tuumis

Kesäkuu

Re: Kesäkuu

ViestiKirjoittaja meju » 06.06.2016 09:32

Viljelijä
 "Joka tuulta tarkkaa, ei kylvä; ja joka pilviä pälyy, ei leikkaa."

Helou kylväjät :lol: . Jumalan Sana on katoamaton siemen jota me kylvämme jopa tien varsille ja sille peltosaralle mikä meille uskottu. Arvaatte varmaan missä olen ja opettaja Pyhä Henki pitää tukiopetusta avaten sanaa kirkastaen Kristusta.

Ei minua oikeasti kiinosta viljely ja sanoinkin miehelleni että ennenkin perunat kaupasta saatu ja ihan hullua nyt ruveta pellolla raatamaan johon kuuluu ne kitkemiset yms iiiiiiik, mielummin senkin ajan vaikka tuumailen :lol: Naapurit on jo istutuksensa laittaneet kun meikäläisen aika meni retkeilessä enkä olis tänne maalle halunnut tullakkaan sillä tämähän ei ole ollut eläkepäiväni haaveenakkaan.

Eilen kuitenkin peltoa alettiin möyhiä sellaisella pienellä koneella ja kuulemma perunoita muutama penkki laitetaan ja jotain muutakin, mansikkaa lisää jne. Lapset mukana touhussa innoissaan keräten kiviä ja ruohotuppuja mullan seasta, tosin työ vielä kesken kun pitää useamman kerran möyhiä vai miksi sitä sanotaan, noh katsotaan miten onnistuu.
Siinä pellonreunalla seisoessani ensiksi ihmettelin kuinka äkkiä rikkaruohot valtaa pellon, ihan kuin siinä ei ikinään olisi perunapeltoa tai kasvimaata ollutkaan. Näin koen ihmisenkin sisimmän olevan että möyhintä koneen tehtävä työtään useamman kerran ennenkuin maaperä sellaista johon kylvetty siemen itää niin että satoakin saadaan.
Ajattelin Jumalan rakkautta kuinka hänen innostuksensa ei laannu meidän peltosarkamme kohdalla vaikka näyttäisi siltä ettei tuo satoa tuota. Jumala tietää kuinka sittenkin olemme sitä maaperää jos suostumme hänen muokattavaksi niin tulosta tulee ehkä........vasta vuosien päästä muttei työtään jätä kesken.

Tulipa riemukas mieli kun huomasin kyökkipiiaan kirjoituksen, tälläiset yhteydenotot on sellaisia jotka antavat tsemppauksia omaankin kirjoitusintoon ja kylvämiseen. Koen että tämä foorumikin on yksi penkkirivi peltosarassani, samoin sinulla on oma sarkasi. Jänmä juttu tuo Tanjan pyhiinvaellus matka, toivotaan että kertot siitä enemmänkin meille.

Lapsoset vielä nukkuvat, tosin pienin taitaa jo äänellä siihen malliin että kohta täällä tuvassa alkaa vilske. Pari yötä ovat olleet ja tänään kai hakevat kotiinsa.

Totutteleminen taas tänne maalle on mutta yritän sinnitellä juhannukseen asti, tarkoitus tehdä 25 pv päivän retki konferenssiin kun huomasin linjurikyydin sinne menevän. Tarkoitus oli asuntovaunulla mennä niinkuin ennenkin mut meidän vaunu on vanha romu ja kun sattui se autokolari ja uudi autokin "romu" niin ajattelin että ehkä parempi näin ja samalla mieheni pääsee helpommalla sillä onhan se urakka viedä ja hakea sellainen matka. Hyvä kuitenkin jos päiväksikin pääsee sinne juhlatunnelmaan.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eeva » 07.06.2016 07:39

:) Täällä maalla katselen ulos ja lämpömittaria. Näyttää +3 ja tuntuu kylmemmältä. Hurrr!
Toivottavasti viljelykset tarkenevat. Kotona panimme sisälle osan ja täällä on peitot. Sisäpuolellakin on kaunista: sain eilen silitettyä verhot, kymmenen kpl, vanhasta pitsilakanasta tekemiäni verhoja. Se on kova urakka. Päivä siinä melkein menee. Jokohan teen niistä pelkät kapat. Ajattelinkin jo viedä pesulaan, mutta se on hinta neliöiden mukaan verhonpesussa ja näinollen liikaa. M.Simojoki kirjoittikin, minulle opiksi: "Työn tuottamaa vaivaa tuskittelin, enkä muistanut, että se on lahjaa saada tehdä työtä. Minulle suotiin terveitä vuosia..."
:) Tänään taas suurempaan kaupunkiin ja sitten la Vivamoon katsomaan Johannes-ukkosenjylinän poika. Bussilla mennään ja vielä on tilaa.
Hyviä vaelluksia kaikille teillenne! :)
Eeva

ViestiKirjoittaja Lasse » 07.06.2016 14:11

Latelta ja Maikalta kesälaidun terveiset kotiväelle!

Kuva

Tätä kirjoittaessa olen pöytäkoneella mansessa mutta vain muutaman päivän vietämme käytännön asioissa :)
Pyykinpesu joka on koneellista kaupungissa. Mökillä kannetaan vesi kylältä asti 7 km, koska omassa kaivossa on toistamiseen mato ongelma (Laakamato)
kaivo olisi uusittava kokonaan toiseen paikkaan mutta on hinnakas toimenpide.
Tämmöttis nyt pikkuautolla haetaan vesi kanistereissa, onhan kylällä muutakin tähdellistä asiaa kuten Mummo ja Vaarin hauta sekä veli Leonard :)

Aika ei tahdo riittää päivän rutiiniin, mattorannassa käyty Pohjan kylällä kakskertaa ja nyt täältä mansesta otetaan pito matot pesuun sinne.

Omaiset, sukulaiset käyty kylässä vaan Mia ja Florin näkemättä :o

-------------------------------------------------

Kertokaapa oma kommentti tähän, tästä alla olevasta asiasta!

"Jumalan Sana on hyvä puhtaana Raamatussa ja sellaisenaan ymmärrettävissä koska PyhäHenki sen kirkastaa lukijalle.
Miksi kirjoitusteksti pitää tuhertaa omilla väreillä?
Lisäkirjoitukset on pahasta vaikka lukija sen haluaisi itselle vahvistaa, eikö PyhäHenki sitä juuri tee,
Hän joka muistuttaa palvelijaansa niinkuin itse tahtoo."
(Oma kirjoitus lainaus FB:sta 7.6.2016)

Siunausta kaikille, myös Papalle ja Lissulle !

Nähdään taas...
Viimeksi muokannut Lasse päivämäärä 07.06.2016 17:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Tiina » 07.06.2016 16:49

Sunnuntaina oli Jerusalem päivä, eli Jerusalemin yhhdistämisen muistopäivä. Oltiin Ilanan synttäreitä viettämässä, täytti 91 v. Syötti meidät Annukan kanssa kaupungintalon ruokalassa ja toisessa paikassa tarjosi kahvit.
Päivän sankari oli virkein kai meistä. Minä ainakin olin naatti kaksi päivää sen jälkeen. Oli nääs plus 34.Joten minulta jäi myös näkemättä lippumarssit ym. Päivänsankari sitä menoa jäi katselemaan.
Eilinen päiväkin meni torkkuessa jotenkin.
Vasta tänäänm iäänkuin hereillä, kävin vähän kutomassakin, mutta en oikein pidä tuloksesta, mutta senhän näkee vasta sitten kuitrenkin kun se on poissa puista.
Ja lohdutan itseäni sillä, että itsellenihän tämä tulee, panen sohvan viereen, ei kukaan kato niin tartkkaan :mrgreen:
Kyökkipiialle eli Tanjalle kovasti tsemppiä jo nyt harjoittelun aikaan siihen vaellukseen, ja aikanaan itse vaellukseen tietysti. Kamalalta urakalta se meikäläisestä näyttää, mutta antakoon henkistä voimaa rutkasti.
Jos jaksaisi, eikä olisi enää liian kuuma, pitäisi kiertää kortteli, sen varrella on yksi jukkapalmu, jonka kukinto melkein auki viimeksi....jokohan nyt täysin?
Ne oleanderit eivät kauaa kestä maljakossa, joten en enää tuo, vaikka alussa olivat tosi nätit.
Enpähän Lassen kysymykseen osaa juuri kommenttia panna. Minulla joskus omat silmät näyttävät kirjaimia erivärisinä jotain lukiessa!!!!!!!!
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 07.06.2016 21:03

Vihreältä luonto näyttää kun ikkunasta ulos katselen, tervehdys meiltäkin, kylmää ollut
vaatetta enemmän päälle ja korville suoja niin tarkenee.
Myrskyä ja sadetta luvattu huomiseksi jos näin on hyppään aamulla miehen kyytiin
ei ole pyörällä asiaa siihen keliin.

Tänään äiti täyttää 84 vuotta, herkuttelimme lanttukukolla ja viinerillä.
Töistä lähdin aiemmin ja kävin permanentissa työpaikalta viime kesänä saamaani lahjakorttia tuhlaamassa.
Se vanhenee ensi kuun loppuun ja vielä jäi tuhlausvaraa.....

Ilmottauduin kakkosena kirkastusjuhlille..
Työpaikalla on haasteita ja sen tiimoilta hyviä keskusteluja
Miehen veljen maalliset jäännökset tuhkan muodossa on laskettu hautaan
Paikallisissa uutisissa on kerrottu 17 vuotiaan pojan kuolemasta, paloi autoon
tunnistettiin hampaista, surua ja järkytystä läheisille, Herra sinun puoleesi käännymme rukoillen,
että järkyttävä tapahtuma saisi selvyyden.

Heräsin viime yönä kolmen aikaan ja nyt aion mennä nukkumaan. herään sitten virkeänä
uuteen armon aamuun---
Lassen kysymykseen: värjäsin tärkeitä tekstejä raamatusta ahkeraan,
kunnes huomasin, että kohta kaikki sivut maalattuja, :o
"Lue niinkuin on kirjoitettu
usko niinkuin luet
tee niinkuin uskot"
teksti on raamatun lehdelle kirjoitettu 22.9.85
Olkaa siunattuja matkoillanne ja harrastuksissanne olen huomannut,
ettei täältä velttoa porukkaa tavoita :D
rine

ViestiKirjoittaja Lasse » 08.06.2016 10:03

Jokainen Raamatunlukija tekee niinkuin parhaaksi kokee sydämessään kirjoittaessaan merkintöjä ja muistiinpanoja Raamattuun.

1981 vuodelta ensimmäiseen Raamattuun olin alle viivannut useita raamiksen kohteita siksi että ne koskettivat sydäntä.
- 90 luvulla käytin värimerkintää kokousjulistuksen myötä, mutta sitten oli siirryttävä erillisen lappusen muistiinpanoon
jotta kykeni pysymään johdonmukaisessa kulunnassa.

Vuosien aikana Ramatut on vaihtuneet koska merkinnät sumensivat lukua ja julistusta.
Nykyisessä Raamatussani viimeiset merkinnät ovat 2000 luvun alussa, koska omaan pääkopan dataan ne ovat iskostuneet :lol:
kuten Ihmisen Pelastusasia ja Syntien anteeksiantamus.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Joh.3:16
"Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."
1 Joh.1:9

Johanneksen ilmestys kirjassa varoitetaan Raamatun sanan pois jättämisestä tai siihen jotakin lisäämisestä, tätä varoitusta on vakavasti käsiteltävä.
Ennen kaikkea olemme vastuussa Jumalalle koska hän on sanan lähettänyt.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja meju » 10.06.2016 09:30

Aika on istuttaa, aika on repiä Kaikella on määräaikansa.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 5534018622

http://yle.fi/uutiset/rantakylan_ostari ... lo/8944434
Mietteeni on tänään tässä eilen lukemassani lehtijutussa ja taas säpsähdin ajan kulua sekä kuinka 40 vuotta sitten tämä rakennus oli kylämme komistus ja sellainen vilkas ostoskeskus. Tässä työskentelin ihan "aikojen alusta", muistan kaupan avajaiset kuinka seisoimme ulko ovella ja nauhakin virallisesti leikattiin, oli ryntäys ovella asiakasvirrasta. Kassapaikkojakin 7 jne eli tosi eläväinen kauppapaikka. Muistot elävät ja kiitollinen olen että olen saanut työskennellä tässä kylämme keskustassa tavaten tosi paljon ihmisiä.
"Katso uusi sijaan tulee", vanhasta ei joskus saa hyvää korjaamalla vaan on maantasalle purettava ja tehtävä uutta kuten tässäkin tapauksessa, hometalo varmaan on sen koimme jo aikaseemin yms. Myös se että samalle tontille nousee kerrostalo on myös ihme, miten siihen oikein mahtuukaan jne.

Ajattelen elämäämme kuinka on tullut sellaisia vaiheita että maantasalle vaan kaikki omat rakennelmat mutta ei Jumala luovuta vaan katso hän uudistaa omansa ja varmasti hyvä tulee vaikka me niin entisestä yritämme kiinni pitää. Sekin ihmeellistä että samalle tontille mahtuu muitakin ja huomaamme että tilaa on.

Tämmöisessä opetuksessa täällä maalla ollaan. Eilen oli niin masentava päivä että melkipä meinasin lähteä poid mutta ei ollut kyytiä kun mieheni oli siellä sotaveteraanien juhlissa Joensuun Areenslla, uutisissa taisi väläyksiä tapahtumasta olla. Eli näin menee kun minä maalla olen niin yksinpä saan olla kun miehellä jos jotakin menoa, kesäteatteriharrastus vie hänen aikaansa tosi paljon. No onneksi minullakin vapaus kulkea missä haluan , tosin välillä pitää levätäkkin ja säästellä matkarahoja :idea:

Lassekin piipahtanut lukemassa meille Raamattua. Muistoja tulee tästä värittämisestä, etenkin äitini Raamattu on puhutteleva sillä hän uskoon tultuaan alleviivasi kaikki ne kohdat mitkä oli Jeesuksen sanomaa. Samoin oma eka Raamattu oli niin viivattu että jälestäpäin ihmetellyt miksi näin tehnyt. Nyt tämä uusin Raamattu Kansalle on viivaamaton vaikka joskus tekis niin mieli värittää. Olen laittanut kortteja ja lappusia sivujen väliin joihin sitten teen merkintäni. Tosin sen huomaan että en niin innokas ole samalla tavalla tutkimaan sanaa kuin alkuvuosina ja siihen rukoilen uudistumista.

Jippii tänänn pääsen kirkonkylällä käymään, kirjastossa, k.kaupassa, tokmannilla ja ehkä meijerin kaupassa. Ai niin kävin Marttojen retkellä lähi hevostallilla, yritännetsiä linkin sinne. En ole mikään hevosfani mutta tosi mielenkiintoista tutustua uusiin paikkoihin ja näihin marttoihin joihin tosi vaikea tutustua mut ehkä aikaa kun menee niin voin onnistua :shock:
http://www.teijanmajoitusjamaastotalli.com/

Kokeilehan onnistutko saamaan kirjoituksen aikaseksi tänne, sitä odotellessa meen kahveen juontiin. Hellurei teille *vilkutukset*.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 10.06.2016 11:54

Ainut pysyvä ilo on rauha ja lepo jonka saamme Jeesuksen ansaitseman työn kautta. Tuntuu miltä tuntuu Sanan lupaukset kestää-

Ilo on ollut lukea kirjoituksianne, Mejukin siellä maalla oppikoulussa löytää aina jotakin valon pilkettä. Paavalikin joutui jos minkälaisiin koettelemuksiin, mutta sanoo että olen tottunut kaikkeen tyytymään. Minäkin opettelen nyt vanhuuden vainojen lisääntyessä hiljaisuutta ja kärsivällisyyttä. Toistuvien rytmi häiriöitten lisäksi huimaus on tullut elämääni, nyt pitäisi oppia sen kanssa elämään, uskallako ajaa autoa? Onneksi sain lääkärin kiinni, muutaman päivän päästä olen toivottavasti viisaampi.

Pakkailen hiljakseen, pitäisi muuttaa, mutta siihen en kykeke ilman lapsieni apua ja heillä on elämän ruuhkavuodet menossa. Pihamaalla rikkaruohoja sieltä sun täältä kitken. Katselen kuinka kauniisti aurinko lehtien välistä siivilöityy ja linnut elävät omaa elämäänsä etsien poikasille ruokaa. Nautin kesän valosta ja vihreydestä, Muutamia kesäkukkia ole ostanut itselleni ja lapsien iloksi poikani perheeseen. Puhelin on tärkeässä osassa tätä nyky elämääni. Katsotaan mitä vanhuus tuo, joko pian pitää etsiä paikkaa, jossa on ruoka valmiina ja muitakin palveluja, nopeasti tuntuu uusia vaivoja tulevan. EN halua valittaa siitä ei ole kysymys, kiinnostaa miten oma elämäni kulkee kohti määränpäätä. :roll: :? :mrgreen: :!: :)

Psalmeja olen lukenut ne ovat aina antaneet lohtua ja antavat edelleen. Olkoon kesänne siunattu!!!!!
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 10.06.2016 16:32

Rine kertyoi tulossa olevista myrskyistä, ja tulihan niitä sinne teille. Oliko se eilen vai tänään kun Yle mainitsi että 7000 taloutta vielä ilman sähköä! :( Herra armahda.
Meillä taas oli niitä yli plus 30 päiviä, ja eilen vain plus 25. Mutta onko se nyt laitaa, että sitten vilustuu ja nenä vuotaa ja vilun tunne!!!!!! :roll:
Rine mainitsi myös äitinsä synttäreistä ja lanttukukosta. Vesi nousi kielelle.. Kun viimeksi kävin Lieksassa ostimme lanttukukon jostain leipomosta. Ahj ihanuutta. :lol: :lol:
Meju ihmeteli, miten johonkin mahtuu jotakin rakentamaan. Ihan käytännössä sitä katseli Jerusalemin sisääntulotien mutkassa.....kapeaan väliin rakensivat kapean vähän kaarevan vielä lisäksi, talon, jossa nyt joku jesivakoulu. Mahtui kuin mathui, vaikka vähän omituisen näköinen se on siinä paikallaan.
Kyllä Jumala saa meissäkin aikaan muutoksia ja uutta.....vaikka tuntuu se vievän koko elämäniän :roll:
Amanda kertoi huimauksestaan. Toivottavasti lääkärit löytävät syyn. Ymmärrän häntä, kun itselläni sitä on koko ajan. Maailma ei pyöri, mutta olen keinuvassa laivassa koko ajan. Milloin on pienemmät, milloin suuremmat aallot!

Yksi matonpätkä tehty, toista aloitin, pätkä siitäkin tulee. Teen itselleni lyhyitä, että saan mahtumaan pesukoneeseeni, ei tatrvitse etsiä apua niiden pesuun. Kohta on sitten kesämatot ja talvimatot. Kesämatoistakin tämä toinen melko tumma, samat sävyt vain kuin vanhemmassa.....ja talvimatot taas, no niissä on sellaista pöyheämpää yhtä kudetta, josta kyllä sitten nukkaa lähtee koko ajan. Mutta näin.
Sitten en tiedä, kyselenkö haluaako naapuri kutoa jo, loimet ovat hänen. Hänellä näkyy olevan myös poppanaloimet.....mutta poppanaa ei täkäläiseyt juuri arvosta, panevat kuramatoiksi. Itse olen täällä keräillyt toisten pois panemia poppanoita, joten on tarpeeksi.
Kun on näin viilleää, niin sauna lämpiää. Kiitä nsaunasta aina taivaallista Isää. Eikä nuhakan ole ennää niin paha kuin eilen.....joten
hy6vää perjantai iltaa ja sapatinattoa teillekin.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 11.06.2016 17:02

tiinapa täällä jatkailee ja jahkailee......Kirjoitettu on että, jokaisella on jotakin annettava, siis yhteen tultaessa. Ei ollut minulla tänään muuta tuotavaa kuin itseni. Panin kuulolaitteen paikalleen, mutta eipä juuri auttanut. Ja ajattelin, etä myös jokaiselle on jotakin saatavana. Kuulin ihanat laulut, ja musiikkia olikin tänään runsaammin. Viuua soittivat jopa polvenkorkuiset tytöt, pienimmällä taisi kyllä olla vain yksi kieli viulussaan Ja sitten oli amerikkalainen nuorten melko iso ryhmä, joka lauloi hepreaksi Kun Herra käänsi Siionin kohtalon me olimme kuin untanäkeväiset.......
Kaiken musiikin kuulin. En istunut lähellä kovaäänisiä, joten ppueen, joka koski viikkojuhlaa eli helluntaita, joka alkaa tänä iltana, en juuri kuullut. Vieraileva puhuja oli. Kun hän puhui mikkiin, en kuullut. Vain silloin kun hän huusi, kuulin jotain. Muuten en pidä huutavista puhujista :mrgreen: ;) :) :mrgreen:
Sinä osoitat minulle elämän tien. Ps 16,11.
Näinpä kärsivällisyyttä meiltä itsekultakin kysytään. Jäämme odottamaan Jumalan apua ja vastausta.
Ja ihanasti todella Lasse toi kahvilaan piirakoita ja lanttukukkoa. Virtuaalinen ilokin on oikea iloa. :lol:
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja