joten pyyntö lähetetty Isälle taivaaseen, ehkä ensi kesänä pääsiskin. Toinen toive Vivamossa käynti joka myös haaveena. Täältä päin ei ole yhteiskuljetuksia kyseisiin kohteisiin mutta uskossa ollaan että joku kyyti joskus järjestyy.

Laitoin tuon Karmelin linkin syystä että eilen luin Karmel-lehteä ja siinä oli juttu joka niin ajankohtaista kun juttelee Israelista ihmisten kanssa niin heillä median tuomaa vääristynyttä tietoa joka muokannut ajatusmallia. Esim. kunnolen kertonut Israelin rakkaudestani sekä intoni matkustaa sinne niin saan aivan käsittämättömiä kommentteja ja nimenomaa sellaisilts joyka ikinään eivät ole kyseisessä maassa käyneet eivätkä kuulemma haluakkaan.....
Lainaan Seppo S Kososen jutusta kyseisestä lehdestä sivu 8
" Nasaretin arabipastori oli muutama viikko sitten Suomen kiertueella ja kertoi hyvin kuvaavan esimerkin, mihin juutalaisuuden tunnustaminen saattaa johtaa. Eräs nuorimies oli kävelyllä New Yorkissa, kun hän huomasi ison, raivoisan koiran hyökkäävän erään vanhan rouvan päälle. Nuorimies ryntäsi auttamaan ja sai irrotettua koiran rouvasta. Sitten hän paini koiran kanssa saaden useita puremia ja haavoja käsiinsä ja kasvoihinsa. Lopulta hän sai kuristettua vihaisen koiran kuoliaaksi. Lehtimiehet olivat heti paikalla ylistämässä sankaria joka pelasti vanhan rouvan. Tästä kirjoitetaan huomenna lehdessä, että nuori newyorkkilainen pelasti vanhan rouvan tappajakoiran kynsistä Nuorimies sanoi "Mutta en minä ole New Yorkista". Lehtimiehet sanoivat: "No, sitten kirjoitetaan, että nuori amerikkalainen pelasti vanhan rouvan hengen. " Mutta nuorimies sanoi: "En minä ole amerikkalainen" Lehtimiehet kysyivät " No mistä sinä sitten olet?" Nuorimies vastasi. "Minä olen Israelista ja olen juutalainen." Niin seuraavana päivänä lehdessä luki: "Murhanhimoinen juutalainen tappoi vahnuksen kiltin lemmikkikoiran."

Kannattaa lukea koko juttu sillä siinä monta ajatuksia herättäviä aatoksia myös tämä "Meidän kristittyjen on entistä enemmän nostettava valmiuttamme siunata Israelia".

Maalla edelleen olen ja tunne taas etten enään monta päivää jaksa täällä oloa, viikko sellainen ok jakso mutta sitten kaipaa ihmisten pariin. Eilen olin tosi alavireessä eikä mikään innostanut, pakotin itseni lenkille koirulin kanssa. Latasin uuteen puhelimeeni Jukka Norvannon raamattuopetuksen jonka saa SANSA n sivuilta. Kannattaa kuunella sitä sillä aina oppii uutta ja lenkkikin sujuu kuin siivillä. Myös se etyä nykyisin puhelimissa paljon ominaisuuksia joita kannattaa hyödyntää.
Valokuvaan muistettavia asioita kuten menojutut yms, puhelimen galleriaan saa niille omat kansiot ja onpas kätevä tarkistaa sieltä juttuja. Muistini on niin sitäsuntätä niin näin helpotan nyky tekniikalla muistianikin. Kannattaa opetella uusia juttuja puhelimestakin eikä jummiutua ajatukseen etten opi tai enpä tarvise.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 04.09.2016 21:38

Ulkona on aivan pimeää, kesän valoisuus on poissa, mutta koko viikonlopun olemme saaneet nauttia auringosta-
Joka teettää tekemättömien töiden suman purkamista, ruohonleikkuuta, pyykkihuoltoa jopa mattoja pesin ja sain kuivaksi.
Siinä nämä vapaat menevätkin, suunnittelutyö vaatii aikaa ja aikaa kuluu enemmän, onneksi on tuo mies, jonka apuri saan olla-.
Meinasi jäädä sanomatta että noiden töiden välissä on useiden ettoneiden paikka, niin se vain on että väsymys on voimissaan..
Pappa kyseli kyytiinlähtijöitä, en ole sinne menossa, puolenkuun jälkeen käyn tytärten luona ja siinähän sitä reissua onkin tälle syksylle :?
Paistoin muikkuja illasta, annoin miehen siskon miehelle isän verkkoja aikoinaan ja hän pyydystää syksyisin yhdellä niistä muikkua.
Aina kun saalista tulee hän muistaa kaloilla- Eipä parempaa kalaa....
Kiva kun kyytitarjouksia tulee, mejun kanssa ollaan ajokortittomia, useinkaan ei viitsi kyytiä kysellä, kesäisin pääsee pyörälläkin,
mutta minulle on niin vaikea lähteä,kun on kertaalleen polkaissut työmatkan, niin ihana kotiin rauhoittua....
näin meillä tänään...jääkää siunatuiksi.
Kuva
rine

ViestiKirjoittaja meju » 05.09.2016 11:54

Missä olet?
1 Moos. 3:9 Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle:  "Missä olet?"

Taas tekisi mieli huudella, missä olette?. Onneksi Rine on eilen käynyt niin on vähän niinkuin tuuletettu eli aina ilma vaihtuu kun ovea avataan. Kiusallista kun ei tiedä mitä teille kuuluu monille jotka ainakin kirjautuneet olette mutta harva varmaan käy täällä edes kerran kuukaudessa. Niin monia juttuja on ja eti paikkoja kohdata tälleen netissä mutta yritetään pitää vielä yllä tätä yhteisvoimin ja kun ei niitä voimia niin ei ainakaan sellaists pidä harrastaa joka ei tunnu "omalta jutulta" kuten tämä tuumislaisuuskin. Tiinasta olen huolissani kun ei näy, syystä että jos vaikka sairastunut. Varmaan Annukka tiedottaa jos näin on.

Papalla on reissu just samaan aikaan kun Orolla naistenpäivät jonne tulee muuten Riitta Keskinenkin puhumaan jonka linkkejä muistaakseni Rine laittanut.

Kiikkustuolissa istuskelen täällä maalla miettien päivän ohjelmaa. Ajattelin käydä lenkillä ja otan pienen sankon mukaan puolukoita varten. Yhtään puolukkaa en ole kerännyt syystä etten tykkää niitä poimia. Aika outoa että mustikan keruusta tykkään mutta näistä helpommin noukittavista en. Noh, outopa tämä kerääjäkin on :)
Eilen naapuri kävi ja ihmetteli miksen ole tomatteja kerännyt, sanoin etteivät ole punertuneet vielä. Hän alkoi nauramaan ja sanoi etyä nuo tomattisi hapaantuu tuohon jos punastumista odotat sillä ne on keltaisia tomatteja ja näkyy kypsiä olevan. Autsssssss eipä tuollainen olisi meikäläisellä tullut mieleenkään. Nyt on kypsiä tomatteja tuossa pöydän päällä.

Muistetaan että Jumalakin kyselee silloin tällöin "missä olet"? Olemmeko omissa kiireen tohinoissamme että unohtaneet kutsumuksentien. Odotammeko punaisia tomatteja vaikka kypsä sato valmiina. Opetusta taas sain kuinka luulen mutten tiedä........Lähellämme voi olla satoa jota Jumala tahtoo meidän tuovan hänen aittoihinsa.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 05.09.2016 15:49

Kyllä Tiinakin täällä vielä, on vain ollut niin vetämätön olo ollut :(
Viime saoatinkokous oli vähän erilainen kuin enne, sillä tulkkaus oli kolmelle kielelle :roll: Ainaahn meillä on englanniksi ja hepreaksi, tällä kertaa lisänä oli vielä viittomakieli, sillä oli kuulovammaisia tai kuuroja Nigeriasta, Intiasta ja USAsta. J lisäksi muitakin yksittäisiä turisteja eri puolilta maailmaa, joten oltiin kuin Apostolien teoissa josta käytiin nyt läpi luvun 27 loppua.
Muuten olen vain ollut tai lukenut tai katsonut tai kuunnellut nettiä TV7aa, Patmosta, Radio Deitä..
Annukalta sain muutaman vuoden vanhan Kodin Kuvalehden. Toisessa niistä oli juttu lastenkirkailijasta Timo Parvela.Sanoi olevansa etupäässä isä. Mutta entä sitten kun lapset lähtevät kotoa, koti tyhjenee. Lpaset olivat sanoneet, että hanki oma elämä :roll: Kai se siren pitää, oli isän vastaus.
Useimmat teistä ovat asian kokeneet, kuka mitenkin, etsien omaa elämää samalla kun on edelleen huoli isoiksi kasvaneista lapsista.
Meikäläinen edelleen etsii sitä omaa elämää työkausen ja iikkuvan kauden jälkeen.Ja kyselee, mitä on oppinut elämän koulussa. Monesti tuntuu siltä, että on todellinen raakile. Appelsiinipuuni ainoat hedelmät ovat edelleen tosi pieniä ja vihreitä, joten raakileiksi ne jäävätkin, sitä yhtä suurinta myöten.Onneksi saa olla suurenakin raakileen a Taivaan Isän tarhassa. :)
Minulle tuli Finn Quiltin jäsenkortti. Siis Suomen tilkkuyhdistyksen. Vaikka en ole moneen vuoteen tehnyt yhtään tilkkutyötä, niin olen halunnut tilata heidän lehtensä. Ja sitä eivät saa muut kuin jäsenet....eli jäseneksi siis.
Jossakin Iltalehdessä kerrottiin, että punainen armeija hyökkäsi Suomeen, eli valtava määrä leppökertttuja määrättyihin osiin maata, eli kirvat saivat lähdön parempiin suihin. Hepreaksi leppäkerttu on jostain syystä Meidän rabbimme Mooseksen lehmä.Pitkä mutta hauska nimi. Me kerran yritettiin keätä leppäkerttuja ruusuamme varten kun siinä oli niin paljon kirvoja..

Tällaisin miettein toi vottelen hyvää jatkoa alkaneelle viikolle. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 06.09.2016 14:36

Tiina täällä taas.......Harvoin sitä sattuu uutisen tästä maasta kuulemaan ekaksi Suomen uutisista.
Näin kuitenkin eilen. Kuuntelin kai Patmosta ja STTn uutiset kertoivat työmaaonnettomuudesta Tel Avivissa.
Vieläkin on kolme henkilöä kateissa, kolme ainakin kuoli, yksi heistä ukrainalainen ulkotyöntekijä.
Olen ymmärtänyt, että tekeillä oli 4kerroksinen parkkitalo, jonka suunnittelussa tai toteutuksessa jotain vikaa ja se hajosi eilen, putosi maan sisään.Herra antakoon viisautta eteenpäin tällaisen estämiseksi. Muistan olleni Turkissa, kun Jerusalemissa hääjuhlan aikana lattia tipahti alta. Silloin kuoli paljon enemmän ihmisiä kuin nyt. Kiitos Herralle, että hajosi nyt eika vajaan kuukauden päästä, jolloin sen olisi pitänyt valmistua.
Tänä aamuna viedessäni parkkipaikan paperinkeräykseen lehtiä, oli parkkapaikalla lauma lapsia, koulut alkoivat täällä viime torstaina. Odottivat koulukyytejään, jotka kunta hoitaa kouluihin ja lastentarhoihin, kaupungin ulkopuolella oleville.
Sitten lähdin hammaslääkäriin, piti paikata takahammas. Olisi pitänyt aukaista suuta suuremaksi.....eee aakee enemppä. kähisin.
Nyt on poski vielä tönkkä, sillä tämä lääkäri aina puuduttaa ennen paikkaamista. Kohta saan jo syödäkin, juoda sain sentään heti.
Kun bussin lähtöä piti odotella join kupilllisen maitokahvia uudessa halapakuppilassa, 5 sekeliä, mitä vain otti, eli vähän yli euron, muualla jopa kolme euroa kupillinen kaputsinoa.
Kiitos Herralle hammaslääkäristä, ja siitä, jos ei vähään aikaan tartte mennä.
Tiina

Seuraava

Paluu Tuumailuja