tuumis

Toukokuu

Re: Toukokuu

ViestiKirjoittaja eva » 10.05.2015 12:48

:P Keväiset terveiset mökiltä! Täällä herätty ja ei ihan jäädytty vaikka kylmä olikin. Oli monta peittoa päällä ja ei kyllä kädetkään voineet peitonalta kurkistaa.
Nuoriso touhuaa ja minulla ei ole mitään tekemistä. Aamupalan laittoivat ja kaikki päivän tekstit luimme yhdessä ja rukoilimme. Se tuntui nyt ihan luontevalta.
Lahjaksi sain vanhoista heinäseipäistä tehdyn kukkatelineen. Ihan välttämätön ;)
Paras lahja on kyllä nuo nuoret. lauloivatkin :Sä kasvoit neito kaunoinen.
Tuossa nuoriso tekee ruokaa ja kakku on valmiina. Eilen kävivät hakemassa kermaa mutakakulleen 17 km päästä liikenneasemalta ja saivat samalla katsoa Suomen peliä.
Kyllä on kiitollinen mieli.
Myös ihme rukousvastaus on, kun teemme retken Tervoon Tervonsalmelle ja lähtijöitä on nyt 48 eli linja-auto täynnä. Rukouksissa on matkan onnistuminen ja sää.

Perjantaina panin postiin 22 allekirjoituskaavaketta aidon avioliiton puolesta. Aion kerätä niitä vielä aina sopivan tilanteen tullen.
Anne Frank on ollut mielessä, kun näimme hänen viimeisen kotitalonsa. Hän on sanonut :"Olipa hienoa, että kenenkään ei tarvitse odottaa hetkeäkään alkaa tehdä maailmasta parempaa."
:P Iloista ja onnellista päivää juuri sinulle!
eva

ViestiKirjoittaja rine » 10.05.2015 19:53

Kuva
Omasta puolestani onnea kaikille äideille!

Tänään on monessa kodissa syöty kakkua ja saatu ruusuja, evakin tuumasi ettei ole tekemistä :o

Nuorempi tytär laittoi kuvan välityksellä s-postiin onnittelut, oli sylissä valkovuokkoja.
Herkistää nämä hetket ,
Kiitos papalle ja riitulle, laulu oli kaunis ja kansalaisaloitteen olen jo kirjoittanut.
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 11.05.2015 12:06

Minn piti eilen lähettää siunauksentoivotukset kaikille Tuumiksen äideille, mutta kun välillä ei anna nettiä, niin ei. Nyt lisään vielä voimia ja iloa paljon, vaikka ne siästynevätkin siunaukseen!!
Olen vähän tympääntynyt, ku nei läppärini toimi kunnolla, joskus ei avaudu, avautu. lakkaa antamasta ääntä jne. Kirjat eivät sillä tavalla karkaile käsistä, jos nyt välillä silmät hämärtävät liiasta lukemisesta. :?
Olen nyt lueskelut kahtakin kirjaa. Ehtoolehdon pakolaiset ja Aikalaisten kertomuksia Josef Stalinista, Veikko Huovisen. Edellistä en kylä kauheasti kehuisi, satiirihan se on, vaikka luulin tavallsiesksi söpöksi dekkariksi. Panen myöhemmin joitakin kommentteja siitä.
Huovisen Joe+Sedäsät kyllä pidän. Kirjoitettu sen jälkeen kun Stalinin hirmutyöt saivat tuomionsa Neuvostoliitosakin. MUtta tänäännkin on vielä hänen ihailijoitaan????????
On taas sellainen vaihe, että nuo pienet ulkotyötkin väsyttävät, varsinkin kun lisäksi on kuumakin, vaikka vähän viilenikin.
Lohduttava sana, ja voimaannuttava nykykielellä, oli eilen Päivän tunnusanassa, 2Kor.6,2
Jumala sanoo
Oikealla hetkellä olen kuullut sinua,
pelastuksen päivänä olen tuonut sinulle avun.
Juuri nyt on oikea hetki,
juuri nyt on pelastuksen päivä.
Kiitos Herralle siitä.
Siis voimia ja iloa alkaneeseen viikkoonne.
Tiina

ViestiKirjoittaja rine » 11.05.2015 20:54

Olin tänään vapaalla ja voimia täynnä :lol: Tein ulkona lannoitusta ja rapsutusta ja istutuksia..
Kaivoin orapihlajoita, niillä on juuret syvällä, kuitenkaan niiden kasvu ei ole rehevää, enemmänkin
ovat törkyisen näköisiä. Sanoin miehelle että pikkuhiljaa ne lähtevät, nyt on osa poistettu.
Kuuntelin patmosradiota, siinä on usein hyvää kuunneltavaa.
Minulla on lukematta Uusi tie lehti ja Ristin voitto josta tuli näytelehti.
Joskus lukeminen on takkuista, ilmojen salliessa viettää enemmän aikaa ulkona. mitäs muille kuuluu?
Minunkin puolesta teille kaikille Herran läsnäoloa
rine

ViestiKirjoittaja eva » 12.05.2015 09:03

Hyvää huomenta! :D
Ilo tavata! Eilinen päivä oli melkein "Pirttipäivä". Olin niin väsynyt, flunssa ei meinaa antaa periksi. Israelin tipat on käytetty ja konsteja yritetty. Lepo ei ole levollista.
Illansuussa pistäydyin ulkona auringonpaisteessa ja jututin naapuria. Vähän rikkaruohoja sain jyystettyä.
Olisi tosiaan ihana olla ulkona, kun kevät herää ja on niin kaunista ja linnut laulaa kilvan.
:P Viime viikolla olin kaupan pihassa ja sain puhelun, tuntematon no. Jäi vastaamatta. vaivasi, mikähän se on ja soitin. En epäillyt kauppiaaksi. Aralian mies oli soittanut ja vielä Aralian puhelimesta, jonka olin poistanut, kun mies omansa antoi. Kertoi leikkauksestaan ja sanoi tulevansa kesällä tänne, kun on muitakin tuttuja. Sanoi parikin kertaa, että kuinka hyvä, kun soitin takaisin. Ei ole helppoa olla yksin ja vielä sairaana, pitkän avioliiton jälkeen. Muistetaan häntä rukouksin.
:D Minä taisin kirjoittaa viimeksi, kuin olisin suuri sankari. Nuoriso pitää äitienpäivää niin viimeisen päälle, että silloin miehet tekevät työt, ainakin ruokatyöt.

Helatorstain matkamme on kyllä yllätys. Nyt on tulijoita jo varapaikoilla. Hellittämätöntä rukousta, kuin Elialla , jatkuvasti, ettei sataisi. Luin Helatorstain tekstin ja siinä "nappasi" ne siunaavat kädet. Nuo siunaavat kädet ovat tänäänkin meidän tuumislaisten ja rakkaidemme yllä ja saamme niitä pyytää myös matkallemme.

:P Corrie ten Boom: "Auta näkemään asiat niin kuin Sinä näet ne, jotta yhä useammat oppisivat tuntemaan sinut Herra"
Nyt huomasin, että matkakertomukseni jäi kesken. Nyt yritän ryhdistäytyä ja nousta. Kuulumisiin ... :) :) Olipa vähemmän ihanaa tekstiä, mutta kestäkää!?
eva

ViestiKirjoittaja meju » 12.05.2015 13:06

Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo Mark. 9:23
Pysy uskossa Jumalan Sanaan. Älköön se, mitä näet ja tunnet, saako siirtymään sinua paikaltasi. Kun pysyt lujana, voimasi kasvaa ja kokemuksesi syvenee.

Hyvin lohduttava sana oli tänään virtoja erämaassa kalenterissani. Olen viime yön elänyt painajaisissa unissani, niin todellisen tuntuista kokemusta että herätessäni huokasin varmaan syvään että se olikin unta. Vanhemmasta pojastani näin unta että hän ajeli leikkuupuimurilla tosi huonossa kunnossa, kaahasi pitkin peltoja, oli ottanut luvatta kyseisen koneen. Valtavalla vauhdilla kone meni savuten matkalla, katsoin peläten että se räjähtää, kuitenkin puimuri pysähtyi ja poikaa kannettiin paareilla hoitoon. Toinen uni samaan kyytin oli putoava lentokone jossa nuorimman poikani perhe, katsoin laiturilla koneen tippumista kuinka se kappaleina tuli alas lähi järveen, silti oli rauha sydämessäni sillä tiesin että kaikki selvisi hengissä.
Eikös ollutkin pahoja unia ja niin outoja, tämän aamun olen miettinyt mitä tarkoittavat , myös sitä että kannan valtavaa tuskaa lapsistani joten unissa oloni muuttuu kuviksi.... Pyydän esirukousta ettei mitään pahaa sattuisi .

Juttelin pari päivää sitten erään isän kanssa jonka uskontaival on sellaista kompuroimista. Hän on yksinhuoltaja isä ollut, viimevuodet asustanut poikansa kanssa . kuulin että tämä poika oli kuollut joulun aikoihin jotenkin hämärissä olosuhteissa. Oli niin järkytys minullekkin koska poika tosi fiksu nuori mies, kohtelias jne..juteltiin kassalla käydessä usein mummostaan joka uskovainen, laitoin aina terveisiä mummolleen. Isän tullessa kauppaan olin sellaisessa paikassa että pystyin juttelemaan, siinä hyllyjen välissä oli meillä syvät keskustelut kyynelten valuessa kummallakin. Isän tuska oli hirveää katseltavaa sekä niitä miksi kysymyksiä joihin ei meikäläinen ainakaan pysty vastaamaan. "jos poikani ei päässyt taivaaseen niin en minäkään sinne halua" . Isä kertoi pojan tehneet nuorena uskon ratkaisun mutta maailman huvit vieneet jotka toivat tälläisen lähdön. Juttelimme siinä ryövärin armosta , myös siitä että Jumala kyllä on oikeudenmukainen tuomari eikä meilä ole valtaa sijoitella ihmisiä mihinkään osaan mikä ikuisuudessa on, kenenkään viimehetkistä kohtaamista Jeesuksen kanssa emme myös tiedä, se voi olla viimeiselllä hengenvedollakin ratkaisun hetki. Rukoillaan tämän isän puolesta ettei hän katkeroituisi niin että viinasta lohtua hakisi vaan kuten päivän sanassa kokemuksissa vaikeissakin usko syvenisi. Myös sitä rukoillaan ettei me uskovina tuomioita jaettaisi vaan muistettaisiin tehtävämme...

Ulkona näyttää satelevan, joten sellainen harmaa päivä. Töihin illaksi lähden sikälimikäli muistan :) Onneksi ei ole enään kuin yksi lähtö työpaikalle tämän päivän jälkeen ja sitten.....noh kirjoittelen mitä touhuilen, nyt en itsekkkään vielä tiedä elämän suuntaa mutta onneksi tarkoitus on tullut selväksi. Torstaina ainakin maalle lähden mutamaksi päiväksi, seuraavalla viikolla onkin se Pietarin matka ja seurakunnan bussiretki jonnekkin.....olikohan polvijärvelle, noh ei sillä väliä kunhan vaan jotain virikettä.

Koira haudattuna. Mitä se merkitsee?
Pappa laittoi meille kysymyksen voidaanko uskovina olla tälläisiä hautaajia eli jekuttaa ihmisiä. Kyllä huomaan itsestäni että tulee joskus narrattua joissakin asioissa kun ei voi ihan suoraan sanoa syystä että se vahingoittaisi lähimmäistä tai pahoittaisi mieltä. Oikein se ei tietenkään ole, kuitenkin Raamatussakin on kohtia joissa jouduttiin "narramaan" että säästyttiin pahaoilta vahingoilta. Etsin ne kohdat myöhemmin....jos niitä onkaan, meikä taitaa narrata nyt että pulustaisi omiaan narraamisia. ....

Äidit vain, nuo toivossa väkevät,
Riitun tuoma runo kosketti, koin äitienpäivänä tästä runosta jotain. Moni tietää pojastani josta olen kirjoittanut useinkin, olihan vuosia ettei hän yhteyksiä ottanut enkä tiennyt missä kunnossa onkaan. Yllätys tänä vuonna että hän tuli kukkien sekä lahjojen kanssa, malttoi istuakkin muutaman tovin. Sydämeen koskee hänen ulkoinen olemuksensa johon alkoholi tms vaikuttanut mutta sydän iloitsee sydämen muutoksesta jota tapahtunut tälläisellä lähestymisellä. Toivoa ei saa heittää sillä jos totta puhutaan vähäinen oli toivoni että yhteyttä meille syntyisi. Kysele en mitään vaan iloitsen siitä että hän on hengissä , toivoen että tulee päivä jolloin voin iloita rukousvastauksista.

Huiii kello jo noin paljon, aika hujahti liian nopsaan , hiuksia on lähettävä laittamaan ettei asiakkaat pelästy tälläistä peikkoa joka nyt täällä naputtelee hiukset märkinä takkutukkana.... Kirjoitelkaa vaikka ihan pikkasen...
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meju » 13.05.2015 09:46

Kuva
Huomenta Jeesuksen lampaat <3

Jospa muutaman sanasen naputtelisi täältä Pohjois-Karjalan laitumilta, ruoho alkaa vihertämään sekä ihmeellinen vapauden tunne sisimmässäni sillä enään tämä päivä ja pääsen kirmaisemaan työkarsinasta uusiin maisemiin sen suhteen. sain eilen asiakkaalta kortin jossa lukee " Hetki, jona päästämme irti vanhasta ja sallimme uuden tulla, on jalansija ihmeelle". Päästetään irti ajoissa sellaisista asioista mitkä hidastaa kulkuamme, emme ole korvaamattomia kukaan työelämässäkään joten annetaan tilaa nuoremmille kun eläkeikä koittaa. Yritetäänhän meitä aivopestä että muutama uosi lisää työtä niin eläke olisi isompi jne, mutta kuka tietää elonsa päiviä onko niitä rahoja käyttämässä ja toiseksi pitäisihän sitä vähemmällä toimeen tulla kun vertaa maita joissa ei edes tunneta sanaa eläke... noh jokinen tekee valintoja henk.kohtaisesti, pääasia että muistaa jaksamisellakin on hintansa....

Tunteita käyn läpi sekä kyynelkanavat auki kun niin kauniita sanoja kuulen. Eilenkin töistä lähtiessä nuori mies joka oli viimeistä vuoroa työvuorossa kassani, halasi lähtiessä ja kumpikin itkeä tihrutettiin, hänen kanssa yli 12 vuotta tehty yhteisiä kassavuoroja. Tuntuu hyvälle ettei jää huonoja välejä kenenkään kanssa, olen saanut kasvaa näitten nuorempien seurassa monellakin tavalla, sitä kokee itsensäkkin nuorekkaaksi ja pysynyt ajan hermoilla :lol: Heiltä kylllä nopsaan saa kommentit moniin asioihin, myös taitoa vaatii olla heidän joukossaan, Hiontaa puolin sekä toisin.... Tänään on se vaikein päivä kun olen niin herkkä ja pitäisi yrittää olla itkemättä työn touhussa. Kielsin kyllä kaikki muistamiset sillä en halua mitään kakkukahveita enkä lahjuksia vaan ihan hissukseen vaatimaton lähtö.

Taivaskin itkee...., nimittäin tällä hetkellä tulee vettä kaatamalla, ihmeelliseksi muuttui nämä ilmat. Eipä taida säätieteilijätkään osata nykyisin ennustaa tulevia säitä saati kesän ilmoja, toinen sanoo tulevan kylmän kesän toinen taas hellettä povailee. Uskon että jokin kaunis päivä sattuu tällekkin kesälle :lol:

Toivotaan Tiinan saavan koneensa kuntoon, emme jaksa odottaa monia päiviä josko kone toimisi tänään. Rukoillaan että tulee sellainen korjaaja joka laittaa koneen sellaiseen kuntoon että Tiina innostuu käymään monesti päivässä täällä tuumailemassa :idea:
Rinellä touhua riittää aidan rakentamisessa yms, onneksi hän saanut voimia ylhäältä jaksaen tätä aikaa joka todella raskasta kun oltava työelämässä tiukasti kiinni. Helppoa ei ole ymmärrän sen.
Eva elää juuri tälläistä elämää jonka hän kirjoituksessan toi esille :"Olipa hienoa, että kenenkään ei tarvitse odottaa hetkeäkään alkaa tehdä maailmasta parempaa." . Hyvä kun Araliankin mies kerkesi tutustumaan sinuun sekä mieheesi, näin hänkin saa lohdunsanoja joita varmaan Aralia olisi tahtonut miehelleen jaettavan. Eva jos kuka on siihen armoitettu.

Siunattu alkanutta päivää, luotetaan mantelikukan sanomaan "Jumala valvoo" Jeremia 1 :11-12
Kuva
Minulle tuli tämä Herran sana: "Mitä sinä näet, Jeremia?" Minä vastasin: "Minä näen mantelipuun oksan". Herra sanoi minulle: "Sinä olet nähnyt oikein; sillä minä valvon sanaani toteuttaakseni sen".
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vehnä » 13.05.2015 11:34

Kuva

“Ellei joku satu tietämään, mitä eläkkeelle pääseminen tarkoittaa,
niin kerrottakoon asia: Kun ihminen elää tarpeeksi vanhaksi,
hän saa kaikessa rauhassa tehdä juuri mitä haluaa.”
– Tove Jansson –

Herra siunatkoon sinua, Meju, elämäsi kaikkina päivinä!
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

ViestiKirjoittaja amanda » 13.05.2015 16:55

Onnea Mejulle ! Päivä täynnä onnea ja kaihoa. Uskon että elämäsi tulee olemaan täynnä yllätyksiä, sinulla on täällä foorumissa rukoilevia ystäviä. Jeesus tulee Pyhän hengen kautta siunaamaan eläke päiväsi. Siunausta !

Minullekkin alkoi nyt kesä kun ensi kerran tänä vuonna, näin västäräkki pariskunnan ilosena lentelevä pihamaalla. Ne ovat saarnanneet minulle jo monena vuonna luottamuksesta. Ihmeellinen asian hoitajamme on Kaikkivaltias, parempi kuin kukaan ihminen ikinä.

Eilen ajelin ystäväni kanssa etsien ilmaista kuntosalia, löysimme alueen jossa oli suuri määrä kerrostaloja eläkeläisille. oli monenlaista palvelua. saimme ohjaajan joka näytti paikkoja. kuntosali esiteltiin tarkoin, maksusta sai tilata kampaajan, jalkahoitajan ja hierojan. Sitten oli ruokasali siellä söimme maittavan aterian (8.€) Seuraavaksi ohjelmassa oli tanssit, laulaja oli paikalla ja väkeäkin alkoi tulla. Se oli vähän outo maailma, jotenkin olin ymmällä. Huomasin että näillä eläkeläisillä jotka ovat vielä hyvässä kunnossa ei ole hätää, mutta kun muisti ja kyky hoitaa omia asioitaan on mennyt, silloin on vaikea saada riittävästi apua. Sairas vanhus hoitaa vielä sairaampaa.

Nyt me nautimme keväästä satoi tai paistaa. Kukkaset ovat puhjenneet maahan ja laulun aika on tullut. Pihamaallani kevät esikot ovat kukassa, narsisit ja valkovuokot nupulla. seuraavaksi lemmikit kukkivat ne ovat levittäytyneet ympäri pihan. Katselkaa kedon kukkasia meitä kehoitetaan Raamatussa.
Voimia kaikille työtä tekeville.
amanda

ViestiKirjoittaja Annukka » 13.05.2015 20:34

Mejulle onnea ja Jumalan runsasta siunausta ja johdatusta nyt alkavaan uuteen elamanvaiheeseesi.
Nauti vapaudestasi, etsi uusia harrastuksia ja ota elama rennosti, siina kokemuksen rinta-aanella
annettuja neuvoja sinulle... :arrow: :arrow: :arrow:
Annukka

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja