tuumis

Kesäkuu

Re: Kesäkuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 12.06.2016 13:22

Kukapa muu täällä nyt taas olisi kuin Tiina. jolla ei muuta olekaan kuin aikaa :roll:
Kello on puolessa päivääs, ja ns viikkojuhla eli raamatullinen helluntai, lain antamisen ja ensilyhteen ja ensihedelmienn tuomisen juhla menossa parhailaan.Tuolla rakennusalueen länsipuolell on nurmikkoalue, jonnevuosittain messiaaniset koko maasta kokoontuvat yhteen, laulamaan, kuuntelemaan eri seurakuntien kuoroja ja orkesteria, vähän sanaakin, mutta pääasiassa virkistymään yhteisestä uskosta ja ystävien tapaamisesta. Väkeä siellä jo kovasti tungeksii, lapset ovat jo ehtineet tavanomaisiin vesileikkein vesipyssyineen. :lol:
Itse tällä kerta kävin vain katsastamassa myyntipöytiä. Ostin kirjan itselleni, ja korun lahjaksi ystävälle Suomeen, joka niitä kirjoja minulle välittelee.vain pari tuttua näin, en mennyt tiheimpään joukkoon, kyllä siellä pitäisi olla muitakin ystäviä.
Meitä hemmotellaanvaihteleibvlla ilmoilla, näiden viileämpien päivien jälkeen taas luvassa reilusti yli 30
Luin lehdestä syyrialaisesta roomalaiskatolisesta munkista, ollut täällä 2 vuotta, opettelee elämään israelilaisten keskellä, joite hänet oli opetettu vihaamaan. Nyt hän sanoo kortektisti, että hän ei ole oikeutettu tuomitsemaan Jeesusken opetuslapsena.
Hyvä sana meillekin kaikissa tilanteissa, älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi!
Lassen alleviivaus juttuun.....just tätä uutta Raamattua alleviivasi Johanneksen kirjeessä Jeesuksen sanat eli panin punaisella.......Hölmö, miksen ostanut Red letter Biblea tai uutta Testamenttia. Siinä on jo valmiiksi Jeesuksen sanat punaisella ;) Silloin tällöin edelleen jossain on keltaista, mutta tavallista vähemmän.
1 KOr. kirjeen lopussa huomasin Paavalin mainitsevan Apolloksesta, että tällä ei nyt ole halu, mutta tulee kun hänelle sopii. Siis ilman mitäänpaheksuntaa :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja Eeva » 13.06.2016 00:52

Vielä tässä olemme hereillä, kun sain ystävältä kannettavan. :) Hän oli ostanut tabletin ja antoi koneensa minulle, että voin katsoa TV7. Tuossa mies kokeilee sitä ja minä kirjoitan tällä, josta kirjaimet ovat kuluneet. Minä ne vielä suurin piirtein löydän, mutta mies ei suostu arvailemaan. Ystävä on muuttanut kerrostaloon ja oli katsellut parvekkeelle puista laatikkoa, jossa voisi kasvattaa salaattia. Huomasin naapurin pihassa sellaisen piilotettuna peräkärryn alle ja kysyin, saako sen. Mies korjasi ja täytimme mullalla ja veimme parvekkeelle ja nyt ystävä saa verestää taitojaan.
:D Vivamon matka on tehty. Huh, olipa se säikäys, kun bussista puhkesi rengas. Kuljettaja sai hallittua auton, että säilyimme hengissä. Tunti vierähti, kunnes saimme uuden auton. Ehdimme ruokailuun ja katsomaan näytelmää. Vain esittely jäi pois. Niinpä sain esitellä rakasta Vivamoa näytelmän jälkeen. Jotenkin tuo matka yhdisti meitä. Olivat kiitollisia. aina pitää olla valmiina lähtöön. Voi sitä veljesrakkautta, kun porukkamme halasi Johannesta / Kalevi Rautjokea. Pääsin kuvaan hänen kanssaan. Olin niin iloinen, kun meitä oli ainakin neljästä eri seurakunnasta ja tuntui, kuin olisimme yhtä perhettä. Nappasin Vivamosta Lohkare lehden ja siinä oli ystäväperheen pojan perheestä koko takasivun juttu. Kaunis kirjoitus, otsikolla "Iloinen perhe musiikin ja teatterin parissa" Soitin heille ja kävivät hakemassa lehden ja siinä kului sievoinen aika, kun kertoivat nykyhetken vaikeasta tilanteesta. Saimme rukoilla ja jättää asioita isompiin käsiin. Meidän nuoret ovat kylpyhuoneremonttia paossa vävymme veljen kotona ja hoitavat Tassu-kissaa. Saimme viettää siellä miehen nimipäivää ja silitellä Tassua, joka ei tykkää crocseista.
:D Vielä oli tälle päivälle iloa, kun tytön poika sai 67 cm luonnontaimenen. Olisin mielelläni sitä syönyt, mutta se piti päästää kasvamaan. :o
Tästä tuli nyt päivitys.
Siihen Lassen kysymykseen, että on sitä viivailtu. Mies, joskus sanoo, kun ojennan "keittiöRaamatun", että miksi olet sotkenut, ei saa selvää. Uusimman olen säästänyt vaikka kyllä tykkään sivukirjoituksista.
Hyvä kuulua joukkoonne! Iloa ja valoa! :) :)
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 13.06.2016 21:50

Kylvätkö?
" Emme koskaan tiedä etukäteen, tuoko kannattaa vai tämä,vai onko onko kumpikin yhtä hyvä. Sen kuitenkin tiedämme varmasti, ettei kylvämätön siemen ole koskaan itänyt, vaikka sitä olisi ollut kuinka paljon"
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/i ... teid=10945

Olen lukemassa kirjaa "Romu mutta maksettu", kirja kertoo Jaakko Romun elämästä. Olen ahminut tätä ja äsken luin tuon kohdan kylvöstä enkä heti tajunnut miksi siemen ei idä, noh kun sitä ei oltu kylvetty vaan mitä lie kylväjät tehneet hmmmmm. Liekkö toiset lukee kirjaa näin että pitää pysähtyä aivan kuin maistelemaan sanoja , myös se että ei tajua heti mikä juju lauseessa olikaan.
Tästä tuli opetus myös omasta kylvämisestä kun en millään edes pottuja olis peltoon laittanut, lapset tuli hoitoon niin heidän kanssaan sitten innostuin. Voi sitä lasten intoa kylvämiseen, oli ainakin 5 pussia kukan siemeniä ja hetkessä olivat kylväneet kaikki yhteen penkkiin pieneen :lol: , siemenet niin pieniä etten niitä enään saanut eroteltua vaan multaa vaan päälle ja sittenpä nähdään mikä itää. Seuraavana aamuna juoksivat katsomaan joko kukkia tullut, siinäpä sitä selittämistä että aikaa menee kun kasvua näkyy.
Taidetaan mekin kylväjät olla tälläisiä hätäisiä.

Vielä tuosta kirjasto harrastuksestani kerron yhden jutun, olen varma että kirjastossa työskentelee joku uskovainen koska esillä on hyllyjen päädyissä yms hengellisiä kirjoja, tämänkin Romun kirjan löysin sillä tavalla kun se oli nostettu esiin, poimin 4 kirjaa noin vaan helposti. Tämä kirjasto on täällä maalla, vastaavasti kotini lähellä olevassa kirjastossa ihan kuin piilossa vastaavat teokset.
Netin kautta kannattaa varata kirjoja, ainakin uutuudet. Osta en enään kirjoja jos ei ihan ale hintaisia. Löytyy kirjastosta lukematon määrä lukemattomia kirjoa :idea:

Hyvä että Rine ilmottautunut Kirkastusjuhlien bussikyytiin ihanaaaaaaa . Menee usein vuosi aikaa kun tavataan ja saadaan jutustella, päivä juhlissa on ollut tosi antoisa aina. Myöhästyneet onnittelut äidillesi syntymäpäivän johdosta, jotenkin meninohi onnitteleminen, huomasin vasta myöhemmin.

Eevalla ollut taas mirlenkiintoinen reissi Vivamoon. Kiitos kun jaat meille reissujesi kokemuksia niitä on niin kiva lukea.

Tiinalla on tosi lämmintä ollut ja joka päivä ihmeitä tapahtunut näin koen kun luen juttujasi. Ihana että jaksat kertoa meille tapahtumia sieltä päin. Luen juttujasi kuin selaisin kuvakirjaa, mattosikin näen ihan selvästi.

Amandan muutto kestää pitkään, monesti luullut että jo uudessa asustat vaan ei vielä. Hitaasti hyvä tulee näinhän se on. Sinä olet itse rauhallisuus, meikä ois varmaan hättäillyt ettei taida tulla mittään koko muutosta. Olet tainut muuttaa useastikkin niin ei mitään hätiä.

Jospa jatkan kirjan lukemista vielä muutaman sivun. Hyvää yötä Jeesus myötä ♡♡♡
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 14.06.2016 17:27

Jatketaan tätä aurinkoista kesää, katsellaan kedon kukkia ja lintujen elämää. Jumala pitää niistä huolen, myös siis sinusta. Olen ollut aina kova murehtimaan siksi nuo linnut Jumala on pannut, minulle saarnaamaan.

Eilen yritin tehdä töitä pihamaalla. Poikani katkoi ja karsi alaoksia suurista puista joita tontilla riittää. Hermostuin niihin ja yritin erottaa pienet oksat suurista että mahtuisivat pienempään tilaan, työskentelyn seurauksena tuli rytmi häiriöt, koko loppu päivä oli levättävä. Tänään olikin lääkärissä käynti oli huimausta, veren paine aika alhaalla ja sydämen rytmi kovin hidas, lähete erikoislääkärille. Ei auta täyttää 80.v siitä seuraa vanhuus ja siihen kuuluva raihnaisuus. Tänään nyt kuitenkin vielä kävin kaupassa vein teinitytön tapaamiseen. Huomenna tulee veljen poika auttamaan pihatöissä ja taitaa velikin käydä ohikulkumatkallaan. Elämä siis jatkuu niin kauan kuin sallitaan.

Minut on kutsuttu Jumalan lapseksi, elämääni on ohjattu ihmeellisesti. Uskon että tämä loppu aikakin on tarkoin suojattu. Uskotaan Jeesuksen työhön, esirukoukseen,
Jumalan Sanaan ,meillä on lujat ja varmat opasteet matkalle. :D
amanda

ViestiKirjoittaja pappa » 14.06.2016 20:43

Onpa Mejulla innostajat, että tulee kylvöt tehtyä. Täälläkin tarvittais tsemppaajaa. Olis noita siemenpussin pohjia, mitä kylvää. Pottumaatakin jäi yli, joten siihen voisi sitten noita sekalaisia siemeniä ripotella. Luonnonkukkien siemeniäkin olen vuosien saatossa keräillyt, mutta :oops: siellä niitä on vintillä ja hiirten koekäyttäminä.
... Hiljaa hyvä tulee, sanotaan.
Jotenkin jää puhuttelemaan tään palstan asukkaitten ahkerat puurtamiset ja mää vaan kulutan aikaa ties missä tuherteluissa. Nautin kuitenkin kesästä ja kukkivasta luonnosta :D
pappa

ViestiKirjoittaja rine » 14.06.2016 22:16

Luin tapahtumista elämässänne, papan tavoin ahkerat puurtajat monessa mukana, saa aina ihmetyksen aikaan.
<saa sitten nähdä oleno riennoissa mukana kun eläköidyn, vielä työ vie suurimman osan päivästä ja äidillä on omat
tarpeensa, joita soittelee, aina ei jaksaisikaan, tuntuu kuin päivää ei saisi päätökseen ja lepo jota suunnattomasti kaipaan
on jäänyt vähiin.
Loma on edessä, kolme työpäivää ja sitten ei pakollisia lähtöjä.
Olen haalinut pitkin kevättä kankaita alennusmyynnistä, että ompelisin kesävaatteita, into sammui kun kylmät tulivat.
Tänään oli lämmin pitkästä aikaa, nyt tuulee ja pilviä on kertynyt taivaalle, sade on tarpeellinen....
Pyöräillessä muistan teitä, se on ihmeellistä,kuinka aina pyöräillessä Herra puhuttelee, kuin amandaa lintujen kautta,
siunausta elämäänne ja askareisiinne.
rine

ViestiKirjoittaja Eeva » 14.06.2016 23:25

Tässä Eeva kahdella eellä. Se kelpaa tänne mutta ei pelkkä yhden e:n tyttö. :D
Meju, nyt en edes muista, miten sitä kirjautumiskoodia pyydettiin. Haluais päästä muihinkin osastoihin.

Täällä maalla tunnelma, että "mökki myytävänä". Oli taas omaa syytä, kun väsytin itseni ensin trampalla hyppimällä ja sitten ruoan jälkeen ajoin nurmikoita. Kyllä myynti-innostus meni ohi, kun saunassa ja järvessä itseäni tyynnyttelin. ;)
Huomenna sitten mennään Saarijärvelle Halpa-halliin. Talon emäntä tarvii reissuun pitkät housut ja uimapuvun. Halpa-Halli ei ole koskaan auki sunnuntaisin ja siellä on hyllyssä Raamattuja ja hengellistä luettavaa myytävänä. Kannatettava kauppa.
Saarijärvellä aiomme katsoa myös perinneperenapihan.
:) Meillä on traktorit ja isot työkoneet näköetäisyydellä. Vuokraisäntä ajaa heinää ja kaadetulta metsäalueelta vievät oksat pois.
Perunapeltouutisia: sain ennen aamupalaa kaikki mullattua ja odotamme saako omasta maasta Juhannuksena maistiaisia. :)
Niin onhan meillä PELTOENKELI. En muistanut asiaa. Yksi Vivamon matkalaisista muisti mieheni nimityksen, kun hän sytytteli roihut ja kaikki tulet Vivamon Joulunäytelmässä.
Isän erityishoitoa kaikille kamuille!
Eeva

ViestiKirjoittaja meju » 15.06.2016 09:59

Astia
Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa."

Missä astia? Tulipahan taas konkreettinen opetus tuohon yllä olevaan Jeesuksen opetukseen. Lähdimme eilen Venäjän puolelle tankkausreissulle joka itselle ns latausreissu eli vaihtelua :idea:
Muutaman kilometrin ajettuamme mieheni huudahti "voi ei, kanisteri unohtui" , aika paljon harmitti kun kuitenkin pitkä matka ja aina lisänä se polttoaine mitä kanisterilla saa tuoda. Oli kuulemma illalla muistanut mutta tuuminut että kerkii aamulla, kuinkas kävikään muisti petti ja ilman astiaa reissuun lähdimme. Astia oli pellon reunalla tultuamme mutta tyhjänä.

Onko näin että touhuamme omilla pelloillamme jopa ylikierroksilla ja tyhjä kanisteri ojan reunalla. Lähtö kun tulee niin riittääkö polttoaine .Ehkä luulemme että ehdimme täyttää astiamme mutta jos käykin samoin kuin reissussamme.
Rukoukseni on että saisin viisaan sydämen ymmärtäen oikein tämänkin opetuksen.

Pappakin käynyt tuumailemassa kesken kesän kiireittensä :lol: Oikeesti mukava lukea sellaisiakin juttuja ettei tee yhtikäs mitään, tosin en usko etteikö pappa touhuile pihatöissä ja monessa muussakin mukana mutta vaatimattomana ei tuo niitä esille. Laiska töitään luettelee kuten meikä, pitkä kirjoitus tulee jo yhdestä potturivin istutuksesta :idea: Mites Lissun kukkatarha kasvaa?

Eevalle en osaa neuvos muuta kuin kokeile vielä pyytää uutta salasanaa
tai kirjaudu ihan uutena nikkinä. Siinä yläreunassa oikalta pitäs löytyä kirjautumis kohta.

Aurinkoinen päivä tulossa ja 70 mansikantainta odottaa istuttajaa, noh jos tämän päivän aikana saamme sen hommelin tehtyä. Mikä höyrytys lie moinen touhu, lapsille iloksi ja suu makiaksi jos sieltä muutama marja tulisi.
Makiaa päivää sinulle kirjoituskamuni ☆
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pappa » 16.06.2016 22:38

Lähes helteinen päivä muuttui vesisateeksi ja koviksi tuulenpuuskiksi täällä rajaseudulla aivan äkisti klo 19.30.
Säätila muuttuu nopeammin kuin ihmisen mieli, joka sekin on joskus varsin ailahteleva. Näin ainakin mää oon kokemassa omalla havaintosarallani. Usein asiat ei suju kuin Trämssöössä. Eikö joku tuollainen sanonta olekin olemassa? Radion YLE 1:ssä olin kuulevinani tuollaisen paikan olevan jossain Pohjanmaan rannikolla. Tunteeko kuka tuon sanonnan lähtökohdan, mitä se alkujaan on tarkoittanut?
Määkin tiedän "Rämpsöön" kylän lapsuuteni seudulta, jossa isot pojat kävi kekkuloimassa, kun se oli sopivasti sivussa taajamissa valvovilta silmiltä.
Radiosta myöskin kuuntelin filosofin selostusta kristillisestä rakkaudesta, joka ei ole kuulemma rakkautta ollenkaan.
Olen ollut ymmärtämässä, että on kolmenlaista rakkautta: Jumalan rakkaus, lähimmäisenrakkaus ja eroottinen rakkaus. Nyt joutui pieni pää aivan ymmälle, kun viisas kertoo ihmisen hyvänsuopuuden toista kohtaan olevankin armeliaisuutta, jolla ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa. No, ollaan sitten hyvänsuopia toisiamme kohtaan, kun Jumalakin on hyvänsuopa meille, eikä ole rankaissut meitä poloisia ansioittemme mukaan.
pappa

ViestiKirjoittaja Vehnä » 16.06.2016 22:59

Täältä löytyy Papalle selitys tuohon "Trämssöö"-sanontaan. Saavat muutkin lukea. :D

http://www.kielikello.fi/index.php?mid= ... 1&aid=2308
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja