tuumis

Maaliskuu

Re: Maaliskuu

ViestiKirjoittaja eva » 22.03.2016 09:21

"Eilisen taakka on eilinen.
Huomisen varjo vasta huominen.
Ja joka aamu uudestaan
ikuista matkakumppania tervehtiä saan:
Hyvää huomenta, Herrani Jeesus!
Hyvää huomenta ILo!
Hyvää huomenta Rauha!
Hyvää huomenta Armo!" :) :) :)
Teille tuumislaiset näin Hyvää huomenta! Kyllä onkin syytä iloita, kun "tähän asti Herra on auttanut" Tuossa kyllä sellaista aamukankeutta. Se on ihan tavallista ja me yritämme aamuisin ennen aamupalaa karkoittaa sitä. Pieni aamujumppa tekee hyvää. Sängyssä ensin jalkojen six sakkia ja sitten yläkroppaa ylös. Sitten yritämme keppejä heilutella. Pitää itseään haastaa, että se tulisi tehtyä.
:) Oikein Pappa sanoi. Kyllä on upeat hankikannot. Eilenkin yksi ajoi polkupyörällä pitkin hankia. Me kävimme mökkijärven jäällä huikaisevassa paisteessa. Soitin heti talon emännän kanssani kävelemään. Olipa ilo taas haastella . Pääsiäismamit annoimme toisillemme ja nauroimme, kun melkein samanlaiset. Kesää ja marjastusta odotamme. Kyllä maisemat olivat muuttuneet, kun kaikki lähimetsät oli kaadettu. Siihen sitten vatukkoa odotan.
:) La oli täällä Puolimatka ja Pasi Turunen vaimoineen. Tietysti menin ja olihan minulla asiaakin. __ Meillä oli tiimikokous ja siellä ehdotettiin, että pyydettäisiin Kari Kuulaa Kuopiosta, kun on lyhyt matkakin. Minä ehdotin, että Pyydetään Puolimatkaa. On vielä lyhyempi matka. Se ei käynyt. Nyt minä kysyin Puolimatkalta, mistä löydän netistä YOn rehtorin päätöslauselman kanteluun, joka tehtiin. Voisin kirjoittaa tiimiläisille . Onkohan se minun tehtävä. Totuutta pitäisi tuoda esiin, ettei valheet leviä.
Taidan välilla lähettää tämän, kun venyy kirjoitus. Tapaamisiin! :)
eva

ViestiKirjoittaja eva » 22.03.2016 10:07

Terve taas!
Kävin tuolla rohkaisupuolella välillä eli luin Annukan lähettämät rohkaisun sanat. Tulipa ikävä, kun siellä "Jeesus laskeutui Öljymäen rinnettä." Ehkä "ensivuonna, jos ei aikaisemmin. ;)
Eilen alkoi Hiljainen viikko. Ei tainnut Jerusalemissa olla hiljaista. Kansahan siellä huusi ja Jeesus huusi "kovalla äänellä."

Me lähdemme Vivamoon Pääsiäiseksi, jHs. Ainakin olemme suunnitelleet. Meitä lähtee koko autolasti. Siellä on Raamattukylän Ihmisen Poika ja Seder-ateria, jota Pentti Holi isännöi. Kaksi kertaa olin siellä ohjelmavastuussa Pääsiäisenä. Toisen kerran Matti Vuolanteen kanssa ja toisen Jorma Pollarin. Oli ne ihania aikoja ja paljon on niistä hyviä muistoja.
Tyttären perhe tulee taas meille ja lupasivat siivota. Olemme keränneet kirjoja ja tavaraa Vivamon kirpputorille. Nyt ei paljon mahdu autoon, kun muita matkalaisia.
Kummityttäreni kuoron konsertti oli Palmusunnuntaina ja sain tavata hänen äitinsä ja isänsä. Vain pari laulua suomeksi ja muut latinaa ja saksaa. Suomennetut sanat kyllä löytää ohjelmalehtisestä. Hänelle sopii ja pitää kaikesta haasteellisesta.
:) Nyt on lähdettävä ulos hankikannoille. Niitä ei varmaan pitkään riitä.
Pasuunakukat otin kellarista ja siunasin niitä multaa vaihtaessani kukkimaan kovasti.
"Kaikuva on kiitoslaulu
huulilta särkyneiden.
Nousevat valkeat liljat
mullasta kärsimyksen...
Kristuksen rakkaus kaikkea kannattelee." :P :P
eva

ViestiKirjoittaja Tiina » 22.03.2016 13:44

Hyvä kun hangilla hiihtelette, minä vain jäin ihmettelemään, kun tuli joku juttu englanniksi eikä meinannut löytyä
normaalia Tuumista mistään. Ja mihin se nyt minun läppäristäni häipyi. Mutta hyvä niin.
Kaunista ilmaa Luoja meille suonut, ja lämpenevää.
Ja täällä todella puurimviikko ja ja meikäläisittäin hiljainen viikko eli pääsiäisviikko. Tänään käyn ehkä vilkaisemassa, miten hiljaista on Jerusalemin keskustassa. Tapaan Kurjen. Hän ostaa itselleen uutta pölynimuria, vanha teki lakon.
Nyt täytyy levätä, että jaksaa mennä.
Uusi päivä, uusi armo.......Missä Meju????????
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 22.03.2016 19:14

Shalom!
Laskeuduttu on öljymäeltä ja koko sydämestäni laulelen " paljon on aihetta lapsella kiittää ". Raamattu kehoittaa tuomaan maistiaisia ja yritän nyt jakaa teille niitä herkkuja päivittäin mitä jaettavaksi sain hmmm kun vaan jotain muistaisi :) Syy miksi nyt vasta tulen kirjoittamaan vaikka maanantai aamuna kotiin tulin on se että tietsikka reitittimineen oli täällä maalla ja nyt tunti sitten taas tänne maalle muutin saaden yhteyden teihinkin :shock:
Matka meni tosi hyvin ja tapahtui sellainen juttu kun kone nousi kentältä kotimatkalle niin minulla tuli itku, millään en olisi lähtenyt pois sillä koin jotain sellaista mitä sanoin ei voi kuvata, olotila ikionnellinen joka on niin kuin autuas josta Jeesus puhui " autuaita olette te kun jne ". Valtavaa Jumalan rauhaa koin, ymmärrätte mitä tarkoitan.

Matkaperhe oli sopuisaa ja niin yhteen nitoutunutta jota voi vaan ihmetellä, meitä oli ryhmässä yli 40, ihan tarkkaa lukumäärää en nyt muista. Osa tuli ryhmäämme kun heillä ei omaa ryhmää ollut. Ryhmäämme tuli Yrjö Niemi vaimoineen , hänet varmaan moni tietää. Kertoi että ainakin 1000 lle oli ilmoittanut matkasta ja yksi vaan ilmottautui mukaan, monia ryhmiä peruttu kun ihmiset ei uskalla lähteä. Opas harmittelikin että on todella huima lasku ollut matkaajista. Mitään levottomuutta ei ollut ja ihan turvallinen olotila koko ajan. Ruokailussa oli joku kertonut että ihmettelevät miten isoja ryhmiä tulee itäsuomesta ja tuumanneet ettei ne pelkää mitään kun niin rajalla asuvat :lol:
Ehkä ensi marraskuussa taas pääsis jHs. Tämän maininnan laitan sen takia ettei mitään pelättävää ole, toki tilanteet muuttuu ja kaikkea tapahtuu muuallakin kuten olette tänään kuulleet. Viedään ilosanomaa tässä pimenevässä maailmassa kylväen toivoa ja rohkaisua eikä ollenkaan ruveta pelonhenkeä lietsomaan.

Harmi kun ei ollut mahdollisuutta tavata Tiina ja Annukkaa kun asustimme siellä Tiberiaksessa, vauhti on kova ryhmäretkillä. Jerusalmin retkelläkin oli niin kiirus ettei ryhmäkuvaa keritty ottaa kun piti joutua kuollellemerelle, eli aamu 7 ltä lähdimme retkelle ja ilta klo 19 takaisin. Ollaan sitä taas reissuttu muutama kilometri :?

Hyvän huonekaverinkin sain, meillä meni todella hyvin yhdessä asuminen eikä mitään kinaa tullut. Mielenkiintoista nämä reissut joita yksin tehnyt kun en edes tiedä kenen kanssa asustan, tämäkin on sellaista rikkautta että oppii olemaan erilaisten ihmisten kanssa.
Tapasimme Jakov Damkanin, Kalervo Syvännön, Miri ( nyt en nimeä muista ) laitan linkin kaikista näistä kunhan ehdin. Iltaisin oli aina tilaisuus ja näitä vierailijoita kävi. Messiaanisessa seurakunnassa olimme kokouksessa Karmel vuorella, Haifan vanhainkodissa vierailimme jne....

Tässäpä tätä aluksi, ai niin vein itkumuurille lappusen johon teidät kirjasin <3

Olette rakkaita <3
https://trumpetofsalvation.org/fi/jacob-damkani/
http://www.tv7.fi/vod/player/8163/
http://www.tv7.fi/vod/player/21396/
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/0/04038E7C ... nt&lang=FI
http://www.tv7.fi/vod/player/8167/
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 22.03.2016 23:33

Meju,suurella ilolla vastaan otamme sinut takaisin Suomeen, sinun oli vaikea sanoa hyvästit Israelille, tuttu tunne. Olin usein saattamassa lentokentällä ihmisiä jotka lähtivät Suomeen, iloitsin aina vielä ei ole minun vuoroni. Sisimmässäni kuitenkin tunsin vuoroni tulee vielä. kun se aika tuli olin valmis lähtemään. Kiitos Herralle että matkasi oli siunattu. Kiitos terveisistä, nyt on taas mietintä myssyssäsi uutta. :)

Minä odottelen ystävien tapaamista Karmel kodilla. Se on ollut rakas paikka jo 60-luvulta asti. Ystäväni Jyväskylästä tulee myös. Kiitos Jumalalle Koko elämästä, Hän on ollut uskollinen. Tämä päivä on ollut kaamea Euroopassa.

Stunausta teille ystävät.
amanda

ViestiKirjoittaja meju » 23.03.2016 11:03

Lähellä
"Ristin lähellä ei voi olla etäällä toisista " , ajattele että seisomme Jeesukseen uskovat ristinsanoman äärellä joka yhdistää meidät, emme voi olla etäällä vaikka kuuluisimme eri seurakuntiiin. Mielikuviini tulee kuinka seisomme kaikki ristin juurella suunnayen katseemme Kristukseen, olemme lähellä näköetäisyydellä......
Reisussa aina lähtiessä bussissa pidettiin aamuhartaus, yhtenä aamuna luettiin Kalevi Lehtisen kirjasta tämä ajatus, sanatarkasti en muists mutta sanoma jäi elämään sisimpääni.

Kaunis
aurinkoinen aamu koittanut, jäälle lähden päivemmällä joko hiihtämään tai sitten kävellään. Ystäväni saa päättää. Tämän naapuri ystävän kanssa sovittiin lenkkeily, hän haluaa kuulla juttuja matkastani :oops: Aika jännä juttu etyä täältä kirkonkylältä oli reissussa 5 henkilöä, eli uusia tuttuja tuli. Samoin yhteen mieheen tutustuin joka koko lapsuuden viettänyt kesäisin tässä lähellä mummolassa. Tällä miehellä rankka kohtalo sillä hän sairastui kielisyöpään ja melki koko kieli poistettiin, mutta siitäkin seurauksena hyvää kun tuli uskoon ja sai vaimoksi henkilön joka oli käynyt lähimmäistyön yhteydessä katsomassa usein sairaalassa. Kuinka kiitollisella mielellä hän atodisteli Jumalan hyvyydestä eikä katkera ollenkaan. Yritän etsiä hänestä juttua netistä.
http://www.studio55.fi/tositarina/artic ... lla/137706

Nyt alkoi yksi lempisarjani tv ssä joten pakko lopettaa hetkeksi tuumailu ;) 3
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 25.03.2016 10:54

Happy and hilarious Good Friday! Tekee mieli sanoa näin, kun englanniksi puhutaan hyvästä perjantaista, meillä piktäperjantai. Jeesuksele se oli pitkä ja raska, en ainakaan minä sen raskautta hänelle ymmärrä täysin. Meille se tuotti vapauden ja ilon.
Varmaan jotkut kauhistuvat kun merron, että kävin juuri tänä aamuna pitkästä aikaa pienellä roskakierroksella. Täkäläinen pääsiainenhän on vasta kuukauden päästä, ja nyt täällä on ilojuhla, puurim.Siis elän maassa maan tavalla, vaikka eilisiltana kyllä kuuntelin TV 7 sta kiirastorstain ohjelmaa.
Ja voi että tämä Jumalan luonto on nyt vielä kaunis. Melkein kaikki kukat kukkivat yhtaikaa. Syklaamit, unikot, lotemit, mimosapuut,piikkipensas, mustakalla, mansikkapuu ja eka salkoruusutkin. Paljon näistä Meju varmaan matkallaan näki. Aika aikaa kutakin. Jotkut täällä eri pituisia aikoja olleet sanovat olevansa onnellisia vain silloin kun istuvat lentokoneessa jompaan kumpaan suuntaan
Täällä siirryttiin kesäaikaan jo viime yönä. Seinäkello odottaa vielä siirtämistä. Se onkin yksi operaatio, etten tipu tuolilta. :roll:
Minä laulan
ja ylistän alati
Herran armoa. Ps 89,2
Siihen pyrimme.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 25.03.2016 13:09

Monenlaista elämässänne tapahtunut, meju palannut matkalta, voimissaan.
Tiinan ympäristössä luonto on väri ja lajikylläinen, syklaami on meillä ruukkukukkana,
niinkuin moni muukin kukkanen.
Aamusta mies tuumasi ettei meillä ole mitään pääsiäiseen viittaavaa, niinpä
kaupalle lähdimme nyt ovat pöydällä tulppaanit ja suklaamunia kipposissa.
Posliinisen koristekanankin laitoin katselemaan pöydälle, pois kaapin pimeyksistä.

Meillä sataa lunta, aste pakkasta ja tuulee. Vielä on matkaa kesään.
Äiti palasi keskiviikkona kotiin ja siinä olikin oma tarinansa.
Yksin tuli invataksilla ja viisi tuntia meni ennenkuin saimme hoitosuunnitelmapaerit
kotiin, hoitaja joka käy äidin luona tarvitsee suunnitelman, hän kävi kahteen otteeseen,
koska on muitakin hoidettavia ja minulla apteekkireissu, koska oli tullut uusia lääkkeitä.
Sieltä olisi pitänyt saada vuorokauden lääkkeet kotiin. Olen kypsä.
Palautetta annoin. Äiti ei kulje kuin autettuna, en tiedä koheneeko. Kolmesti käyvät
auttamassa paitsi nyt sunnuntaisin, liekö äiti sanonut ettei tarvitse tulla kun tytär on kotona.
Koska sopimus oli 3x pvä.Kaksi viikkoa näin ja sitten palaveri pärjääkö yksin.
Yksityinen veloittaa 34€ tunti josta tämän 2 viikkoa kaupunki avustaa 27€ tunti.
Ajattelen kuinka paljon omaishoitajat ovat tuoneet säästöjä yhteiskunnalle, hoitamalla rakkaitaan.
Se on sydämen ja lähimmäisen rakkautta, aina ei olisi voimia, eikä taitoakaan, mutta tekoja lähimmäistä kohtaan.
Se sitoo, menemiset on suunniteltava heidän mukaansa.
Päätin että lähden tyttären luokse lomallani koska nyt on äidillä kävijä sen 3x, siinä on mietittävä arkivierailu.
Siunausta elämäänne pääsiäisen sanoman parissa, totisesti Jeesus on ylösnoussut vapahtamme.
rine

ViestiKirjoittaja rine » 25.03.2016 13:42

Riitta Keskimäen kirje:
Ystäväni ja lähettäjäni!
”Jokaisella meillä juutalaisella on 4000 vuoden muisti. Se on juuri ja juuri sopivan pituinen jaksaaksemme uskoa huomiseen.” Näin totesi keski-ikäinen safedilainen ekonomi Seppo Kankaalle vajaat 30 vuotta sitten ollessaan suorittamassa jokavuotista reservipalvelustaan sotilaana Syyrian rajalla. Israelin Top Viisi –sarjani kolmas raamattutunti (joka ei kylläkään tyhjentynyt yhteen tuntiin) oli Rekolan kirkossa eilen. Sain puhua sydämeni kyllyydestä Abrahamista, Jumalan ystävästä.
Abraham sai Jumalalta lupauksen maasta, kansasta ja siunauksesta. Näin Jumala kiinnitti jo ensimmäisille ihmisille lupaamansa pelastustoivon historiaan. Hän vahvisti nuo lupauk-sensa tekemällä Abrahamin kanssa ikuisesti voimassa olevan liiton, jonka pitämiseen hän yksipuolisesti sitoutui. 1. Moos.15 kertoo, että tuossa tilanteessa Abraham vaipui horrokseen ja synkkä kauhu valtasi hänet. Jumala paljasti uskolliselle palvelijalleen, mikä hänestä syntyvää lupauksen kansaa odottaisi Egyptissä. Mutta näkikö Abraham tuolloin Egyptiä kauemmas tulevaisuuteen? Persiaan, Espanjaan, Saksaan – kenties 4000 vuoden taakse meidän päiviimme? Satoja vuosia myöhemmin, kun Iisakista ja Jaakobista oli jo kasvanut parimiljoonainen kansa, Jumala kohtasi Mooseksen pensaassa, joka paloi, mutta ei tuhoutunut. Olen usein viime päivinä ajatellut, että palava pensas on osuva kuvaus myös Jumalan valitusta kansasta. Sitä on koko sen olemassaolon ajan yhä uudelleen yritetty aktiivisesti tuhota, mutta kaikesta huolimatta juutalaiset ovat yhä keskuudessamme. Ja nyt myös uudelleen maassa, jonka Jumala lupasi heille ikuiseksi omaisuudeksi. Osmo Tiililä totesi kirjassaan Viimeiset tapahtumat vuonna 1953: ”Juutalaisten historia on niitä alueita, joissa uskon ja näkemisen raja on ohuimmillaan.”
Kiirastorstaina vietetään juutalaisen kalenterin purim-juhlaa. Esterin kirjan kuvaamat tapahtumat eletään läpi ympäri juutalaista maailmaa – ja aivan erityisesti lastentarhoissa
ja kouluissa. Juhla sai alkunsa Persiassa 2500 vuotta sitten. Totaaliseen tuhoon tuomittu kansa pelastui inhimillisesti katsoen viime hetkellä. Kuoleman kauhu muuttui iloksi ja suureksi juhlaksi. Juutalaisten tuhoamiseen vihkiytynyt Haman kohtasi loppunsa itse pystyttämässään hirsipuussa; saman kohtalon kokivat hänen kymmenen poikaansa. Historia toistaa itseään joskus häkellyttävän tarkasti. 70 vuotta sitten 16. lokakuuta vuonna 1946 pantiin Saksassa täytäntöön kymmenen suurimman natsijohtajan ja -rikollisen kuolemantuomiot – hirttämällä; Hitler ja Göring olivat onnistuneet tekemään itsemurhan. Yksi kymmenestä tuomitusta, pahamaineinen antisemiitti Julius Streicher, huusi vähän ennen kuolemaansa: Purim 1946!
Ensi viikon purim-juhlaan valmistaudutaan Israelissa varmistamalla, että suojavarusteet mahdollisen iskun varalta ovat kunnossa. Hizbollah on uhonnut iskevänsä ohjuksillaan Haifaan Libanonista; Iran puolestaan suoritti muutama päivä sitten kaksi ohjuskoetta. Testattuihin ohjuksiin oli heidän väittämänsä mukaan kirjoitettu hepreankielinen teksti Israelin pyyhkimisestä maailmankartalta.
Viitatessaan kansan pelastumiseen Persiasta Jumala puhui Jesajan kautta runsaat
2700 vuotta sitten: ”Sinä, palvelijani Israel, Jaakob, sinä jonka olen valinnut, sinä, ystäväni Abrahamin siemen… älä pelkää, minä olen sinun kanssasi! Älä arkana pälyile ympärillesi – minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni… Hakemallakaan et heitä löydä, niitä, jotka taistelivat sinua
vastaan. Tyhjiin katoavat, olemattomiin ne, jotka sotivat sinua vastaan. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi ja sanon sinulle: ”Älä pelkää, minä autan sinua”, Jes. 41:8-.
”Jokaisella meillä juutalaisella on 4000 vuoden muisti; se on juuri ja juuri sopivan pituinen jaksaaksemme uskoa tulevaisuuteen.” Haetaan mekin turvamme Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalasta, hänen sanastaan ja liittouskollisuudestaan tänä pimenevänä ja kaoottisena aikanamme.
Minulla on Vantaan Rekolassa jäljellä vielä kaksi keväistä iltaa: 3.4. SALOMO ja 15.5. RAAKEL. Olen ollut hämmentyneen iloinen siitä, miten monet ovat löytäneet tiensä noihin iltoihin. Kuulijoita on ollut mukana myös lähialueiden vapaista suunnista. Tällainen Kristus-ekumenia on minulle suuri ilo – Santalan Riston termiä lainatakseni.
Monille aikaisemmin Sanan talossa käyneille Rekola on ollut hankalan matkan päässä. Kerron jo tässä vaiheessa, että olemme saamassa syksyn raamattutuntisarjalleni uuden paikan Agricolan kirkon tiloista. Minut on myös pyydetty Espoon Viherlaakson seurakuntaan pitämään kolme raamattutuntia alkusyksystä ja kolme alkukeväästä. Sekä Agricolassa että Viherlaaksossa ollaan TOIVON VARASSA – PIETARIN JA PIETARINKIRJEIDEN ÄÄRELLÄ.
Muuta tämän kevään kalenterista poimittua:

* 10.4. Valkeakoskella; saarna Sääksmäen kirkossa; raamattutunti aiheesta VT:N PIIRTÄMÄ KUVA HYVÄSTÄ PAIMENESTA; lopuksi puhe Israel-tilaisuudessa. Olen kiitollinen siitä, että kolme rakasta lähettäjääni on minua Valkeakoskella vastaanottamassa ja tukemassa.
* 21.4. Järvenpään kirkolla Naisten kahvilassa puhun aiheesta: KRISTITYN TOIVO – MITÄ SE LUPAA MINULLE?
* 30.4.-1.5. Vivamossa Toisenlainen Wappu, jossa minulla on raamattutunti vappuaamuna aiheesta: NÄKÖALOJA TOIVOON, ARMOON JA JUMALAN USKOLLISUUTEEN. Lämpimästi tervetuloa mukaan isolla joukolla. Suuri ilo minulle on, että rakas ystäväni ja ikätoverini tulee Vivamoon Lontoosta asti.
* 20.5. Vivamossa Raamatunopetusakatemiassa puhe aiheesta: MIKSI VT:N TUNTEMINEN JA OPETTAMINEN ON NIIN TÄRKEÄÄ?
Pyrin kirjoittamaan jo ensi kuussa seuraavan kirjeen, jossa kerron vähän enemmän henkilökohtaisia kuulumisiani – ja annan myös tietoa lokakuun lopun Israelin matkasta.
Meidän Herramme on voittaja, kulkenut on läpi kuoleman.
Hänen voitostaan me laulamme, Hän on Kuningas!
Herra siunatkoon sinua ja
kaikkia rakkaitasi tänä pääsiäisenä!
Kiitollisena, Riitta
rine

ViestiKirjoittaja eva » 25.03.2016 20:37

Kevätsiunausta Vivamosta! :) :)
Olin JKL:n Vapiksella ke iltana kuulemassa israelilaista, Miri Morah. Mejukin taisi kuulla häntä. Siitä sitten. Kohta alkaa iltatilaisuus Vivamossa.

Olisittepa näkemässä, kuinka paljon on maahanmuuttajia katsomassa Raamattukylän näytelmää Ihmisen Poika. Kolme afganilaista on mukana näytelmässä ja koko keskus on tullut mukaan katsomaan. Kaikkiaan kolmesta eri keskuksesta on porukkaa. Olipa hauska, kun pieni poika ojensi minulle lehteä ja halusi näyttää värikkäitä pääsiäiskuvia Lasten maa-lehdestä, jonka sai Anna-Mari Kaskiselta. Poika oli niin innoissaan ja minä tietysti myös.
Illalla oli juhla-ateria ja Pentti Holi selitti seder-ateriaa. Leivästä selitti, että kolme maza-leipää pannaan liinan väliin ja keskimmäinen halkaistaan, murretaan ja piilotetaan. Lapset sitten saavat löytää sen. Miksi kolme leipää? Abraham, Iisak ja Jaakob ja Iisakin kohdalla sanotaan Raamatussa RAKKAUS -sana ensimmäisen kerran. "Ota poikasi, jota rakastat ja uhraa..." Siksi keskimmäinen leipä otetaan ensin. (Sanoi: on muitakin selityksiä) Minusta tämä oli koskettava.
:) Sain lukea Jes. 53 kirkossa ja nyt illalla luen Mika Waltarin KRISTUSPÄÄ. Kellä laulu, kellä sana.. Minä oikein varauduin. Minusta tuo runo on niin ihana. Päivä on pilvinen sopisi kyllä hyvin. Tosi sumuista ja tihuttikin. Niinhän Pitkäperjantaina.

Teille siunaus! Palataan! :)
eva

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja