tuumis

Heinäkuu

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja riitu » 25.07.2015 08:58

Hyvää huomenta pitkästä aikaa. Mökillä olen ollut etupäässä, ja mssukoita hoitanut silloin kun olen ollut kotosalla.
Paljon on tapahtunut poissa ollessani. Rine viettänyt syntymäpäiviä, myöhästyneet onnitteluni. Ola ja Lissukin käynyt. Kiva oli lukea teistä pitkästä aikaa.
Itseäni on askarruttanut viimeaikoina kirkon tila. Ei hyvältä vaikuta jos kirkon tiloja aletaan muslimeille antamaan, ja ollaan suurmuskeija hankkeessa mukana. Jollain tavoin on usko mennyt koko luterilaiseen kirkkoon.
Entä sitten tämä avioliitto asia. Hyvä kun saivat vielä mahdollisuuden perinteisen avioliiton kannattajatkin.
Nyt sitä yritetään kaikilla tavoin vähätellä ja mustamaalat. Voimia ja siunausta hankkeelle. Rukousta tarvitaan, että hanke saa ansaitsemansa tuen ja arvostuksen myös päättäjiltä. Mutta kävipä hankkeelle kuinka tahassa uskon, että se päättyy uskovien parhaaksi. "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut." Room.8:28

Siunausta viikonloppuunne.

Kesää odotellessa ;)

https://www.youtube.com/watch?v=v7OuSFIBfa8
riitu

ViestiKirjoittaja meju » 26.07.2015 11:34

Johdatus

Terveiset Kirkastusjuhlilta jossa sain kokea virkistäytymistä monin eri tavoin. Onhan se niin valtavaa olla juhlissa joissa pidetään esillä sanomaa Jeesuksesta niin puhein kuin lauluin sekä kohtaamiset kirkonmäellä. Vaikkei tunnekkaan näitä sisaria ja veljiä niin ilo mikä heijastuu heidän kasvoistaan on sitä jotain. Muuten oli puheenakin kohta jossa Mooses laskeutui alas vuorelta ksnsan luokse, hän oli kohdannut Jumalan ja hänen kasvonsa loistivat valoa muttei itse tiennyt sitä............Meillekkin voi käydä näin kohdatessamme Jumslan, kanssa matkaajat ehkä näkevät jotain Taivaallista pilkahdusta meissä......Eilen näin monien kasvoilta valoa.....

Pihlajaa kävimme tervehtimässä, hän pirtsakkaana kuten ennenkin, jalka oli kipeenä kun joku otus pistänyt. Synttäreitäkin oli juhlinut joten virlä onnittelut täältä tuumiksestskin huhuilen jos käyt kurkkaamassa.
Rinen ja Kuopion ystäväni kanssa kolmen porukkana vaellettiin nauttien toistemme seurasta. Harmiteltin ettei löydetä Evaa suuresta porukasta vaikka yritettiin etsiä Johdatus on joskus uskomatonta srkä niin srkuntti peliä. Minua rupesi kesken tilaisuuden yskittämään kovasti ja päätin lähteä ulos köhimään. Astuessani kitkon eteiseen niin samalla hetkellä Eva laskeutui parvelta rappuja alas ja yhtaikaa siinä pienessä eteisessä kohdattiin melki törmättiin. Mikä ajoitus, sekin ihme tuo yskänkohtaus....hmmmmm Eihän näitä voi sattumoiksi kirja koen ihmeinä. Ihana Eva istui yhden tilaisuuden verran vieressämme joka merkitsi meille paljon, hänrllä tosi paljon työtä matkanjohtajana js ystäviä srkä tuttuja satoja mutta antoi ajastaan meille.......tätä juteltiin sekä siunattiin Evaa, hän on saanut evankelistan armoituksen monin eri lahjoin. Meillekkin toi lahjan tupla suklaan jonka jaoimme kolmestaan :lol:
Kerron myöhemmin lisää juhlista.

Kiitos Riitulle tervehdyksestä, usein olet aatoksissani ja odotan aikaa jolloin sinulla enemmän aikaa jakaa aatoksia kirjoittamalla niinkuin ennen....
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 26.07.2015 18:50

Eilen juhlien jälkeen kävin vielä saunassa ja aamulla heräsin 7 aikoihin,
nukuin hyvin yön ja olen tänään ollut virkeä, taakkani jäivät kirkastusjuhlille,
oikein itselleni sanoin, että nauti tästä olostasi, vaikka mitä valitusta kuulisin tänään
en ota mitään vastaan...
Kävin tänään housukaupassa, aamulla oli lehden mukana 45% alennus normaalihintaisista vaatteista.

Oli ilo tavata tuumislaisia ja viettää päivä yhdessä, kuunnella muisteluita 100v sitten syntyneen
KRS ensimmäisen toiminnanjohtajan Mauri Tiilikaisen vaiheista, eri henkilöiden kertomana.
Lauloimme yhdessä ja kuuntelimme laulajia, jotka eivät jättäneet ketään kylmäksi.
Olimme nuorison pitämää jousikonserttia kuuntelemassa, joka mykisti kuulijansa
musiikki kertoo tarinaa maallikollekin, orkesteria johti Lehari Kaustel.
Oli erikseen esirukouspalvelua ohjelmassa tunnin ajan. Joitakin puheita jäin miettimään....
Ehtoollisen jälkeen lähdimme kohti kotia... ensi vuonna jälleen,, suurella joukolla tuumislaiset
Heinävedelle,,josko Tiinakin,,ja amanda,,ja ihan kaikki teistä,,,

Kuljemme yhdessä tällä tiellä,
jolla jo muinoin kuljettiin.
Usko ja toivo yhteinen
yltää näin halki aikojen.

Joskus hän vie meidät hiljaisuuteen,
joskus taas työhön toimintaan.
Oppaaksi hengen antaa hän,
päiviimme voiman riittävän.

Kuljemme yhdessä pitkää matkaa,
luottamus kasvaa hiljalleen.
Kaipaus meihin vielä jää,
kaukana siintää määränpää.
säk:1,4,5/ A-M K

Siunausta teidän jokaisen alkavaan viikkoon.
kiitos Evalle tuplasta, sekä tämän takana olevasta ajatuksesta. Meju tuossa kertoilikin ajatuksiamme.
rine

ViestiKirjoittaja eva » 27.07.2015 00:29

"Niin paljon mahtui taas päivään." :P Se oli se Kirkastusjuhlapäivä. Parasta oli tavata tuumislaiset! Iso kiitos teistä!
Olin jo luovuttamassa, etten näe. Yksi matkalaisistamme hukkasi kukkaronsa heti, kun tulimme kirkonmäelle. Toinen hävitti silmälasinsa ja minä meinasin hukata itseni, kun juoksin noiden ja muiden asioiden perässä. Kukkaro löytyi ja Valamon reissun jälkeen sain kuunnellakin. Se Mejun kanssa törmäys oli kyllä mainio, ihmeeksi sitä voi sanoa. Olihan jo meidän lähtömme lähellä. Menimme vielä iltapalalle Lintulan luostariin.
:P Olin melkein onnistua kuvassa Lehari Kaustelin kanssa. Valamossa näin puhelimesta, hän soittaa. Tapasimme sitten ja pyysin yhtä: ota kuva meistä. Harmi, ei onnistunut. On hän ihana mies. Tytöt, eikö ollut ihana, että hän kätteli nämä pienet soittajat ja se yhteinen kumarrus :!: Tuollainen kannustaja, kun on nuorilla , ei ihme, että soitto maistuu.
Meju ja Rine ihanasti kertoivat jo juhlatunnelmasta. Onhan se ihme, että pienellä paikkakunnalla juhlia on juhlittu , ensi vuonna jo 70 kertaa.

Luther: "Jumalan luontoon kuuluu,
että hän tekee ei-mistään jotakin.
Hän huolehtii hylätyistä,
parantaa vain sairaat,
tekee vain sokeista näkeviä,
kuolleista eläviä,
tyhmistä viisaita, vanhurskauttaa
vain syntiset."
eva

ViestiKirjoittaja amanda » 27.07.2015 13:11

Kiitos ystävät terveisistä kirkastusjuhlilta. Kyllä uskon ystävien kokoontuminen virkistää ja vahvistaa uskoa. Tulee taas oikea näkökulma asioihin jotka kukaties ovat menneet vinoon arkielämän taisteluissa. Meillä on ihana määränpää, meidät on ostettu veriuhrilla pimeyden valtakunnasta, olemme Jumalan lapsia. Kiitos siitä kuuluu Herrallemme Jeesukselle joka alistui Isän tahtoon. Tuli ihmisten häväistäväksi ja pilkatuksi, EI HÄN SUUTANSA AVANNUT. Kärsi ristin häpeästä välittämättä.

Ensi viikon loppuna on tässä lähettyvillä Valkeakoskella, Hengen uudistus kirkossamme järjestön kesäjuhlat, sinne tästä on mukava matka ajella, toivottavasti lähden. Sateinen ilma on kyllä masentanut mieltä se koskettaa niin monia maanviljelijät, matkailijat ym.ym. kärsivät. Tänään on kuivempaa ja tuuli kuivattaa taas paikkoja. Olen lähdössä ystävän luokse, sinne tulee työtoverini vuosien takaa. Jännä nähdä. Piha piirissä odottelen vattujen ja mansikoiden kypsymistä se on hidasta koska varjoa riittää meidän pihamaalla. Terveiset minulta ja manta koiralta joka vanhenee emäntänsä kanssa kovaa vauhtia.

Tänään on mielessä pyörinyt Saarnaajan 12 luku. Muista luojaasi nuoruudessasi, ennekuin pahat päivät tulevat, joista olet sanova, nämä eivät minua miellytä. Silmien näkö, lihakset, nivele, korvat, pelätään mäkiä kankeus. kaikki nämä heikentyvät, ennenkuin hopealanka katkeaa ja kulta malja särkyy ja vesiastia rikkoutuu lähteellä ja ammennuspyörä särkyneenä putoaa kaivoon ja tomu palajaa maahan niinkuin on ollutkin ja Henki palajaaJumalan tykö, joka sen on antanutkin. :oops: :roll:
amanda

ViestiKirjoittaja pappa » 27.07.2015 23:47

meju kirjoitti:Pappakin kunnostautunut tuoden kuulumisiaan, toivottavasti joskus pääset kirkastusjuhlille, ainakin 3 tuumislaista vakkari kävijänä eli Eva, Rine ja minä. Pihlajankin näemme usein siellä myyntikojussaan. Missä kesäjuhlilla yleensä käyt vaiko ihan kotosalla.?

Eva: "Kirkastusjuhlille tulemme ja onhan sinne lähtijöitä. Tavataan! Ihan olisi tavata Pappakin! Pitäisikö oikein sopia Tuumistreffit. Meju hoitaa tiedotuksen. :P "

Kyllä papparainenkin voisi kirkastusjuhlilla joskus poiketa. Varmaan siellä joitakin tuttuja tapaisi. Evan tiedän ja Rinen olen ainakin kerran kohdannutkin, vaikka en kyllä tuntisi, jos esittäytymättä vastaan pyrähtäisi.
Hankalaa on, että tavallisesti olen sidottuna muualla noitten juhlien aikaan.
Kerran oli puhetta yhden veljen kanssa juhlille lähtemisestä, mutta jostain syystä se silloin kariutui. Heinäveden kirkossa olen kyllä käynyt ja maisemia ihastellut vuosia sitten.
Vieläkö ne Aitoon kirkastusjuhlat on voimissaan? Amanda taitaisi sen seudun juhlat parhaiten tuntea, joten hänelle kysymykseni osoitan. En oo koskaan siellä käynyt, mutta mainoksia mielestäni olen nähnyt jossain Tampereen ja Padasjoen välillä.
pappa

ViestiKirjoittaja meju » 28.07.2015 09:16

http://areena.yle.fi/1-2839369
Toin linkin joka on nauhoitettu kotiseurakunnastani. Tämän aionkin kuunella tämän kirjoittamisen jälkeen uudelleen sillä vasta puolet olen kuullut. Hyvää on paljon tässä netissäkin voi tällä tavalla kuunella puheita eri seurakunnista.

Tie oli Kirkastusjuhlissa puheena ja se kuinka usein Raamatussa puhutaan tiestä. Jeesus sanoi olevansa TIE , totuus ja elämä. Me olemme Kristus tieläisiä......saman tien kulkijoita. Monet täälläkin kirjoittelevat kuulumme eri seurakuntiin ja jokaisessa omat sivupolkunsakkin jotka ei niin suoria vaan mutkitellen ohjaus suoralle tielle.....hmmm nyt en osaa selittää. Kuitenkin on ymmärrettävä olemme Jeesuksen omina saman tien kulkijoita ja tämä tie on myös paikka jossa kohtaamme sisaret ja veljet, elkäämme liikaa jääkö omiin kuppikuntiin nököttämään vaan eteenpäin tiellä...

Pappa mainitsi jostain Aiton kirkastusjuhlista, enpämole niistä kuullutkaan. Eilen googletin Kansanlähetyksen tapahtumia ja retkiä. Mussukkani oli juuri heidän leirillään, tykkäsi kovasti ja sanoi että paras leiri. Olenkin kertonut kuinka ihmeellisesti hän sinne pääsi ja nyt toisrn kerran. Varmaan hyvät vetäjät leirillä sekä rukouksen hengessä toimitaan. Huomasin että oli ollut hyviä retkiä heilläkin ja kesätapahtumia täälläkin suunnalla. Tunne en ketään kysrisissä tapahtumissa kävijöitä täältä päin, ajattelin seurata ilmoituksia ja johonkin reissuun meen mukaan niin sittenpä tutustun. Kohtaamme tiellä.........Oikeesti niin paljon eri hengellisiä koteja ettei tiedä mitä mikin edustaa, tosin suurin osa on Kristus tieläisiä mutta jokaisella omat painotuksensa opetuksissa ja valitettavasti tulkinnatkin vajavaisia. Pidetään yhtä Kristuksessa niin kaikki mahdumme samalle tielle......

Olen ollut alaluloinen pari päivää ja syynä viina.........Een itse ota pisaraakaan mutta kärsinyt eloni aikana kyseisen voimajuoman seurauksista. Meidän piti lähteä Henin ja miehensä kanssa reykelle Venäjän puolelle eilen mutta.......miehelläni oli teatterin lopettajaiset ja aamulla vielä ääni sammalsi niin ei ollut lähtijäksi. Sovittu juttu että aamusta lähetään mutta........Lamaannun täysin tälläisistä jutuista vaikka ei mitään pahaa olisi tapahtunutkaan. Viina on viisasten juoma enkä usko monta viisasta löytyvän . Joteniin kaikki lapsuuden kokemukset nousee pintaan, samoin poikani tekemiset ja koen kuinka aivan kuin musta pilvi laskeutuu jopa ajatusmaailmaani tuntiessa voimattomuutta tämän aineen vaikutukseen lähipiirissä. Inhoan oikeasti esim fb ssäkin kuvia jossa kilistellään lasien kanssa ja ollaan niin fiksuja olevinaan kun viina virtaa tai vaikka vain viini.....mutta monilla se on lähtenyt siitä yhdestä skoolauksesta elämän alamäki, yksi saunaolutkin on monen turma.
Tälläistä tämä on kun oikein hyvät hengelliset juhlat niin kohta tulee aivan kuin isku joka osuu ja vie mielialan nolliin, ylistyskukkulalta laskeutuminen käy nopsaan......

Tänään yritän saada itseni liikkeelle ja täältä alakulonlaaksosta kiipeminen vuorelle alkakoon....
Linkitän Eija Merilän puheen jonka kuuntelin Tv 7 stä. Eija on pysynyt tiellä.....

meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meju » 28.07.2015 09:32

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=44145
tässä on Eija Merilän todistus, en saanut sitä liitettyä tuohon edelliseen kirjoitukseeni.

http://areena.yle.fi/1-2839369
tässä Joensuusta radiointi.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 28.07.2015 10:07

Luenpa bähän ajan päästä tarkemmin kaikki terveisenne juhlilta. Nyt vain vilkaisin. Tiina tulisi lennossa vaikka mille kesäjuhlillem jos Jumala antaisi vähän lisää terveyttä.
Ja todella kiitos Jumalalle, että Mejun Mussukka pääsi leirille.

Baabelin virtojen varsilla me istuimme ja itkimme,
kun muistelimme Siionia.
Pajuihin, joita siellä oli,
me ripustimme lyyramme,
sillä angitsijamme vaativat mewiltä lauluja
ja sortajame iloa.
Laulakaa meille Siionin lauluja!
Kuinka me voisimme laulaa
Herran lauluja
vieraalla maalla?
Psalmista 137.
Oikeastaan lauantaina, mutta se pidettiinkin sitten sunnuntaina, Av kuun 9. päivä, päivä jona kahteen kertaan, siis molemmat tempelit, hävitettiin. Siis samana päivänä, mutta vuosia, vuosia välisä.
Se on perinteisesti juutalaisuudessa paastopäivä, ja silloin luetaan Valitusvirsiä.
Niinpä sunnuntaina itsekin otin esille Valitusvirret, hepreaksi nimenä vain Kuinka, joka on ensimmäisenä sanana.
Ei taida olla kenekän mielilukemista Valitusvirret, ei minunkaan,silti luvusta kolme löytyi, ja muualtakin kultakimpaleita....
Herran armoa on, ettemme ole täysin tuhoutuneet,
sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut.
Se on joka aamu uusi,
ja suuri on hänen uskollisuutensa......
Olnen perinyt Hannalta David Pawsonin kirjat Raamattu avautuu, joten katsoin sieltä Valitusvirsistä.
Hän sanoo näyttävän siltä, että Jeremia kirjoiti sen erikoismuotoon, että paremmin pysyisi mielessä, ja että Baabelin vankeuteen vieneet sitä muistaisivat laulaa.
Heprean kirjaimia on 22, Kaikissa luvuissa on 22jaetta, paitsi kolmas luku jossa 3 kertaa 22 eli 66.
Kun katsoo heptrealaista tekstiä, niin tosiaan jokainen jae alkaa aakkosten kirjaimella, eli ne käydään kaikki läpi. Luvussa 33 on jokaiselle kirjaimella kolme jaetta. Viimeisessäkin luvussa 22 jaietta, mutta ei enää aakkosten mukaan.
oli ihan mielenkiintoista.
Perjantaina on kai 15 Av kuta, jstakin syystä se on täällä rakkauden päivä, aviokumppaneita etsitään ja hääjuhlia pidetään. Samaan kuuhun iloa ja surua.
Ja sitäpä onkin päivittäin ja hetkittäin, alakuloa ja siitä nousemista....Jos hän on tehnyt murheelliseksi, suuressa uskollisuudessaan hän myös armahtaa....
Viinan kiroja näin lapsuudessa sukulaisperheessä. isä oli ollut täysin raitis, vaimo oli jo leski, ja poika joi aina kaiken, heillä ei lopulta ollut huonekalujakaan, vain vuodevaatteet nurkassa.
Viina on todela viisasten juoma, ja niin viinikin, joka saisi rajoittua pieneen pikarilliseen sapattiviniä. Olen luopunut siitäkin, kun on tämä huimausjuttu jo muutenkin.
me kiitämme sinua, Jumala,
me kiitämme sinua
ja huudamme avuksi nimeäsi.
Psalmista 75.
Ilonpisaroita ja kiitosmieltä pyydämme kaikille :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Kyökkipiika » 28.07.2015 10:41

Mejulla viinapeikko vaikuttaa elämään vaikkei itse juokaan. Muistan oikein hyvin lapsuudesta millainen peikko se muiden viinapeikko olikaan itsellekin. Samoin eksäni oli viinaan menevä, pillereitten kera. Mutta silti en syytä viinaa, vaan ihmisen piittaamattomuutta muita tai itseään kohtaan. Tai nautinnonhalua, jonka annetaan ottaa valta.

Minä kilistelen. Otan joskus shampanjaa lasillisen tai viiniä ruoan kanssa. En koe enkä näe sitä pahana, mutta humaltumisesta minäkään en pidä. Mutta onhan se vähän niin että ihmiset ovat erilaisia, joillekin ehtoollisviinikin voisi olla syöksy helvettiin, vaikka sen tarkoitus on juuri päinvastainen. Alkoholisti ei kuitenkaan voi ehtoollisviiniäkään juoda ilman että se saattaisi aloittaa kierteen uudestaan.

Se että mejun mies petti lupauksensa, ei johdu viinasta vaan välinpitämättömyydestä. Jos hän olisi välittänyt pitää lupauksensa viedä, olisi hän tyytynyt yhteen lasiin... Ihmiset voivat syyttää viinaa, mutta kyse on aina jostain muusta. Viini on vain juoma. Jos joku ei pysty hillitsemään itseään, taustalla on aina jokin muu asia. Riippuvuus, nautinnonhalu, välinpitämättömyys. Siksi minulle viina ei ole peikko, vaan jotkut sen käyttäjät.
Kirje hebrealaisille 13:25
Kyökkipiika

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja