tuumis

Kesäkuu

Re: Kesäkuu

ViestiKirjoittaja meju » 17.06.2016 09:27

Sade
Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, Jes 55:10
http://www.ninaastrom.com/albums/avoin-taivas-2012/
"Anna sade Jumala"

Sataa sataa ropisee ja kiitollinen mieli tästä kosteudesta joka tekee kasvunihmeen luonnolle virkistäen sekä antaen nuuhistuneelle taimelle elämää. Kammarin ikkunasta katson puutarhaani ( oikeesti itsekkin nauroin kirjoittaessa "puutarha" sillä oikeesti se on kaikkea muuta mutta näinhän vois feikata ja antaa kuvan tomerasta emännästä kukoistavine kasveineen jne. Noh oikeesti näkyy pari riviä mansikan taimia jotka pari vuotta sitten istutettiin, ihan villinä kasvavat, olen yrittänyt kitkeä edes osan rikkaruohoa mut huonolla tuloksella kun ei ole kärsivällisyyttä meikäläisellä, kuitenkin näyttäisi satoa tulevan ihan kivasti. Ostimme lisää 70 tainta ja ne jopa saatiin maahan,sellainen alusmuovi musta jossa valmiit ruudut joihin viillettiin reiät ja siihen sitten pieni taimi omalla ruutu tontilleen odottamaan juurtumisen ihmettä.
Auringon paahtaessa musta alus näytti niin kuumalta pienelle taimelle, kävin viemässä vettä juurille mutta odotin sadetta joka kastelisi tasaisesti joka taimen . Nyt ne niin terhakkaina näyttävät ikkunan läpi katsottuna nostavan päätään kohti taivasta.
Tuo Hiljan runo Ninan laulamana on soinut mielessä useampana päivänä.

Vehnä toi hyvä linkin Papan innoittamana :) Rakastan sanoja mutta harmittaa ettei ne jää päänuppiini vaan hyvin suppea on sanavarastoni joita kirjoittaessakin käytän, itseäkin ärsyttää joskus lukiessa omia höpötyksiä niin tosi paljon toistan samaa, käytössä jatkuvast "ja" yms :evil:
Paljon sanoja joita en ymmärrä etenkin sivistysanoja, onneksi osaan googlea käyttää niin saanut apua sieltä. Onneksi teidän kanssa saa asioida näillä samoilla sanoilla, myös siitä iloinen ettette kommentoi huonoon kielioppiin eli oikeinkirjoitusta en ikinään opi. Pyrkimykseni on parempaan mutta menee sörsseliksi vai mikä sana hauskemmin kuvaisi tuherrustani.

Tänään taidan marttailla, jos vaikka pullataikinan sekä kääretortun saisin aikaseksi, saas nähdä kuinka käy. Innostuin sämpylän paistoon kun eka satsi onnistui niin heti seuraavana päivänä uudestaan tein. Meikä just tämmöinen että hetken innostus ja sit seuraava innostus voi tulla 10 vuoden päästä. Samapa tuo, teenpä mitä huvittaa :lol:

Rukoillaan Pyhän Hengen sadetta elämämme ylle, meilläkin joskus tukalat oltavat tämän mustan muovin alla omassa ruudussamme. Luotetaan Isä kuulee rukouksemma ♡
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 17.06.2016 13:44

Nautitaan nyt sateesta yhdessä luonnon kanssa. Pihamaamme on hiekka pitoinen ei kestä kuivia aikoja. Pikku särkynyt sydän kukkii vaatimattomin kukin, mutta koko kesän kauniine lehtineen se luo iloa. Päivän lilja aloitti myös kukintansa ja pionit ovat nupuillaan. Muutamissa ruukuissa on orvokkeja. Siinä ovat kukkaseni. Vahat mansikka maat yrittävät kukkia satoa ei tule paljonkaan.

Eilen olin muutaman tunnin lapsia hoitamassa. Meno oli kovaa kun 3,v ja 5.v leikkivät; ajettiin sisä pyörillä, sitten mailojen kanssa yritettiin saada palloa maaliin. Tänään on pään särkyä olen väsynyt. Kirjoituksenne ovat ilahduttaneet. Me yritämme omaa polkuamme kulkea rukoillen. Suo kukkia nousta tiehen, mi jäänyt on selkäni taa. Emme itse nää mitä jälkiä jätämme mutta rukoillaan että Jumala kääntää mokalta näyttävätkin teot siunaukseksi. Nyt tuli vieras jatletaan
amanda

ViestiKirjoittaja rine » 20.06.2016 08:35

Loma alkanut, ei tarvitse kellon mukaan elää jos ei itse järjestä menoja, voi olla vaan
ilman aikatauluja. Tosin huomenna äidin parturi ja kaupunkimenot, jos niitä ei lasketa ;)

Meillä on ollut juhlia ja jatkuvat edelleen, tytär täytti 26, päivää ennen mejua, olen mansikkakakkua
paistanut, se on hyvä kesän juhlijoissa, että kukat ja marjat saa tuoreeltaan luonnosta.
Gluteeniton käärtorttu onnistuu ja on hyvää kaikkien syödä, sunnuntai glut.jauhopussissa on ohje
jonka mukaan onnistuu aina ja tulee pullakka kääretorttu, laitoin väliin mansikkahilloa ja vanilijatuorejuustoa/kerma-
vaahtoa (vinkiksi mejulle kun pidät kääretortuista).
Olimme myös miehen sukulaislapsen rippijuhlissa, joten sukua on tavattu tiheämmin.

Kovaa tuulta ja sadetta sekä kylmää, ollut riittämiin, kylvin kehäkukkaa penkkiin, amppeleihin vielä osittain
kukkia hankkimatta,
Kesäkurpitsan taimet ovat istutettavissa penkkiin teen sen tänään, muutaman perunan penkissä on jo kunnon varret.
Jumalan siunausta tähän päivään jokaiselle.

Tarvitsemme kristittynäkin evankeliumia, monet uskovat ovat katkeria ja ilottomia, koska eivät tunne Jumalan vapaata armoa.
He yrittävät rukoilla ja palvella Jumalaa päivittäin,
mutta kun tulee kärsimyksiä, kiusauksia ja vastoinkäymisiä heidän tekee mieli luovuttaa. He eivät näe että Jumala itse on paljon
ihmeellisempi ja kauniimpi kuin mikään muu, mitä me voimme ajatella.
Jumalan ihmeellisyys näkyy siinä että hän pelastaa meidät yksin armosta. En voi koskaan ostaa tai ansaita hänen suosiotaan.
Jumalan edessä voimme seistä varmana siitä että hän rakastaa minua yksin Kristuksen tähden.
Jos meillä on kirkko, jossa on kaikenlaista toimintaa ilman, että Jeesus Kristus on itse kaikessa ihmeellisyydessään sen keskiössä,
kenenkään elämä ei muutu.
Löytäessämme uskonpuhdistuksen päätotuudet: yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Löydämme vastauksen Jumalan rakkaudesta ja vastarakkaudesta häneen itseensä.
Jos kristinusko on tietynlaista uskonnollista käytöstä, siinä ei tarvita rakkautta. Kun taas ymmärrän sen,
että Jumala rakastaa minua kaikki muuttuu.
Kristillinen todistus on kriisissä, välillä vaikutaa siltä että kristityt puhuvat kaikesta muusta kuin Jeesuksesta,
Ja kun he puhuvat hänestä he esittävät vesitetyn kuvan, sellaisen joka ei sytytä ketään.
Jos sinulla on teologisesti kaventunut Jeesus, et saa kokea niitä hedelmiä, joita usko raamatun Jeesukseen tuo mukanaan.
Minka tahansa raamatun ilmoittaman totuuden Jeesuksesta me kiellämme tai laiminlyömme, se johtaa aina siihen,
että valot alkavat sammua kirkosta ja kristityn elämästä.
Uusi Tie professori Michael Reeves
rine

ViestiKirjoittaja rine » 20.06.2016 08:38

Leena Lehtisen kesäkuun kirje
Taas olen koneella kirjoittamassa sinulle. Vuoden kaunein aika on käsillä. Jättimäinen koristeomenapuu parvekkeeni alla hehkuu punaisena täydessä kukassa. Ja se, mikä koskettaa sydäntäni, on valkeakuulas-omenapuu, jonka istutin viisi vuotta sitten, kaksi viikkoa ennen Kalevin kuolemaa. Se kukkii nyt kuin morsian työhuoneeni ikkunan takana.
Vuosi sitten siinä oli yksi kukka eikä sitten yhtään omenaa… nyt se on lähes täynnä kukkia ja pörriäiset pörräävät pölytyshommissa sen ympärillä, joten omenoita – hedelmiäkin – on tulossa. Sireeni sen takana kukkii jo ujosti ja naapurin päärynäpuu hehkuu myös tuon kirsikkapuun vieressä täydessä kukassaan.
Eilen laitoin parvekkeeni kesäkuntoon ja siirsin sisäkukkani ulos. Keinuni kutsuu kahvihetkiin ja päiväunille… Lohjanjärvi pilkottelee säteillen kaiken tämän kauneuden lomassa tuossa 50 metrin päässä. Uimassa en ole vielä käynyt. Se taitaa jäädä vielä tuonnemmaksi.
Rakastan valoa. Ja tätä keväistä vihreiden värien sinfoniaa ympärilläni. Kielot alkavat levittää tuoksuaan lenkkipolkuni laidoilla. Jonakin iltana olen kirjoitus-kirjani kanssa istunut Villa Haikarin kuistilla tai Vivamossa tai ihan vain omalla parvekkeellani ja antanut kynän lentää sivuilla. Voikukat ja lemmikit… Eikä vielä ole edes kesäkuu, kun tätä kaikkea kauneutta sinulle kuvailen.
Kauneus on Jumalan lahja. Ja lepo. Ja musiikki. Kun viikko sitten olin Jukka Leppilammen ja Marzi Nyman trion levynjulkaisemiskonsertissa Savoy-teatterissa, tuntui kuin minulle olisi kuiskattu: ”Leena, rauhoitu ja lepää, niin kuulet ääneni paremmin.”
Kaikki tämä valo ja erimuotoinen kauneus kutsuu meitä – sinuakin – lepoon ja rauhoittumiseen, jotta kuulisimme Häntä paremmin. Lepo ja rauhoittuminen on luottamusta itseämme Suurempaan, jolla on meille asiaa!
Jeesus on tässä… sinua ja minua varten. Olemmeko me tarpeeksi rauhassa, hiljaa, että kuulemme Hänen äänensä ? Hän kuulee meitä, kuulemmeko me Häntä ?
Me mittaamme elämää paljolti tekemisen ja huolenkin kautta. Hänelle on tärkeää suhteemme, luottamuksemme, yhteytemme Hänen kanssaan. Ja kun olemme rauhassa Hänen kanssaan, kykenemme varmaan näkemään toisen ihmisenkin siinä vierellä – tai vieraankin – toisella tavalla, rakastaen, rauhassa. On helpompi siunata, armahtaa, niin kuin meitä on armahdettu.
”Rauhoitu ja lepää, niin kuulet ääneni paremmin.” Kyllä se kuulostaa ihan Jeesuksen sanomalta! (Vertaa vaikka Johanneksen evankeliumin sanoihin: ”Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut… ne kuulevat minun ääneni…” Katso Joh. 10-luku kokonaan jonain rauhallisena hetkenä.)
Kesä on hyvää aikaa keskittyä rukoukseen. Kutsun sinua rukoilemaan toukokuussa Vivamossa alkaneen uuden evankelistakurssin opiskelijoiden puolesta, kun he valmistautuvat kahteen vielä olevaan kurssiviikonloppuunsa ja harjoittelevat oppimaansa. Oman tapansa löytämiseen evankelistana ja todistajana olemiseen tarvitaan usein prosessi Jeesuksen koulussa - - - Mikko Matikaisen sanoilla: Tarvitaan ”marinoitumista” . Pyydä näille 13 upealle ihmiselle siunausta ja rohkeutta tälle matkalle. Ja kiitä heistä!
Samoin pyydän rukoilemaan ja kertomaan ystävillesikin Evankelistojen yhteys-päivistä Mikkelissä 21.-23.8. Ohjelma on juuri saatu valmiiksi. Viime vuosina koolla on ollut yli 300 osanottajaa yli kirkkokuntarajojen. ”Tätä aikaa varten” on aiheemme. Piispa Häkkinen on mukana, samoin Martti Kallionpää, Leevi Launonen, Mooses Laukkanen, Ilkka Puhakka, Jussi Miettinen, Asko Tynjälä, Teuvo W. Riikonen, Aki Hintsa jne. upeista muusikoista puhumattakaan, jotka kaikki tulevat joko omalla kustannuksellaan tai taustayhteisönsä lähettäminä. Erityisesti odotan itse paneelia, jossa mielenkiintoiset parit nuorempia ja vanhempia keskustelevat Mari Turusen johdolla siitä, miten voidaan paremmin ymmärtää ja tukea toisiaan vaikeissakin tilanteissa. Kiltti, seuraa netistä, seurakuntalaisesta ja fb:sta, miten tilanne etenee, rukoile ja tule mukaan itse. Meidän (KRS:n) julistajamme ja kouluttajamme olemme kaikki siellä mukana! Rukoillaan erityisesti Riku Rinteen ja Mikkelin seurakuntien (ev. lut., hell., vap. ja E4) puolesta, jotka kantavat ison vastuun käytännön asioista ja että evankeliumi noinakin päivinä voisi levitä mikkeliläisille ja jokaiselle osanottajalle tuoreesti, ”että maailma uskoisi”!
Henkilökohtaisesti täytyy myöntää, että voin aika hyvin. Mutta en ole osannut levätä sisäisesti. Ja siihen Herra minua nyt tuntuu kutsuvan – niin kuin aluksi kirjoitin. Olen nähnyt unia omasta kuolemastani, päätöstenteko yksin tuntuu vaikealta, luottamus horjuu aina välillä. Tunteet sanovat, että jokin on pielessä, mutta lääkäri sanoo, että voin oikein hyvin ja kun kuuntelen, mitä Herra sanoo, rauhoitun ja uskallan olla hiljaa ja lepo hiipii luokseni ja tunteetkin lopulta uskovat sen. Tässä auttaa myös tämä suurenmoinen kevätkesä!! Saan myöntää levon-tarpeeni, jopa toivottomuuteni, olla se, mikä olen, ja löytää itseni – Vapahtajan sylistä lepäämästä. Ja voin hyvin taas. Mutta se edellyttää, että ANNAN itseni levätä ja rauhoittua, enkä kiellä sitä itseltäni, kun kerran Jeesuskin kutsuu lepäämään ”viheriäisille niityille”, Ps. 23.
Rakas ystävä!
Rukoilen sinullekin levollista kesää. Ei lomaa eikä hengellistä elämää tarvitse suorittaa! Kalevi sanoisi, että ”saamme paistatella päivää Jumalan armon auringossa”, oikeasti!
Lähettisi, Leena
Vi
rine

ViestiKirjoittaja rine » 20.06.2016 08:41

Riitta Keskimäen kesäkuun kirje:
”Ben Gurionin ja Beginin vahva vakaumus oli, että Raamatun tulisi olla perintö, jota koko kansakuntamme vaalii – ovat ihmiset sitten maallistuneita tai uskonnollisia, nuoria tai vanhoja, miehiä tai naisia. Raamattu on meidän olemassaolomme perusta. Se yhdistää juutalaisen kansan, niin kuin se on tehnyt läpi sukupolvien. Mutta se ei ole pelkästään perusta olemassa-olollemme; se on myös kartta ja kompassi.”
Sanat lausui Israelin nykyinen pääministeri Benjamin Netanjahu raamat-tupiirissään Jerusalemissa vuonna 2012. Hän on Ben Gurionin ja Beginin jälkeen kolmas Israelin pääministeri, joka on käynnistänyt säännöllisen raamattupiirin virassa ollessaan. Benjaminin appi Shmuel Ben-Artzi oli paitsi runoilija myös merkittävä raamatunopettaja; hänen poikansa Avner puolestaan voitti valtakunnallisen raamattutietokilpailun vuonna 2010. – Viereisessä kuvassa Netanjahu katselee Golanin kukkuloita vaimonsa Sarahin kanssa.
”Kehotan kaikkia, jotka tänä vakavana aikana palvelevat isänmaata, lu-kemaan Raamattua. Esi-isämme ovat vuosisatojen kuluessa sekä ahdin-goissa ja vainoissa että rauhan päivinä ammentaneet siitä elämää, voimaa ja lohtua. Nykyhetkenä kansamme tarvitsee Jumalan sanan uudesti luovaa voimaa. Omaksukaamme nöyrällä sydämen uskolla sen siunaukset. ’Van-hurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakuntien häpeä.’ Snl.14:34”
Näin vetosi meidän Kyösti Kalliomme itsenäisyyspäivän puheessaan 1939 viikko talvisodan syttymisen jälkeen. Vuotta aikaisemmin virsikirjaamme oli otettu Runebergin sanoittama virsi 577 – rukous, joka päättyy sanoi-hin: ”Suo, että sanas kirkkaana saa keskellämme kaikua, ja kautta suku-polvien suo soida nimes kiitoksen.”
Raamattu – kartta ja kompassi. Niin totta. Noin kolmen-sadan vuoden matka Joosuan kirjan alusta Tuomarien kirjan loppuun kertoo, mihin päädytään, kun kansa kadottaa kompassinsa. Tuomarien kirja on ollut viime viikkojen mieluisa projektini. Kesän kynnyksellä uppou-duin tuomarien ajan karttoihin viettäen mielenkiintoisia hetkiä milloin Jisreelin laakson maisemissa Etelä-Galileassa, milloin Jeftan kanssa Gileadin vuoristossa Jordanin itärannalla. Simsonin vauhdissa yritin pysyä mukana maan etelä- ja lounaisosissa seuraten hänen välillä kyseenalaisia seikkailujaan Gazan alueen tuntu-massa. Ikkunani takana temmeltävä kettuperhe ja kielo-jen huumaava tuoksu palauttivat minut välillä vuositu-hansien takaa tähän päivään.
Toukokuun lopussa sain sitten valmiiksi Raamattukonferenssin luento-materiaalini. Konferenssi on siis juhannuksen jälkeisellä viikolla 28.6. – 2.7. Toivottavasti näen jälleen monia teistä siellä. Luentosarjani yleisotsik-ko on TUOMARIEN KIRJA - KANSA VAILLA KOMPASSIA, ja viisi luentoani olen otsikoinut: 1) Debora – Israelin äiti 2) Gideon – maanviljelijä ja sotilas 3) Jefta – vannomatta paras 4) Simson – kohtalona Gaza ja 5) Kun mikään ei ole pyhää.
Tätä kirjoittaessani sain viestin, jossa minua pyydettiin kirjoittamaan syk-syksi Hetkiseen viisi raamattuartikkelia Tuomarien kirjan luvuista 6-8. Se tarkoittaa, että matkani Gideonin kanssa jatkuu myös Vivamon jälkeen.
Ennen Raamattukonferenssia olen mukana Sanan Suvipäivillä Kangasalla lauantaina 18.6. Minulla on Raamattutalossa klo 16 raamattupuolitunti-nen VT:n Jaakobista. Hänen kanssaan olen lähinnä Jabbok-joen rannalla Penuelissa Gileadin kumpuilevassa maastossa nykyisen Jordanian alueel-la. Penuelista jatkoi kotimatkaansa ontuen siunattu ja muuttunut mies. Tästä Jaakobin elämän taitekohdasta minun pitäisi kirjoittaa vielä syksyllä ilmestyvään Karas-Sanan uuteen kirjaan pitkähkö artikkeli. – Kuvassa Marc Chagallin näkemys Jaakobin painista.
Mainitsen vielä kaksi tulevaa tapahtumaa elokuulta:
 13.8. olen ensimmäistä kertaa mukana Krito-konferenssissa Vivamos-sa. Raamattutuntini aihe on: Miten he kestivät?– Voimaa ja lohdutusta Vanhasta testamentista juutalaisille ja meille. Iltapäivällä minulla on kanava aiheesta: Miten löydän Vt:n aarteet omaan elämääni?
 28.8. olen vielä kerran Vantaalla Rekolan kirkossa käsittelemässä aihetta: Mitä Vanha testamentti opettaa sovituksesta?
Kirjoitan seuraavan kirjeeni elokuussa, ja kerron siinä syksyn ohjelmasta-ni. Syksyn kalenterini on jo täynnä, ja kevät on täyttymässä. Kiitos, että olette mahdollistamassa tätä työtäni. Teidän rukoustenne saattelemana on turvallista suunnata kaikkiin näihin haasteisiin.
Naputtelen tätä kesäviestiäni teille tiistaiaamuna 7.6. Tasan 49 vuotta sitten 7.6.1967 Jerusalemissa itkettiin, riemuittiin ja tanssittiin Länsi-muurilla eli Kotelilla. Jerusalem oli yhdistynyt, ja 2000 vuoden hartaiden rukousten ja odotuksen jälkeen juutalaiselle kansalle oli vihdoin avautu-nut vapaa pääsy sen pyhimmälle paikalle. Armeijan päärabbi Shlomo Goren puhalsi shofariin ja sanoi: ”Enää Messias puuttuu.” - Kuvissa juhla-riemua Jerusalemissa 1967 ja Jerusalem-päivänä 2016.
Kansa sai uuden juhlapäivän: Jom Jerushalajim – Jerusalem-päivä. Juutalaisen kalenterin mukaan päivää juhlittiin tänä vuonna sunnuntaina 5.6. Saman päivän iltana alkoi muslimien ramadan-paastokuukausi, mikä luonnollisesti tiivisti tunnelmaa Jerusalemissa. Tasan 49 vuotta sitten mi-nä puolestani olin aloittelemassa kesätyötäni Saksassa Syltin saarella. Tuolta saarelta, Pohjanmeren rannalta, dyynien keskeltä löytyi minun Penuelini, josta palasin Suomeen Jeesus matkakumppaninani. Kesä -67 merkitsi siis käännekohtaa paitsi juutalaisille myös minulle.
Jerusalem paikkana esiintyy jo Abrahamin yhteydessä kahdesti, mutta lopullisesti juutalaisen kansan siteet Jerusalemiin lujittuivat vähän yli 3000 vuotta sitten Daavidin tehtyä siitä valtakuntansa pääkaupungin. Molemmat juutalaiset temppelit seisoivat Jumalan antaman ohjeistuksen mukaisesti Jerusalemin sydämessä, temppelivuorella. Viimeisten 2000 vuoden ajan juutalaiset ovat ympäri maailmaa lopettaneet sekä jom kippu-rin että pääsiäisen liturgiat sanoihin: Ensi vuonna Jerusalemissa. Temp-pelin hävityksen muistopäivänä, av-kuun 9. päivänä, on surtu ja luettu psalmia 137: ”Jos minä unohdan sinut Jerusalem…” Juutalaisissa häissä vihkikatoksen alla heti vihkimisen jälkeen sulhanen polkee rikki viinilasin; suurimman ilon keskellä muistetaan aina Jerusalemia ja hävitettyä temp-peliä sekä rukoillaan psalmin 137 sanoin. Ja niin edelleen.
Juutalaisten kolme pyhintä paikkaa ovat aina olleet: 1) Temppelivuori Jerusalemissa 2) Patriarkkojen ja matriarkkojen hautaluola Makbela Heb-ronissa 3) Rakelin hauta Betlehemin vieressä. Nämä paikat on nyt Unesco julistanut muslimien pyhiksi paikoiksi - viimeisimpänä muutama viikko sitten temppelivuoren – kiistäen samalla niiden kytkeytymisen juutalaisen kansan historiaan. Elämme merkillistä aikaa. Historiaa kirjoitetaan uuteen uskoon, ja taistelu Jerusalemista kiihtyy.
Jerusalem mainitaan Raamatussa yli 800 kertaa. Uskomme lepää sen varassa, mitä sen sydämessä tapahtui 2000 vuotta sitten; toivo puolestaan
katsoo eteenpäin Vapahtajamme paluuseen. Kaikessa tässä Israel ja juu-talaiset ovat ajan merkkeinä. Esimerkiksi: ”’Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset!’ sanoo Herra. ’Minä otan teidät jälleen omikseni. Minä kokoan teidät kaikki ja tuon Siioniin – vaikka teitä olisi vain yksi joka kaupungissa ja kak-si joka kansan keskellä… Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistui-meksi. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan.” Jer.3:14,17. Taistelu Jerusalemista on pohjimmiltaan hengellinen. Taistelun kiihtyminen ker-too, että Suuren Kuninkaan paluu on lähellä.
Iloitsen jo kovasti lokakuun lopun matkasta Israeliin. On mielenkiintoista ja uskoa vahvistavaa saada kulkea tuossa kokoaan huomattavasti suu-remmassa maassa Kompassi kädessä. Tulevalla matkalla mieleen jäävät varmasti Deboran ja Gideonin elämään liittyvät paikat Jisreelissä. Käym-me myös ihmettelemässä Harodin lähdettä, jonka luona tapahtui historian varmasti erikoisin sotilaiden lopputesti. Lokakuun matkalle (24.10.–1.11.) on tähän mennessä 22 varausta, joten tilaa on vielä jonkin verran. Jos tie-dätte jonkun, jota matka voisi kiinnostaa, välittäkää tietoa.
Lopuksi haluaisin mainita vielä rukousaiheena rakkaiden ystävieni ja lähettäjieni pojan, Laition Pekan. Hän lähti eilen kahdeksi kuukaudeksi kesätöihin Juudean vuorille Jad Hashmonaan, messiaanisten juutalaisten moshaviin. Rukoillaan, että tämä aika Emmauksen tien maisemissa saisi merkitä Pekalle vähän samaa kuin niille kahdelle patikoijalle 2000 vuotta sitten.
Lämpimin terveisin ja siunauksin
Riitta
rine

ViestiKirjoittaja pappa » 20.06.2016 21:20

200620161302.jpg
200620161302.jpg (14.88 KiB) Katsottu 105 kertaa

Alavireinen olo, kun naapuri lammen takana parturoi rantametsänsä. Meni meiltä hetkessä sienimaasto.
pappa

ViestiKirjoittaja meju » 21.06.2016 12:00

" Älä nurise "
.....kuultiin hänen olevan kotonaMark 2:1
" Rakkaani, jos sinun paikkasi Jumalan suunitelmissa on olla kätkössä elävä vaikuttaja, älä nurise eläkä valita, jos Hän sinut sellaiseeen elämäntilanteeseen asettanut" Virtoja erämaasta kalenterista tämän päivän kohdalta.

Heippa taas ystävät, oletko hyvällä mielin? Tänään lukiessa tämän kalenterin päiovänsanan niin kolahti silleen että pakko sitä vielä mutustella näin kirjoituksenkin muodossa, voisin sanoa tuli osuma. Olen nyt kaupungin kodissani, tänne tulin yllättäin eilen sillä yllätin itsenikin :lol: . Oikeesti maalla alkoi tuntu niin ahdistavalta että luulin kohta pimahdan jos en pääse pois, olotila että tuijotin yhteen paikkaan ja ahdisti. Miehelläni monta rautaa tulessa harrastuksaensa kanssa niin tulee sellainen en kuulu joukkoon olotila ja kun en vaan viihdy vaikka kyllä yritän . Eile oli puhe että aamusta kirkolle lähdetään kaupoille mutta oli tullut joku vaunun siirto ja siinä taas vierähti niin kauan aikaa että alkoi ärtymyskäyräni nousta siihen pisteeseen että pakkasin kimpsut ja kampsut valmiina pois lähtöön. Nimittäin tää kirkolle lähtö jäi jo lauantainakin kun tuli muuta menoa miehelleni, päätin että nyt lähden kun täällä kauppa on nurkan takana jne, mikä ihmeen pakko minun olla jos en viihdy. Noh jos viikon täällä olen niin sit taas helpottaa :idea:
Kuitenkin tuo päivänsana otti kiinni sillä nurisenhan varmaan liiankin kanssa hmmmmmmm

Papalla on samoja tunteita kun meikäläisellä muutama vuosi sitten mökkirannassa. Alkoi vastakkaiselta rannalta puut kaatua ja mökki nousemaan. Siellä oli mustikkamaani eikä nyt sinne asiaa. Sitä tunnetta ei voi sanoin kuvata.

Kiitos Rinelle että tuot noita kirjeitä. Riitan opetusta olen kerran kuunellut Orolla ja tykästyin. Toivottavasti saan vielä livenäkin joskus kuulla. Huomasin että ensi vuonna on Sanan Suvipäivät Imatralla jospa junalla sinne huristas, Riitta taitaa siellä usein olla puhujana. Oikein mukavaa lomaa Rinelle ja sellaista että täälläkin käyt turisemassa mitä ihmeitä tapahtunut. Mansikkakkkua pitäisi opetella tekemään joten ohjeet tarpeen. Ostin jo aikoja sitten jopa irtopohja vuuan ja aioin kokeilla mutta edelleen kelmussa vuoka. Viime vuonna tein kääretorttupohjalla muutaman kakun muttei ne vielä oikein onnistuneita, mut kyllä syötiin.

"Suo kukkia nousta tiehen, mi jäänyt on selkäni taa. Emme itse nää mitä jälkiä jätämme mutta rukoillaan että Jumala kääntää mokalta näyttävätkin teot siunaukseksi." Amanda toi hyvän rukousaiheen, todellakin vaikka mokia teemme niin Jumala voi kääntää ne siunauksiksi.

Tänään ajattelin pyöräillä kaupungille, huomasin Anttilassa lankoja alennuksessa eli sukkaprojektini vielä virkeänä mutta hidastunut tosi paljon. Enpä siitä mitään paineita otakkaan vain silloin kun tuntuu kivalle. Uikkaria myös metsästän jos löytyy halpa hintainen. Uimahallin vesi syövyttää nopsaan uikkarit, noin vuosi ja uikkarit. Eilen kävinkin hallilla kilometrini suorittamassa, tuli taas hyvä mieli että jaksoin sekä se että lähdin uimahalliin ja totta jos puhun niin sekin että läksin pois maalta tuotti mileihyvää :o

Ollaan rohkeita tänäänkin, mitä se itsekullekkin siteen tarkoittakaan.

Missähän Tiina on, ei kai sairaana?
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 21.06.2016 18:07

Täällähän se Tiina, on mutta jossain sitkun mutkun maassa, ettei ole saanu mitään kitrjoitetuksi. On taas pää kuin Haminan kaupunki ja kuulo olematon, tuppaa kai pitämään edelleen infektiotta tai jotain. Joten välillä vaikea sopeutua tähän tilanteeseen.Lukemani kirjatkaan eivät ole olleet oikein tilanteeseeni sopivia, Jumalan sana olisi, mutta välillä ei ikäänkuin sitäkään jaksa :( :(
Pari päivää sitten, kun oli sellainen tunne, ttä voi kun joku rukoilisi mun puolestani nyt.....vastaan tuli suomalainen, joka sanoikin, että voisinko rukoilla hänen puolestaan! Sen tein ihan mielelläni ja autolle meno oli, joten ehkä Jumala siinä minullekin voimia antoi :) Jobiakin Jumala auttoi, kun hän rukoili ystäviensä puolesta. :)
Kävimme Annukan kanssa King of Kingsin paikassa Jerusalemissa. He järjestävät myös aterioita köyhille kolme kertaa viikossa.Väärän aikaa aikaan avattiin se ovi ja saatiin vihaiset katseet kun häirittiin vähän ennen ruokailun alkua, alkurukous kai menossa. Ei jääty odottamaan sitä ruokailua, käytiin heidän toimistossaan ylempänä. Muuten jännä juttu, että ihan vieressä eivät tienneet koko ateriajutusta , kun sitä kyseltiin.Kunkahan monta hyvää asiaa meiltä itsekultakin jää huomaamatta, vaikka olisi ihan lähellä :roll: :roll:
Sain jostain Aamuvartiokirjan. Yhtenä päivän siinä oli tekstiä.......Luonnostamme olemme altiita tappioille kristillisessä vaelluksessamme......vaan samalla kun tunnet oman heikkoutesi, luo rukoillen silmäsi uskon alkajaan ja täyttäjään......Nyt, kun se on mahdollista eikä vasta sitkun jotain vielä olisi paremmin tai huonommin.....Jeesuksen kanssa voittosaatossa kumminkin.
Rinelle leppoisaa lomaa ja kaikille muillekin, kaunista kesää, vihreää ja kukkivaa siellä Suomessa.
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 21.06.2016 23:10

Huh,tässä luin kirjoituksianne ja kiitollinen olen. :D
On muuten koneessa teipillä kirjaimet näkyvissä, joten pitäisi tulla oikeita. ;)
Menimme kirjapainon kauppaan, joka oli laajentunut kaikkeen mahdolliseen. Sieltä kysyin ja kehotti menemään yläkertaan. Ehdin jo mielessäni moittia, kun juoksuttaa turhaan. Nuori mies ehdotti konetta, jolla kirjoituksia /hintalappuja tekivät. Olipa kallis. Sitten ehdotin, että jospa tekisit meille ja niin eurolla koneessa uudet kirjaimet. Kehuin poikaa ja oli selvästi hämmentynyt. Kait harvoin saavat hyvää palautetta.
:) :) On taas niin paljon tapahtunut, että en oikein edes muista-mitä.
Sanan Suvipäivillä oli Raamatunopetusta jatkuvasti isossa juhlasalissa ja teltassa ohjelmaa, joten ei kaikkeen edes kerinnyt. Netissäkin taisi jotain tulla. Viereeni istui Majataloillassa pariskunta. Esittelivät itsensä yrittäjiksi. Rva oli sairastanut aivosyövän ja oli halunnut pitää konsertin syöpälasten hyväksi: ELÄMÄLLE KIITOS. Pekka Simojoki oli laulanut. Vieruskaverille piti sanoa rukouksen ja hiljaisuuden jälkeen ROHKAISUN SANA. Minä pomppasin paikaltani ja vaihdoimme paria. Sitten nostettiin kättä, jos oli saanut rohkaisua. Mitähän se meidän mies oli yrittäjärouvalle sanonut, kun hänkin nosti kätensä.
Vaikka oli sateista alkuun, väkeä oli ennätysmäärä ja niin paljon hyvää. Yritin jotain lapulle panna tuliaisiksi, mutta lappu on kotona ja me mökillä. Valkeakoskella olimme yötä miehen siskon luona ja sitten su menimme minun siskon luo Jämijärvelle, jossa emme ole käyneetkään aikoihin. Rakensivat talon sinne, mutta eivät sitten luopuneetkaan Helsingistä.
Täällä mökillä oli uusi pumppu tullut porakaivoon ja paikat oli siivottu. Minä iloitsin kaikesta kasvusta: salaatti ja tilli on isoa. Huomenna korjaan jo tilliä. Juhannusruusut ovat parhaimmillaan ja Tornionjokilaakson ruusu kukkii helein pienin kukin. Aamulla leivoin Juhannusta varten. Nurmikkokin tuli leikattua. Huomenna sitten kauppareissut.
:D Mille olet viimeksi nauranut oikein kovasti? Kerronpa sitten, mille nyt nauroin. :lol:
Hyvää sydänkesää! Herraan me aina luottaa saamme! :)
Eeva

ViestiKirjoittaja rine » 22.06.2016 07:24

Hellepäivä tulossa, niinkuin oli eilinenkin. Kävin äidin kanssa kaupunkireissulla, parturissa, torilla muikkuannos
ja mansikoita, mikä ihmeellisintä, siinä kulkiessamme pysähdyimme leipomotuotteiden eteen ja vieressä seisoi meju.
Saimme sydämelliset hallaukset molemmat ja ihastelimme uutta uimapukua.

Tytär tuli iltamyöhään Tampereelta, olen opettanut heidät siihen että kaalilaatikko on valmiina tullessaan, niin eilenkin.

Papan tuoma maisemakuva surettaa...suunnittelen tässä lähteväni mattopyykille, laituri on purettu ja uusittu
matonpesupaikka, letkusta vesi tulee, on mankeli matolle ja huuhtelukaukalot...mutta vesi jolla matot pesemme on vesijohtovettä...
vesien rehevöityminen vähenee, mutta tuhlaamme vesivarojamme ja suurin vesien rehevöittäjä on maatalous ja teollisuus.
Veroina kansalaisilta nämä tietenkin peritään...

Tänään puhutteli 1kor2luku

Siunausta teidän jokaisen elämään
rine

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja