tuumis

Heinäkuu

Heinäkuu

ViestiKirjoittaja meju » 01.07.2015 06:40

Kirkastusjuhlat
Kirkastuu kirkastumistaan....Ensimmäiseksi tuli mieleeni heinäkuusta Heinäveden Kirkastusjuhlat joihin tarkoitus lähteä jHs. Nopsaan kuukauden nimi vaihtuu ja juttuihimmekin varmasti tulee uutta sävyä kun liikumme itsekukin erilaisissa kesäisissä tunnelmissa.

Jostain syystä heräsin tosi aikasin, ajattelin hetken kirjoitella ja kokeilla tulisko uni uudestaan.
Eilen sain vihdoinkin yhteyden sinne Ilmariseen eläkeasioita ja tilanne se ettei palkkalaskija ollut lähettänyt tietojani, kuulemma sen takia näin myöhään kun aina tulee lisä kyselyjä yms. Aika kummallista kun toisille tiedot tulee ajoissa jne. Jos toimineet heti kun sain viimeisen tilini niin tänään olisi eläkemaksu, nyt ei edes päätöstä vielä. Syy ei ole nyt minussa vaan yhteiskunnassa.....jos näin sanoisi. Olishan tuo hyvälle tuntunut jos pitkän työrupaman jälkee pieni eläke tullut ilman tätä pahaamieltä sekä huolta olenko tehnyt jonkun mokan. Uskon että tämän kuun aikana asia selviää tai......pakahdun.

Eilen kävimme metsämökillä katsastamassa paikkoja, siellähän ennen kesiä vietin mutta kun tämä torppa tuli sekoittamaan eloa niin ei voi kahdessa paikassa olla. Se mökki ei ole kummonen vain yksi pieni huone saunan yhteydessä, aikoinaan anoppi saunamökiksi rakennutti sellainen lautahökkeli. Mustikka aikaan siellä viihdyn ja nytkin suunittelin elokuuksi muutamaksi viikoksi sinne muutta. Onhan minulla matkakassi aina pakattuna niin helppo siirtyä paikasta toiseen.
Ai niin....onhan tällä kuulla Valamonkin reissu tuonne rajan toiselle puolen.
Reissuja tiedossa jippiiii.

Muistetaan Rinen äitiä rukouksin etteä hänellä säilyisi liikuntakyky niin että pystyisi vielä kotona asustamaan. Rine tehnyt äidilleen valtavan rakkauden osoituksen auttaessaan häntä kotona asumisessa. Onhan se harmaan joskus tosi raskasta kun huolehdittava omasta perheestä, työstä ja vielä äidin asiat. Halirutiiiiiiiistus näin virtuaallisesti.

Taidan nyt lopettaa ja katson vaikka yle areenalta kyläsairaala joka lempisarjaani, sitä kun hetken katson niin voi vaikka uni vielä tulla. Eli onpa hyvä sarja kun nukuttaa katsoessa :lol:

Aurinkoista päivvä sinulle kamu ♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Jäänpä odottelemaan kuulumisianne
meju
Ylläpitäjä

Re: Heinäkuu

ViestiKirjoittaja rine » 01.07.2015 18:38

Ihana asia että mejun eläkeasia selvisi, saathan takautuvasti kaiken, mutta se on tästä päivästä pois.
Palaute palkanlaskijalle on paikallaan, että jatkossa olisi huolellisempi.
Minun eläkeikä on 65 vuotta (2020) ja tämä ikäluokka ei pääse osaaikaeläkkeelle, 2016 saakka ja sitten
eläkeuudistus tuonee 3kk lisää, jos ei sairautta tule niin tuohon on asennoiduttava.
Äiti ei ole käyttänyt rollaattoria, vaikka millä tekosyyllä vetkuilee, tänään kävi jumppari kotona,
mutta oli kuulema niin kiire ettei joutanut katsomaan :roll:
Olen huomannut hänen kuntonsa alentuneen ja kaatuminen tuo pelkoa lisää liikkumiseen,
eilen pesuilla pelkäsi jokaista liikettä, mitähän tästä tulee.
Nyt olemme kaksistaan miehen kanssa, jotenkin tuntuu helpottavalta
on vähemmän huomioitavia ihmisiä, toivottavasti vanhempikin tytär jaksaa olla ja innostua toisten
nuorten seurasta.
Minulla on työpäivät menneet nopeasti ja vielä ei ole raskaaksi käynyt, :o ainoastaan nilkat ovat olleet turvoksissa.
Kesäsijaiset ovat saapuneet ja tuovat aina tullessaan uusia ajatuksia ja nuoren ihmisen paloa työn tekemiseen.
Tänään oli kylmä tuuli loppuviikoksi luvannut jopa hellettä, mitä muiden elämään kuuluu?
Siunausta!
rine

ViestiKirjoittaja eva » 01.07.2015 21:35

:shock: Minä täällä huhuilin jo aamuyöstä ja katsoin, että vielä kesäkuu on ja kerkeän kirjoittaa ennen kuin Meju siirtää meidät heinäkuulle. Kun sain kirjoitettua, sanoi, että LUKOSSA. Niin häipyi tuuliin kirjoitukseni. Pitää minun ymmärtää, että tässä on joku "roti". Ei mennä edelle.

Kerroin, että sain suruviestin heti ma aamuna, tai olihan se kiitosaihe, kun ystäväni melkein 100v pääsi kotiin. Olin viimeisenä hänen sänkynsä vieressä. Pojan perhe oli mennyt mökille ja minä ajattelin, käyn la, kun su menee juhlissa. Huomasin, että aikaa ei ole paljon, ruoka ei mennyt, eikä paljon juomaakaan. Siunasin ja silitin. Toivottelimme: Taivaassa tavataan.
Peittelin ja näin hän sai lähteä.
Minä täällä mökillä yksikseni. Melkein pomppasin, kun oveen koputettiin. Maalaistalon lomalainen toi lehden. Olen tehnyt keikauskakun ja merimiespihvi on uunissa. Huomenna matka jatkuu kotikonnuille, jHs. Siellä veljen vaimo on piristynyt. Suunnittelevat kuntoutusta.
Eilen ja aamulla oli oikein hulapaloo, kun Ruunaalle menijät varustivat itseään. Puhettakin riitti, kun meidän pojan poikakaverin isä oli tuonut kissa-auton, Jaguaarin Israelista. Hän on ollut siellä tarkkailijana. Armeijan miehenä piti Israelia hyvänä maana, siistinä ja ruokaa erityisesti kehui.

Kun porukat häipyivät, minä lähdin "rukousaamiaiselle." Kävin ystäväni mökillä, n 10 km päässä ja oli rukousta ja paljon kuulumisia. Ajoin vävyn autolla ja kyllä jännittää, tuleeko siihen naarmuja. :o

Taitaa tuo merimies olla valmista. Nyt iltauinnille. En saunaa lämmitä itselleni. Kukat täytyy kastella ja on kaunista, aivan tyyntä ja niin täyteläistä. Oi, tätä Luojan luomaa kauneutta ja hyvyyttä!
:)
Kun tuo kesämies toi lehden, siitä Pysähdy hetkeksi: Pariskunta näki keskellä tietä linnunpoikasen ja nostivat sivuun. Kun tulivat takaisin taas poikanen oli keskellä tietä. Hän nostaa esille: Jerusalem, Jerusalem, kuinka minä olen halunnut koota sinun lapsesi kuin kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan.... Olemme itsepäisiä, vastustamme kutsua ja etsikkoaika menee ohi.
Luin kuulumisenne ja kiitän ja painan mieleeni, mutta pikaisesti vain kirjoittelen omiani. Olkaa siunatut!
eva

ViestiKirjoittaja meju » 02.07.2015 10:11

Ystävä
Snl. 17:17 "ystävä rakastaa ainiaan"

Tänään aamusta odotan Kuopion ystävääni kyläilemään, he tulevat kesäteatteriin ja meikäkin pääsee ensi kertaa katsomaan mieheni esitystä. Vaihtelua tiedossaa täksi päiväksi joka hyvin tervetullutta

Mietin tätä ystävyyttämme jota ystäväni kanssa ollut 53 vuotta, kymmen vuotiaasta asti ollaan kamuja oltu, hän tuntee aika tarkkaan meikäläisen aatosmailman oikkuineen, silti eri myrskyissäkään ei ole koskaan jättänyt. Uskoon tultuani kysyin "oletko vielä ystäväni" johon hän vastasi "kunhan et minulle tuputa". Tänään hänkin on sisareni Kristuksessa :lol: Ihmeellisesti Jumala johdattaa ja toimii itsekunkin kohdalla.

Ystävä ymmärtää......, Heni kyseli että jäävätkö vieraat yöksi, totesin että nyt on niin valoisaa niin varmaan ajavat yöksi takaisin. Heni sanoi että varmaan sanot "nyt on niin valoisaa kai te kotiin tänään palaatte". Meikäläiseltä pääsee suusta noita sammakoita niin toinen ystäväni jo kuvitteli tilannetta jos noin tokaisen. Naurettiin tälle jutulle makeasti ja sanoin että minä voin hänelle noinkin sanoa eikä varmaan suutu, niinpä eilen puhelimessa leikilläni tokasin "valoisaa on illat, te varmaan ette yöksi jää". No eivät kuulemma jää......sitten kerroin koko jutun ja taas naurut. Oikeesti ei suuttuisi vaikka tuolleen möläyttelisin, hän tuntee minut ja tietää kuinka paljon välitän heistä sekä antaa anteeksi mokailujani. Ajattelin kuinka Raamatussa Jeesus sanoo meitä myös ystäväkseen. Häivähdys tulee aatoksiin tästä ystävyydestä mitä kokee meitä vajavaisia kohtaan, kuinka monta "sammakkoa"suustamme pyrähtelekään joka ei ole rakentavaa, kuitenkaan Hän ei hylkää eikä jätä vaan heikkoja tukee vahvistarn armollaan ja anteeksi annollaan. Ystävä on armahtavainen....

Eva ystävä on piipahtanut eilen ja Rine, toiset vielä teroittavat kyniään....Annukka on tuonut aamusta sanaa ravinnoksi, hyvä että merkkiä siitä olette kuulolla....

Pieni koiruli hypähti äsken syliini ja nyt kurkkii mitä oikein kirjoittelen. Kuinka terapeuttista onkaan eläimen ystävyys, sen tietää eläinrakkaat. Olen niin onnellinen näistä koirista jotka ihmeelisesti meille tuli ja ihan oikeassa elämävaiheessa.

Hellettä luvattu täksi päiväksi ja voi olla koko viikonlopunkin. Tosin nykyisin ei säätiedotteisiin ole luottamista. Toivon sinulle ystävän läsnäoloa niin taivaallista kuin maallistakin.
Tsemppiä
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tiina » 02.07.2015 16:11

Vai on hellettä luvassa jo teillekin, tovottavast ei liikaa, yksi lintunen, naapuri jo meilt tuli sinne loman viettoon. Täällä sitä kuumuutta puutarhurilla vielä in tarpeeksi.
Olmimme jonain päivän taas muutama mummeli kaupungissa kahvilla ja meinasin loukkaantua Annukkaan kun sanoi minua rouvan näköiseksi. Lierihattu päässä, kun pitää sujata naamaa aurinmgoltam oli ihsyöpä, joka leikattiin. Mutta että lierihattu päässä on rouvan näköinen hatutta neidin näköinen. Miltäs rauva näyttää hatutta????? No leikkiä se vain oli, täkäläiset juutalaiset rouvat kun läyttävät hattuha, paisi ne jotka käyttävät huivia :mrgreen:
Ei ole kovin paljoa tapahtunut. Tykkään kun eräs suomalainen työhön tullessaan pistöytyy minullakahvilla, jos on aikaa. Eilne käytyyn taasa kuukausiostoksilla, tultiin taksilla takaisin. Ol kohtelias kuski, auttoi tavarat takakoppiin ja poiskin :roll:
Aamulla taas leikkasin jarevin soipivanvärisiä kuteita, mutta jo aiemmein löysin kaupungilta yhdestä oakasta valmista kudetta, sopvia värejä, Lisää pitää ostaa.
Ei kiirettä, eivät ole loimet viel puissa.
Yririn tarjota linnuille vanhaksi menneen lötköjuuston, lieko suolaista kun ei kelvannut.
Minulla muuten on ängry bird yhdessä kukkaruukussa. Löysin plstiikkisen pään ja panin sen kepin nokaan. Hauska se on siinä
Herra johda, vaikka mun tiei, kulkis minne Johda silloinkin
kun en jaksa yrittää,
silloin kun mä heikko oon,johdatukses jatkukoon.
Koko elämän sun käsiisi jätän.
Harri Helenius
Tiina

ViestiKirjoittaja Kyökkipiika » 02.07.2015 23:59

Hymyn saivat Meju ja Tiina jutuillaan.. ja kirjoittamaan sanasen.

Mukana ollaan, juhlat Suomessa juhlittu, takas Ruottissa, mies Ranskassa. Ikävissäni täällä mietin taas että olis se lottovoitto vaan hyvä... antasin muillekin, yksin en pitäisi. ;) Mutta vaikka kuinka ikävöidessäni mietin että oltais koko ajan yhdessä jos ei tartteis palkkatöitä tehdä, ymmärrän kuinka siunattuja me oikeasti olemme ilman lottovoittojakin. Minä en unohda sitä hyvää, mitä Jumala on meille antanut ja miten on meistä huolehtinut, parantanut.

Kävin lomalla isoisäni haudalla ensimmäistä kertaa. Hän kuoli kun isäni oli poikanen vasta. Surullinen tarina.
Mietin joskus miksi hyvän miehen piti kuolla, vaikutti kaikkeen, jopa siihen että isäni on alkoholisti. Pitkä ja masentava kertomus kaikkineen... Mutta kerran tätä pohtiessani tajusin, että jos asiat olisivat menneet toisella tapaa, ei minua olisi. Isäni ei olisi lähtenyt toiselle puolen Suomea heti kun pystyi ja tavannut äitiäni. Elämä on kummallista, mutta merkityksellistä.

Otin haudan viereltä pienen kiven. Vien sen Pyhiinvaelluksellani ristin juurelle, sinne mihin muutkin jättävät kivensä (taakkansa). Uskon että suljen yhden ympyrän siinä. En tätäkään nut selittele sen tarkemmin.

Siunausta teille ystävät.
Kirje hebrealaisille 13:25
Kyökkipiika

ViestiKirjoittaja meju » 03.07.2015 10:40

Raha
"ostakaa ilman rahatta" Jes.55:1

Huomenia tuumiskansa. Taitaa moni ollut hereillä aamusta anivarhain, meikä täällä peräkammarissa vielä petistä käsin tabletilla kirjoittelen. Eilen tuli poikani kahden nuorimman kanssa yökylään ja lapset nukkuu kanssani samassa huoneessa, somaa tuhinaa kuuluu petistä sillä ovat vielä sikeässä unessa. Täksi päiväksi on ohjelmaa tiedossa, kiikuttamista ja hiekkakasalla oloa. Kiviä sankkoon keräillään eli samoin kun kyökkipiika mainitsi kivistä niin täälläkin niitä poimitaan.

Eilen sain taas opetuksen kuinka meistä huolehditaan. Nimittäin eteisrmme oli kasseja täynnä tavaroista, aivan kuin olisin Ikeassa shoppillut. Kuopion ystäväni oli tyhjentänyt komeroitaan, melki uusia täkkejä, pyyhkeitä, tyynyjä jne. Kolmet hyvät kengät ja ihka uuden Nanson paitulin ostanut, sit oli kahveeta sekä suodatinpussiakin, tuumasi että jos vaikkei kahvia saakkaan kun ei varmaa olenko muistanut ostaa. Tälläinen tämä ystäväni on, hän jopa vaatettaakin minua....
Katsrllessani tätä lahjojen määrää niin itku tuli ymmärtäessäni kuinka Jumala tahtoo opettaa luottamista Hänen huolenpitoonsa. Kieltämättä ajatukseni on pyörinyt rahan ympärillä kun ei säästöjä ole ja tämä eläkejuttu meni tämmöiseksi sotkuksi, luotin puheisiin että päätös tulee nopeaan . Tämä olotila on opettavaa sillä olen ollut todella hyvässä asemassa aina että ollut töitä ja aina pystynyt kaiken maksamaan ajallaan mutta nyt täytyy miettiä tarkkaan kaikessa.
Kuitenkin olen paremmassa asemassa kuin moni muu eläkeläinen joilla ei omaa asuntoakaan sekä monet sairaudet vaivaa eikä varaa lääkkeisiinkään jne.....Jospa voisin olla avuksi toisille ja tehdä samoin kuin ystäväni, jakaa omastani toisille. Jumala on rikas antaja ja hän kyllä meille antaa mitä tarvitsemme mutta meistä ei saa tulla rahanahneita itsekkäitä.

Mitähän taas höpsenkään, lukiessani joskus juttujani niin ihmettelen itsekkin ajatuksenjuoksuani, useinmiten näyttää ettei oikein juokse........

Kyökkipiikakin ilahdutti käynnillään ja Tiinakin pistäytynyt eilen. Luetyu juttunne ja ymmärrettu kuten Lasse toteaisi :lol:

Nyt pienin heräsi, on lopetettava tuumailu heiiiiiiissan.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lasse » 03.07.2015 13:02

Helteinen tervehdys Kulmalasta! Olin eilen järvikierroksella yksin koska maikka ei kärsi olla pitkään,näin ollen rantaan saapui yksi punanahka.soudellessa jallaat ovat yhdessä asennossa, ei sitä heti hoksannu kuinka nopeasti aurinko poltti. Lasse luki mejun kolumnin ja ymmärsi. Aivan kummallista ettei suomen palkanlaskijoita ole koulutettu käsittelemään eläkkeelle siirtyvien loppupalkkoja ajoissa,eivät osaa paneutua lähtevän osaan.
Eläkepäätös kestää 2 -3 viikkoa,lähettävät eläkkeen todennäköisesti ilman verotusta sillä sinun on haettava verotstosta veropäätös. Verotstosta kyl lähettää tiedon eläkevirmaan.
Olimme maikan kanssa mattopyykillä tänä aamuna ja nyt on saatu tämänvuotiset matot pestyä. Mitenkäs muilla ?
Siunausta kaikille ja hallaukset :D päivitetään. :D :) ;)
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo
Lasse

ViestiKirjoittaja Vehnä » 03.07.2015 19:45

Parhaillaan tulee suorana lähetettävää ohjelmaa sekä Turusta Kansanlähetyksen kesäjuhlilta että Seinäjoelta Vapaakirkon kesäjuhlilta.
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

ViestiKirjoittaja Tiina » 04.07.2015 15:40

Älkää säikkykö, älkää pelätkö! Nämä sanat halusi tämän päivän sananselittäjä jätää kuin kotiläksyksi, Jesaja 44,8.
Kun avaamme sanomalhden, niin mitä siellä on muuta kuin kauhukuvia....mitä tapahtuu Kreikalle, mitä tapahtuu EUlle, mitä tapahtuu rahalle ja valuutalle, mitä tapahtuu Isiksen voittamilla alueilla, mitä tapahtuu Syyriassa.....lisätkää itse listaa. Mutta niinhän Jeesuskin sanoi, että nostakaa päänne, kun kuulemme kauheita. Siinä sitä opettelemista onkin, luottamusta, kun kaikki tuntuu horjuvan ympärillä ja melko lähelläkin.
Tänään muuten oli sikälsi erikoinen kokous, että ei ollut yhtään tristiryhmää mukana, oli vain yksi muata mies Afrikasta.
Ja alussa lauloimme ns. Ruskeasta laulukirjasta muutaman laulun. Tämä oli ensimmäinen laulukirja, jota messiaaniset käyttivät. Suurin osa lauluista oli käännetty muista kielistä hepreaksi, käännlkset suureksi osaksi oli tehnyt Moshe Immanuel Ben Meir, ystävämme Ahuvan edesmennyt aviomies.Sikäli vielä hauska, että eka laulussa mainittiin maan matonen, jote Jumala sanoo ystväkseen.
Ja tämän lisäksi oli kutsu erään seurakuntalaisen kotiin nyyttikesteille. Olohuoneen jatkeena katettua pihaa, joten mahtui hyvin. Äidit olivat jopa tehneet spagettia jauhelihakastikkeen kera, ja monia salaatteja. Me yksinäiset veime tsipsejä ym pientä purtavaa. Kakun ja kahvin jätin väliin ja tulin jo päivälevolle, jolle aion nyt käydä.
Ja soitin ystvälleni, joka maanantaiyönä lentää lomella, ja pyysin tuomaan sen mainostamani kirjan Ja sitten minä juoksin. Lupasin maksaa sen sitten.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo,
Jumalan rakkaus
ja Pyhän Hengen osallisuus
olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2Kor 13,13.
Tiina

Seuraava

Paluu Tuumailuja