tuumis

Heinäkuu

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Eeva » 16.07.2016 13:13

:) Voi, mahroton, kun täällä on paljon tapahtunut ja niin paljon olis ihanaa luettavaa.
Oli se Herran varjelus, kun iltayöstä ajoin rankkasateessa Pohjanmaalta. Nuorison autossa tuulilasin pyyhkijää piti koko ajan pitää, että pyyhki. Vesiliirrot ja kuopat hirvitti, mutta nyt ollaan katon alla kuivassa.
:D Sain nähdä suvun nuorimmaisen, kohta kolmiviikkoisen, poikavauvan ja veljenvaimon tuskissaan. On vaikeaa, vaikka uudessa hoitokodissa kaikki tehdään hyvin. Ei jaksanut puhua, mutta nyökkäili rukoukseen. Siellä kiertelin vanhoja leikkipaikkoja ja kirkon ja kylänraittia. Uimaan ei voinut mennä. Jaoin myös suuren määrän TV7-lehtiä.
Kävimme myös "Usko, toivo ja rakkaus" tilaisuudessa Kaustisella, kun siellä aina Kansanmusiikkijuhlien aikaan telttakokous HalpaHallin pihalla. Tilaisuudesta sai Sanaa ja se oli tosi hyvin järjestetty. Ihanat laulut: Tänään tahdon kiittää, Tahtosi Herra tapahtukoon. Sain olla siskoni ja veljeni kanssa siellä.
Niin ja se Helsingin matka oli yhtä menoa, kun piti ehtiä nähdä niin paljon. Polvi tuli vähän kipeäksi kaverilla ja sanoi; ei pysy perässä, ottaa sydämestä. On jo toipunut. Kävimme Suomenlinnassa ja Seurasaaressa, Ateneumissa, kaupunginmuseossa, kirkoissa ja ainakin kahdeksan kertaa ajoimme ratikalla ja vielä bussilla monta kertaa. Helsinki kortti on mainio. Sää suosi ja aivan ihana tutustua pitkästä aikaa oman maan pääkaupunkiin. Ihana oli, kun Raamattukylästä tuttu tyttö sanoi, mistä Seurasaaren bussi lähtee. Hotellista ja aamupaloista ei pitkään ehtinyt nauttia, kun piti jo olla turisteilemassa. Jos ajattelette, että kuoliaaksi juoksutan kaveria, niin hän sanopi: Eikös ne teidän porukat menisi puolivuosittain kalastusreissulle, päästäis useammin yhdessä matkalle.
Hyyyymm. Minä olen kuulemma uskosta sekaisin :o Taitamattomasti (varmaan) kerroin täällä maalla yhdelle uskon asiasta.
Mikähän tämänkin tarkoitus on- ainakin rukous kiihtyy hänen puolestaan.
Jumalan huolenpitoa, iloa ja valoa!
Eeva

ViestiKirjoittaja rine » 16.07.2016 14:39

Kiitos elämänne jakamisesta ja kommenteista linkeistä, erilaisia näkökulmia ja keskuseluja herättäviä.
Tuumaillaan yhdessä mitä nousee ajatuksiin, ruohonjuuritasolla...
1moos 16:->
Abrahamille syntyi esikoinen Ismael orjatar Haagarin kanssa, enkeli sanoi:
Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."
Tämä lause pitää paikkansa kun katsoo vihanpitoa arabimaissa/maailmanlaajuisesti, terroristien juuret ovat tässä,
järkyttäviä tapahtumia tänään Turkissa ja eilen Nizzassa.
Meidän uutisissa sanottiin että uskonto on liika esillä Turkin johtamisessa. Maan presidentti Erdoan lienee vahvasti Muslimi.

Ismaelin jälkeläisinä pidetyt ismaelilaiset olivat pohjoisarabialainen beduiiniheimo,
josta on muutamia mainintoja myös Vanhan testamentin myöhemmissä kohdissa.Myöhempinä aikoina sekä juutalainen että islamilainen perinne ovat pitäneet Ismaelia muidenkin arabien kantaisänä. Sen takia Ismael on muslimeille erityisen tärkeä hahmo ja yksi islamin profeetoista.
Ismaelia pidetään islamissa myös Muhammadin esi-isänä.wikipedia

Olen ajatellut sitten kun jään eläkkeelle käyn evankelistapäivillä ;)
http://www.rikurinne.com/

http://suuressamukana.fi/mika-tuovinen- ... ta-aikaan/

Mika Tuovinen:
Ihmeet eivät ole evankeliumin sisältö vaan seuraus
Kansanlähetyksessä karismaattisuus on osa luonnollista kristityn yhteisön elämää. Mutta osa karismaattisuudesta menee teologisesti harmaalle alueelle, jota emme voi edistää. Esimerkiksi sellainen opetus menee harhaan, jossa väitetään, että evankeliumin julistaminen Jeesuksesta ilman sitä seuraavia ihmeitä on vajaata evankeliumin julistamista. Raamatun määritelmän mukaan evankeliumi on sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, hänen ristinkuolemastaan meidän syntiemme sovitukseksi sekä ylösnousemuksestaan. Tämä evankeliumi on Jumalan voima, joka herättää uskon kuulijassa. Ihmeitä tapahtuu, mutta ne eivät ole evankeliumin sisältöä vaan seurausta.

Sadepäivänä teitä siunaten
rine

ViestiKirjoittaja pappa » 16.07.2016 18:56

rine kirjoitti:1moos 16:->
Abrahamille syntyi esikoinen Ismael orjatar Haagarin kanssa, enkeli sanoi:
Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."
Tämä lause pitää paikkansa kun katsoo vihanpitoa arabimaissa/maailmanlaajuisesti, terroristien juuret ovat tässä,

Ismaelia pidetään islamissa myös Muhammadin esi-isänä.wikipedia

Olen lueskellut Martti Ahvenaisen kirjaa Islam raamatun valossa, Aikamedia 2015. Mielenkiintoista tutkimusta Muhammedista ja Koraanista. Tuosta Koraanin kirjoittajasta tulee näkemys, että oli sillä miehellä valtava mielikuvitus kuulemistaan raamatun tapahtumista, joita hieman "parannellut". Hänellä oli hyvin "avulias jumala", joka salli profeetalleen mitä miehelle mieleen juolahti ja vieläpä muutti tämän tästä aiempia käskyjään.
Abraham ja Ismael mainitaan myös muslimeina, vaikka koko uskonto syntyi vuosituhansia heidän jälkeensä.
Historian tutkimus ei tainnut olla Muhammedille ja hänen jälkeensä tulleille kirjoitusten kokoajille merkityksellistä, koska vuosituhansien aikajaksolta raamatun henkilöitä laitetaan toimimaan yhtäaikaisesti.
Varmaan Ahvenainen tarkoituksellisestikin korostaa Koraanin ristiriitaisuuksia, joita muslimit eivät saane asettaa epäilyksenalaisiksi.
Allah voi muuttaa käskyjään ja lupaa antaa parempia käskyjä tilalle, jolloin lienee mahdotonta tietää mikä käsky on kulloinkin voimassa.
Kiitos elävälle Jumalalle, joka ei muuta sitä, mitä Hän on meille elämänohjeiksi säätänyt. On meillä selkeät kirjoitukset verrattuna tähän toiseen uskontoon.
pappa

ViestiKirjoittaja amanda » 16.07.2016 20:42

"Jeesus on toivoni maan pimennoissa, valkeus tielläni matkalla maan." Tämä vanha laulu on soinut mielessäni näinä päivinä. Lohduttavaa sanomaa kun väkivalta lisääntyy. Laulut nousevat vanhoista varastoista, täällä yksin voi ääneen laulaa vaikka menisi nuotin vierestä. Tunnen että Raamatun sana ohjaa kulkuani ja laulut lohduttavat.

Torstaina lasten hoitoa, pihamaalta löysimme vattuja ja viinimarjoja niitä sitten suuhun. Eilen olin ystävän kanssa torilla. Tarjoukset olivat runsaat ja värikkäät, marjat, vihannekset, monet ruokakojut..Kaikki odottivat ostajia.
Minä löysin sopivat kesäiset housut, valkoisen poleron lyhyt hihaisen kesämekon suojaksi. Mustikoitakin yksi rasia maistiaisiksi. Vielä valmis kalaruoka kotiin ja yhdessä ystävän terassilla syötiin. KESÄ NAUTINTOJA ;) !!!!! :lol: Omasta maasta mansikoitakin olen saanut muutaman litran, pakastimeen ja suuhun itselle ja lastaenlapsille, siis...... kesä on parhaimmillaan.

Pitkiä matkoja en jaksa kävellä olenkin paljon katsellut TV7. arkistoista etsinyt kiinnostavia ohjelmia. Tavallinenkin TV;kin kelpaa, puutarha, huvila ja huusi tyyppiset.
Ompa kivaa että olette olemassa, näin minulla on monta ystävää ja esirukoilijaa. Runsasta siunausta Isän huolenpidossa Pyhän hengen johdossa.
amanda

ViestiKirjoittaja meju » 19.07.2016 10:29

Lukekaa
Etsikää Herran kirjasta ja lukekaa: ei yhtäkään näistä ole puuttuva, ei yksikään toistansa kaipaava. -"Sillä minun suuni on niin käskenyt." -Hänen henkensä on ne yhteen koonnut.
Lukemiseen innostuneita täällä onkin moni ja tosi mukava kun kerrotte mitä luette. Raamattu on tietenkin meidän opas, ohjekirjamme mutta tulee luettua paljon muutakin. Ajattelin päivittää mitä olen lukemassa , eilen aloitin Henry Hedmanin elämästä kertovaa kirjaa joka tuntuu tosi mielenkiintoisrlta. http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/i ... teid=52401
Nopsaan luin tämän Jouko Pihon kirjan jossa hän keroo Israelin matkakohteistaan http://www.jouko-piho.fi/211357869 Jouko Piho on uusi "tuttavuus", tosin vaan netin kautta fb ssa seurannut raporttejaan, hänhän lähtee nyt kiertueelle Johanna Tukiaisen kanssa, joka varmaan puhututtaa kansalaisia puolesta ja vastaan. Kolmas kirja joka odottaa lukemista on tämä Häivähdys joka kertoo halvaantuneesta Marja Korhosesta. http://www.myllylahti.fi/elaemaenkerrat ... eni-detail
Olen innokas kirjaston käyttäjä kuten huomaatte, nämäkin kirjat varasin netin kautta ja viikossa ne oli haettavissa.

Lapsoset nuorimmaiset on olleet 4 yötä täällä maalla ja tosi vähän lukemistakaan kerinnyt harrastaa saati muutakaan. Marjastamaan en ole päässyt kuin sen verran että lasten kanssa metsässä samoiltu ja heidän kanssaan keräilty vadelmia ja mustikoita, saalis on sellainen kahvikupin verran. Voi kuinka innokkaita lapset ovat metsässä olemaan, saas nähdä mitä äiti sanoo kun pyykkikassi viedään kun vaatteet mustikassa.
Ihana ylläri oli kun lapset tuli hoitoon niin toivat tuliaisiksi juomalasia joissa enkelin kuva. "Äiti osti nämä sinulle" tyttö innoissaan hihkui. Pehmennystä tapahtunut näin koen, jatketaan rukousta.
Olen miettinyt miten lapsille voisin kertoa Jeesuksesta vaikka ei saisikaan. Olen tullut siihen tulokseen että en häpeä Jeesus nimeä enkä pelkää kertoa kun se vaan tulee luonollisesti . Sanon lapsille Jeesus teitä rakastaa jne. Lapset on kyllä niin arvaamattomia ja eil3n ykskaks alkoi ukille kertomaan "isipä soitti yhtenä päivänä Jeesukselle". Autssssss oilisittepa nähneet katseen jonka mieheni minuun loi, eli ei mikään bravoo katse. Ajattelin että voivat kyllä kotonaan puhua vaikka mitä mutta luotan Pyhän Hengen johdatukseen näissäkin asioissa.
Oikeesti ei ole helppoa elää uskomattomien perhekuntalaisten kanssa, kuinka helpompaa olisi jos mies olisi uskossa sillä ainakin sama henki vaikuttaisi, nyt on jatkuva henkientaistoa. Tietenkään uskovien parienkaan liitot ei ole ruusuista mutta päämäärä on sama.
Kiitollinen olen että saanut säilyä elävässä uudistuvassa uskossa yli 30 vuotta. Jumala on voimallinen varjelemaan omiansa uskossa olosuhteista huolimatta.

Aurinkoinen päivä tulossa, ja tänään lapset menevät kotiinsa , tosin iso veli tulee yhdeksi yöksi. Keskiviikkona minäkin lähden yöksi kaupunkiin kun retki Vaivioon torstaina. Hyvä välillä taas retkeilläkkin ettei ala ihmisiä pelkäämään :)

Ilonsäteitä päivääsi ☆☆☆☆☆☆
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 19.07.2016 15:45

Mukavaa tiistaita kaikille.
:o Tanaan oli johdatusta. Olen tuskaillut vahan tukkani kanssa, kun en ole jaksanut edes ajatella parturiin menoa. Vahan puutarhassa tein jotain ja sitten olin rappusilla selin, en kuullut mitaan, mutta kaantyessani nuori tytto antoi kamman ja mainoslapun.....en heti katsonut mutta vahan ajan paasta spitin kannykalla siihen numeroon......ja niin klo 14 tuli tytto leikkaamaan tukani, ja sanoi etta hinta on sama, ei siis lisamaksua kotikaynnista. :roll:
Ja oli innostunut, kun naytin kangaspuut, sanoi haluavansa oppia ja tehda jotain. Lupasin, ett' kun matto valmis, niin voisikin. Saa nah
da, oliko vain puhetta.
Tanaan lahtee Ilana Suomenlomalle, jopa kahdeksi kuukaudeksi, huomenna yksi suomalainen naapuri kuukaudeksi.......Annukan kanssa me jaadaan kuin nallit kalliolle. Mutta eipa surra. Mitahan keksittaisiin eli mita jaksaisi......Lea soitteli, etta tulisi huomenna kylaan.No sehan sopii. Muistaa taas olla olla kiitollinen muutamasta hyvasta ystavasta.
Sehan oli hauskasti sanottu, etta isi soitteli Jeesukselle.... jospa hyvin puhui hanelle jostain. Ja kylla ne enkelijutut jotain voivat merkita, vaikka Jeesus onkin siita viela kaukana. Minun on vaikea omeiselle kirjoittaa Jeesuksesta, hanelle, joka noita enkelijuttuja minulle antaa. Kun ei tunnut luonnolliselta. MUtta.....
Mutta Herra kanssanne ja kanssamme tanaankin. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 21.07.2016 18:14

:lol: Täällä on menossa VATTU GO. Olettehan kuulleet-taas uusi peli Pogemon go.
Mikko Matikainen kehotti - MUSTIKKA GO ja sitten vattu go, tatti go, hilla go ja syksymmällä puolukka go. Minulle tämä sovellus sopii. ;)
Olimme tänään talon emännän kanssa vatussa ja eilen olin sekä vatussa että mustikassa. Emäntä oli niin iloissaan, kun pääsi marjaan.
Vein sitten osan vatuistani nimipäiväsankarille, jonka mies rakentaa kivilinnaa ja sairastui syöpään. Mies tuli kädet ojossa ja kysyin, joko sinuun saa koskea. Oli tervehtyneen näköinen, emme ehtineet puhella, kun oli näytettävänä oli tytön perhe vauvoineen ja emäntä odotti autossa. Mies lähti kalaan ja aamulla saikin verkosta kaksi kuhaa ja ahvenen, ei suuria, mutta kumminkin. Kummipoika perui tulonsa ja kyllä mies tykkää, kun on rauhallista ja saa mustikka (pulla)piirakkaa.
Vein kortin tienvarteen postilaatikkoon, kun partio suurleiri alkoi Evolla. Olimme ma kaksilla nimipäivillä ja tyttö antoi osoitteen, lähti suurleirille. Siellä sitten huudetaan esille postin saanut.
Ai, mitä luen. Enpä ole kesän aikana lukenut, kuin Raamattua ja Hengellä täytettyä elämää ja Tänään on toivoa. TV7:kin on jäänyt vähälle. Lukemattomia lehtiä on paljon. Kukkien kanssa kyllä puhelen ja puuhastelen päivittäin. Tuo päivänkakkara on meidän maakuntakukka ja on "kuin päivä varjoton". Kesäkurpitsoita, tilliä, salaattia ja perunaa on syöty jo pitkään. Eli melkein omavaraista. :)
Naistenviikolla pääsee taas huomenna kahveille ja aamulla vattu go, jos Herra suo.
Päivä onkin pilvinen, mutta ei sadetta. Se on ihan hyvä marjastussää.
Kiitos teistä jokaisesta ja kirjoituksistanne ja tietysti linkeistä!!
Olkaa iloiset. Tämän päivän on Herra tehnyt. Ja tänään on NYT. :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 22.07.2016 15:50

Heissan tuumiskansa :P Jospa jonkinlaisen jutun saisin aikaseksi vaikka tuntuukin ettei ole kirjoitusintoa.
Eeva onkin eilen pistäytynyt kesken mustikkapelin :( Itsellä ei ole vielä intoa marjastamiseen ja nyt olenkin kaupungissa niin ei tarvi metsään lähteäkkään. Kävin alku viikosta vadelmia vähän keräilemässä ja mustikoita noin 5 litraa. Ehkä en paljoa ketääkkään kun viime vuotistakin pakkasessa.
Eilen olin Vaiviossa eläkeläisretkellä, meitä oli noin 60 osallistujaa. Hyvät ruuat, sauna, uintia ja sanaakin. Tykkään näistä retkistä, aina uusia ihmisiä kohtaa ja tuo elämään pientä vaihtelua. Hinta matkoineen sekä ruoka kera kahvin on 15 euroa. Elokuulla taas uusi retki samanlainen.
Kohta on kirkastusjuhlatkin, näin se vuosi taas hujahti nopsaan.

Tänään lähden kuuntelemaan Pekka ja Arja Simojokea Pielisensuunkirkkoon klo 18, siellä on joku lähetystilaisuus.
http://www.savijoki.net/simojoki/keikat.php

Olen nauttinut kotona olosta enkä taas maalle haluaisi lähteä mutta pitää kai taas uhrautua muutamaksi päiväksi ja mennä "marttailemaan" huomenna.

Kiitos kun olette päivitelleet kuulumisianne, on niin ihana lukea mitä touhuilette.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 22.07.2016 17:19

Teilla siellä sitä og gfgo matrjaan menoa on. Minula vain aamusella go vähän kutomaan ja istuttamaan muutama ostamni kukka oikeaan ruukkuunsa ja leikkaan tuo sisukas kasvi lyhemmaksi eli niiin että alkaa kasvattaa uutta vartta kun rupean sitä kastelemaan.
Ja sitten go go sisälle ja tuuletus päälle.
Miten lie taas viikko mennyt nopsaan, että ollaan taas sapatinaatossa. Arkimatto rapuilta pois ja valkoinen matto tilalle....on siina joku musta raitakin. Mutta jotain pientä uutta siis, eli vaihtelua arkeen. ;)
Kahtena päivänä olikin vieras, eri vieras siis. Ja on mukavaa kun toiset lähtee lomille ulkomaille eli Suomeen, niin jää joku joka käy. Kullanarvosia ovat ystävät.
Puutarhassani riittää puuhaa. minkä verran aina kipeä olkapääni kestää. Pieniä ovat vaihtelut, mutta kumminkin jotain. Telkussa soittaa nainen jousella sahantapaista, mutta ei kai ihan sahan, kun jouhella voi soittaa,mutta vonkuu kuin saha.
Saunaakaan en taida viitsiä lämmittää, riittänee suihku tänään.
Eipä muuta kuin hyvää viikonloppua.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 23.07.2016 15:05

Ahinoam
Muistatteko Raamatusta tuon nimisen naisen, kuka hän oli?
Tänään siunattiin kokouksemme lopussa Ahinoam tyttö, koska hän on menossa armeijapalvelukseen. Siunaamassa olivat muutaman seurakunnan vanhemmistoon kuuluvan lisäksi isä ja kaksi isoisää. Hieno hetki.
Muuten oli kato käynyt väen suhteen, kun on lasten kesäloma aikaa.....näin yleensä kesällä. Lisänä oli kuteinkin kymmenkunta turistia eri puolelta maailmaa.
Oli ihan kiva olla kuuntelemassa kun tällä kertaa taas kuulokojeeni ja korvani toimivat kutakuinkin yhdessä.
Paavali on kertomassa Agrippalle, Bernikelle ja Festulkselle puolustustaan juutalaisten syytteitä vastaan.
Kristinuskon ydinkysymys, Jeesuksen ylösnousemus.
Paavali kyseli, miksi teistä on uskomatonta, että Jumala herättää kuolleet.? Jos Jumala on luonut kaiken, niin niin hänkö ei pystyisi herättämään kuolleita?
Ja pitämään muitakin lupauksiaan, meitäkin kohtaan.
Kuuntelin muuten ihan äsken Radio Deistä Hannu Haukan matkoista itään ja Jumalan suuresta varjeluksesta monissa kamalissa vaaroissa.
Jumala voi.
Siunattua sapattia.
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja