tuumis

Kesäkuu

Re: Kesäkuu

ViestiKirjoittaja Vehnä » 15.06.2015 16:08

Muutama ajatus suvipäiviltä sellaisena, kuin on minun mieleeni piirtynyt. Raamattuteltasta.

Daavidin elämä todistaa siitä, että Jumala ei hylkää ketään luokseen tulevaa. Daavid oli rikkonut raskaasti Jumalaa vastaan ja profeetta Naatan nuhteli häntä ja julisti tuomion sanoja. Silloin Daavid ei peitellyt tekoaan vaan sanoi: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan." Naatan vastasi tähän: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole..." (2. Sam. 12)
Psalmissa 51 on Daavidin katumusta ja synnintunnustusta.

Apostolien tekoihin talletetussa puheessaan Paavali kertoo Jumalan teoista Israelin kansan keskellä mainiten Daavidin: "...herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: `Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni...' " Daavidin virheet on unohdettu.

Hesekiel eli tilanteessa, joka oli aivan umpikujassa. Niin meidänkin elämämme saattaa joskus olla, ainakin näyttää siltä. Ensimmäisen luvun näky ilmentää Jumalan pyhyyden lisäksi myös sitä, että Jumala on kaikkialla ja näkee kaiken (pyörät ja siivet; silmät) Hesekielin kirja kertoo kansasta totuuden mutta siinä on myös lohdutuksen sanoja. Jumala voi herättää kuolleet luutkin henkiin ja antaa kivisydämen tilalle lihasydämen. Kristus on esiolevaisena jo Hesekielin kirjassa.

Tietääkseni suvipäivien raamattuluennot julkaistaan myös kirjana.

Siunausta maanantaipäiväänne ja juhannusviikkoon!
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

ViestiKirjoittaja Tiina » 15.06.2015 16:59

Illalla minäkin kuuntelin Taivaan ja maan väliltä ohjelmaa. Aiemmin, nuorempana, en pitänyt L. Melleristä, mutta olen nyt oppinut arvostamaan häntä monessa asiassa. Yksi kyselijä, tai paremminkin neuvoja, jäi mieleen. Hän sanoi, että Ptmoksen pitää lähettää jokaiselle kortilla maksavalle suomalaiselle 100 euroa. lähettäkää rahaa!!!!! :mrgreen: Eivät Mellerin perustelut auttaneet, sama virsi jatkui. Ikääänkuin tuo yksi summa pelastaisi kkaikki korttia käyttävät jostakin, taloudelliselta katastrofilta tai joltain muulta. Monet Patmosta kannattavat ovat oppineet elämään taloutensa mukaan, jopa siitä kymmenykset antamaan Jumalan valtakunnan työhön. Tekeehän P. kyllä kaksin käsin työtä, eli antavat elämän eväitä maallisesti ja hengellisesti. Suomessa kai lähinnä hengellisesti.
Aamu taas oli vähän niin ja näin, mutta luin siitä Pilkahduksia kirjasta
puetaan arki kukkamekkoon
ja raitapaitaan
ja pistetään se pihalle
tanssimaan pölyt hiuksistaan.
Sillä tämä päivä
on meille annettu elettäväksi.....Riitta Hämäläinen
Ja olikin aamu sitten vilkas. Jonakin päivänä en tapaa muita kuin yhden naapurin, joka tulee illalla telkusta uutisia katsomaanm itsellään ei telkkua. Mutta tänään tapasin hänet ja kolme muuta ystävää, jotka piipahtivat.
Ykis oli taas naapurin avulias aatu.....toissailtana digiboksi ei toiminut,
eilen kyselin asiaa, tämä naapurin mies toi kokeeksi toisen boksin, vanha telkku siis toimi. boksi ei.
Tänän hän jo toi uuden boksin, eli taas näkyvät uutiset.
Hannan hautamuistokivelle vein viisi sileätä kiveä, Kuolleen meren rannalta tuotuja. Ei luvulla mitään symboliikkaa, mutta Daaavid taisi ottaa linkoonsa juri tuon lukumäärän kiviä....ja kun niitä tuossa rappusillani lovisee. Vein myös pienen lasisen sydämen, joka kyllä sieltä aika pian häpyy jonkun mukana, mutta liitin siihen mukaan hyvän ajatuksen ottajalle.
Suomesta ostin Pekka Sartolan kirjan Min
ä palautan heidät, sen tapainen nimi, kun kirja on jo kierrossa. Kertoo samoista asioista kuin Valkeakarien ohjelma TV 7ssa. myös Suomesta siinä puhutaan milenkiiintoisia asioita. Itse olen sanonut, ettei minun tarvitse etsiä juutalaisia juuria, Jeesuksessa olemme saaneet kaiken. MUtta ehkä se vaatii nöyryyttä sanoa, että jos siellä niitä on, vuosisatojenkin takana, niin enpä vastaan pane, mutta en niitä etsikään.
Edellisen laman aikana joku tunnettu henkilä oli sanonut, että meni tavara, mutta elämä jäi. Suurempi kuin elämä on sinun armosi, sanotaan psalmissa 63, oli eilisessä Päivän Tunnussanassa.
Kyllä se taitaa päteä myös tämän hetkisessä lamassa, josta sanotaan tulevan pitkän.
Mejun sanonta, että jää huolet huolehtimatta, jos niitä ei tulekaan, on ollut erään ystäväni veljen sanonta, että parasta huolehtia, ettei jää niistä, siis huolista :mrgreen: paitsi. Parasta on sis nuolaista ennen kuin tipahtaa, jospa ei tipahdakaan :?
Loimet vielä saamatta puihin. Muutama matonkuden välillä
tulee revityksi tai leikatuksi. Nyt olkapään jokainen liike sattuu, oikean.
Mutta mikään ei voi erottaa Jumalan rakkaudesta.
Yritän olla kanssanne, iloissanne ja suruissanne ja huolissannekin. :idea:
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 16.06.2015 15:01

No moi! Tiinapa täällä jptain jatkaa......
Kerroin jo aiemmin, että myrttipensas alkanut kukkia. Nyt se on täynnään pieni valkeita tähti. Lisäksi Oleanderipensaat, valkoiset ja vaaleanpunaiset kukkivat nyt ja koko kesän. Ovat istutettuja.
Monenlaista on täläläisestä lehdestä tullut luettua. Yksi ystävä usein kantaa minulle ilmaislehden, täynnä uutisia. Usein yustävien kesken sanomme, että on tämä hullu maa. muttasanontahan kuuluu, että Jumala hulluistaan huolta pitää....
Taas oli hautausjuttua esi, esillä, keskosen. On ollut voimassa laki, minkä ikäisen ei keskosen vaan sikiön saa haudata vanhempien läsnäollessa. Oli nyt yksi tapaus, kun just se hautausfirmam virallinen sekin, ei ollut oikeutettu suorittamaan hautausta....meinattiin palauttaa isälle. Joku siellä kuitenkin sen sitten suoritti. Joten täällä myös tärkeää, että kristitty tietää tulevansa edes haudatuksi. Muutamat ystävämme kuuluvat määrättyyn seurakuntaan, joka on heille luvannut hankkia kauniin hautaåpaikan :roll:
Täällä on monia asioita joita ei osaa hyväksy, pitää vain rukolla. Esim. se, etä tämä maa Gay paraattien luvattu maa.Juuri viime perjantaina oli Tel Avivissa, julkisia henkilöitä paljon mukana, saivat kyllä sitten uskonnollisilta moitteita.....Ja Jerusalem Postissa oli yleisönosastossa kirjoitus, jossa kehui tätä vapaamielisyyttä. Mutta loppukommentti hänellä hyvä. Tehkää itsestäne jotakin muutakin erikoista kuin seksuaalisen suuntautumoisenne. Eli että olisi muutakin ylpeilyn aihetta. :|
En ole nyt kuunnellut säätä Suomesta, toivon, että saatte lämpimämpää....meillä sitä alkaa olla kohta liikaa, jos npsee yli 30 plussan.
Hän säät ja ilmat säätää....mutta saa sen puolesta rukoillakin.
Muuten, nyt ei läppäristäni näy TV 7...tulikohan vika tänne nyt :roll:
Tiina

ViestiKirjoittaja meju » 16.06.2015 16:18

5 kiveä
Tervehdys elävät kivet......☆☆☆ Tiina mainitsi eilen näistä Daavidin valitsemasta viidestä kivestä johon jäin jumiin, eli ikinään en ole kiinittänyt huomiota montako kiveä pussiin laitettiin saati sitä että tässäkin on symbooli sekä opetus. Kivet oli purosta otettu jossa vesi oli ne tasoittanut sileiksi. Googletellut olen tästä opetusta ja eräässä maintaan Ef 4:11 ja siinä viisi virkaa: apostoli, profeetta, evankelista, opettaja, paimen. Jae 12 s" tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palvelukseen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen" Pahan voittamiseen tarvitaan sileitä kiviä .....
Tosi mielenkiintoinen pohdittava jota jatkan tutkimaan.

Vehnälle kiitos tuliaisista, olette saaneet olla ravitsevan pöydän äärellä. Usein miettinyt tätä Daavidin elämää ja kuinka hän lankesi mutta nöyrtyi Jumalan edessä koko sydämisesti. Tässä on opetus Jumalan suuresta armahtavaisuudesta katuvaista kohtaan.

Täällä on myrskynnyt, satanut rakeita, aurinko paistanut, eli hetkessä muuttuu säätila.Pari kertaa yritin tehdä lenkin mutta aina sade yllätti.
Asuntovaunu odottaa siivoojaa , ehkä klo 18 teen sen. Laitan itselleni aikoja että ei ihan hösseliksi mene tää elo. Aamulla 6.30 tarkoitus startata kohti Keuruuta, ei ainakaan myöhästytä juhlista. Miehelläni on kesäteatteri harjoituksia niin hänen on kiiruusti vietävä meidät että ehtii harkkoihin. Periksi en antanut sen suhteen että matka olisi jäänyt hänen harrastuksen takia koska vuosi sitten lupasi viedä. Kaksi vuotta onkin siitä kun viimeksi siellä olimme.

Pullaa paistoin ja niistä tuli kurjan näköisiä, sit ajattelin mustikkamuffinssia tehdä ja ne levisi ihan lätyiksi. En jaksa ymmärtää miksi aina epäonnistun vaikka kuinka yritän...., jatkan kuitenkin marttailua :lol:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Annukka » 17.06.2015 10:18

Huomentapaivaa kaikki lukijat tassa foorumissa. Noita Mejun tuumailuja
on kylla aina yhta mielenkiintoista lukea. Hanella sytyttaa, tapahtuu myos
paljon elaman kulussa. Vaikkei aina silta tuntuisikaan itsestaan.

Mina tassa yha vain pahkailen, minne ovat muutossa kadonneet jotkut
tavaramme. Teraskauhat ovat teilla tietamattomilla, samoin lahes kaikki
villaiset nilkkasukkani, vali- ja villahousuni. Ilmeisesti joillakin on ollut
tarve suuri muuttokuormassa?
Myos sala-sana vihkoani en ole viela ainakaan loytanyt. Pitaa tietysti katsoa
kaikki lehtipussukat viela ennen muita toimenpiteita. Eli salapoliisina etsia
netista noita puuttuvia tai tehda upouudet.

Muuttaminen on kylla tarpeellista toisaalta; silloin saa poistettua monta
tarpeetonta tavaraa kotitaloudesta. Ihmettelen oikein, miksi pitaa sailoa
laihtumisen-lihomisenkin varalle vaatteita? Tietysti ne ovat sitten tarpeellisia,
mutta entas jos ei elopaino vaihtelekaan....

Aurinko heloittaa, on luvassa +29 astetta tanaan. "Tyttojen" kanssa on
treffit kaupungilla, mika on aina rattoisaa. Siis tapaamme myos Tiinan
kanssa. On yhati ikava Hannaa mukaamme, oli joskus kanssamme myos.
Yleensa meita on nelja vanhaa naista porisemassa milloin missakin
kahvilassa tai ravintolassa. Kiitos Herralle ystavista, he ovat lahjaa
Jumalalta.

Hyvaa ja siunattua paivaa seka tulevaa Juhannusta teille jokaiselle!
Annukka

ViestiKirjoittaja rine » 17.06.2015 10:22

Jumalan rauhaa teillle jokaiselle tähän päivään!
Säät ovat jatkuneet kylminä sateisina ja tuulisina, kaikilla mejun mainitsemilla tyyleillä.
Eilenkin oli kevyt toppatakki päällä pyöräillessäni en ymmärtänyt ottaa hansikkaita, kädet olivat kohmeessa.
En ole uimaan tohtinut lähteä, kesäisin käyn yleensä päivittäin uimassa, nyt ei tarkene.
Lomaa vielä 1½ viikkoa, päätimme eilen tytärten kanssa, että en lähde nyt sinne tampereelle vaan sitten elokuussa,
näin tytär on meillä pitempään, hän tulee vielä heinäkuussa,joten näemme useimmin ja jää turha matkustelu pois.

Paistoin eilen kakkuja, tänään tytär täyttää 25, mansikkakakku tietenkin ja gluteenittomalle tein kakun johon tuli raparperipaloja (on hyvää)
ja kananmunattomana tein piimäkakun. Meillä nämä rajoitteet ovat hillinneet leipomishalujani kaikki on tehtävä 3x tosin piimäkakku on helppo,
taikinan voi levittää myös uunipellille jolloin siitä saa vaikka mokkapaloja :P

Ajatukseni kivistä, Jeesus on kulmakivi, jonka rakentajat hylkäsivät ja on tullut monelle kompastukseksi.....
Koska me siis olemme Jumalan sukua, meidän ei pidä luulla,
että jumaluus olisi samankaltainen kuin kulta,
hopea tai kivi, kuin ihmisen mielikuvituksen ja taidon luomus.
Ap:17:29
Tämä jae tuli nyt luettua kunnolla ja selkeästi siinä ohjataan siihen ajatteluun.
että sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ei teoin ja näyttävin muotomenoin.
Minun pohdintani ovat maallikon ajatuksia ja on hyvä näitä tuumailla, kiitos 5 sileästä kivestä, joka tämän kirvoitti ;)
Rakennutaan yhteisestä uskosta.

Tiina ja muut Israelin "raamatunkohteissa" käyneet, löytyykö sieltä paikkaa, jossa 1sam mainitaan?:
Se suuri kivi, jolle Herran arkku asetettiin, on vielä nykyäänkin bet-semesiläisen Joosuan pellolla.

Siunausta elämäänne rukoilen tänäänkin
rine

ViestiKirjoittaja amanda » 17.06.2015 15:37

Viileä kevät on ohitettu olemme tulleet Juhannuksen aikaan. Meju on jo juhlapaikalla niin ymmärsin, Jokaisella meillä on omat perinteemme, kuinka keskikesän juhlaa vietämme. Minä olen usein ollut Karmel-kodilla, Sinne on sopiva matka meikäläiselle ajaa, Hyviä Raamattutunteja ja hyvää musiikkiakin on aina ollut tarjolla. Tällä kertaa Tampereelta tulee Viestiveljet laulamaan. Saan erään ystävän kyytiini.

Toivon teille kaikille oikein siunattua Juhannusta, olkoon ilmat suotuisia ja kiitosmieli Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta olkoon ilomme :!: :D
amanda

ViestiKirjoittaja eva » 17.06.2015 23:16

Voi rakkaat ystävät! juuri kirjoitin pitkän jutun pussukastani ja kaikki häipyi. Itkua melkein väännän. Enkä jaksa enää, kun tulin sitä ennen sairaalasta katsomasta ystävääni , melkein 100v.
nyyh ja yritän, kun selviän tästä :(
eva

ViestiKirjoittaja Tiina » 18.06.2015 07:30

Hiljainen rukous
kuin lennosta laskettu
väsynyt siipi
Isän kämmenellä.
Siinä kaikki tämänpäiväiseni.
Joskus on olo tällainen kuin Anna Korpelan runossa.
Nimi on tuttu, kuitenkaan en oikein muisa mistä, sillä ei minulla ole yhtään , hänen runokirjojaan tai romaania.
Nyt nimi ja juttu tuli vastaan ihan uudesta tuttavuudesta, hengellisestä naistenlehdestä, Christina. Joku oli tuonut uuden numeron.
Katselin virsikirjaa, olisko siellä virttä häneltä, ei ollut, oli Simo Korpelalta.
Sitten vilkuilin Pilkahduksia kirjaa, olisko siellä jotain häneltä, yllättäen tulikin vastaan ajatelma Hannaanjalta
On JUmalan viisutta
valita
mahdottomat
tapaukset.
Niinpä niin.
Täkäläisessä lehdessä oli otsikko Juutalainen koira natsisaksassa. Oli kirjan nimi.
Ajattelin ewnsin, että tässäkin haukkumanimi juutalsielle :mrgreen:
Mutta ei niin.
Vaan kirjoittaja ajatteli ikäänkuin koiran silmin holokaustia, eläen sen keskellä
Oli ensin juutalaisen perheen koira, kunes koirien pito kiellettiin juutalaislta, joutui sakasalaisiin perheisiin, sittemmin vartiokoiraksi leirille.
Te koran omistajat varmaan yhdytte kirjoitajan ajatukseen, että koira yleensä tajuaa isännän,emännän mielentilan, pelon,surun jne.
Lopussa oli maininta, että joskus tarvitaan koira että ymmärrämme, miten inhimillisen olennon pitäisi kohdella toista ihmistä! :idea:
Niin, eilen todella oltiin kaupungilla pitsalla ja kahvilla. Riesana oli vain liian kova musiikki
vaikka pyysimme sitä hiljentämään. Ei tahtonut saada selvää toistensa puheista.
Siten torilta ostin kilon kirsikoita, alle 4 euroa kilo. Niiden aika melko lyhyt, pitää nauttia siitäkin taivaallsien Isän lahjasta.
Juhannusta, juhannusta, Jumalan kosketusta!!!!!!
Tiina

ViestiKirjoittaja Vehnä » 18.06.2015 11:36

Tiina kyseli tuossa edellä tietoja runoilija Anni Korpelasta. Hän onkin ajankohtainen tänä vuonna. Alla on muutamia linkkejä, jotka valaisevat tätä asiaa. Niiden joukossa on ilonpisarana pieni lausuttu runo hänen aika laajasta tuotannostaan.

Niillekin, jotka eivät ehdi linkkejä avata, tämä kesäinen runo luettavaksi:

Tule kanssani kedolle
voikukkien aikaan,
jotka äkkiä rävähtävät
piilostaan kaikkialle.
Katso:
näin paljon aurinkoja
Hän antaa meille
pitkän pimeän jälkeen.

Siunattua juhannusta!

http://www.pelastusarmeija.fi/uutisia/u ... 100-vuotta

http://bibliografia.kuopio.fi/vesanto/- ... _count%3D1