tuumis

Heinäkuu

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja rine » 23.07.2016 20:29

Go, rytmi teillä meineillään :lol:
Viikon työrupeama takana ja eilen meni nukkuessa ilta ja yö samaan syssyyn.
Kyllä ajattelin onko minusta tähän työelämään enää.
Marjoja olen suuhun kerännyt takapihalta, mustikoita ja vattuja.
Eilen ostimme kanttarelleja ja niillä herkuteltu, uusien perunoiden kanssa.
Tänään miehen kanssa siivosimme laatikoista vuosien varrella kertyneitä posteja
ja kannellisessa tynnyrissä niitä poltimme, kun monessa oli henkilötietoja.
Katolla lumieste vääntynyt se oikaistu ja uudet ruuvit laitettu.
Pieni terassi tehty pyörävaraston eteen, johon hilasimme miehen lahjakarhun.
Isosta kuusesta moottorisahalla veistetty, serkkunsa toivat lahjaksi, sitä on petsattu
ja nyt asetellaan paikoilleen. Vielä terassiin pieni aitaus niin, jopa karhun passaa vahtia pihapiiriä.
Aurinko ei ole näyttäytynyt, pilvistä mutta lämmintä.
Piti raamatusta vilkaista missä Tiinan mainitsema Ahinoam mainitaan.
Daavidille syntyi Hebronissa poikia.
Hänen esikoisensa oli Amnon, jonka äiti oli jisreeliläinen Ahinoam.
2SAM3

http://www.evankeliumikoulu.fi/opetuksi ... n-arkisto/
Kastele, Herrani

Kastele, Herrani, kastele vain,
että kuulemme äänesi kauniin.
Kastele kunnes me kasvamme niin,
silloin näemme rakkautes auliin.

Toinen on kylväjä, toinen taas leikkaa,
vaan kumpikin täällä on yhtä.
Kaiken on Jumala kasvattanut,
sen ymmärtää vain, jos on tyhjä.

Oksasta, Herrani, oksasta vain,
öljyiseen puuhusi jaloon.
Yksi on astia vihoja täynnä,
ja toinen toi laupeuden taloon.

Toinen on kylväjä, toinen taas leikkaa,
vaan kumpikin täällä on yhtä.
Kaiken on Jumala kasvattanut,
sen ymmärtää vain, jos on tyhjä.

Kokoa lyhteesi, Herrani oi,
kokoa taivainen lasti.
Puhdista meidät vain sanallas,
niin että pääsemme perille asti.

Antti Auranen
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 23.07.2016 21:10

Haluan nyt vain mainostaa kust näkemiäni ohjelmia TV7 sta, Elämänkaari, timukonin kielen parissa työskennelleet, patriskunya. Vau. Ja toinen oli Cafe Raamattu, Herätyksestä. Haastateltavana Juha Vähäsarja.
Moi.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 26.07.2016 16:53

Pitää sanoa voi että. kaikki tuumsilaiset poissa, mökeillä tai muuten menossa josssain juhlilla, talkoissa.....
ei tietoakaan Tuumiksessa pistäytymisestä edes. meikäläinen on täällä joutilaana... ;) :(
Te olette olleet kuka missäkin marjassa. olinpa tänään minäkin. Piti käydä pankissa ja kotiin tullessa kokeilin muutamaa viikunaa tien vieressä olevassa puussa, ja muutama suurin tuntui pehneältä,,,,otin ne, joten olin siis viikunassa :o Melkein kypsiä olivat, syömäkelpoisia.Terveellisiä niidenkin pitäisi olla, syötynäkin, kun paiden päälle niitä pantiin.... :mrgreen:
Viime sunnuntaina lut. kirkoissa oli tekstinä uskollisuus Jumalan lahjojen hoidossa. Yksi teksteistä oli Lk 16, ja siinä jae 9 olise ongelmallinen......eli tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin???????? Tuumiksen miehiltä, Lasselta ja Papalta lähinnä, kyselisin ajatuksia tästä. Tälle jakeelle en ole kuullut loppujen lopuksi tyydyttävää selitystä, jospa te nyt sen antaisitte.
Yksi s uomalainen tuo välillä epämääräisen kasan lehtiä, uskonnollisia kyllä, monenlasita mietittävää niistä löytyy.
Yhdessä lainauksessa sanottiin, että meidän yksittäisinä ihmisinä ja valtiona tulee tehdä kaikkemme, ettei yhtään lasta kuole sotaan tai sitä paetessaan. Kirjoittaja oli kristitty. Jääkö meidän kristittyjen ainoaksi tehtäväksi joku tähän maailmaan liittyvä asia, vaikka olisi kuinka tärkeä. Tällä hetkellä Ranskassa, tai aamulla, tapettiin yksi pappi ja toinen henkihieverissä.Pappi 64 vuotias, ei voi hyväksyä hänen tappamistaan....tai lasten tappamista sodassa. Mutta kirkon ja uskovien tehtävänä kai kuitenkin on tärkeintä tuoda esille sanoma, joka voittaa kuolemankin, eli Jeesuksen ylösnousemus ja lupaus kuoleman voitosta. joskus sitä itsekin ajattelee niin tiukasti terveyttä, sen saamista, kuin se olisi tärkein asia. Kuitenkin, kuolema meillä kaikilla on edessä. Mutta Jeesus on voittanut kuoleman, se on Jumalan antama totuus, ja sen toivon, sitä jakamaan Jumala pani opetuslapset. eikö niin.
Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elän ajaksi, olemme kaikista ihmisistä surkuteltavimmat.!!!!!!
Tiina

ViestiKirjoittaja pappa » 26.07.2016 22:27

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kanne ... eliumi/348 . Täältä löytyy Tiinalle yksi selitys kysymääsi "tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla".
Tätä jaetta varmaan monet ovat ihmetelleet ja Jukka Norvanto tuossa ohjelmassaan kärjistää, että Jeesus kertoi vitsin. Eihän meitä taivaaseen voi viedä kukaan muu kuin Herra itse. Kaksi tärkeää opetusta tuossa "tarinassa" on. Ensiksikin maailman ihmisten nokkeluus, kun hätä tulee, on todella tehtävä jotain ja opetusta siinä on kristityllekin, ettei jäädä vaan odottamaan kädet taskussa, kun on toiminnan aika. Toiseksi kertomus herättää ajatuksen mammonan viettelyksestä, johon kristittykin helposti sotkeutuu.

Mökillähän tässä ollaan niinkuin Tiina aavistelikin. Marjat ovat minun osalta metsässä, ei yhtään vasuun kerätty, masuun kylläkin.
Hellepäivät väsyttää mutta ulkoilmassa kuitenkin pääosin aika kulunut. Huomenna alkaa telttakokoukset erään seurakuntalaisen pihamaalla ja viikonloppuna on perinteiset elojuhlamme, joita nyt vissiin vietetään 68. kerran.
pappa

ViestiKirjoittaja pappa » 26.07.2016 22:35

Monenlaisia marjoja olen saanut maistella sillain pikkasen. Eilen mustikoita, metsämansikoita, vadelmia, lillukoita, variksenmarjoja, juolukoita. Mesimarjoja olen etsiskellyt, mutta taitaa olla hävinneet. Lapsuudessa niitä löytyi tien poskista ja laitumiltakin. Taitaa tää teknistynyt aika muuttaa kasvillisuutta niin, ettei nykynuoret enää edes tunne tätäkään herkkua.
pappa

ViestiKirjoittaja meju » 27.07.2016 15:36

Rohkaiskaa
Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä. Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille.  1 Tess.5:14-15
http://www.reijotelaranta.fi/viikon_tar ... w.facebook

Kiitos rohkaisijat jotka tulette helteenkin keskeltä muutaman sanasen jakamaan joka usein tietämättänne on rohkaisevaa.

Itsellä on helteiset olot kahden vesselin hoitajana täällä maalla, kolmaskinnoli mutta hänet vietiin eilen pois. Kuinka ihmeessä tämä aikahujahtaa sillä nyt hoksasin että 12v pojanpoika on jo pituudestani mennyt ohi ja mikä hurjinta 45 numeron kenkä, tulee jättiläinen hänestä.
Olen kyllä taas odottanut kirkastusjuhlia jotta väsynyt saa voimia. Kyllä nää naperot on vilkkaita. Huoli kun tämä 2 1\2 vuotias ei vielä puhu niin vaikea ymmärtää mitä tarkoittaa, tosi myöhässä
puhe. Kiitos jos muistatte rukouksin.

"Mummo llet tosi pullukka uikkareissa", eilen lausahti tyttönen näin kun uimassa olimme :) Kyllä lasten suusta kuulee totuuden ja niin aidosti. Naapurin pariskunta meni 90 vuotispäiville tähän toiseen naapuriin niin mummo oli lausahtanut "olettepa te pulskassa kunnossa". Lapsien ja vanhusten suusta kuulet suorat sanat . Kyllä hauskija juttuja kuuleekin eikä niihin pidä loukkaantua vaan hyvä katsoa peiliin ja hymyillä itsellekkin.

Hyvän tuumailun tuonut Tiina ja Pappa hyvin kommentoi. Aion tutkia tuota kohtaa sillä se ihan uusi juttu silleen etten ole ajatellut mitä tarkoitetaan.

Kiitos Annukalle että jaksat päivänsanan tuoda, monesti se on aamun ensi kosketus Jumalan sanaan.
Kirjastosta hain tänään kirjan "Kaikkien rakkaitteni puolesta". Luin sen Henry Hedmanin kirjan jossa oli maininta tästä kirjadta niin heti netistä varasin kirjastoon. Ehkä olen joskus lukenut mutten muista varmasti.

Nyt tuli tuumailulle loppu kun lapset tarvii vahtia. Heissuliveiiiiiii

meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pappa » 27.07.2016 21:21

Mejulle kiitos Telarannan kirjoitusten avaamisesta. Ovat mukavaa lueskeltavaa! ;) ;)
pappa

ViestiKirjoittaja Tiina » 28.07.2016 11:31

Helle ja vanhuus ja harittavat silmät vaivaavat :mrgreen: Pää sanoo että 84 vuotias tuo pappi, niin käsi kirjoittaa että 64....ja kun ei tarkista kirjoittamaansa.Annukka sen huomasi.
Kiitos Papalle vastauksesta, ja pääasia kyllä yleensä selvä.Mejun linnkkiä
en vie3lä ole katsonut, mutta kun han ehdin.....niinkuin muka tässä kiireitä olisi. Kun TV7 ei vieläkään näy, vika minu ohjelmissani, ja naapuri ei vielä ole ehtinyt meikäläisen pieniä murheita ajattelemaan ;)
Helteitä edelleen täälläkin.Kävin viemässä hevoselle ja aasille porkkanoita, samalla reissulla kävin viikunassa, mutta ei ollut montaa kypsää.
Ja sitten olen tehnyt tilataidetta puutarhaani. Puussa istuu räsynukke, ja lähellä roikkuu vauvankenkiä neljä paria. joku oli heittänyt pois.....Samoin pöydällä on varrettomat huopatossut, joko niistä mainitsin aiemmin. Jospa joku heittäis pois isot vanhat kengät, panisin niiihin kasveja kasvamaan, on muutama taimi vielä siirtämättä. :lol:
IP kauppaan naapurin kanssa, meno bussilla, paluu taksilla. Näin se sujuu hyvin.
Myyrät osaavat olla röyhkeitä, kaivoivat ihan kukkaruukkujen viereen multakasan, mutta saihan siitä sitten kompostin avuksi multaa :mrgreen: Onhan sitä pahempaakin myyräntyötä, toivottavast i sellaista ei tarvitse kokea.
Löytyi vihreä lakana, josta saa hyvää matonkudetta, siis sopivan väristä. Ehkä seuraava matto olisi sinivihreä :lol:
Hyvää viikonloppua taas, rakkaat tuumislaiset, huomenna jälleen sapatinaatto :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 28.07.2016 18:14

Kirkastusjuhlille tulemme. On siinä ollut monenlaista, kun jäi kokonaan pois srk-lehdestä ja nyt on kuitenkin bussi melkein täynnä.
Toivottavasti on hyvä anti ja uskotaan ja rukoillaan sitä. Onhan nämä 70 v-juhlat.
Milloinkahan tapaan Mejun ja kumppanit? Luulin, että en lähde Valamoon, mutta piti antaa periksi. Siellä olen la klo 15-17.
Meillä täällä mökillä tapahtuu. Kun tulivat, autot pestiin, imurointi, kaikki matot ulos, ruohojen leikkuu ja huippu, kun tulivat pakettiautolla, jossa ruiskumaalauslaitteet. Nyt on keinu maalattu ja räystään aluset ja aitan terassi. Kyllä homma käy nuoruuden innolla. Poika 16v saa ajo-opetusta peltoautolla. Taitaa olla pelleilyä enemmän, kuin opetusta. Onneksi jotain järkeä päässä. :lol:
Minulla on ollut vattu-go. Joka päivä olen käynyt kerran tai pari. Kesäkurpitsaakin tulee hurjasti. Kyllä kelpaa.
Tyttö sai pikalainaan Enni Mustosen Ruokarouva kirjan. Varauksia oli 185. Vähän luin ja selasin. On se vielä vanhemmalta ajalta, kuin minä. ;)
Tyttö jo kattaa iltapalaa ja saunakin lämpiää. Taitaa olla Ruunaalta saatu lohi savustettuna ruokana.
Iloa ja Herran erityistä hyvyyttä Isän lahjakesässä!
Tapaamisiin :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja amanda » 29.07.2016 14:25

Heinäkuu lopuillaan, kesä on ollut täällä sopivan lämmin ja sateinen. Ihmeekseni sain poimia mansikoita tosi vanhalta maaltani mukavasti omaksi ja vähän muidenkin iloksi. Nyt alkavat vatut punertua ovat vain niin vaikeissa paikoissa tässä rinne pihassa, että en parhaimpiin paikkoihin pysty menemään, mutta suuhuni saan joka päivä sopivasti. Seuraavaksi karviaiset alkavat kypsyä, näin saan vitamiineja syksyn ajan ei tarvitse ostella ulkomaan hedelmiä.

Kiitos taas kirjoittajille, on ihanaa seurata kuinka Herra itse kutakin meitä johdattaa. Tiinalla on kuuma kesä meneillään. Rine on palannut työnsä ääreen, voimia sinulle. Meju hoitelee vilkkaita lapsukaisia. Olen tällä viikolla ollut kahtena päivänä pojan luona siellähän on uusi vauva, isommat lapset ovat nyt levottomia kun äidillä ei ole enää niin paljon aikaa heille kuin ennen. Voimani kun ovat rajalliset en jaksa kauan kerralla olla niin vilkkaitten lasten kanssa.

Aamulla seitsemän jälkeen tulee deistä kaksikin aamuhartautta tänään Raamattuopiston past. Vähäsarja opetti ihanasti, kuinka me kipuilemme vajavaisuutemme ja monien syytösten keskellä olenko vielä taivaskelpoinen, hän varoitti älä yritä tekemisillä tulla kelvolliseksi vain Jeesuksen veri on ainut puhtaus joka Jumalan edessä riittää. Ainakin minä usein kipuilen, tämä taas lohdutti.

Lohdutusta iloa voimia kaikille :!: :)
amanda

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja