tuumis

Maaliskuu

Maaliskuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.03.2016 08:36

Joka aamu on armo uusi, miksi siis huolta kantaa.
Uusi aamu, uusi päivä, uusi kuukausi.
Mitähän sitä näin aamusta tuumailisi, ajatus vielä unten mailla ja osa minusta haluaisi vielä jatkaa nukkumista mutta jokin vaan mättää kun toinen minä haluais jo kahveen keittoon. Kello vasta kuusi ja päivä uusi... :D

Eilinen hujahtikin nopeasti kun kävimme kirkolla ja taas tuli kirjoja lainattua iso vino pino. Kolmatta osaa Karjalan tyttö sarjaa, sitten muistu mieleen että nyt voisin aloittaa sen pappila sarjankin josta Tiina taisi joskus mainita, wilkkerssonnin uuden kirjan sain ja mitähän muuta keräsinkään, ahneeksi tulee kun ei maksa mitään :roll: Ehdi en millään kuukaudessa niitä lukemaan mutta hyvä kun saa netissä klikata lisää aikaa useamman kuukaudenkin. Kerroinkin kirjastossa kuinka tämä lukemisen inyo on nyt eläkepäivillä uudelleen viriämässä. Tuli niin tyttömäinen olo kun läkdin kirjastosta painava kassi mukana. Tyttösenä olin innokas kirjastossa kävijä ja tuli Tiina kirjat, Viisikot yms kaikki luettua.

Hiihtämässä kävin naapurin kanssa, hänen miehensä oli ajanut 4km ladun jäälle ja ihannlatu lähtee melki ikkunamme alta. Ajatelkaa kuinka ystävällistä että vartavasten tekevät ladun minullekkin jotta varmasti lähden liikkeelle. Hiihdimme ensin kaksi kierrosta ja sitten piti käydä naapurissa kermapulla kahveella jonka jälkeen uudelleen ladulle, meikä hiihti yli 12 km sit sanoin nyt riitti, naaputi jatkoi vielä hiihtoa. Tänään kuulemma otetaan uusiksi, on tämä ystäväni oikea kuntohoitajani.
Sain häneltä juustomaitoa josta tein pannukakkua, tuli niin hyvää että pellillinen syötiin suitsait. Koskaan ennen en juustomaidosta tehnyt mitään ja epäilin tokkopa onnistuu hmmmmmm taitaa minussa asua sittenkin pieni martta :lol:

Solis tuumaili että hänen juttunsa on sellaisia arkisia, mitäs muuta me kirjoiteltaisiin kuin näitä omia touhuiluja. Toisinaan iskee meikäläiselle saarnatauti mutta toisinaan ei :o
Ollaan vapaita tässäkin asiassa ja kirjoitellaan aidosti.
FB ssä saan joskus "tosi uskovalta" kärkkäitä kommentteja etten todista tarpeeksi Jeesuksesta vaan höpö juttuja jaan. Oikeesti rasittaa itseäni sellainen hengellinen päivitys jota tulee päivittäin samalta henklöltä kymmenittäin ja sellaista lainattua tekstiä. Toki kerron fb ssä reissuistani ja sanomaahan tulee varmadti jota jaan omalla tavallani. Osattava on juutalaisille ikäänkuin juutalainen ja samoin kreikkalaisille kuin kreikkalainen voittaaksern heidät Kristukselle.
Tässä yritä kertoa että me ollaan niin erilaisia mutta meillä taipumus yrittää muotittaa toisia, eli jos et kirjoita niinkuin minä niin tuskin edes uskossakaan olet...... oikeesti tuli tuollainen olo kun fb ssä eräs "pyhä" minua ojenti. En kommentoinut siihen mitään ettei pahoita mieltänsä, mutta minä niin mieleni pahoitin ( eikös sellainen elokuva ole ).
Uusi kuukausi aloitettu ja rukoilen sen tein, pyydän siunausta tämän foorumin ylle ettemme kirjoituksilla kenenkään mieltä pahoittaisi. Ollaan vapaita Kristuksessa oppien hänen armoaan, rakkautta ja anteeksi antamusta.

Tulkaa tuumailemaan!
meju
Ylläpitäjä

Re: Maaliskuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 01.03.2016 18:59

Aika aikaa kutakin sanotaan, mutta minä iloitsen jouluvaloista!!!!!!! Vaikka kevät tulossa, nii sain kaiteeseeni sellaiset jouluvalot, nyt, kun avasin suuni naapurille, että entiset lakanneet palamasta. Sain sellaiset, ja jopa aurinkokennolla toimivat, joten ei tarvitse sytytellä ja sammutella, vaan hoituu itse. Ja täällähän yöt ovat pimeät läpi vuoden, vain ehkä pari tuntia lyhyempi kesällä, joten ovat enemmän ehkä ohikulkevien ilona.....en itse niin usein käy ulkna pimeällä!
Niin, jokaisen meidän kohdalla voidaan sano, että jos ei kiinnosta niin ei lukaise juttua, niinhän Soliskin sanoi.
Minun läppärini ilmoittelee, että Windows joku lakkaa jotenkin tänä vuonna, mitähän sekin tarkoittaa, Vehnä sen varmaan ymmärtää. Minä saan Radio Dein kuulumaan nyt Windows Media Playerin avulla. No, kai tässäkin pitää luottaa siihen, että kukin päivä pitää huolen itsestään ja apu löytyy aikanaan näihin ongelmiin. Kun noita osaavia miehiä, naapureita tai maksullisia on olemassa.
Tänään auttaa Herra, on lupaus voimassa.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 01.03.2016 22:31

Leena Lehtisen lähettäjäkirje
Kevät tekee tuloaan ja sen myötä paastonajan jälkeen pääsiäinen, Jeesuksen ylösnousemuksen riemujuhla.
Samanlaista kevään oloa on, kun olen kohdannut viime viikkoina nuorten, opiskelijoiden ja nuorten aikuisten ryhmiä, jotka ovat tosissaan Jeesuksen kanssa. Kansan Raamattuseuran puitteissa puhuttiin nuortenillassa Helsingissä Pyhästä Hengestä, Hengen hedelmistä ja armolahjoista. Oli kaunista nähdä illan jälkeen hartaudessa Agricolan kirkon alttarialueen täyttyvän nuorista, jotka siellä juttelivat asioistaan kahdestaan Jeesuksen kanssa, kuka lattialla istuen, kuka polvillaan…
Melkein suoraan Helsingistä ajoimme Jyväskylään, Vapaakirkon leirikeskukseen Kiponniemeen, jossa oli koolla Tulisielutiimi pastori-in.spe Henna Saarisen johdolla. Viime kirjeessä mainitsin kai, miten olin hänen kanssaan jutellut viime kesänä Himoksella, New Wine -konferenssissa. Ja hän haastoi minut mukaan opettamaan ja mentoroimaan ensi kesäkuun alussa pidettävään kolmanteen viikon mittaiseen
Tulisielukonferenssiin. Nyt hän halusi, että tutustun koko kolmekymmenhenkisen valmistelu- ja vastuutiimin kanssa. Sain viettää heidän kanssaan vain muutaman tunnin, mutta jo siinä ajassa he voittivat sydämeni.
Kolmekymmentä 20-30 -vuotiasta nuorta aikuista, jotka Vapaakirkon ”sateenvarjon” alla ovat saaneet kutsun, näyn kaikin tavoin ”valloittaa maailma” Jeesukselle. Mukana oli Henna Saarisen (kirjailija, nuorisotyöntekijä, eduskunta-avustaja ym. ym.) hengellisen ”äitiyden” esiin kutsumina johtajapariskunta lastenhoitajineen, opettajiksi ja mentoreiksi kutsutut ”vähän vanhemmat”, joihin itse kuuluin parin pastorin ja nuorisotyöntekijän sekä terapeutin kanssa, iso joukko ryhmänvetäjiä sekä ylistysryhmäläisiä. Henna ja johtajapariskunta pitivät hienosti lankoja käsissään. Tutustumiskierroksen ja pitämäni rohkaisupuheen jälkeen rukoilimme hetken ja menimme ryhmiin. Opettajat ja mentorit, pienryhmänvetäjät ja muusikot, kukin omiinsa. Hennan johdolla me ”opet” sitten kävimme läpi kesäkuisen leirin (lue: konffan) ohjelman ja osuutemme siinä. Minun osuudekseni tuli opettaa yhtenä aamupäivänä 2 kertaa 45 min. levosta, pitää kanava kuolemasta ja surusta ja toinen kanava evankelioimisesta sekä olla käytettävissä mentorina. Muita opettajia on kaikista eri piireistä; minä edustan kai luterilaisuutta ja olen kuulemma toiseksi vanhin… Tämän jutun yksi ilonaiheita on, että siellä tulevat erilaiset yhteen. Ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä. ”Nuorten on opittava ajattelemaan itsenäisesti”, sanoi Henna. Voi, miten tuttua E4-työstä ja mentorointityöstä Kalevin rinnalla! Taisin hihkaistakin Hennalle jossain välissä:
”Sinulla on Kalevin sydän” (selkeä, helppo systeemi, hyvä innostunut tiimi ja selkeä tavoite, luottamus erilaisuudesta huolimatta, vahva rukous).
Oma osuuteni tässä valmistelupäivässä oli rohkaisupuheenvuoro, josta jotain tässä:
Joosua 1:1, 9: ”Herra sanoi Joosualle: ´Muista, että olen sanonut sinulle: Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi´.”
Tämä kohta on aina – sieltä nuoruudesta asti, kutsumukseni alkutaipaleelta asti – ollut tärkeä itselleni. Siksi jaan sen nyt teille (ja sinulle myös, lähettäjäni!).
En osaa puheenvuoroani ulkoa, mutta jotain sentään. Ilmaisin aidon iloni ja heistä minuunkin tarttuvan innos-tuksen ja määrätietoisuuden Herralta saamansa näyn edessä. Tällä porukalla näky on muuttunut myös tavoitteeksi ja se taas toiminnaksi kolmannen Tulisieluleirin/konferenssin järjestämiseksi Kiponniemessä. Ja mitä se vielä poikisikaan.
Into on ihanaa, mutta teillä nuorillakin tulevat ne hetket, jolloin kiva häviää ja epäilys iskee ja tulee rohkaisun tarve. Muistakaa silloin tämä paikka ja minun puheeni. Muista, mitä Herra itse on teille sanonut… Heikkous on realismia. Jumala tietää sen, siksi hän itse rohkaisee Joosuaakin. Kalevi Lehtinen ei antanut minkään oman heikkoutensa estää häntä toteuttamasta Herran antamaa näkyä ja tavoitteita. Teidän tehtävä – ja mei-dän kaikkien kristittyjen tehtävä – on saattaa ihmiset niin lähelle Jeesusta kuin mitä itse parhaimmillamme olemme olleet. Eli meidän tehtävä on pyrkiä niin lähelle Jeesusta ja viipyä siinä niin, että kuulemme Hänen rohkaisevan äänensä… ja viestittää sitä eteenpäin rohkeasti Pyhän Hengen voimassa.
Rukoiltavaa:
* 12.3. Kauniainen, ruotsalaisten metodistien brunssi.
* 13.3. Orimattilan naistenpäivän messu ja päiväjuhla yhdessä Elina Vettenrannan ja runojen kanssa.
Samana iltana klo 18 Helsingin Tuomasmessussa olen rukous- ja ehtoollisavustajana.
* Viikolla 11 vietän syntymäpäivääni (67 v. 16.3.) palavereiden ja tapaamisten merkeissä.
* 24.-27.3. Pääsiäisleiri Oronmyllyllä Kristiina ja Jari Nordmanin kanssa.
* Viikon 13 ajattelin pitää lomaa.
* 5.4. Mikkelissä Evankelistojen yhteyspäiväpalaveri ja evankelioiva ilta.
* 15.-17.4. on Joensuussa Kirkon evankelioimiskonferenssi Eväsretki ja samaan aikaan Vivamossa
16.4. Kiitospäivä ”Nostakaa päänne”. En vielä tiedä, kummassa olen mukana.
* 21.-22.4. on Tampereella Surukonferenssi, johon osallistun Ulla Halttusen kanssa.
Olkaa lujat ja rohkeat! Herra Jeesus on
kanssamme!
rine

ViestiKirjoittaja solis » 02.03.2016 18:58

Onkohan minuun iskenyt dementtia? :D ihmettelin että mikäs nyt kun tuumikseen ei ole kukaan kirjoittanut ja sitten vasta muistinkin että sehän on kuukausi vaihtunut ja en ole itse tänne vielä kirjoittanut ja sen takia ei ole tullutkaan mitään viestiä.

Mulla meinaa tuo sormi vaan oikutella :( kunhan aika menis nyt vaan nopeasti tuonne 17:sta päivään niin pääsen ihotautilääkärille näyttämään näitä sormiani ja etenkin kynsiäni.

Eilen olin vuorostaan todella ONNELLINEN, kävin fysioterapeutilla ja hän tutki oikein kunnolla, nuori nainen mutta tiesi kyllä kohdat jotka olivat kipeitä AJ AJ, ja sitten saan nyt 5 kertaa käydä heidän kauttaan vesijumpassa JIPPII! tälläistä tämä elämä on toisinaan hyviä juttuja ja toisinaan huonoja, kokemuksesta tiedän että vesijumppa tekee hyvää mun kipeille nivelille.

Mutta nyt kuitenkin lopetan tämän valittamisen ja toivottelen mukavaa alkanutta maaliskuuta.

Solis
solis

ViestiKirjoittaja meju » 03.03.2016 09:28

Poika
Poika on syntynyt ☆ Aamun uutiset on olleet ilon sävyttämiä ja varmaan tiedätte mistä uutiset tänään puhuvat :D Ruotsin kuninkaalliset ovat saaneet uuden perheen jäsenen josta mekin voimme iloita, iloitaan iloitsevien kanssa.

Ajattelen sitä ilosanomaa jonka enkelit ilmoittivat paimenille ja siinäkin sanoma että on poika syntynyt mutta millainen poika hän onkaan ( ei oli ), meille syntyi vapahtaja ikuisuudestaja hän on ikuinen. Joka päivä meillä kuuluisi olla tämä ilo sisimmässä minkä koemme esim. lapsen syntymä uutisen kuultuamme. Ajatelkaa millaiseen kuninkaallisenn sukuun Jeesus meidät lunasti aaaah.
Iloitkaa prinssessat ja prinssit♡

Maalla edelleen ollaan ja päivänrutiinit melki samanlaiset. Klo 9 katson Holby Cityn ja samalla sukkaa neulon, koiruli odottaa yleensä vieressä tuijottaen että lenkille lähdettävä, sittenpä ohjelman jälkeen metsälenkki. Eilen tein korvapuusteja ja sattui paha moka sillä kanelin sijaan laitoin grillimaustetta kun ovat samanlaisissa purkeissa ja väri sama yööööök, onneksi ei koko taikinallinen mennyt kun hokasin virheeni. Sitten tein kuhasopan jonka jälkeen 10km hiihtolenkki, huippukeli oli jäällä hiihtää ihan vuoden paras hiihtokeli, nautin retkestäni koko sydämestäni siellä rukoilin hiljaa hiihtäessä muistaen teidätkin. Retkeltä tultuani söin ainakin 3 lautasellista soppaa ja hetken luin Hyysalon kirjaa joka sellainen että harppien luen kun ei ihan silleen innosta...., muistetaan rukouksin tätä Pekkaa että hän löytäisi Jeesuksen. Sittenpä ajattelin hetkeksi mennä pitkälleni, kello ola jotain vaille kuusi ja niinhän siinä kävi että oli aamu uusi ennenkuin petistä nousin. Oli niin makee sekä syvä uni johon varmaan hiihto vaikutti. Samahan se milloin nukkuu ja kuinka pitkään :roll:

Tässäpä nämä meikä touhuilut, tuskin kiinostaa moniakaan mutta kiva kirjoitella ihan näin mielen virkistämiseksi. Oikeesti lukeminen ja kirjoittaminen on sellaista mielen terapiaa.

Olkaa rohkeita :idea:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 03.03.2016 13:49

En matla olla kirjoittamatta, vaikka ulkona sumuinen ja sateinen sää, mutta eilen näin eka kerran tänä keväänä luonnoniiriksen, sen sinisen, vain 10senttisessä varressa olevan, ja iltapäivisin aukeavan. Ja tänä aamuna huomasin, että jossain paikassa akaasiassa, jota mimosaksikin sanotaan, on melko isot nuput, osa jopa auki....tämä ktllä pölisee allergisoivaa siitepölyä.....

Suomalainen naapurini toi nivaskan lehtiä Yhdessä oli Pekka Reinikaisesta juttua ja luonnon ja ihmisen ihmeellisyydestä.
Ja toisessa lehdessä oli ns. muistitikusta. Ihmeellisiä asioita on keksitty.....Jumalan antamalla viisaudella :roll:

Ja minäkin sain viisautta pyytää, että minulle hankittaisiin uusi kaasuhella......kaikki kattilani ovat pääältä ihan noessa, mihin vain ne koskett avat, mustaa jälkeä jää. Tämä ystävällinen naapuri, johon yleensä tukeudun, kävi jo katsomassa, millainen on entinen, että käy paikalleen.

Kerran mainitsin olemassa olevan sellaisen kynän, jolla voi kirjoittaa mille vain alustalle, ja kun se on yhteydessä älypuhelimeen, niin tekstin voi lähettää......Mutta yksi naapuri näytti koneestaan, ttei tarvii sitä kynääkään, kirjoitti puhelimen pintaan,,,,,, :roll: :roll: Kärryiltä meikämummo tipahtanut
jo aikaa sitten. ;)
Mutta Herra varjelee yksinkertaiset, sanoo Sana.
Hyvää torstaipäivää.
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 03.03.2016 15:16

Hei tuumislaiset, olen ollut syystä vaiti sillä tietokoneeni netti ei toiminut. Sain poikani pysähtymään ja miettimään millä koneeni taas toimisi, hän toi jonkun lisä laitteen ja niin saan taas olla yhteydessänne. Soilikselle tervetuloa kirjoittelemaan arjen tapahtumia.

Minun talviuneni on vähitellen loppunut, Ajolortin uusiminen toi monta matkaa, oli muistitesti.... vähän jännitti myös onko näkö tarpeeksi hyvä, kun kaihi aiheuttaa näköni huonontumista, mutta se vielä riitti siitä olin iloinen. Nyt uusi kortti on laukussa joten saan edelleen käytyä kaupassa ja ystävien luona ym. :D korjaustakin vanha autoni tarvitsi se nipisti tiliäni vähän liikaa. En siitä huolehdi sillä elämässäni olen monta kertaa kokenut ihmeitä Jumala tietää tarpeemme :!:

Minun arkeni alkaa puurolla ja sitten koiran ulosvienti. Tänään tapasin naapurin rouvan joka tulee useinkin ja juttelee vie sitten koiran pitkälle lenkille. Nyt kyselen miten tänään aikani käytän kaupassa pitäisi käydä. Kirjastossakin olisi mukava pistäytyä. Huomenna on hammaslääkäri.

Mejun elämään Jumala on antanut paljonkin yllätyksiä rukoilen niitä lisää, Rineä muistan paljon vastuuta on tällä hetkellä, mutta voimia on luvattu sen mukaan kun tarvitsetsemme. Tiinaa ja minua painaa jo vanhuuden raihnaisuus. Eräs veljeni sai verenmyrkytyksen, hammaslääkäri (yliikäinen) oli toiminut epähygienisesti joutui keskussairaalaan. Toisen veljeni kotiin tunkeutui valheella ryöstäjät, hän on näkövammainen kylpylää matkaa varten varat vietiin. Elämme turvattomassa maailmassa jopa Suomessa.

Psalmi; 91 "Joka korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, se sanoo; Herra on minun Turvani ja JUmalani" Häneen turvaten kuljemme tietämme.

Herran hoitoon kivaa että netti taas toimii :!:
amanda

ViestiKirjoittaja eva » 05.03.2016 08:57

Heipparallaa! :)
Heräsin virkeänä ja joskus kuulin, että silloin Jumala on herättänyt ja kannattaa rukoilla niiden puolesta, jotka tulee mieleen. TUUMISLAISET! Jippii!!
Ensimmäinen kirjoitus meni taivaan tuuliin, kukahan se yrittää lamaannuttaa kirjoittamisen. Mutta ei anneta periksi! :o
Terveiset ihansta Israelista! On siellä kaunista, siistiä, aurinkoaja kaikki pelaa. Olimme pääasiassa Eilatissa. Kyllä kannattaa mennä: suorat lennot, sama aika ja aurinkoa, merta jne. :D
Meillä oli oikein "vastaanottokomitea". Tuttava perhe oli vastassa, kun tiesivät milloin ja minne tulemme. Saimme sitten joka päivä yhdessä rukoilla ja olla.
Matka oli tosi siunattu. Vävy lähti puolikuntoisena ja kaikki meni hyvin. Nuoriso meitä paljolti pyöritti, mutta oli mukava olla heidän kanssaan oikeasti. Kävimme seurakunnassa sapattikokouksessa ja -aterialla. TV7:n Viron työntekijä oli kanssamme ja ihana tuttavuus. Minä vielä sapattiaamuna helteessä pinkasin 3,5 km kokoukseen. Oli kyllä Jumalan ihme, että löysin paikan. Merkin sain, kun näin yhdessä petoniseinässä oviaukon ja siinä kättelivät.

Yksi yö kului pitkälle, kun netissä meidän pitäjäryhmässä yksi mies kirjoitti: vastatkaa, mitä tekisitte, kun hänellä on vain kaksi vaihtoehtoa elämässään, mennä hautausmaahan tai ottaa kovat hoidot. Monet olivat kehottaneet menemään hoitoihin. Mietin kirjoitanko vai en ja miten sen tärkeimmän sanon. Kirjoitin, sinne meni. Ei ole kuulunut, mutta tämä ilmeisesti johti siihen, että vanha koulukaverini, jota en ole koulun jälkeen tavannut vuodatti sydäntään ( hänen oma sanansa). Nyt meillä yksityisesti meneillään mieleniintoinen keskustelu. Jospa saisin viisautta puhua tärkeimmästä jatkossakin oikein.

Hänessä me elämme, liikumme ja olemme. Ap.t. 17:28
Iloa ja voimia ! :D :D :D
eva

ViestiKirjoittaja rine » 05.03.2016 09:14

E.Heinosen lähettäjäkirje

http://www.kansanraamattuseura.fi
Rakas lähettäjäni!
On tiistaiaamu, helmikuun 23. päivä. Sanelen puhelimessa Päiville lähettäjäkirjettäni.
Meillä on Tasin kanssa takana huikea viikko.
Ensinnäkin, lauantaina 13.2. olimme Kuopiossa Majatalo-illassa, jossa oli puhumassa myös Anne Pohtamo. Hieno tilaisuus.
Keskiviikkona olin Jyväskylän Palokassa Majatalo-illassa. Siellä oli läsnä valtava Jumalan läsnäolo.
Jumala näytti lopussa näyn.
Aikoja sitten eräs nainen toi minulle rentukankukan sanoen minun olevan sellainen. Ajattelin, että sellainenhan minä olen; huojun ja horjun, kuten rentukka. Nainen sanoi, että ei hän siksi sitä tuonut, vaan siksi, kun se on kirkkaan värinen ja näkyy kauas. Eikä se elä muualla kuin elävässä vedessä. Sen jälkeen olen rakastanut rentukoita.
Nyt siihen näkyyn: Palokan kirkko oli täynnä väkeä. Ykskaks näin, kun rentukka ilmestyi siihen ja silmissäni se vain laajeni ja laajeni. Kaikki ihmiset liittyivät ikään kuin siihen rentukan keltaisuuteen.
Ainoastaan takana istuvat kaksi miestä jäivät pois siitä valosta ja kirkkaudesta ja pyysin mielessäni, että ota vielä nämäkin miehet siihen kirkkauteen.
Ymmärsin, että se näky oli minulle eikä seurakunnalle. Tajusin, että nyt on minun aikani tullut. Se herätys, josta Jumala silloin ihan alussa minulle puhui ja jossa minä olen mukana, on alkamassa.
Sunnuntaina 21.2. olimme Kangasalan kirkossa Majatalo-illassa. Mukana oli myös Gospelband Sade ja Pekka Simojoki juonsi tilaisuuden.
Olimme Tasin kanssa autolla menossa Muuramen kohdalla, kun Tasi sai sairaskohtauksen; jalat menivät epävarmoiksi ja hän näki kahtena kaiken. Meidän piti pysähtyä, koska emme uskaltaneet enää ajaa eteenpäin, oireet olivat niin pahat. Tasi lähti ambulanssilla kohti Jyväskylän sairaalaan, josta hänet siirrettiin Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Puolentoista kuukauden aikana tämä on nyt 3. kerta, kun Tasi on sairaalassa. Rukoilethan hänen puolestaan! Tällä hetkellä vointi on hyvä, mutta hän joutuu olemaan täysin vuodelevossa. Nyt tehdään perusteellisia aivotutkimuksia. Ajokielto on voimassa kuukauden.
Kun Tasi oli lähtenyt sairaalaan, soitin pojalleni Juhalle, että olen Muuramessa. Pyysin häntä hakemaan minut. Mervi ja Riitta lähtivät autolla tulemaan. Mervi kuitenkin soitti ja pyysi minua ottamaan taksin joksikin matkaa, koska muuten he eivät ehtisi ajoissa.
Tämä taksinkuljettaja oli selvästi Jumalan järjestämä taksi. Koko ajan puhuimme Jeesuksesta. Olin rukoillutkin, että saisin todistaa. Nainen oli selvästi etsikkoajassa. Hän otti kaikki tiedot ylös kirjastani ja TV7:n Eliinan eväät
-ohjelmista. Hän ei ollut ihan vielä valmis ottamaan Jeesusta sydämeensä, mutta pyysin häntä soittamaan, kun hän on ottanut Jeesuksen vastaan. Se oli oikein mahtava matka!
Jossain kohtaa vaihdoin sitten autoa ja jatkoimme Riitan ja Mervin kanssa kirkkoon. Siellä Simojen Pekka ja Juha tulivat minua vastaan taluttaen minut paikalleni, koska en saa varata kokonaan oik. polveni kanssa. Pekka kysyi minulta, minkälaiset oireet Tasilla oli. Kerroin, että hän näkee kaiken kahtena. Siihen Pekka sanomaan, että ajattele, hän näkee sinutkin kahtena. Ja minä vastasin, että puolikaskin riittäisi.
Matkalla ollessani kuulin, että ensimmäisen kerran Majatalo-ilta videoidaan. Se näytetään joskus TV7:ssä. Gospelband Sade lauloi alussa omia laulujaan. Paikalla oli myös 130 riparilaista sekä 30 irakilaista, joille tulkki tulkkasi kuulokkeiden kautta kaikki puheet. Alkuun oli sovittu myös Juhan todistuspuheenvuoro.
Juhaa rupesi pelottamaan, jospa hän ei pystykään puhumaan. Rohkaisin häntä, että jos tuntuu vaikealle aloittaa puhe, niin puhu ensin ihan jotain muuta. Jos taas ei jännitä, niin mene heti asiaan ja puhu mahdollisimman avoi-mesti. Koska nuoret tarvitsevat sitä tietoa, minkälaista hänen elämänsä on ollut aikaisemmin ja mitä se on nyt, kun hän on viemässä evankeliumia ja Jumalan sanaa Jeesuksesta.
Juha aloitti kertomalla Kangasalasta ja miksi se on hänelle rakas paikka. Kun hän syntyi, syntyi myös hä-nen kaksoisveljensä, mutta hän oli jo syntyessään kuollut. Hänet on haudattu tänne Kangasalan hautausmaalle. Juha kertoi sen hyvin koskettavasti. Hän lopetti puheensa siihen, että huomenna he menevät Mervin kanssa viemään kynttilän veljensä haudalle ja sitten kun kerran hän menee taivaaseen, niin hänen veljensä on vastassa siellä taivaassa. Evankeliumi tuli selkeästi esille Juhan puheessa. Ja se, mitä Jeesus on tehnyt hänen elämässään.
Kahvitauon jälkeen riparilaisille oli luvattu, että he saavat lähteä pois. Siksi Juhan puhe oli ihan alussa
todella tärkeä.
Kun oli minun vuoroni puhua, kerroin matkastani sinne ja kuinka Tasi joutui Jyväskylän sairaalaan. Kysymys tässä elä-mässä on: Jeesus saapuu, oletko valmis? Koska kukaan ei tiedä lähtöhetkestään. Kerroin myös ensimmäisestä halvauk-sestani, jonka aikana luin sähköpylväästä mainoksen: Jeesus tulee, oletko valmis? Tiesin, että jos silloin olisin joutunut lähtemään, en menisi taivaaseen. Mutta sen halvauksen aikana tulin uskoon.
Viimeisimmän halvauksen aikana, kun Tasi lähti viemään minua sairaalaan, ajattelin, että nytköhän kuolen. Sanoin Jumalalle, että en tämän valmiimmaksi tule koskaan, välit sinun ja ihmisten kanssa ovat selvät, jos otat pois, niin ota. Mutta sain jatkaa elämää.
Kangasalla olin ajatellut puhua itsetunto-ongelmista, mutta puheeseen tuli muutos. Kun kuulin, että ohjel-ma videoidaan, tajusin, että tärkein aihe on, missä vietän iankaikkisuuteni, eivät itsetunto-ongelmat.
Kun tilaisuus oli loppunut, puhelimeeni tuli heti tekstiviesti Hannalta Japanista. Hanna oli aikoinaan Kuopios-sa opiskelijana ja hän otti minut ja Tasin mummokseen ja ukikseen. Nyt hän on lähetystyössä Japanissa. Kello oli siellä 3 ja hän kiitti Juhan loistavaa puhetta ja hyvää bändiä ja minua ja kertoi muistavansa ukkia sekä soittavansa seuraavana päivä-nä. Pääsin sieltä sitten yötä myöten kotiin ystävien kyydissä. Bändiläiset jäivät Kangasalalle yhdeksi yöksi.
Myös sinun kohdallasi sinun elämäsi tärkein kysymys on se, missä sinä vietät iankaikkisen elämän. Nyt saat sanoa Jeesukselle: Tässä olen ja haluan kuulua sinulle.
Kiitos esirukouksista myös meidän perheemme puolesta sekä tämän työn puolesta, jotta saamme edelleen Tasin kanssa viedä evankeliumia eteenpäin.
Rakkaudella sinua siunaten ja hyvää pääsiäisaikaa toivottaen
P.S. Tasi pääsi pois sairaalasta kirjeen kirjoittamispäivänä. Silmässä hermo halvaantunut, mutta on paranemassa. Kuukauden ajokielto. Kiitetään taivaan Isää!
TULEVAA:
13.3. Tohmajärvi
9.4. Oulu
14.4. Sulkava
Kiitos!
rine

ViestiKirjoittaja eva » 05.03.2016 09:17

Kiii.. tos ! Minulla uusi kuva ja niin ihan, kesää enteilevä. Kiitos ja kumarrus ihanalle Vehnälle!
Kirjoituksianne en ehtinyt lukea. Huomasin sanan "sukka" siellä. Minäkin otin kutimen mukaan. Ajattelin, koneessa ja istuskellessa voi neuloa. Otin neuleen mukaan jäähalliin, kun näytöstä katsoimme. Siellä vaan luistelevat +30 asteen helteessä. Siellä on upea, uusi jäähalli. Pudotin sitten puikon penkinrakoon. Pystyin neulomaan kolmella kantapäänkin, mutta sitten poimintojen jälkeen ei enää onnistunut.
Meillä oli hääpäivä heti, kun tulimme ja eilen vävy teki meille nimipäiväaterian.
Nyt pitäisi siivota ja leipoa. Tuota sanaa PITÄISI meillä ei saa sanoa. Vien sitten tuliaisten kanssa naapuriin, jos onnistuu. Tekivät lumi- ja postityöt.
Tulin jatkamaan, kun uusi kuva putkahti esille.
Heippa ja tavataan!
eva

Seuraava

Paluu Tuumailuja