tuumis

Tammikuu

Re: Tammikuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 08.01.2016 17:11

Oppia ikä kaikki, tai ainakin osittain yritystä. Uudessa Tiessä mainittiin kirkollisia twiittaajia. Yritin ja pääsin sinne, ja kirjauduinkin., mutta siitä huolimatta en onnistunut saamaan esille varsinaista twiittia, kai se on vähän blogin tapainen.....näin vain pari lausetta ja enempää en saanut esille. :(
Kummasti vaan taas viikko mennyt, eli aina taas perjantai......
Eilisiltana vielä oli itätuuli, tänä aamuna jo länsituuli, mutta ilma täynnä hiekkaa, varoitettiin vanhoja ja vaivaisia liiasta liikunnasta. Eipä tällä mummelilla ole pelkoa, että tulisi liikaa, tällaisella ilmalla ainakaan. Kylmää täkäläisittäin. Hyvä kun roskat ja sanomalehdet saa viedyksi pois.
Lakkoja jos jonkinlaista täällä ollut. Lehdestä näin, että Mahanei Jehuda torin takakatu niin täynnä roskasäkkejä ja laatikoita, että ihme, miten bussit pääsi eteenpäin.Minun vielä vähän vajaat pullosäkkiäni, siis niitä pantillisia pulloja, tuuli lennätteli talon alla. Vaikka olin pannut ikäänkuin turvaan, jos tulva taas tulee ja pullot ui pitkin, ja ala taas laskea. Juu, edellisen tulvan jälkeen laskin ne uudestaan, oli 160 pulloa, vielä pitää saada siihen 20 jolloin saa panna säkin kiinni. Edellinen satsti on jo viety, yli 1000 pulloa tai purkkia, rahat ovat vielä saamatta.
Yhtenä päivänä oli plus 18, eli eilen, tänään plus 10.
Muutamia syklaaminkukkia jo näkyvissä, keltaista pientä paljon.
Herra on sorrettujen turva,
hän on suoja ahdingon aikana.
Ps.9,10.
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 08.01.2016 20:08

Täytyy vielä vähän jatkaa.
Kaksi kuolemantapausta. Toinen se viime perjantain terroriteon tekijä, ammuttiin tänään kun ilmeisesti oli lähdössä tekemään seuraavaa.Hera hänen omaisiaan auttakoon.
Toinen taas, nuorehko, n. 32 vuotias saksalainen matkanjohtaja, kahden lapsen isä, lähti Arbelan vuorella ei merkittyä reittiä, kivet lähtivät vierimään alta, putosi ja kuoli heti. Ryhmällä vakeaa, samoin kotona vaimolla ja lapsilla. Itse oli uskova, joten hän on Herran luona. Jälkeenjäävillä se suru ja kaipaus on. Panin jutun tänne, kun halusin tuon ensimmäisenkin heti kertoa. Jos sitä ei siellä Suomessa heti tule tietoon.
Kuitenkin toivossa.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 08.01.2016 21:02

Nuoruuden hiirenkorvalehdillä,keskikesän isoilla vihreillä ja
syksyn keltaisilla putoavilla lehdillä on oma aikansa ja tehtävänsä.
On hyvä muistaa sekin, että vain lehdistä riisuttu puu kestää lumen painon vahingoittumatta.
Riisuttu puu antaa myös enemmän tilaa valolle ja taivas näkyy paremmin.
E.Leminen

Pakkasillan terveiset kaikille, on ollutkin tuimat kelit, pitkän lämpimän jälkeen.
Vapaita vietän,uuni lämpiää ja laatikko kypsynyt valmiiksi.
Tänään äiti oli kaatunut, tytär soitti kun olimme asioille menossa, täyskäännös
ja tyttärelle ohjeet mennä mummon turvaksi kunnes takaisin tulemme.
Äiti istui lattialla oli kompastunut mutta ei ollut satuttanut itseään,
nostimme miehen kanssa hänet pyörätuoliin ja siitä itse hivuttautui sänkyyn.
Nostaminen on raskasta kun painoa toista sataa kiloa ja meillä molemmilla nivelet kipeitä.
Monenlaisia ajatuksia ja mietteitä tulee näistä päivittäisistä tapahtumista, useinkaan en jaksaisi
hoitaa edes näitä leivisköitä, mutta olen saanut voiman aina päivän matkalle kerrallaan.
Tätä on elämäni nyt, kiitos kuulumisista ja siunausta teidän jokaisen elämään!
rine

ViestiKirjoittaja Annukka » 09.01.2016 12:26

Voi Rine, tiedan mita on sairaan nostaminen. Mieheni kellahtelee lattialle
silloin talloin eika itse osaa tehda mitaan noustakseen. Minulla ei ole voimia
joten on yleensa pakko turvautua naapurien apuun. Viimeksikin sain uudet
naapurini, aiti ja tytar, apuun. Tosi ihania ovat, kehoittivat aina kaantymaan
heidan puoleensa. Voimia ja iloa elamaasi, Rine ja kaikki tuumislaiset.
Annukka

ViestiKirjoittaja eva » 09.01.2016 23:32

"Poissa hyvä-kotona paras." :D :D
Ajattelin moikata, että palattu on Keniasta. Huikeat 60 astetta lämpötilaero. Kisumussa oli n +40 astetta ja kun yöllä tulin kotiin oli -25.
Suuri kiitos, kun ei sairautta, ei siellä eikä täällä. Monet sairastivat vatsatautia. Minä varjelluin ja sain nauttia kaikesta hyvästä. Leukaan tuli auringosta rakkuloita, mutta se on vähän.
Turvallisuus oli varmistettu ja mitään pahaa ei tapahtunut. Minnekään ei saanut mennä, jos ei ollut saattajaa. Läpivalaisut ja turvatarkastukset kuuluivat asiaan. Hyvä niin, koska siellä on tapahtunut pahoja asioita.

Tässä sulattelen kokemaani. Oli se mielenkiintoista nähdä, kuinka usko Jeesukseen otetaan tosissaan. Paljon hyviä asioita on tapahtunut, kun Keniassa on ollut herätystä.
Eipä oikein luista kirjoittaminen, kun väsy painaa päälle.
Hyvää yötä ja kuulumisiin!
Siu, siu :P :P :P :P :P
eva

ViestiKirjoittaja rine » 10.01.2016 17:43

Talven pakkaset jatkavat jauhamistaan, sinnikkäästi olen sisätiloissa, minkä koiraa ulkoilutan.
Eva palannut matkaltaan, lienee shokeeraavaa palata kylmyyteen. Hyvä kun matka oli onnistunut ja hyviä muistoja
matkalaukkuun jäänyt, joita voi sitten makustella.

ANNUKALLE :) lämmin kiitos myötäelämisestä,äidin kaatumisten suhteen, otan yhteyttä apuvälineyksikköön jos saisi sieltä
tukevan kantositeen jonka voisi takamusten alle laittaa ja näin nostaa, tai joku muu väline,
jatkossa meidänkin pitää soittaa apua, ettei säry lopullisesti useimmilta raajat.

Työt kutsuvat ja täysi viikko edessä, henkisesti on tsempattava, onneksi on rukous
jonka turvin voi työtänsä tehdä ja elämäänsä elää.

Rakkaus on kappale yhteistä matkaa
toinen toistemme kanssa ja Jeesuksen kanssa.PS

Siunausta kaikkeen elämänne tilanteisiin jäädään Herran johdatukseen.
rine

ViestiKirjoittaja meju » 11.01.2016 11:39

Kettu
"Siionin vuoren tähden, joka on autiona, jolla ketut juoksentelevat."
"Palauta meidät, Herra, tykösi, niin me palajamme; uudista meidän päivämme muinaiselleen."

Huomenta ystävät armaat, eihän ole ketunhäntä kainalossa....hmmm mistähän tuokin tokaisu tuli aatoksiini :roll: , pitääpä googletta mitä se tarkoittaa. Valitusvirttä 5 lukua lukasin äsken kun googlettelin ketusta ja tuo kohta on ihan uusi läksy eli valitusvirttä alettava opiskelemaan . Ottakaa kiinni pienet ketut on tutumpi Raamatusta mutta tätä kettu kohtaa en ole ennen tutkinut.
Miksikö nyt ketuista jutustelen, noh eilen kaysoin pirtin ikkunastaulos ja bongasin ketun puuhailemassa näköetäisyydellä. Seurasin sitä pitkään kun jotain metsästi, hyvin vikkelään liikkui ja tähyili vähän väliä ympärilleen uhkaako vaara, mietin miten tuollaisen kiinni saisi ......eihän sitä raskis kiinni ottaakkaan kun on niin nätti eikä näytä pahaakaan tekevän.
Ajattelin omaa elämääkin että niitä pieniä kettuja taitaa juoksennella vapaana kun niin harmittomilta näyttävät eikä tiho näkyvää......

Tämmösiä tuumailuja -24 pakkasessa, tosin sisällä olen mutta niin kylmä on että kaksi peittoa piti
olla yöllä ja nytiin kädet jääkylmät. Pönttöuuni on lämpiämässä mutta sekään ei vielä auta olotilaan hrrrrrrrrr

"Nosta ja kanna", mikähän laulu tämä on jota nyt hyräilen. Annukka ja Rine kertoivat kuinka he jotuvat nostamaan sairaita omaisiaan. Ihmeellisesti olette voimia saaneet omaishoitajina, uskon näin että teitäkin nostetaan ja kannetaan sillä omin voimin ette jaksaisi.

Evan matkakertomusta odotellaan, ei mitään kiirusta meillä on kärsivällisyyttä odotella. Ihmeellinen on Evan elämä tuon matkustamisenkin suhteen, myös tuo pirteys on lahja. Minnekkähän seuraava matka.
Toisi hieno juttu että lähtee silloin kun on mahdollista. Itsekkin olen tehnyt kustannuslaskelmia ja sitä säästelenkä arkkurahoja vai matkailenko yms . Nyt olen pihistellyt niin että ensi kuulla lankeava Israelinmatkan loppulasku on koossa jippiiiii, eli kyllä pienest tonnin eläkkeelläkin voi matkoja suunitella ja tehdä. Väliäkös sillä vaikkei pankkitilillä talletuksia olekkaan.
Oikeesti minua harmittaa moni tuttavani jotka aikoinaan sanoivat että sitten lähden kun eläkkeelle jään mut todennut ettei monikaan lähde vaan säästävät........
Tietenkin asioilla on monia puolia sekä jokaisella omia huolia. Terveys on sellainen kun se pettää niin tilanteet toiset.

Toivottavasti kukaan ei ärsyynny näistä tuumailuistani, kerron vaan omasta pienestä elinympyröistäni ja meillä jokaisella erilaiset elämäntilanteet, jaksamiset yms.

Jippii tänään pääsen kirkonkylälle kirjastoon ja Tokmannille langan ostoon, oli edullista lankaa alkuviikon tarjouksena. Viikonlopuksi lapset tulevat joten mummopäiviäkin tiedossa :D
Kerro7nio että viimeksi luin kirjan joka nyt palautettava . "Kasvonsa menettänyt mies " Kimmo Oksanen. Kertoo Helsingin Sanomien toimittajasta jonka kasvot tuhosi herpesvirus ja bakteerit. Googlettakaa niin tiedätte mikä kirja. Kannatti lukea.
Nyt etsin Eila Paynen Karjalan tyttö eka kirjaa, täällä kirjadtossa pitäis se olla kun katsoin netistä. On se vaan yliymmärryksen käypää kun voi näin tietsikalla katsoa mitä kirjastossa hyllyssä on
:idea:

Nytpä otan itseäki niskasta kiinni ja ketunhännän kaulalle että tarkenen lenkille lähteä Kaapon kanssa (oikeesti ei ole turkista vain villaista ylle ).
Kirpsskkaa sekä pirtsakkaa tätä hetkeä sinulle ♡
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 11.01.2016 22:08

Kuuntelin netin kautta tämän ohjelman eilen, oli puhuttelevaa asiaa eksytyksistä, tässä kerrotaan Intiassa
olevista kokemuksista. Kun laitoin tätä linkkiä huomasin sivun oikealla puolella myös ykkösosan.
http://www.tv7.fi/vod/player/48129/

Meillä jatkuvat pakkaset, aamulla 28 ja nyt 15, autot ovat tiukoilla.
Lämmitetty on taas tarkenee :P
laitan alle lauluja ja niiden sanoja, saakoon ne teitä lohduttaa
siunausta elämäänne

http://www.kauhajoenbaptistisrk.fi/30

Näet uupuneen, kuljet vierelleen
jotain sanot jälleen ja jätät yksikseen.
Joku yksinään polun viereen jää.
Kuka nostaa, kuka kantaa, ystävää.

Matka yhteinen, kanssa veljen sen,
joka yksin kulki, tieltä langeten.
Tuskan vaikka näit, kylmyyteesi jäit.
Turhaan odotti hän ketään vierelleen.

Nosta langenneet, kanna uupuneet.
Anna sulaa viimein sydämesi jää.
Vahvista ystävää, vahvista ystävää.

Kulje luona sen, jonka voimien
näet tiellä taisteluiden uupuneen.
Käden ojentain, sydän rakastain
alasvaipuneen voit nostaa uudelleen.
Anna sulaa viimein sydämesi jää.

rine

ViestiKirjoittaja eva » 12.01.2016 09:07

Tervehys teille! :D
Matkakertomusta joku kaipailee. Haja-ajatuksia lupaan. Kun aika rientää, tapahtuu laimenemista.
On ollut menoja ja tuloja, soittoja ja vieraita-selitykseksi. ;)
Lensin kahden uskonsisaren kanssa Istanbulin kautta ja kaikki sujui hyvin. Viisumin olin saanut valmiiksi netin kautta. Meidät vietiin Metodist cuest house-paikkaan. Sinne kokoontui eri puolilta maailmaa ihmisiä. Aamulla klo 6 piti tavarat olla lähtövalmiina Kisumuun. Sanottiin: älkää syökö tai juoko,( ainakaan paljon). Ajo kestää 8-10 tuntia ja pysähtymiset vähissä. Kaksi kertaa pysähdyimme, molemmat hotelleissa. Juomaakin oli tarjolla, mutta monet eivät edes juoneet, minä kyllä join. Kuuma oli ja autoa korjattiin välillä pitkään, mutta illalla saavuimme perille. Matkalla laskin pasuunakukkia ja aaseja yms ja aaseille huikkasin: Herra tarvitsee. Seeproja ja apinoita näkyi myös.
Ihanaan hotelliin pääsimme turvatarkastusten läpi ja oma huone. Acacia-hotelli.
Useimmilla oli pitkät hameet, ihan nilkkaan asti ja siinä vielä pitkä vuorillinen takki. Minulla kirppisvaatteet, kun kuulin, että pitää olla pitkät hameet ja hihat. Olin kuin "luutamummo" hienojen rouvien kanssa. Heillä oli hienot hatutkin. Minulla vain pahanen hellehattu.
Uuden vuoden aattona sitten kentälle n75 hehtaaria täynnä ihmisiä seisomassa jo klo 10. Kaksi tuntia ylistystä, ihan musiikki, kuoroja ja esilaulajia. 6 tuntia sitten Parantumis- ja herätyskokousta. Ihmisiä tuli lavalle todistamaan parantumistaan ja heitä haastateltiin. Dr.Owuori, ollut myös Suomessa ja TV7:ssä Pyhän Hengen illassa haastatteli. Minä en ollut katsonut mitään niistä enkä tiennyt hänen olleen Suomessa. Lähdin ilman ennakko odotuksia ja -luuloja. Kyllä kunnia annettiin Jumalalle ja sanoma oli väkevä. Näette varmaan linkistä tuolla nimellä. Helteessä jaksoin ihmeesti seistä. Telttaan sai mennä varjoon, jos ei jaksanut seistä. Illalla hotellissa ruoka ja suihku ja taas kentälle -Uusi vuosi alkaa. Mahtava, uskomaton näky kohtasi, kun menimme hämärissä: Ihmiset olivat lepäämässä. Monta miljoonaa ihmistä, eiväthän he voineet mennä kotiinsa välillä.
Myös Uuden vuoden päivä 10-16 oli kokousta ja seuraavan päivänä ajo takaisin Nairobiin ja siellä oli "pastorien "kokous. Valtava väkimäärä urheilukentällä ja siellä oli tulkkaus. Minäkin pääsin "jyvälle". Olihan siinä muutakin, mutta taitaa rekisteröintiaika loppua. Niin palataan, jHs. Kuittaan työn tehdyksi jotenkin. :P :P :D
eva

ViestiKirjoittaja Tiina » 13.01.2016 14:48

Kaunis kiitos taas kaikille kertojille, matkoista ja ketunh'nnist'' ja 'idin nostamisesta ym. Saa olla siten el'm'ss'nne mukana.
Aina sit' jotain pientä tapahtuu.
Itse kunnostauduin joulukorttien lähettämisessä, niin ett' joku sai jopa kaksi. En alussa tehnyt listaa kenelle oli mennyt. Yhdelle jopa kirjoitin, että voit saada kaksi. No niin sai, ja oli iloinen niistä.
Eräästä terveyskeskuksesta soitti kaksikin eri ihmistä kysellen, tiesinkö keneltä olisi voinut jäädä sinne kukkaro, jossa oli rahaa. Pieni puhelinvihkonen oli sisällä, jossa myös minun nimi ja puh.numero. Enpä osannut ajatella.
No eilen se rarkesi.
Me mummelit, viisi kappaletta olimme tutustumassa maailman seitsemänneksi hionoimpaan hotelliin, Waldorw Astoriaan.Joku epäili, että laskeeko ne meidät sisään edes, ei näytetä sen tasoisilta.
Kysyttiin ovella kahvilaa ja ihan nikottelematta portsari ohjasi meidät peremmälle.
Oltiin päätetty, että ainakin kahvit juodaan, maksoi mitä maksoi.
Jokainen tilasi haluamansa kahvin ja lisäksi otettiin yksi juustokakunpala ja jäätelö. Kyll meitä nauratti. Isolla lautasela tavallista pienempi kakunpala, saatiin siitä jokainen puolitoista teelusikallista. Ja jätskiä vähän.Meitä vain nauratti ja ystävällisiä olivat tarjoilijat. Poika sanoi levansa Eestistä. Nä, nähty on komeus, osittain. Ei mennä sinne kyllä syömään.. ;) ....
Yksi mummeleista oli ystävämme Ilanan ja aloin kertoa hänelle tuosta puhelinsoitosta ja kukkarosta. Minun se oli, sanoi Ilana. Joku tonen oli älynnyt, kenestä kyse.
Koettakaa tareta. Mellä nyt paistaa aurinko, asteita varjossakin kohtalaisesti.
Yksi uusi juttu. Kutomokoppiani tarvitaan muuhun käyttöön. Onneksi ei saatu loimia puihin, joten puut voidaanhajottaa, kun muuten eivät mahdu kopista ulos. Eikä vielä tiedossa, mihin ne voisi panna. Jotain koppia etsitään kyllä :mrgreen:
Täytyy tässäkin oppia oloihinsa tyytymään :roll:
Tiina

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja