tuumis

Tammikuu

Tammikuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.01.2016 08:47

Siunausta vuodelle 2016 ♡♡♡♡♡

Tervetuloa uusi vuosi uusine juttuineen :D
meju
Ylläpitäjä

Re: Tammikuu

ViestiKirjoittaja pappa » 01.01.2016 21:30

Jutut on nyt kovin vähissä. Kiitos kuitenkin olemassaolostanne!
pappa

ViestiKirjoittaja Lasse » 01.01.2016 23:02

Kiitos Pappa huomiosta :D
Kiva ja hyve kun säkin olet olemassa ja kävit uutenavuotena vetäsemässä Tuumiksen rivasta :)

Kiirettä pitää, rotvallinreunassa kävi viime yönä melkoinen vilske :o teppailtiin ulkotöistä sisälle ja
akkunan takaa katteltiin vuorokauden vaihtumista kun Ratinassa veronmaksajien raketteja ujelsi taivaalle.
KiitoS kaikesta muistamisesta, näyttää hoitojaksoni menevän voittoon pikku hiljaa.

Kuva
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Tiina » 02.01.2016 19:57

Kylmä on tainnut meidät kaikki kangistaa :mrgreen:
Minä ainakin olen tuntenut olevani kuin karhu talvella, olisi halu olla talviunessa, lämpimässä paikassa Ktlläkin mieluummin.
Täällä on nyt plus 4 ulkona, eilen satoi rakeita ja vettä tuli melkein koko päivän.....Yksiöni alla oli tulva, mutta ei ihan mennyt saunaan asti. Ja söhkötkin sentää kestivät, että sai saunan lämmitetyksi, ja pari naapuria sai kylvyn samalla. ;)
Vuodenvaihteessa tulin lukeneeksi muutaman dekkarin, kun yksi perhe oli putsann hyllystään paljon sellaisia kirjoja laatikkoon paperinkeräyslaatikkojen viereen. Siinä oli Christietä, Langia ja Donna Leonea. Ja muutama Alexander McCall Smithin Mma Ramotswesta kertovaa. Kyselkääpä. ne on aika hauskoja Btoswanasta. Se yksi teelaji tullut muotiin noista kirjoista, itse en siitä teestä .tykkää.
....hän ohjaa minua oikea tietä nimensä kunnian tähden. Uskon, että se pätee myös Israelin kohdalla. Mutta olisi tämän krijanpidollisen uuden vuoden++täällä kun sitä ei muuksi noteerata+++++alkavan vähän rauhallisemmissa merkeissä. Eilen tuli istutuksi telkun ääressä ja katsotuksia uutista Tel Avivissa tapahtuneesta ampumisjutusta, jossa kaksi kuoli ja useita haavoittui pahasti. katukahvilassa istuivat, huh huh, olikohan siellä niin paljon lämpimämpää.....Turvakamerasta näki, miten nuori mies osti kaupasta jotain, meni oven lahelle, pani reppunsa kärryjen päälle, otti sieltä aseen, meni ulos ja alkoi ampua.......Ilmeisesti Israelin arabi, jonka sukulaiset tunnistivat ja ilmoittivat poliisille. Ehkä häntä vieläkin etsitään.
Kaikesta voi kantaa syyllisyyttä, liikaa, ajattelin, että jos minäkin olisin enemmän rukoillut, olisiko ollut rauhallisempaa???????
Taas tuli vetistynyttä postia, josta oli osa jopa tippunut kuoresta, kun se oli menyt takaa auki....

Kuitenkin uskallan toivottaa siunausta, voimia ja iloa alkaneeseen uuteen vuoteen.On Herra uskollinen. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 03.01.2016 22:26

Tiina epäili että kylmä on tuumislaiset jähmettänyt kun ei ole kirjoituksia näkynyt :D
Eilen oli pakkasta 17, tänä aamuna vain 8, mutta päivän mittaan alkoi tuulemaan ja se teki purevan kelin.
kasvot jäätyivät. Tämähän ei mitään kun säätauluilla näkyy tulevalla viikolla lapin kohdilla 40 pakkasastetta, josta
riittänee meillekkin, siperian kylmät kestävät yleensä pitkään.
Minun päivät ovat tätä arkea, asioiden toimittamista äidille ja näitä kotipuuhia, välissä yritän nukkua väsymykseni pois.
Olen kuunnellut patmosradiota ja katsonut Tv7, joista saa kuunnella ja katsella monia rohkaisevia puheita ja kokemuksia.
Uusi vuosi on alkanut, maailmassa soditaan ja ihmismassat liikkuvat pakolaisina, missä tahansa voi pommi räjähtää tai ihmisiä puukotetaan
Turvallisuuden tunne on poissa, levottomuus kasvaa...
Nah. 1:7
Hyvä on Herra, turva ahdistuksen päivänä, ja hän tuntee ne, jotka häneen luottavat.

Siunausta elämäänne turvataan Herraamme Jeesukseen tänäkin päivänä.!
rine

ViestiKirjoittaja meju » 04.01.2016 13:04

"Usko ei ole tunnetta, ei näkemistä eikä epäilemistä vaan Jumalan Sanan luotettavana pitämistä"

Aloitin taas uuden vuoden kääntämällä lehdet vuoden alkuun äidiltäni saamastani Virtoja Erämaassa kalenterista, tänään oli tuo tuomani ajatus siinä . Kuinka hyvä muistutus ettei usko todellakaan ole sitä mistä meistä tuntuu vaan todellakin Jumalan Sanaan luottamista.

Tunteeni on todellakin laahustaneet maata pitkin eikä paljoa ole ollut hallelujakukkuloilla olemista mutta eteenpäin sittenkin vaikka hipsutellen. Tämä olotila vaan tulee ja todellakin tehtävä valintoja oikeita ettei jää petin pohjalle vaan yrittää edes askeleen eteenpäin.

Lauantaina olin hautajaisissa tämän ystävän josta kerroin aikaisemmin, hänelle tuli lähtö tosi äkkiä, eli koskaan emme tiedä onko aikaa paljon vai vähän, hän oli saanut sydänkohtauksen autoillessa, pysäyttänyt auton tienposkeen yrittäen hälyttää kännykällä apua muttei ehtinyt, auto oli pitkään seissyt tienposkessa ennen kuin joku ohikulkija oli mennyt kurkistamaan onko jokin pielessä. Aivot oli liian pitkään olleet hapettomassa tilassa ja ei enään voitu auttaa.
Tästä tuli ajatuksiini kuinka moni onkaan tienpuolessa väsähtäneenä mutta me lähimmäiset emme huomaa hätää emmekä edes tohdi mennä kurkkailemaan tai kyselemään tarvitsetko apua. Nämä hautajaiset oli puhuttelevat sillä saattoväessä oli niin paljon sellaisia elämänkohtaloita jotka laittoivat ajattelemaan kuinka anteeksianto on sellainen voima joka eheyttää. Vainajan poika piti puheen jossa hän kertoi kuinka äiti oli sinut itsensä kanssa kertonut että hän on anatanut itselleenkin anteeksi sillä muuten ei jaksaisi eteenpäin. Isä meidän rukous puhutteli voimakkaasti tässä tilaisuudessa.

Äsken soitti ystäväni Kiteeltä joka menetti tyttärensä jokin aika sitten, hänen kanssaan juteltiin kuinka vaikeaa useinmiten onkaan tämä uskontaival ja todellakin meillä ei ole luottamista tunteisiimme vaan tähän Jumalan Sanaan joka on niin ja AMEN. sain hänelle lukea myös tämän päivänsanan. Puhuimme siitä kuinka tärkeää on hoivata ja myös oikealla tavalla rakastaa itseänkiin sillä muuten me oikeasti emme jaksa vsähtäneenä rakastaa lähimmäisiämme.

Mollivoittoista taitaa olla tämä kirjoitukseni mutta ehkä vielä korkeammallekkin päästään. Eilen kävelin hautausmaalle ja sieltä menin Vapaakirkolle jossa oli tosi hyvä tilaisuus sekä ehtoolliskokous. Tykkään niin Ari Urhosen puheista niissä on sellaista itsekoettua sekä rehellisen suorasti puhuu.
Sekin jännä juttu kun eilen oli tosi kylmä ilma niin ihan hirvitti jos joudun kävellen takaisin, menin istumaan ihan nurkkapenkiin ja takanani istui yksi nainen, siinä muutaman sanan juttelin ja sanoin että toivottavasti löydän kyydin kotiin,hän kysyi että mihin menossa niin osoitteen kertoessani sanoi että pääset hänen kyydissään, uskomatonta että tämä sisar asui niin lähellä että näen ikkunastani hänen kotinsa. Aikasemmin en koskaan tavannut sillä oli muuttanut Kiteeltä jokin aika sitten tänne päin. Mitenkä meninkään just siihen istumaan jne....johdatusta selvästi näin koimme, sain tutustua uuteen sisareen joka lupasi kyytiä aina kun kohdataan :lol:

Lissulla sama juttu eläkeasioissa kun minulla, elä hätäile ne tulee ihan ajoissa kunhan palkkatiedot viimeiset Varmalla, eli kaikki ylityöt sekö lomarahat yms. Itsellähän kävi niin että itku tuli kun ei meinannut palkanlaskijalta lähteä tiedot ennen kuin sitten kuin heille sopii......kuitenkin sain ajallaan tilille sittenkin mutta oikeesti hätäännyin kun moni kertoi että heille niin ajoissa tiedot ja kortit tulleet mutta meikä vaan odotti.

Nyt olen myöhässä aikataulustani sillä oli tarkoitus klo 11 pyykit viedä taloyhtiön koneeseen sitten vaihdan lakanat ja ulos vien täkit sekä tyynyt. Iltapäivällä uimahalliin niin siinäpä se ohjelma olikin ;) Oikeesti pitää pakottaa itsensä liikkeelle että saa jotain kehuttavaa aikaseksi. Sukkia vielä neulon eikä into ole laantunut joka tosi ihme.

Tämmöistä täällä entäs siellä?
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 04.01.2016 15:16

Joulu taas meni, viel' loppiainen jäljellä. Ikää kun tulee monet asiat muuttuvat, ei enää jaksa Joulua laittaa niinkuin ennen. Joku liina pöytään ja joku kukkanen pitää olla. :cry: Meidän perheessä on ollut tärkeä asia olla Jouluaaton ateria yhdessä. Nyytti kesteinä jokainen tuo jotakin. pojat perheineen minä ja nuoremman pojan vaimon äiti ja veli. Meistä kertyi yksitoista henkeä, ja lapset olivat keskipisteenä. Syötiin juhlavasti rukouksen luin alkuun. Toivotimme myös uuden ihmisen perheeseemme teini-tytön poikaystävä oli mukana koska hänen muu perheensä oli ulkomailla.
Minä sain pienikokoisen pölyimurin, pikku mies ihastui siihen ja luulikin että se oli hänelle. Sovittiin sitten kun hän tulee mamman luokse imuroimme yhdessä. Se tapahtuikin pian Joulun väli päivinä puhdasta tuli ja poika nautti pyörivistä osista. :D

Mieliala ei minullakaan ole kovin korkealla se johtuu tästä pimeydestä. Hartaasti nyt odotan piteneviä päiviä. Mejun Sana oli ja on aina hyvä. Lupaukset pysyvät Sana pysyy se on kallio jalkojemme alla, Pimeys ja kylmyys muuttaa minut karhuksi :mrgreen: joka haluaa olla rauhassa, kaupassa on käytävä ja koira on hoidettava. Omaisten ja ystävien kanssa yhteydet hoidetaan puhelimella. Nyt on tullut aika lämmittää myös muuria, remontista jääneitä puita odottaa säkeissä tuolla olkona. Näin tätä keskitalvea elän pimeällä, en uskslla paljon ajaa koska kaihi on tehnyt minusta hämäräsokean.
Iloa tuottaa tämä tietokone jonka avulla näkee TV7:n radioday tuo omant ohjelmansa.

HERRAN HUOLENPITOON KAIKKI TE YSTÄVÄT, SIUNAUSTA UUTEEN VUOTEEN! ! !
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 06.01.2016 13:13

Ravitse meitä armollasi joka aamu, niin voimme iloita elämämme päivistä.
Ps.90,14.
Siispä valoisaa loppiaista, Jeesu on maailman valo!
Näin on, vaikka täällä edelleenkin etsitään tuota terroristia, joka tappoi pakomatkallaan vielä yhden henkilön joka sattui olemaan arabi!.Edelleen siis tämä aseistettu mies liikkeellä, eli pelkoa tuottaa suurimmassa osassa maata.
Itse huokailen Jumalan puoleen, niinkuin muutkin, että saisivat kiinni ennenkuin ehtii tehdä vielä jonkun suuremman veriteon. Myös hänen itsensä takia.
Eilen illalla satuin katsomaan ohjelman telkusta, jossa ryhmä liikuntarajoitteisia, hyvinkin vaikeita, myös sokeita, oli retkellä, nousemassa Kilimanjarolle, Ja nousivatkin yli 5000 metriin meren pinnasta. Mukana monet avustajat, lääkärit ja sairaanhoitajat. Joskus piti jonkun jalkoja nostaa suurempien esteiden yli. Joitakin vedettiin aika paljon myös erikoissa pyörärattaissa, joita saattoi olla vetämässä ja työntämässä monta henkilöä. Esitettiin myös pätkiä joidenkin retkeläisten tavallisesta elämästä ja rajoituksistaan.
Useat olivat arkielämässäänkin pystyneet monella tavalla ylittämään mahdollisuutensa, ja tämä retki myös toi heille jotain uutta
, uutta saavutusta.
Enpä kadehtinut heitä, kun kurassa ja lumisateessa rämpivät keppien kanssa, tai istuivat melko kylmissään noissa rattaissa.
Mutta se antoi taas uutta suhteellisuudentajua asioihin. Ja kiitosmieltä ja ihmetystä, kun itse nuorena on saanut olla melko liikuntarajoittamaton..
Taas tulee yksi menetys, mutta ei sitä passaa oikein surrakaan. Tämä naapurini, joka on ollut lähinnä apuna nettiongelmissani, lähtee maailman toiselle laidalle, muuta hyvään työhön, julistamaan evankeliumia nuorille juutalaisille reppumatkailijoille, joita siellä päin käy paljon. Osin on myös oman seurakuntamme lähettinä.
Luin jostakin lehdestä Erkki Ranna olettamuksesta, että joulusana voisi tulla heprean jovelista ja latinan jubileumista, molemma tarkoittavat iloa. :) Ja siitähän joulu meille kertoo, vietimmepä sitä sitten milloin tahansa.
Joten näissä merkeissä toivota edellen hyvää jatkoa uuteen vuoteenne, sen jäkaiseen päivään, Jumalaan turvautuen, tuntui miltä tuntui.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 06.01.2016 21:30

Olin töissä, sairaana porukkaa joten vuoronvaihdokset arkipäivää, saan huomisen jälkeen 3 vapaata
se kuulostaa ja on hyvä asia. Pakkasta lähes 30 astetta. Auto on tiukoilla, kun kestäisi huomisen.
Lunta on pieni kerros joten monella saattaa vesiputket rikkoutua.
Näin työpaikan ikkunasta erikoisen auringonlaskun, aurinko oli tumman punainen, yritin ottaa kuvan,
mutta ei se onnistunut ikkunan läpi.
Meillä ei olla raivattu joulutavaroita, vaikka loppiaisena perinteisesti "joulu puretaan", kuusi laitetaan laatikkoon,
on muovia, ulkona terassilla on oikea kuusi, se saa olla siellä.
Rukoilen minäkin, että aseistettu mies saataisiin kiinni ja edesvastuuseen ja varjelusta ihmisille.
Tässä tuumailuni, siunausta teille
rine

ViestiKirjoittaja meju » 08.01.2016 14:14

...olen oppinut oloihini tyytymään....Fil 4:11
"Jotkut saattavat tehdä suuria tekoja, mutta sinulla on oma sarkasi. Kukaan Jumalan valtakunnan kansalaisista ei tee sinun työtäsi, niinkuin sinä itse"

mrrrrrrrr täällä talviunillaan oleva karhu vähän murisee :shock: Amanda osuvasti kuvaili olotilaa joka ainakin minulle tulee näin joulun aikoihin ihan joka vuosi, ihan. kuin karhu talviunille asettuisi piiloon kaikilta hälinöiltä. Edelleen sama olotila, olen nyt viikon ollut yksin kaupungin asunnossa nauttien itseni seurasta 8-) Tätä kirjoitellessa odottelen kyytiä maalle ja viikon taas siellä piilottelen.... Kohta täällä asunnossa ei ole edes huonekalujakaan kun tänään viedään sohvakalustokin maalle kun siellä on niin hajonneet kaikki. Noh mitäs minä täällä huonekaluilla teenkään kun yksin olen, yksi nojatuoli ja sänky niin niihin tyytyminen.
Päivänsana olikin osuva sillä oikeesti olen vähään tyytyväinen hmmmm ainakin niin luulisin.
Omasta sarasta oli myös tuossa päivänsanassa ja tajusin ettei kukaan muu edes kirjoita tänne puolestani vaan itse oma peltosarkansa hoidettava. Ajatelkaa että joku lause ottaa kiinni ja laittaa kirjoittamaankin. Missä minun sarkani, sitä mietin ja tuli tämä tuumis mieleeni että tässä ainakin voin jotain kylvää ja huomiodaan ettei kukaan toinen voi sinun puolesta tätä tehdä hmmmmm.

Tiina on tuonut elämän makuisia juttuja, niin ihana lukea Israelin kuvauksia vaikkei kaikki ole hyviä uutisia. Voi, kunpa moni tuumislainrn pääsisi edes kerran käymään Israelissa ja tapaisivat ehkä nämä meidän lähettitytöt, Annukka ja Tiina ovat meidän kirjeenvaihtajia ja saamme varmaa tietoa.
Eilen katsoin Kuningastuuli lähetyksen joka kuvattu Daavidin kaupungista, nyt vasta tajusin missä olen käynyt ja ikinään en ole tajunnut että tästä kaupungista puhutaan niin paljon Raamatussa sekä se että raunioista se kohoaa uudeksi. Aivan uskomatonta mitä oppitunteja meikäkin saa sekä saanut. Meikä vaan kuljeksi ryhmän mukana vuosis sitten kyseissä paikassa ja eilen vasta ymmärrys tuli mukaan. Isä kasvattaa meitä johdattaen......

Rine on kyllä reipas kun jaksaa vielä kirjoittaakkin vaikka raskas työ sekä äidin hoitaminen yms. Tuskin pääsee useinkaan ihan yksin vaikka johonkin kokoukseen. Varmaan vapaat hsluaa olla vaan koyona, onneksi on tv 7 jota ymmärtääkseni usein kaysot kun tuot meillekkin hyviä linkkejä.

Olin parina päivänä lapsrnlikkana kun eivät olleet muistaneet ilmoittaa lapsia tarhaan. Onneksi on nyt mahdollisuus tälleen auttaa, tosin en jatkuvasti jaksaisi olla hoitajana. Tietenkin pakon edessä jaksaishsn sitä mutta en ole niin innokas mummoilemaan vaan ihan sillointällöin vaan.

Pakkasta -25 , hyvä että jäät vahvenee eli en valita. Odotan hiihtokeliä järven jäälle. Mieheki oli jo kerran verkoilla käynyt, yksi matikka ja 4 kuhaa. Alkanut taas kalastushommeli maalla.

Nyt alan pakkaamaan ja tämän tabletin eksns lsitan kassiin että jotain muutakin saan aikasekdi kuin täällä tuumiksessa vaan tuumailen.
Pirtsakkaa päivää sinulle ♡♡♡♡♡
meju
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Tuumailuja