tuumis

Heinäkuu

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja amanda » 08.07.2015 13:21

Pikavierailu pohjanmaalla oli hyvämatka. Nuorin veljeni otti minut matkaansa maanatai aamuna. Aluksi ajoimme kohti Poria, sitten käännyimme pohjoiseen menevää tietä.Oli monta vanhaa kirkkoa kiviaitoineen ja Suomalaista kultuuri maisemaa. Olemme monien sukupolvien ajan juurtuneet syvälle Suomem maaperään. Tuli juureva ja kiittävä olo. Meillä on hyvä maa jonka Jumala on sotien melskeissä meille yhä suonut.

Kauhajoki oli ensimmäinen etappi, jossa vanhin veljeni, sotaveteraani, asuu. He ovat jo hyvin sairaita ja pian on pakko luopua omin käsin rakennetusta kodista. Veljeni jäi vaimoineen viikoksi auttamaan heitä. Molemmat olivat tällä kertaa aika hyvässä kunnossa joka oli iloinen asia. Samana iltana autokuski veljeni vei minut Kurikkaan toisen myös hyvin sairaan veljeni luokse, jossa yövyin, hänellä on vaki hoitaja koska näkö on vähitellen mennyt ja kovien selkäkipujen vuoksi ei jaksa kävellä kuin huoneessa. Mutta järki on tallella hän kuuntelee kirjoja joita näkävamma-liitto hänelle lähettää. tämän veljen kanssa meillä on hengellinen yhteys ja oli ilo keskustella hänen kanssaan
Tiistaina Seinäjoella asuva veljeni tuli luoksemme ja lopuksi hän otti minut kyytiinsä vei junaan ja niin pääsin kotiin.

Junassa viereeni tuli nuori mies joka puhui huono suomi, hän oli puhelias ja ystävällinen, selvisi että hän oli mormooni kirkon lähetyssaarnaaja.Kerroin myös oman Israel taustani, kuinka siellä näin ja opin että Raamattu on totta. Jumalalla on tarkka pelastus suunnitelma jokaista ihmistä ja koko maailmaavarten. Hän kysyi. mika minulle on tärkein Raamatun paikka, mieleeni tuli siinä; Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa että ei yksikään joka Häneen uskoisi hukkuisi vaan hänellä olisi ijankaikkinen elämä. Kysyin uskotteko te Raamatun sanaan hän sanoi uskovansa, hyvä niin.
Oli taas mukava päästä kotiin omaan elämään ja lukemaan kirjoituksianne. Satanut on kuuroja tälle hetkellä aurinko paistaa....Olkaa siunatut jokainen omassa elämässänne :!: :?:
amanda

ViestiKirjoittaja Tiina » 08.07.2015 17:30

Kiitos kaunis kaikille kuulumisistanne, varsinkin Olalle, jota harvoin täällä näkee...Lissua sentään joskus.
Terveisiä Suren Kuninkaan kaupingista. Houkuttelin ystäväni Ilanan kanssani stömään hänen lempipaikkaansa, kaupungintalon ruokalaan. Syynä se, että kaasu ollut poissa eilisillasta asti, olivat erehdyksessä panneet johdot poikki jossain kohtaa. Ja minä, jolla ei iphonea eli älypuhelinta, ei tieto saanut kiinni. Kyselin vain ja sitten panin toimeksi, että ei syämättä jätetä yhden kaasun takia
:lol:
Samalla Ilana antoi minulle lehden, jossa oli haastattelu hänestä 90 v päivien johdosta. Lähellä häntä asuu suomalaisnorjalainen pariskunta, ja juttu oli Norjan Karmellehdessä. Tosi pitkä juttu ja hyvä.
Yhtenä päivänä samalla pysäkillä oli mie, joka kyseli sitä auton tuloa. Murteesta päätellen kysyi häneltä, onko hän Venäjältä, Oikeaan osuin, on Pietarista. Tuli juttua Suomen juutalaisista jne. Sanoin, eten ole juutalainen. Huomasin sen. hän sanoi??????????????
Että niin mistä....siinäpä minulla ajattelemista.
Yleensä en käytä Daavidin tähteä tai ristiä tai muitakaan koruja. Nyt olin ripustanut kaulaani pikkaraisen korun, lapussa oli lukenut tuhat kukkaa. Niin, kukaski sen voi nähdä, vaaleanpunaista kiveä ja hopeaa lehtinä.....eneliksi sen itse ajattelin ja panin kaulaani. Mutta kun sitten katsoin sitä, niin selvä ristihän se oli myös. No. tätä miestä se risti ei pahentanut, sillä sanoi vaimonsa olevan kristitty.
Kuitenkin panin korun puseron alle. En siksi, etä häpeäisin uskoani, vaan etten pahentaisi uklkonaisella ristillä ketään. Tässä tulee mieleen Mejun juttu. Mutta sitä toivoo, etä muussa se usko näkyisi. Vai pitäkö sittenkin panna jotakin näkyvää merkkiä. Siinäpä tuhannen taalan kysmys tässä maassa.
Siunausta arkeene ja juhlaanne. kotona tai matkoilla :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Kyökkipiika » 08.07.2015 18:45

Ola oli käynyt, miten mukavaa kuulla sinustakin. Lissulle ja Olalle kutsu tulla tupaan useamminkin, varmasti muutkin tähän toivomukseen yhtyvät :)

Minulla on ollut lähes aina risti kaulassa, nyt varmasti yli 20 vuotta sama risti yötäpäivää päällä, mitä nyt sairaalassa olen joutunut pois ottamaan. Niin, ja sen ristin kanssa roikkuu samasta ketjusta myös Marian koru, jonka juuret ovat Pariisissa. Mieheni löysi sen noin 10-12 vuotta sitten Suomessa kadulta ja antoi minulle. Risti on vanhimman pojan antama lapsena :) Olimme kaupassa ja hän halusi sen minulle ostaa.

Siunausta kaikille!
Kirje hebrealaisille 13:25
Kyökkipiika

ViestiKirjoittaja eva » 09.07.2015 09:34

:P :P Sataa, sataa ropisee, tili, tili tei....
Tässä laulussa on iloa sateesta. Mitenkähän se laulu meni ja kuka se niiiin iloinen oli. Minä kyllä mieluusti nauttisin auringosta.
Ilo kuitenkin iso, lukea kirjoituksianne!
Taitaa olla juuria monella Pohojanmaalla ;) Sieltä olen saanut "siivet ja juuret" Kyllä sieltä sai myös isänmaallisuuden ja uskon kipinän. Olen nyt ihan OK pohjalaisuuteni kanssa vaikka silloin, kun Antti Tuuri kirjoitti Pohjanmaasta koin väärää syyllisyyttä.

Tallinnan matka meni "ihan yli odotusten". Kyllä ystäväni ihmetteli sitä "viinarallia", kun monella valtavat lastit. Ystäväperheen rva oli saanut borreliosin. Tuli kuitenkin tyttärensä kanssa tapaamaan meitä. Tyttö huristeli autollaan ja näytti meille paljon uuttakin, jota en ollut nähnyt. Veivät meidät sitten hienoon paikkaan syömään. Oli ihana tavata heitä ja jutella. Osa jää varmasti ymmärtämättä. Perheen isä on jo 83v ja on edelleen töissä satamassa. Häntä emme nähneetkään. Virossa eläkkeet pienet ja hän jaksaa ja haluaa olla töissä. Kerran hän sanoi satamatyöstään: Kesällä hyvä, talvella huono.
Yritin olla ystävälleni hyvä opas ja kyllä ehdimme koluta vanhan kaupungin ja teimme bussilla turistikierroksen. Oli kaunis auringonpaiste, mutta lähtöpäivänä oli sadekuuroja, joten ei haitannut. Ystäväni oli oikein onnellinen ja pidimme autossa yhdessä kiitosrukouksen. Yömyöhäällä pyöräilin kotiin ja pyörä keikkui, kun toivomuskarkit ja veska heiluivat sarvissa. Onneksi ei ollut paljon yleisöä katsomassa heippumistani ;)
Pohjanmaalla ei asiat ole mallillaan. Soitin ja veljen vaimo oli puhelimessa. Sanoi, hyvä, että olet nyt kotona. Hän sanoi, minä olen sairaalassa. Veljeni sieltä: Kyllä sinä olet nyt kotona. Kuntoutus syömiseen ja liikumiseen auttoi, mutta tilanne on hankala. Onneksi saavat valmista ruokaa.
:D Kalamatkalaiset tulivat Ruunaalta ja nyt tuli kalaa tuliaisinakin. Mies oli onnellinen, kun sai viikon kalastaa. Hänellä oli Alaskan matka unelmissa joskus, mutta tämä kuulemma korvaa sen. Pojat, 15v, töpinöissään, kun kalaa tuli. Kuvia on paljon, jopa veden alla otettuja. Kyllä on ilo, kun pojilla hyvä harrastua. Lähtevät taas kohta Ruotsiin kalastamaan. Molempien isät ovat silloin mukana.
Tänään täytyy mennä mökille kun ne " pikkulapset" eli pasuunakukat vaativat kastelua. Maalaistalon emäntä kasteli, mutta nyt lähti matkalle.
Teitä muistaen ja iloiten Eva
eva

ViestiKirjoittaja rine » 09.07.2015 19:18

Tervehdys kuin tämänkesän tuulahdukset, tänään on hiostavan kosteaa, aamulla satoi niin kovaa että sain kyydin työmaille.
Paljon tapahtuu päivän aikana asioita lähinnä työpaikalla, liikkumisen tunnen kehossani ja niin kovin tuo peti vetää puoleensa kun kotiin pääsee.
Vaikka väsymys meinaa voittaa laitan tässä muutaman sanasen että mukana matkassa ollaan.
Kiitos matkakertomuksistanne ja muista tapahtumista elämässänne.
Miehen kanssa ollaan kaksistaan tyttäret siellä tampereella viihtyvät.
Tulevat ensi viikon alussa ja tulee meille toisenlaisia ääniä.
Siunausta teille jokaiselle
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 10.07.2015 14:01

Seesteistä sapatinaattoa!
Meikäläinen joutui tänään pakkotöihin.
Olen puhunut jo keväällä, että pitäisi, pitäisi ostaa multaa ja muutama kukka istutettavaksi.
Eillen yhjtäkkiä naapuri sanoi, että nyt mennään taimitarhaan. Ei siinä voinut sanoa, että jo näin pitkällä kuuma kesä, mitä nyt voisi .....
Alku oli hankala. Auton takaluukku ei auenut, eivät meinanneet muutkaan ovet. Miten sen raskaan multasäkin saa keskipenkiltä pois ja puurhaan, kaksi vanhaa naista :lol:
No, mentiin sitten. Niin tämä naapurini on tulossa Suomen lo,malle ja siksi kai ajatteli, että ennen sitä tämä homma.
Aukeni ainakin keskiovi, ja kas vaan, multaa oli myös pienemmissä säkeissä. Yksi sellainen. Ja jotakin kukkia sitten, sattumanvaraisesti.
Isoissa ruukuissa pihalla joihin olin ne aikonut, oli kivikovaa multaa, en halunnut kastelemalla , vaan otin veitsen ja vasaran ja tokuttelin palan kerralaan irti. Eli piti saada nuo kukkaraukat niihin, ei voinut jättä silleen, kun täällä jo tosi kuuma.
Eli ovat nyt sitten uusissa paikoissa, ja toivottavasti elävätkin jonkin aikaa, minulla on ollut taito tappaa kukat, joita piti naapurille hoitaa :?
Ainakin selkä kipeytyi, ja ruokahalua tuli, se hyvä asia. Keitin vihannessoppaa.
Nyt voikin ottaa rennosti lopun päivää, en aio edes siivota. Aamulla jo tiskasin.
Kiitollista kesämieltä toivottelen.
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 11.07.2015 09:53

Kylväjä Luuk 8:5
"taivaanlinnut söivät ne"

Heräsin kamalaan mekkalaan, ikkunaan hakattiin ja koirat haukkuivat sen seurauksena. Mitä ihmettä tapahtuu hätkähdin. Isäntä hakkasi ikkunaan syystä että mansikkamaalle räkätit löytänyt tiensä ja kypsät mansikat parempiin nokkiin menossa. Laitettiin verkot ja cd levyjä naruun pelottelemaan varkaat muttei näköjään auttanut. Koomillinen herätys oli mutta puhutteleva, tuli tämä kylväjävertaus sekä se että kylväjät nukkuvat niin varkaat hyökkäävät yllättäen.....
Tarkistettava tänään aukot mistä tihulaiset pääsevät tuhoaan tekemään, myös oman elämän ylle joka aamu rukoilen Isän suojaava verkkoa ettei uskoani maailman linnut noki riekaleiksi.

Päivät hujahtaa todella nopsaan kun ajattelee etten töissä ole ollut enään pariin kuukauteen. Toiveessa nyt 13 pv saada eka eläkekkin, vihdoinkin ilmoitus tuli noin 1000 euroa saan puhtaana joka sama summa minkä tienasin töissä ollessa kun tein vain 20 tuntista . Sinänsä hyvä että tulot pysyy samana ja oppinut pihistelemään. Millaiset eläkkeet Israelissa on ?

Eilen kävi kumpikin poika vierailulla ja heillä kavereitaan mukana. Tänne maalle on mukavampi tulla sen olen heistä huomannut sillä useammin täällä käyvät kuin kaupungin asunnossamme. Nuorin mussukka oli mukana, hän niin tykkää tepastella pitkin tannerta kuin isäntä konsanaan, varmaan jää kivat lapsuuden muistot maaseudusta, ainakin toivon niin. Ahomansikoita keräsimme ja kiviä ämpäriin jotka taisi olla kiinostavammat kuin makeat mansikat. Lapsen vietellä näkee maailmaa ihan eri lasien läpi oisko ne "ihmelasit".

Sisäinen marttani sykkii........nimittäin olen jopa tehnyt kuivakakun, eilen paistoin mantelikakun joka ei edes lässähtänyt vaan annoin itselleni pisteitä 8, kymppiä ei vielä passaa antaa. Tänään teen mustikkapiirakan sellaisen kakkupohjaisen jonka ohjeen Heni aikoinaan antoi, se onnistuu aina. Täällä pidettävä vierasvaraa jotain kahvileipää kun yllättäin joku piipahtaa ja kaupat kaukana 20km päässä.

Tiinakin puutarhassa ahertanut ja varmaan vartioi ettei varas tule ......
Kiitos kaikille kirjoittajille, myös teille mukana olijoille. Muistetaan rukouksin tänne tuotuja aiheita sekä sitä että Jumala voisi puhua näin kirjoitustemmekin kautta itsekullekkin. Tänään me jokainen olemme Hänen kutsumia työntekijöitä ja jokaisella oma penkkinsä hoidettavanaan.

Siusiusiusiu......
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 11.07.2015 14:20

Anna sade, Jumala
sydän kaipaa, odottaa
Anna kaste Golgatan
virvoittamaan kuiva maa

Olen taas kerran kuunnellut Nina Åströmin lauluja ja puheita,
ne ovat niin hoitavia, rukouksia, Herra on lähellä, saa lohtua.
Kyllä tässä elämän arjessa tulee monenlaisia haasteita vastaan,
sitä vain väsyy ja jokainen meistä tarvitsee sen levähdyshetken.
Tulkaa minun tyköni
työtä tekevät ja raskautetut
niin minä annan teille levon, sanoi Jeesus
Siinä hänen läheisyydessään meillä on ainoa levähdyspaikka,
jossa saamme todellisen hyväksymisen.

Juuri nyt laitoimme vihdoin takkaan tulen, on niin kylmä,
näyttää ettei ulkona kelit muutu, pohjoisesta tulee uutta viileyttä.
Eilen sain mummotettavan hoitoon, no hän tulee jo 9vuotiaaksi
on mukava rupattelukaveri ei tarvitse varsinaisesti hoitaa.
Kävimme kaupassa ja pelasimme afrikan tähteä ja muuttuvaa labyrinttiä.
Hän lähtee matkoille äitinsä kanssa ja sieltä palattua heille tulee koiranpentu.
Tyttö oli niin innoissaan sovimme jos elokuun lopulla on lämmintä,
menemme uimaan.
Tällaista meillä tänään

Tahdon nähdä voiman sen
joka muuttaa ihmisen
Veren voiman valtavan
murtuu kahleet maailman
Herra tässä polvistun
en voi muuta, antaudun
niihin käsiin tässä jään
jossa arven jäljet nään.
http://www.aikamedia.fi/data/doc/ni/nin ... vqyqru.pdf

Siunausta elämäänne
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 11.07.2015 15:08

Terveiset taas sapattikokouksestamme. eka laulu oli sapattipsalmista 92, jonka jo kuuntelin aamulla radiosta klo7.00.
Sapaattikouksemme paikan sreinät on muurattu erikokoisista kalkkikivistä. Simppeliä, mutta myös kaunista.
Ja kun on ollut ristitä puhetta, niin huomasin, ettei siellä ole ristiä, eikä edes kalakuviota, joka oli alkukristittyjen tunnuksena. Enpa ole nähnyt täällä auton takapuskurissa koskaan ristitarraa, mutta kalatarroja olen nähnyt.
Tässä maassa kun plussamerkkikin saattaa olla yhtä sakaraa paitsi, ettei tule ristiä, niin sen esilläpitäminen, kovin näkyvästi voisi olla täällä samaa kuin Suomessa, kun sanotaan, ettei Raamatulla tai raamatunlauseilla saa lyödä päähän.
Täjkäläisissä raamatuissakaan ei kannessa ole ristiä, ei siksi. että Jeesuksen ristiä messiaaniset häpeäisivät.
minä kannan kokoukseen mukaan vain suomalaisen raamattuni, ja sen kannessa on kyllä risti.
Minua kyllä riipaisi, kun kerrottiin, että Hesan keskustaan rakennetussa kappelissa, kristityssä maassa, ei ollut tunnuksena ristiä.
Mutta kai siinäkin jokin ajatus oli takana.
Jatiedän, että jossakin Kiinassa tai PohjoisKoreassa joku ilahtuu ristin näkemisestä turistin kaulassa. Näinpä, tapaus tapaukseslta.
Ollaan menossa APT.13. Pietari siellä todisteli kansalaislleen, miten kaiken piti toteutua, mitä Jumala oli luvannut Messiaasta, pilkka, lyäminen, kuolema, ylösnousemus kaiken toteennäyttäjänä.
Puhuja mainitsi, miten jotkut sanovat, että Jeesus tarkoituksella toimi niin, että toteutuis mitä on kirjoitettu. Hän lisäsi, merkkasikohan Jeesus aina ruksin, etä nyt tämä on toteutettu. Mutta entä ylösnousemus? olisko hän voinut sanoa, että sitten minä toteutan tämän......Herättämällä Jeesuksen kuolleista Jumala osoitti, että Jeesus oli se, joksi hän itseään sanoikin, eli Jumalan Poika, Pelastaja.
Turvallisin mielin tänään matkaa teen.....
Turvallsin mielin matkaa jatkaa saat,
sillä Kristus meitä johdattaa.
Petri Laaksosen matkahymnistä
Tiina

ViestiKirjoittaja eva » 12.07.2015 09:21

Oi, aamua sunnuntain... :)
Kurkkaan ulos. Puolipilvistä, tulossa voi olla sadetta tai paistetta. Matt.5:45 Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin Jumalattomille. Tiinalla ei taida paljon sadetta olla, kun multa kuivuu. Meillä ei ole tarvinnut kastella, kuin katon alla olevia.
Mekin saimme pantua verkot eilen mansikkamaalle. Näyttää muutamia tulevan, vaikka vasta keväällä istutin. Kiitos sateiden! :)
Yhteiseloa tiiviisti taas mökillä. Mieluistahan se on. Eilen illalla Helsingin poikakin tuli viereeni pienen pöydän ääreen. Isoksi ovat pojat kasvaneet. Eilen paistoivat ison kasan lettuja ja sitoivat perhoja. Autolla ajoa harjoittelevat. Helsingin poika menee ma inssiajoon. Jos osaa HKI:ssä ajaa, toivottavasti täälläkin ja saa kortin. :)

Eilen alkoi metsästä puiden ajo. Talon poika traktorillaan ajoi. Me kyllä luiskahdimme kaupunkiin. Oli kutsuttu muistojen paikkaan. Eli sinne legendaarisen uskonsiskon entiselle mökille, jota nyt nämä hollannissa asuvat isännöivät. Heidän luona Hollannissa kävimme silloin Vappuviikolla. Hyvin vaalivat perinnettä. Vanha mökki oli aivan entisellään. Kaikki vanhat tavarat paikoillaan ja samoista kupeista joimme kahvia. Monta puun kantoa katsastimme, jonka mieheni oli kaatanut. Monena vuonna saivat lahjaksi kuusen kaadon. Entiset mökin pitäjät kirjoittivat mökkipäiväkirjoja ja niitä oli hyllyssä pitkä rivi. Nyt selkämyksiin oli pantu vuosiluvut ja mökin omistajien kuvat, tosi taidollisesti. Vierailu oli "vain " muisteloja ja kahvittelua. (Tiedätte mitä tarkoitan.)

Meille on taas uskottu Tassu hoitoomme. Ihan , vanha kissa, jossa on nyt munuaistauti. Oli ollut keväällä tiputuksessa ja nyt syö munuaislääkettä. Paljon nukkuu ja nyt rukoilemme, ettei ainakaan tällä aikaa kuolisi.
Isä ja poika lähtevät nyt koskikalaa ja tyttö ratsastamaan. Meillä oli tarkoitus käydä kesäkirkossa. Mitähän tänään saamme. Tänään "Rakkauden laki" päivän aiheena. Luuk 6:27-31. Siinäpä aihetta ! Hyvää Herran Pyhäpäivää! :P :P
eva

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja