tuumis

Joulukuu

Re: Joulukuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 05.12.2015 09:49

Täällä on ollut kierrossa se kirja Tuhat lahjaa. Kyllä se sen verran vaikutti, että välillä tulee luetelluksi, lasketuksi, kiitosaiheita, vaikka ei niitä tuntuisi olevankaan!
Torstaina pääsin kylään erään Sylvin luo, jonka Amandakin varmaan tietää ja tuntee. Meitä siellä sitten olikin 6 suomalaista.yksi vain ns käypäläinen Suomesta, me muut täällä muukalaisina asuvia. Eli kiitos ystävistä, kaikista.
Eilen kiitin myös saunasta.Kuuluu sapatinaattoni rituaaleihin. Ja nyt kun täällä on aika kylmää, niin on tosi ihanaa mennä suihkuun ja saunaan lämpimässä. Varsinaisessa kylppärissäni talvella kylmäääääährrhrhrhr :mrgreen:
Eilen kiitin myös mansikoista. Tunsin kyllä vähän kolkutusta, kun maksoin n. 300 grammasta 5 euroa! Mutta nytpä voikin sitten odotella hintojen alenemista, nämä kun olivat tätä varhaissatoa.
Luulin, ttä eivät edes maistuisi miltään, mutta pilkottuani ne pieniksi paloiksi, pantuani niihin sokeria, ja maustumaan näin, niin kermaviilin kanssa olivat eilen tosi hyviä. Nam nam. :)
Ja huomenna on sitten itsenäsyspäivä, Isänmaasta ja sen itsenäsyydestä saamme kiittää.Silloin täytyy yrittää katsoa, jos saisi esiin kättelyn presidentinlinnasta.Itse olen ollut siellä vain kerran tiskaamassa yhden illan ;)
Kunnia Herralle
kaikukoon Luojalle,
turvale taatulle,
autuuden tuojalle.
Armonsa antakoon,
käsillään kantakoon
hän lapset tämän maan
taivaaseen ihanaan,
oikeaanisänmaahan. virsi 583,3
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 05.12.2015 16:50

Kairos
"teologiassa kairos tarkoittaa Jumalalle otollista ajankohtaa, hetkeä, jolloin Jumala toimii".

Jumala toimii hänen suunitelmiensa mukaan ja otollisella aikana. Miettinyt olen mitä sana" kairos" tarkoittaa ja googlettamalla asia selvisikin hyvin tarkasti. Olen niin täpinöissäni uudesta matkastani joka on kairosmajalle, tosin vasta elokuulla mutta varattu on jo. Tämä sen vuoksi nyt ekana kerron koska koen että nämä matkani ovat sellaisia rukousvastauksia, moni varmaan muistaa että usein olen kirjoittanutkin voi kun pääsisi kerran Kairosmajalle kun niin moni puhuu siitä. Niinpä tuli kirkkotie lehti jopa maalle asti mieheni mukana , muutenhan se ei siellä ilmesty. Kuinkas sattuikaan pieni ilmoitus kyseisestä matkasta jonka Aune- Inkeri järjestää ja "Haxu" Hakkarainenkin mukana yms. En varmaan hetkeäkään miettinyt kun samassa soitin ja kyselin matkasta, olin eka soittaja mutta sanoivat että matkat täyttyy tosi nopsaan kun niin vähän paikkoja saivat. Varmuudella otin paikan Kuopion ystävällekkin lupaa kysymättä. Hänelle kun soitin niin oli myös innoissaan sillä hän eläkkeelle jää heinäkuulla niin elokuu kävi tosi hyvin. Tämä oli varmaan Jumalan suunittelema ajankohta kuten Israeinkin matka jonka etumaksu 200 euroa tuli viime viikolla ja....sattumaako lie että sain veronpalautuksia sen verran että ei tullut ongelmaa :lol: - Aikataulu on ihmeellinen sitä ihmettelen taas kerran.

lissu pähkäili oliko oikea aika jäädä eläkkeelle, varmasti olet oman osasi jo kyseistä työtä tehnyt ja pyytävät tuuraamaan näin koen. Elämä on lyhyt ja nyt pääset tekemään näitä "pähkähulluja" juttuja kuten meikäkin ja nauttimaan elämästä silleen eritavalla. Sitä ei osaa selittää mitä tarkoitan se on koettava. Hyvän ratkaisun teit.

Kiva kun Kyökkipiikamme piipahtanut ja huomasin että jättänyt sisätossunsa tuohon eteiseen niin lujasti uskon että pian uudelleen tulee meitä rohkaisemaan. Muistetaan rukouksin Tanjan perhekuntaa.

Amandalla ollut tärkeä tehtävä kun saanut "vahtia" neitokaista vai liekkö toisinpäin :D Hyvä kun muistutti lupauksestani kun aloitin tämän kuukauden niin lupasin illemmalla uudelleen tulla mutta meni monta iltaa etten saanut aikaseksi kirjoitusta. Ihan säpähdin että tämä juttu jää jos ei tapansa mukaan käy ainakin kerran viikossa jotain turisemassa. Eihän nämä juttuni kummosia ole mutta päivityksiä kuitenkin.

Lapset oli viime viikonlopun 3 yötä maalla ja oltiin ukin kanssa taas puhkipoikki niin että yksi päivä menee oikeasti melki nukkuissa. Tyttö joulusta jutteli ja tuli sydämelle että pitää minun jotain mainita Jeesuksesta siitäkin huolimatta että kotonaan mainitsee ja tulee propleemia- Tuli se Raamatun kohta ajatuksiin jos häpeämme Jeesusta ihmisten edessä niin hän häpeää metä Isän edessä. Vaivihkaa kerroin että joulua vietetään myös Jeesuksen syntymän muistojuhlana. tähän tyttö innoissaan " missä Jeesus asuu", vastasin että Hän on tuolla taivaassa, " onko Jeesus tyttö vai poika", vastasin että poika hän on. Meni aikaa kun kirkas lapsen ääni kovalla äänellä ukille kertoi " Jeesus on varmasti mummon kaveri" :D Kylvetty on.......

Ikävääkin tiedossa maanantaina sillä pieni Papu koira viedään viimeiselle piikille jos aikoja saadaan. Hyvästit jo jätin kun muutin tänään tänne kaupunkiin. Koirulille kasvoi nisäkasvaimia ja yksi niin iso kuin lapsen nyrkki, nyt se alkoi mätää vuotamaan ja ei pysty leikkaamaan koska lääkäri aikaisemmin jo sanoi ettei kestä leikkausta- Muuten vielä virkeä oli , pieni töttetö ostettiin ettei nuolisi muttei se auta. Googletin ja tulin siihen tulokseen että tämä on pahanlaatuinen . Jotenkin rauhallinen mieli sillä tiedän että aika oli sanoa hyvästit eikä pitkittää hyvin pitkään kärsimystä . Kaksi vuotta kerkesi meidän ilona olla, iältään noin 10 vuotias.

Eva mainitsee usein Vivamon ja nyt odotan milloin pääsen siellä käymään, mikähän onkaan Isän aikataulu. "Odota" kuuluu vastaus useinmiten kun rukoilen asioita.

Tänään aikomus lähteä Viktor Klimenkoa kuuntelemaan Vapaakirkolle jos ei hirveetä myrskyä tule. Kyytipuoli vähän huonoa kun en tiedä ketään kuka sinne suuntaan menisi. Ehkä pyörällä hurautan .

Rinelle halirutiiiiiistus , jotenkin koin että hän tarvitsee nyt halitusta :P

Kiva kun kirjoittelette.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eva » 06.12.2015 10:31

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!
Meillä täällä on Itsenäisyyspäivän paraati. Aikomus on mennä katsomaan. Tunnistattekohan minut, kun olen todennäköisesti mustassa sadetakissa ja musta on varjokin. ;)
Dinalla kiitosta. Minä yritän kiitellä kanssa joka aamu vallankin. Onhan todella paljon aihetta. Uimahallissa pidän kiitos ja ylistyskierroksia ja HUR-laite laskee kerrat, niin siinä voi kiittää ja siunata kavereita. En tiedä, onko ne "tyhjän hokemista", mutta ovatpahan ajatukset muualla, kuin pahassa. Eipä ole ajatukset valittamisessa.

Vehnä pääsee Vivamon Raamattukylän "Jouluiloon". Niin mielelläni olisin siellä. Se on niin sykähdyttävän ihana. Tarkoitus oli Kalevin kanssa tehdä retki, mutta kaikki viikonloput olivat jo varatut ja viikolla emme ehkä saisi lähtijöitä riittävästi. Vehnän kanssa siinä ilossa!

Kairokselle myös mieli. Täältä on retki sinne myös elokuussa. Nyt en muista päiviä. Törmätäänköhän Mejun kanssa? ;) Talvimatka on myös, mutta se ainakin jää.

Meillä oli eilen mahtava päivä, kun lapset (entiset pyhäkoululaiset) tulivat ja viimestelimme taas perinteiset pipariritalot. Nautin niin kun kaikki seremoniat piti tehdä: ruokalaulu "Lattiat, seinät, kattohirret.... ja sitten ikkunaluukut (silmät ) kiinni ja rukous. Sytytimme kaikki adventtikynttilät ja laulun jälkeen kysymys : Onko Jeesus Kuningas? Nyt sitten paikataan opetuksia. Ovat niin ihanan kuuntelevia ja kysyviä. Hippaa, piilosta ja kiinalaista käsisotaa leikimme sisällä ja ulkona. Minäkin juoksin ja sain kiinnikin. :shock: Arvaatte, että oli paras, kun talot oli kasattu ja saivat panna vain karkit ja pursottaa ja ripotella lunta.
Lapset heti kysyivät, onko isille ja äidille glögit. Perinteistä ei luovuta. Tein oikein suolaiset ruusut (netti-ohje).
Nyt on aika kuunnella Finlandia ja muuta . Tapaamisiin! :) :)
eva

ViestiKirjoittaja Lasse » 06.12.2015 11:55

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille, 98 v Suomineito elää!

Kuva

Aika on pysähtyä ja aika ajatella kuten nyt minulla tämän sairauden kanssa joka elää nyt juuri kriittistä aikaa.
Maikka oli eilen työtoverinsa hautajaisissa yhdessä kahden muun ystävänsä kanssa.
Viimeisenä vuotena Mervi soitti hyvin usein ja puhui pitkään terveydestään tosin hän ja kukaan muukaan ei tiennyt yllättävää lähtöä ajasta ikuisuuteen.
Maikan tavoite oli vahvistaa Merviä Jumalan huolenpitoon.

Päivän teksti puhuu samantapaisesta elämänlaadusta kuin mistä olemme saaneet kuulla ja nähdä useasti viime aikoina,
joka pyrkii masentamaan lujalla otteellaan. Kansakunnat sekoittuvat ja riehaantuvat yhä enemmän.

Tämän maailman loputon kärsimys
on pirun polkkaa, ei Jumalan työtä.

Katso, pimeys peittää maan,yön synkkyys kansat.
Mutta sinun taivaallesi kohoaa aamunkoi,
Herran kirkkaus hohtaa sinun ylläsi. Jes.60:2

Pihayhteisössämme on kaksi salossa liehuvaa suomen lippua, vesisateet ovat jatkuneet jo kolmatta päivää, viime yönä oli aivan hirmuinen myrsky.
Tarkoitus on tänään mennä yhdessä Maikan kanssa Juhlalounaalle Pirkkalaan.
Katsomme Itsenäisyyspäivän marssin telkkarista ja tähyilemme yhtä suloista mustaa kissaa sadetakissa :o (äkkiä lukastuna)
Tietysti kiinnostaa Linnan juhlat, musiikki,kommentit ja asut :)
Matti on ollut pitkään raitis ja pääsee kutsuttuna 5:n vaimonsa kanssa osallistumaan juhliin. Luin hiljan hänen stoorinsa.
Lyhkäsesti sanottuna kristityn tulee katsoa kaikkia ihmisiä Jeesuksen sovitustyön kautta, perusasia juttu.
Matille suon uuden mahdollisuuden raittiuteen.

Jumalamme oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille syntiä - Kiitos Herralle!

Samasta asiasta kolmanteen Ihmettelen erästä yksittäistä ilmiötä joka on putkahtanut perheessämme esille.
Maikalle on kasvanut putkiaivot ja minulla on tippaleivät. Hänen mussiikkimakunsa laulajien suhteen on ehdottoman viivasuorainen
kun taas itse hyväksyn melkein jokaisen yrittäjän paitsi en heviä ja apulantaa.
Kun otin puheeksi hiljakkoin kuolleen ansioituneen Sotaveteraani hynösen hän sulki sydämensä eikä ollut kiinnostunut ollenkaan :o
Hynösen suomi iskulauseet ja testamentti ovat olleet suurenmoisia vahvistuksia suomen kansalle kasvokirjassa.

Kiitos lukasustanne :) Jumalan huolenpitoa ja Siunausta kaikille ja Mejun perheelle voimia Papukoiran menetyksestä.
Hallaukset päivitän :D

Kiitos vehnä korjauksesta, Suomi neito 98v
Viimeksi muokannut Lasse päivämäärä 06.12.2015 21:55, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Vehnä » 06.12.2015 15:38

Korjaan Lassen pienen kömmähdyksen. Suomi-neito on nyt 98-vuotias. Suomi itsenäistyi 6.12.1917.
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

ViestiKirjoittaja rine » 06.12.2015 15:50

Lukastu on kuulumiset ja hienot kuvat Lasse tuonut, sinivalkoiset värit, Herra siunaa isänmaamme
sulta kaiken lahjaks saamme..kiitollisina heille jotka maatamme puolustivat myös kotirintaman äidit..kiitos.
Meillä sataa vettä, lämmintä viisi astetta, pimeää, sinivalkoiset kynttilät sytytetään ja lyhtyihin ulos omansa.
Silitin liinan pöydälle, saa juhlan tuntua, seuraan Kaisan hiihtoa ja Linnan juhlia.
Katson jos Evaa näkyisi paraatin varrella.
Iloitsen matkoistanne, saan sitten lukea matkakertomuksia.
Surullinen olen papu koiran sairaudesta ja luopumisen kivusta, minulla samanikäinen koira ja tiedän että
yhteistä aikaa on rajoitetusti jäljellä, kannoin sen kämmenellä kotiin 8-viikkoisena ja sen jälkeen olemme
olleet erottamattomat. Esimerkki syvästä uskollisuudesta.

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=45995
Siunausta teidän elämään.
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 06.12.2015 19:40

Kullakin vähän omanlaisensa itsenäisyyspäivä. Ostin japanilaisen aterian kotiin, valmiina, kutsuin naapurin, myöhemmin tuli toinenkin, jolle jäi rippeet ateriasta.
Eitsiskelimme netistä jotain Suomesta, katsoimme osan Evakkoelokuvasta.
Minä löysin myös juhlakonsertin, sitten jäin kiinni vanhaan suomal. elokuvaan.
Illemmalla olisi tarkoitus yrittää katsoa presidentinlinnan kättelya ja ehkäpä vielä patmoksen iltaa myöhemmin.
Oikein hyvää itsenäsyyspäivän iltaa teille kaikille.
On se Isänmaa Jumalalta saatu!
Ai niin, toinen kynttilä sininen toinen valkoinen, palavat pöydällä ei löytynyt sinivalkoisia!!
Tiina

ViestiKirjoittaja Lasse » 08.12.2015 12:40

Papua muistaen.

Kuva
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Tiina » 08.12.2015 13:22

Mejun surun koiran johdosta ymmärrän, vaikka itsellä ei olekaan ollut koiraa tai kissaa. Yks ystävä itki päivän koiranpennun kuoltua. Ei voinut mennä töihin!
Muistamattomus ja hajamielisyys ei aina ole mukavaa, vaikka joskus se naurattaakin. Ja tänään Herra auttoi. :)
Minä näköjään kirjoitan pari joulukorttia päivässä, tänään oli veljeni vuorossa. Vein jo nämä kuoret toimistoon........kunnes huomasin, että veljeni kortti oli edelleen siinä pöydällä.....siis tyhä kuori oli menossa. :( Köppäsin kiireellä toimistoon ja sain kuoren takaisin, oli aukikin , merki päällä, joten sinne vain kortti ja kuori kiinni. Kiitos. :roll:
Eilen sain vesitettyä postia, Itäportti ja Uusi Tie. Vähänkös sitä nykyään vesitetään sanomaa......mutta kerrottakoon vielä, että nuo lehdet olivat ollet joko lumi tai vesisateessa, siksi märkiä eli vesitettyjä. Sanoma sama, vaikka Itäportista ei paljoa saanut selvää.
Te siellä odottelette lunta valaisemaan vmaisemaa, meillä on viileää, yöllä jossain jopa nolissa, mutta muuten aurinkoisia päiviä ja maa vihreää. Taas yksi uusi kukkanen, pieni punainen apila löytyi roskareissulla, syklaami ja mustakalla edelleen työntävät vain lehtiä.
Maailmassa teillä on ahdistus,
mutta olkaa turvallisella mielellä,
minä olen voittanut maailman,
sanoo Jeesus
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 08.12.2015 13:28

Vaihdevuodet
Kuva

Huomenta ystävät armaat, millä nopeudella menette? Mieleeni jäi lauantain Viktor Klimenkon konsertista hänen puheensa vaihdevuosista. ensin ihmeissäni että mitä hän höpisee kunnes selitti omaa elämäänsä ja kuinka on vaihdevuodet menossa ja täysillä mennään. Vkihän on toipumassa vaikeasta sairaudesta, tosin ei ole varma kuinka kauan tauti pysyy aisoissa mutta kuulemma vaihde on täysillä . Itse en ymmärrä auton vaihteista ja taas piti kysellä googlelta ja Heniltä eli pitääkö olla vaihde suurimmalla että päästään nopsaan eteenpäin. Olen miettinyt omaa aikaani ja sitä ajelenko ykkösellä vaiko kolmosella, peruuttaa en tahtoisi....
Viktos puhui myös siitä kuinka kirkkomme täyttyvät esiintyvistä taiteilijoista ja pääsymaksut kerätään ovella sekä taputetaan esiintyjälle ei Jeesukselle....., myös siitä kuinka esim Katri-Helena joka julkisesti tuo toista sanomaa esille mitä Raamattu opettaa on esiintymässä kirkoissa ja näin eksytys on kuin sekahedelmäsoppaa. Raamatussa ilmoitus että rukoushuoneeksi pitäisi nämä tilat pyhittää jne... Pikkasen vaan muistista kopsasin Vikin sanomaa muttei tietenkään sanatarkasti ole. Seurakunnan johtajat ovat suuressa vastuussa vielä kerran Isän edessä kun kysytään missä lampaat ovat.

Kiitos Lasselle ihanasta lohdutuksesta. Todellakin iso ikävä Papu koiruliamme mutta toisaalta helpotus että pääsi pois niin kivuttomasti. Hata kaivettiin maalle kirsikkapuun alle ja siellä varmaan usein lyhdyssä kynttilä palaa. Kiitollinen olen näistä parista vuodesta mitkä meillä oli, ei sen pitempään kerinnyt ollakkaan mutta varmaan onnellisinta elämänsä vihetta vietti näin uskon. Iältään oli 10 vuotias. Kiitos ystävät että olette niin myötäeläviä tälläisessäkin surussa.

Eilen tein pitkän kävelylenkin kaupunkiin ja takaisin. Lauantaina seurakunnassa oli kirja " Ystäväni Seija" ja siinä mietin ostanko sen lahjaksi Kuopion ystävälleni mutta enpä sitten raaskinutkaan. Elen sitten taas tuli aatoksiini että ostan sen ja siinäpä mutka tulikin kun ei sitä kirjakaupoista löytynyt, eli ei kun askelta toisen eteen ja sakkokierrosta tuli kun piti pitkä matka kävellä kyseiseen seurakuntaan hakemaan kyseinen kirja :o En vaan saanut sitä aatoksistani pois ja koen että oli oikea valinta kun niin mieltä vaivasi. Meikä on sellainen etten osaa tälläisissä asioissa päättää mutta jos matkoja tulee niin ei mitään tolkkua kun nopeat päätökset syntyy :lol:
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/0/22177305 ... nt&lang=FI

vielä yöpaitasillani kirjoittelen, kello näyttää puoltapäivää kohta huiiii. Tosin heräsin klo 3 keittämään kahveet ja sit hetken kuuntelin tabletista Raamattutuntia johon olin nukahtanut. Tosi hyvä se Jukka Norvannon juttu, tosin hitaasti etenen kun aina nukahdan :roll: http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kanne ... 3Cfront%3E

Tässä vähän erilainen kalenteri http://sansa.fi/joulukalenteri-jakaa-parasta-lahjaa/

Iloa ja lohtua päiväänne!
meju
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja