tuumis

Huhtikuu

Re: Huhtikuu

ViestiKirjoittaja pappa » 12.04.2015 21:37

rine kirjoitti:Sinut tahtoo Hän varustaa voimallaan
tyhjän astian rakkaudellaan
---sinun turvasi on Herra muuttumaton

Eilinen meni viimeistellessä tunnin esitystä aikuisopiskelijoille.
Olin väliin epätoivoinen, kaikkeen tulee lupauduttua, se on työasia,
mutta kotona sen tein loppuun ja koko päivä siihen meni.
Tietenkin se pyörii koko ajan mielessäni, vaatimaton se on ja en ole oppinut yleisön edessä seisomaan,
jännitän mahdottomasti vaikka osaan asian hyvin, kuinka se onkaan työläs saada esitysmuotoon, kuin jauhaisi koko ajan samaa
tekstiä. Olen taas rukoustenne varassa tässäkin asiassa, huomenna klo 12-16 välissä, on tunti puhuttava asiaa ihmisille. :(

Pärjääthän sinä, kun kerta asia on omasi ja sen osaat.
Tuttuun asiaan riittää löysät muistiinpanot kuin nuoteiksi ja vapaasti kertoillen niitten pohjalta. Ja tietysti muu rekvisiitta tarinoinnin tukena...
Tällaisena höppänänä on jo tottunut siihen, että maailma ei kaadu päälle, vaikka kaikki ei meniskään piirulleen.
pappa

ViestiKirjoittaja eva » 13.04.2015 07:47

:D :D "Taas on uusi päivä alkanut. Kiitos Herra..."
Rine, sinähän osaat asian ja opetettavasta asiasta eivät vielä tiedä. Ole luja ja rohkea, kuten Pappa ja Raamattukin sanoo. Muistan, kun joku sanoi R-kohdasta : Jumala antaa sanat suuhun, ettei se tarkoita laiskaa saarnamiestä. Rine ollut ahkera asiansa kanssa. Muistan sinua. Hyvin se menee. Kiitosta ei kannata odottaa, se on opiskelijoille itsestäänselvyys. :(
Meju kahvilassa ojensi oikeita sanoja oikeaan aikaan vaikka ei ensin siltä tuntunutkaan. Varmaan jäi miettimään. Jospa joku lehtijuttukin toiste puhuttelisi. Kyllä jäävät kaipaamaan, Meju sinua työpaikallasi.
:P Eilen oikein kevätpäivä ja su. Nuoriso soitti, että tulevatkin renkaanvaihtoon. Lupasivat tulla ti, mutta että su. Söimme yhdessä ja meillä perhemessu oli siirretty klo 15, johon olin luvannut. Näin en päässyt, tai tarkoitushan se tietysti oli, Tansanian Mufindin ystävien tapaamiseen. Illalla menin vielä Tuomasmessuun esirukousjohtajaksi. Silloin saa ainakin rukoilla Israelin puolesta. Siellä oli lauluryhmä Keniasta, upeata, iloista laulua. Miehet pukeutuneet värikkäisiin ja yhdellä oli samanlaista kangasta housupuku, kuin minä ostin syksyllä Tansaniasta. Teetä juodessamme sanoin hänelle, mutta en suinkaan, että pöytäliinana se on minulla. :P

Sinivuokkoja, joutsenia ja linnunlaulua, miten kyllin kiittää tästä onnesta. :D Nyt kiitän myös veitsestä ja haarukasta. Harvalla niitä on Afrikassa.

Tiina, kyllä täällä odotetaan. Täytyy tulla näille leveysasteille!!

Mitähän uusi viikko tuo tullessaan? Ainakin vaalihumu jatkuu. Minulla on ehdokas tiedossa, mutta ehkä äänestän vasta oikeana päivänä. Säästyy kirjekuoria. ;)
Huonosti vieläkin osaan olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Tänään rukousryhmä eilisten rukousten takia ja sitten koulutuskuntayhtymän kerhovastuu. Pyörä on nopea ja keli hyvä.
Iloista päivää! Ylösnoussut on kanssamme! :D
eva

ViestiKirjoittaja rine » 13.04.2015 20:20

OLI KANNETTUNA OLEMISEN TUNTO, olin rukouksissanne kiitos.
Nyt on takki tyhjä kelaa vain mitä jäi sanomatta, outo on ihminen,
ainakin minä sain lähes vatsahaavan miettiessäni, olin kuin Pietari ja vajosin,
katsoin vain itseeni , kun Jeesuksessa meillä on kaikki.
Juuri niinkuin pappa ja eva sanoivat, ohje purettu arjen käytännöksi, jos sen osaa ei tarvitse ujostella.
Vastuukouluttaja sanoi että ensi kerralla minulle varataan pitempi aika ja hän puhuu hyvin lyhyesti. :o
No nyt toivutaan tästä.
Lämmitän saunaa on suuri tarve rentouttaa jännittynyt olotila, kun varpaistakin suonta vetää
ja varvas vinksottaa vasemmalle.
Siunausta eloonne
rine

ViestiKirjoittaja meju » 14.04.2015 11:22

Kannatus laskelmat

Kannattaako tämä? Tälläinen ajatus pyörii atoksissani ja se tuli monestakin syystä. Nythän on vaalit ja kannatusta lasketaan monin eri tavoin jo etukäteen, tuloksia näette kuinka paljon oletettavasti kukin edustajapaikkoja saavat puolueissa jne. Ymmärrä en politiikasta mitään mutta oman osani tein ja osallistuin äänestämällä ennakkoon ja näin " tykkäsin " kuten Facebookissa tehdään.
Tästä facebookin kirjoituksesta mietintäni alkoikin, nimittäin eilen liityin ryhmään joka tuntui silleen hyvältä jutulta ja tänään olikin ylläpitäjän kirjoitus jossa hän miettii lopettamista kun on niin vähän osallistujia. Katsoin että siinä ryhmässä on liittyneitä 818, tosin senkin huomasin että harva oli klikannut sitä "tykkään" vaikka hyviä kuvia ja kirjoituksia suoraan Raamatusta. Uskon että lukijoita on paljon mutta sitä ei tämä sivun pitäjä tietenkään tiedä kun ei sellaista laskuria, hän varmaan haluaisi myös sitä rohkaisua ja innoitusta edes pienellä merkillä että mukana ollaan.
Toisaalta tämä rohkaisikin että näin ajattelee hekin joilla paljon ns. kannattajia , ajatelkaa tuota edellistä lukua meidän 25 ja tästäkin osa muuttanut sinne minne me matkaa teemme. Osallistujia kirjoittamiseen on taas luvultaan tosi pikkuinen, mutta koen että kylölä täällä käy lukemassa muitakin kuin me kirjoittajat.
Kannattaako tämä, sitä jään edelleen mmiettimään ja uskon että vastausta tuskin tässä ajassa saammekaan. Uskollisuutta meiltä kysytään ja koen sitekeyttäkin opetetaan myös tälläisissä tehtävissä jonka koemme Isältä saaneemme.
"Lähetä joku muu ei minusta ole"tämän Mooseksen tokaisun kukin teistä tietää ja kuinkas Jumala tähän suhtautui, hän armollisesti antoi Aaronin kaveriksi. En koskaan aikasemmin ole kuullut tälläistä tulkintaa kuin muutama päivä sitten kuulin ja tajusin. Mooseshan oli käynyt prinssi kouluja, varmasti hänestä olisi yksinkin ollut tehtävään ja olisi osannut mutta me ämpyilemme Jumalan kutsua vastaan. Itse en ole kouluja paljon käynyt enkä taidollinen kirjoittamaan kuten huomaatte mutta.....Jumala kyllä lähettää apuja niin tälläisille taitamattomille kuin taitavillekkin, hänellä on varaa siihen ja armollisuutta. Ollaan me uskollisia paikallamme.

Toinen asia joka murehdituttaa on Jeesus-marssi jonka kuulin loppuvan täältä Joensuustakin. Fb ssä ainakin mainittiin että sitä ei ole enään tänä vuonna ja syynä vähäinen osaanotto. Tosin olen ollut joka kerran kun päässyt kyseisessä marssissa ja mielestäni meitä on paljon. Millähän mittarilla taas mitataan.... :| Kyseinen marssi on koskettava ainakin näin koen, satoja ihmisiaä seuraa marssia tien reunamilla lukien plakaatteja sekä kuunellen lauluja. Myös se että hekin jotka muuten eivät tohdi tunnustaa suullisesti Jeesuksen seuraajaksi voivat näin osoittaa kuuluvansa joukkoon. Eri seurakunnista kokoontuva porukka näyttää juri sen " me olemme yhtä Jeesuksessa" on myös koskettavaa. Nyt sekin loppuu................, muistakaa rukouksin että tulisi päättäjillä mielenmuutos.
Tässäpä tuli purettua vyyhti mitä mielessäni pyörittelen ja voin aloittaa uusia kerimisiä :o

Hyvä kun Rinen juttu onnistui hyvin, elä vähättele itseäsi sillä olet hyvä puhumaan ja selkeäsanainen. Mene nyt peilin eteen ja sano ääneen "hyvä minä".
Amanda on jo innostunut istutuksista ja varmaan aika menee mukavasti puuhaillessa taimien kanssa . Odotusta on siellä päin, milloin uusi perheenjäsen syntyy?
Evalla ollut taas vipinää ja tohinaa. Varmaan muistaa pöytäliinastaan aina nuo Kenialaiset pöksyt :P
Pappakin käynyt rohkaisemassa Rineä joka tuntui tosi hyvälle huomata että olet paikalla.

Vapaalla edelleen olen jos totta puhun niin pitkiltä tuntuu päivät toisinaan. Olen miettinyt sitä kuinka paljon puhutaan yksinäisyydestä ja eristäytymisestä, koen että itselle nopsaan käy näin. Kyökkipiika joskus ihmetteli että kirjoitan yksinäisyydestä mutta näin koen . Koen että tälläiset tunteet on myös opettavia sillä enhän muuten ymmärtäisi heitä jotka kokevat samaa. Asiahan on niin että kun töissä ollut tähän asti , edelleen ensi kuulle saakka niin ei ole edes halunnut ihmisiä ympärilleen paljoa niinä vapaapäivinään ja näin ollen monet ystävys suhteet jäänyt hoitamatta ja ollaan vieraannuttu. Kylässä en ole koskaan tykännyt käydä ja se on sitä ettei meilläkään ketään käy. Peiliin katsottava, enkä voi sanoa "hyvä minä". Ehkä tulevaisuuskin hämmentää miten tästä eteenpäin ....eli mietteet sumuiset. Onneksi on nuo koirulit ja eilenkin tein lenkkiä sekä jäin muutamien toisten koira ihmisten kanssa juttelemaan eli muutaman sanasenkin vaihdoin eilisen päivän aikaan. Puhelinkaan ei ole enän se juttu jossa aikoinaan rupateltiin pitkiäkin stooreja, nyt vaan tärkeät asiat ja sillä selvä. Eikä voi soittaa ihan noin vaan monellekkaan kun ovat töissä tai töistä tultuaan moni ei halua enään rupatella niitä näitä. Henin kanssa kylllä vielä höpötellään myös pari muutakin joille voi soittaa ihan ilman asiaa. Noh tämä oli vaan tälläistä tuumailua että juttua tulisi foorumiin :idea: :idea: :idea:

Kiitos teille virvoittavista kirjoituksista <3
Kuva
Noh tämä oli vaan tälläistä tuumailua että juttua tulisi foorumiin :idea:
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja meju » 15.04.2015 12:05

Kuva
Huomenta parhaat ystäväni, täällä nettimaailmassa olette te tuumislaiset :lol: Tosin olen tainut olla ihan yksin ainakin eilisen päivän mutta tiedän tulette te kun kerkiitte eli milloin tahansa voi tulla .

Sateinen päivä täällä päin, odottelen jos sade loppuisi niin lähtisin viemään tytöntyllerön kotiinsa. Kävin eilen hänet hakemassa kaverikseni ja olikin taas mukava päivä hänen kanssaan. Illaksi töihin meno joten ohjelmaa tiedossa.
Mitään erikoista juttua ei nyt päänupissani pyöri niin enpä pitempää juttua jaarittele vaan toivotan teille tsemppiä päivään tähän. Laitan tuon päivänsanan joka oli tänään virtoja erämaassa kalenterissa.
.....sinun sanaasi minä turvaan. Ps 119:42
Usko lepää Jumalan Sanan perustalla. Yksin siihen luottaessa meillä on rauha sydämessä.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja amanda » 15.04.2015 21:47

Tuumiksen monitoiminen väki touhuilee monessa mukana, sitä se elämä on. Aamutouhujen jälkeen minunkin oli käytävä kaupassa, sieltä poikkesin ystävän luokse hän on ahkerasti jakanut mainospostia (KD). Olen kiitollinen tästä kesto ystävästä, kun voi luottaa ja vapaasti sanoa oman mielipiteensä. Yhdessä voi myös rukoilla.
Eilen olin Raamattu piirissä. saimme virkistyä Jumalan sanan äärellä.
Kun meju kirjoitti yksinäisyydestä, ymmärrän sen hyvin, kun sinulla on ollut sellaiset työvuorot, ettei ole voinut järjestää määrättyjä iltoja vapaaksi. Sitten eläkkeellä on toinen rytmi.???????? Onnea ja mieti rukoillen mitä Jumala on varallesi suunnitellut. Halaukset ;) Sinun kirjoituksesi avasi mieleni kiittämään elämäni kuvioista, ja jokaisesta ystävästä.

Piha on ankean näköinen talven jäljiltä, tuulet ovat talven aikana viskelleet kuivia oksia ympäriinsä, eikä kukaan ole vielä haravaan tarttunut. Selästä säteilevä kipu ei anna minun kävellä entiseen tapaan. Kuntosali pitää sitä kurissa mutta ei paranna. Nyt en jaksa enempää, koira on taas vietävä ulos.
Lupauksien mukaan meitä johdetaan Pyhän hengen ja Sanan kautta. Käykäämme siis uskalluksella Armon istuimen eteen.
amanda

ViestiKirjoittaja rine » 15.04.2015 21:59

Mejun tuoma kuva, on houkutteleva tuollainen kahvihetki, olisi rentouttavaa hyvän ystävän seurassa
ja miten kepeä vaatetus ;)
Minulla ollut kiireitä työpaikalla, huomenna menen aikaisin, puoli päivää koulutuksessa,
nykyisin työrytmi on hurjaa. Oikeastaan mihinkään ei jouda keskittymään.
Satanut meilläkin tynnyrit täynnä vettä, eikä ole vielä kasvimaatakaan. Tiinalle sattui huonot ilmat,
olisi kiva viestiä saada.
Paljon ei ole sanottavaa mutta jätin jäljen käynnistäni, pieni on porukkamme, toistaiseksi ei Herra ole johdattanut
enempää ihmisiä joukkoomme, pappa on viimeisin tulija, sinusta kiitos, tulehan tuumailemaan, samoin muutkin,
Jäädään jokainen Taivaallisen Isän sylihoitoon, Hän antaa voimia päivän matkalle kerrallaan.
Kuva
rine

ViestiKirjoittaja meju » 16.04.2015 12:08

Jolla on usko on uskollinen, kellä rauha on rauhallinen on
”Se on pienestä kiinni, kummalle puolelle kaltereita ihminen päätyy. Kenestäkään ei voi varmasti tietää ennalta, joutuuko toiselle puolelle vai säästyykö siltä. Siksi vankilassa on hyvin monenlaisia ihmisiä.
Eräs vangittu ihminen teki minulle kerran tunnustuksen. Hän sanoi: ”Minäkin olen uskollinen”. Hänen äidinkielensä ei ollut suomi. Siten hän omalla kielitaidollaan tarkoitti sanoa, että hänkin on uskova. Kielioppisääntöjen mukaan hänen tunnustuksensa oli virheellinen, mutta omilla sanoillaan hän tuli itse asiassa ilmaisseeksi enemmänkin kuin oikeakielisesti olisi tehnyt.
Sana ”uskollinen” on oikeastaan aivan oikeaan osuva. ”Uskollinen” tarkoittaa ensinnäkin sellaista, joka haluaa olla luotettava ja pitää jostakin kiinni. Mutta toiseksi se on myös sellainen, jolla on usko. Samalla tapaa kuin sellainen, jolla on rauha, on rauhallinen. Jolla on lepo, on levollinen. Jolla on onni, on onnellinen. Jolla on usko, on uskollinen.
Uskollinen ei ole sellainen, joka suorittaisi uskomista. Eikä sellainen, josta voisi sanoa, että on ikään kuin tullut uskoon. Vaan sellainen, johon on tullut usko.”

Kuuntele vankilapastori Timo Simppulan radiohartaus Yle Areenasta:

http://areena.kokeile.yle.fi/1-2728674

Kuva
Kuva: Shutterstock

"Usko ei synny omin voimin, Jumala sen meille lahjoittaa" ...Olipa hyvä saarna jonka kuuntelin äsken, tämä oli fb ssä ja toin teillekkin luettavaksi sekä kuunneltavaksi. Usko on todellakin lahja eikä sitä voi itse pinnistää eikä ponnistaa. On olemassa van kilauskovia kuten saarnassa puhutaan joita varmaan ns. uskovien joukossakin paljonkin eli niin kauan kuin siitä jotain hyötyä itselle jne....monia mietteitä herätti tämä ja ymmärtää paremmin että miksi ihmiset eivät usko vaikka kuinka yrittäisi "takoa" sanaa heille, he eivät ole saaneet vielä lahjaa tai eivät ota vastaan. Kuitenkin evankeliumia täytyy julistaa sillä siinä on Jumalan uskoa synnyttävä siemen...jotenkin näin se vaan menee.

Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
niinpä ymmärrän näin että Jeesus Kristus on Jumalan lahja ja Häneen uskomalla olemme vastaanottaneet ...kaiken. Sitä mietin että jos ei ole uskonlahjaa niin eihän voi uskoa....hmmmm nyt parempi että siirryn uusiin mietteisiin, varmaan ihmiselläkin täytyy olla sellainen asenne että hän haluaa löytää totuuden ja valmis muutokseen sekä olla uskollinen löytämälleen....

Torstai koittanut ja sellaisissa flunssaisessa olotilassa. Lääkettä kävin apteekista helpottamaan olotilaani että jaksaisi nämä vähäiset työpäivät tehdä loppuun asti ilman sairaslomia. Huvitti kun työvuorolistat tulleet niin työkaverini sanoi että piti sinun vielä kokea tälläinenkin juttu että äitienpäiväksi laitettu töihin. Olihan se outoa kun talossa nuoria jotka innokkaina pyhiä tekisivät niin meikä mummeli töissä 12-18. Noh kyllä kestetään vaikka aidan pylväänä nämä muutamat työpäivät ,.
Sanoinkin että nolottaa ihan työnantajan puolesta :lol:

Kuva Rine tuumi ettei ole paljon sanomista mutta jäljen jättää, hups....taisit tipahtaa kiikkustuolista ja tuli jälkeäkin.... :P Eihän sitä oikeesti tarvi kirjoittaa kilometrikirjoituksia niin kuin minulla paha tapa, tiedän ettei näitä moni jaksa lukeakkaan mutta osaksi omaksikin iloksi naputtelen. Pienikin viesti ilahduttaa aikuisenoikeesti.

Amandan kirjoituksessa oli hauskasti "tuumiksen monitoiminen väki", tälläisiähän me olemmekin, yhteen kun laitetaan kaikkien toimet niin moninnaisia ne onkin. Kuka kutoo mattoa, lukee kirjaa, puutarhaa hoitelee, vesijumppaa, valokuvaa, matkustelee....jne. Erilaisuus on rikkautta näinhän se on. Useasti tulee aatoksiini voi kun meikäkin osaisi, pystyisi, innostuisi....mutta jokin kirjoitus innostaa niin että yritänkin jotain uutta.
Kohta lähden tätä isompaa koirulia ulkoiluttaan, suunittelin reitin niin että se kulkee lähileipomon kautta eikä ohi..... :roll:

"Jolla on onni on onnellinen"

Room. 14:22 Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Annukka » 16.04.2015 21:52

Tiinalta paljon terveisia kaikille tuumislaisille. Ystavansa oli taittanut toisen katensa muutama viikko sitten
ja Tiina kertoi, ettei kukaan muu kuin han osaa niin pahasti sormiensa valia polttaa kahvilla. On Suomessa
pitanyt kayda laakarissa ja on nyt antibioottikuurilla. Siis kaksi kasivaivaista samassa huushollissa nyt siella!

Oli vallan rattoisa keskustelutuokio asken. Pianhan ne lomahetket vierahtaa ja tapaamisemme lahenee,
jos Herra suo.
Annukka

ViestiKirjoittaja eva » 17.04.2015 07:40

:) Huomenia!
Ihan ensiksi Mejulle, joka on tehnyt kannattavuuslaskelmia : "Pois järjen päätelmät!" En lukenut edes kaikkia kirjoittamianne, mutta kiitän ja niiaan.
Olin eilen 9-17 ja väsy, mutta on minulla sitten uusi vaate. Aloin sanoa sitä Vappuviuhkaksi. Voit arvailla millainen se on, kun tuon nimen sai ;). Aion , jos Herra sen matkan suo siellä käyttää sitä.
Joka päivälle on riittänyt meno. Kotiintulokin on onnistunut. Oli HUR-kuntosali ja siellä silmiin katsoimme toisiamme ( mies, josta puhuin ) Samalle koneelle, kun tuppasimme, sanoin , ihan iloisesti, ole hyvä vaan! Olen häntä uskollisesti muistanut. Rukouspiirissä oli, arvaatte, päällimmäisenä vaalit. sitten ensi su äänestän ja odotan kyllä suuria. :o
:) Viime su olin tosi kiitollinen Sanasta, jonka Tuomasmessussa oli : Jeesus saapuu Taivaallisen rauhansa kanssa. Täyttää rauhallaan , koko elämämme on Hänen tiedossaan. Kertoi sitten SHALOM-sanasta. Jeesus paljastaa naulanjäljet, jotka eivät enää vuoda minun syntieni tähden. Ruumis on eheä, tarttuu kalaan ja syö. Seinät eivät pidättele. Minun ei tarvi olla hyljätty. Pääsen uudenlaiseen Jumalan läsnäoloon. Saan tehtävän. Olihan enemmän ja selkeämmin, mutta aikaa jo viisi päivää kulunut.
Tänään tulee jo aamulla ystäväni tyttö. Jospa oppisin monipuolisemmin käyttämään uutta konettani. Tyttö oli eilen Tampereella Rekryfirman haastattelussa. Haastateltiin sekä ruotsiksi että englanniksi. Onneksi ei tarvitse hakea työtä. Vielä on toinen vaihe haastatteluja. Huhh!

Minä tässä sängyllä kirjoitan ja katselin runoja. Onko teillä kevätrunoa, jonka voisin lukea, kun pyysivät kevätjuhlaan sellaista. Lupasin. En osaa sanoa ei. Palaan nuoruuden harrastuksiin. Katselen vielä runo-osiota.
"Valkeus, kirkas päällä synkän maan..." Ulkona oli eilen ihan näin. Nyt en ole ulos kurkistanutkaan.
Olosuhteet olkoot mitkä tahansa, Jumalan läsnäolon VALKEUS loistaa läpi pimeyden. Kiitetään ja saadaan ylistääkin! :)
eva

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja