tuumis

Maaliskuu

Re: Maaliskuu

ViestiKirjoittaja Tiina » 23.03.2015 13:13

Hyvää alkuviikkoa taas teille, ystävät!
Eilen tuli melkeim pidettyä kunnon pyhää, vain puoli tuntia sitä hyötykyykkyä pihalla rikkaruohoja poistaessa.
Ei ne puutarhahommat ihan mielihommia ole, vaikka kaktuksista rappusilla tykkään, vaativat niin vähän hoitoa, vahinko että kukkivat niin lyhyen ajan. Nytkin kyllä työntävät nuppua, pari suurinta.
Mutta ne rikkaruohot, usein puolimetrisiä, kesällä ne ovat kuivia, ja tulipalojen uhkaamia, joten pois ne pitää saada. Ja naapureita pitää sen verran ajatella, että sen verran putsaa sitä osaa, jossa ei vihreää ole kesällä. Olen kai muutenkin oikeassa maineessa, että vähän niin ja näin tuo huoneeni alustakin, kuin ainainen rakennustyömaa. Mutta mitäs teet kun ei kaikkeen tuota miesapua saa :mrgreen:
Joku päivä sitten lehdessä oli tuutinen, että kevät tuli ja lunta sataa :o Onneksi vain Hermonin liepeillä, ja sielläkin vähän vain.
Kuivaa on täälläpäin ollut, ja tänään taas lämpimämpää, plus 17 varjossa, ja aurinkoista. Ihan tuli lämmintä, kun pitkästä aikaa pieni roskakierros tuli tehdyksi.
Huomattiin, että taas täkäläinen pääsiäinen ja kristillinen ovat yhtaikaa, 3.4. pesahin aatto ja kristillinen pitkäperjantai. Pyytämäätäni nuori tyttö seurakunnasta kysyi, tarvitsenko siivousapua pääsiäiseksi. Joo, kyllä kiitos, mutta ei tarvitse kynttilän kanssa nurkista etsiä happaman leivän muruja!!!! Nyt aamulla kyllä söin viimeist ruisleivän palaset, täytyy kai seuraavaksi ostaakin vain matsaa eli happamatonta leipää. Niitä löytyy monenlaisyta nykyisin. Myös kallista vaikka sen pitäisi olla köyhyyden leipää!
Minulla on sellainen kompostitynnyri, jonne heippaan vihannes ym. jätteet. Sitä pitäisi pöyhiä välillä, mutta eivät olkapääni sitä kestä, välillä vain heitän vähän multaa väliin, mutta tuntuu että siellä jätteet vain muumioituvat :mrgreen: Mutta ei ne haisekaan, joten olkoot toistaiseksi näin.
Näissä arkisissa ja monenlaisissa pään huiputustunnelmissa mennään päivä kerrallaan.
Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset ja rukouksessa kestävät.
Niin ja Marjalle kiiitos piipahduksesta, onnesi toi mieleen ystäväperheen, jonka nurimmaiselle tyttärelle syntyi myös pieni tyttövauva 9. tai 10. pv. tätä kuuta. Pikkulikaksi tätä nuorta äitiä aina sanon, nyt on siis äiti.
Siunausta kaikille sydämen pohjasta. :)
Tiina

ViestiKirjoittaja amanda » 23.03.2015 15:10

Kiitollisuudella ja ilolla olen taas lukenut teidän kirjoituksianne. Olemme hyvä tiimi ja niin moninaisissa kuvioissa elämme. Herran hoidossa saamme kokea, iloa, tuskaa ja huolta ja Armoa "tuskaa ei pisaraakaan liikaa"
Raamattu piirissämme oli esillä Aabraham, Hän on vahvan uskon mies. Paavali on omistanut Rom. 4.n luvun selostaen Aabrahin uskon laatua ja meille pakanoille toivona ja esimerkkinä. Kun asuimme valitun kansan keskellä, joskun tuli ajatus mitä meille jää, Aabrahimin usko ja siellä kirkkaasti loistavat tähdet, lupauksien tähdet, antoivat meille Jeesuksen kautta kaiken.

Meillä oli jo niin kauniita päiviä, kylmyys joka palasi meni luihin ja ytimiin. Fulnssakin meinasi iskeä, yritin lyödä sitä takaisin saa nähdä onnistuinko. Tänään olisi taas K-sali vuoro. Selkäkivut yhä hankaloittavat tätä elämääni. Kiittän kuitankin kun saan aamulla jalkani laittaa maahan ja ottaa askeleita laittaa aamupuuron ja sitten koiran kanssa pihalle.
Lapset perheineen ilahduttivat lauantaina, oli siinä taas menoa ja meininkiä kun setä S. yrittää saada suosiota veljensä lasten elämässä. 2.v tyttö aina alkuun ujostelee, hänet pitää aina tavatessa uudelleen saada luottamaan. Minä valloitin tällä kertaa kun olin ostanut saippua kupla purkin.

Kevään juhla Pääsiäinen lähestyy, otin viikko sitten tuomen oksia sisälle, nyt niissä on kauniit lehtiryppäät, taitavat kuihtua ennenkuin Pääsiäinen tulee. Minulla on tapana ollut mennä Karmel-kodille ja niin on suunnitelma nytkin, tästä on kohtalaisen sopiva matka ajaa, saan vieraan Jyväskylästä Eva varmaan tietää kenestä puhun.

Kiitos teille ja siunausta elämänne joka hetkeen Kaikkivaltiaan voimallisista käsistä.
amanda

ViestiKirjoittaja rine » 23.03.2015 23:38

Meillekin satoi lumi, vesi räntää tullut koko päivän, ulos ei tee mieli mennä, koirakin vain vilahtaa tarpeillaan.
Katsoin allaolevan ohjelman laitan linkin,sen voi katsoa areenassa.

Toisen maailmansodan jälkeen monet arabimaat värväsivät natseja joukkoihinsa auttamaan taistelussa Israelia vastaan.
Yhteistyö arabien ja natsien kesken oli alkanut jo aiemmin Hitlerin hallitessa Saksaa.
http://areena.kokeile.yle.fi/1-2269874

Olen kuunnellut keskustelua patmosradiosta ja laitetaan aikanaan nimet tuleviin keräyslistoihin.
Vaikka tiedotusvälineet kertovat että tämä asia on jo päätetty, ei pidä paikkaansa, vaan uusi
eduskunta voi äänestää asiat uusiksi. Nyt kannattaa katsoa kenelle äänensä antaa.
Jumalan sana on enemmän kuin mielipiteet maan, yleinen mielipide tänään tulee ihan muista lähteistä.

Eduskunta äänesti sukupuolineutraalin avioliittolain puolesta.
Arkkipiispa ilahtui.
Miten suomalaisten kristittyjen tulisi tilanteeseen suhtautua yhteiskunnallisesti,
kirkollisesti ja raamatullisesti.

Herra katso kansamme puoleen, anna viisautta valitessa eduskuntaan ihmisiä,
kirkasta ihmisille että mitään ei olla vielä päätetty,
vaan haluamme kunnioittaa avioliittoa miehen ja naisen välisenä
liittona jonka Jumala on säätänyt. Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä
sidon voimia jotka tiedotusvälineiden kautta haluavat sotkea asioita.
Herra nimesi kunnniaksi tätä pyydämme.
Siunausta elämäänne.
rine

ViestiKirjoittaja meju » 24.03.2015 10:32

Liinavaate Ilm. 19:8
"hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen"

Huomenia huhuilen täältä maalta huhuuuuuuu. Eilen "marttailin" ja sieltä nousi tämä päivän tuumailuni. Harmi kun ei kuvia kyseisestä tilaisuudesta sillä olisi monta esiliina päällä olevaa naista ja pari miestäkin. Tilaisuus pidettiin entisellä koululla jossa nykyisin asustaa kolme perhettä, olipa tilaa lasten liikkua ja meidän marttojenkin :D Tätä koulua mieheni on käynyt niin sekin hienoa että tilaisuus päästä sinne. Ilman tätä marttailuahan en olisi siellä tuskin käynyt koskaan.

Ken meikäläisen tuntee tietää että en ollenkaan ole martta tyyppiä sillä kaikki kotihommelit vois sanoa ettei ole hanskassa eikä niin innostakkaan, vähän niinkuin Tiinakin kertoo ..... :lol:
Sisään tultuamme ovella oli nainen ja hän puki jokaisen tulijan päälle esiliinan, minulla oli sellainen siniruutuinen. Tämä pukija oli vieraileva kotitalousopettaja ja hänen teemansa oli esiliinat.Hänellä mukana 60 erilaista essua, jotkut tosi vanhoja. Jokaisen päällä oleva esiliina esiteltiin ja kerrottiin miltä vuosikymmeltä sekä katsottiin vanhoja valokuvia kuinka koulukuvissakin melki kaikilla pienillä tytöillä oli esiliinat päällä. Tosi mielenkiintoisia tarinoita tämän vaatekappaleen historiasta esim monesti vastasyntynytkin kietaistiin esiliinaan. Katsellessa vanhoja kotimaisia elokuvia niin eikös olekkin esiliinoja monella yllä.
Rohkeasti kun vaan lähtee mukaa uusiin juttuihin niin kyllä sieltä jotain virikettäkin saa, huomasin että kasvotuttujakin lisää tullut ja tälleen voi maalla tutustua vaikka tuntuukin itsensä "en kuulu joukkoon". Koen että samoin kokee uskomaton ihminen hengellisissä tilaisuuksissa jos ei tunne ketään eikä oikein ymmärrä kaikkia esiliina juttujakaan.
Arvatkaa minkä aion hankkia, juu esiliinan tietenkin sillä en sellaista omista, kirpparilta varmaan löytyy.

Ilmestyskirjassa puhutaan myös liinavaatteesta johon saamme pukeutua ihanaaaaaa<3

Tänään pitäisi Henin miehineen tulla käymään joten vaihtelua tiedossa. Naapurin ystävän kanssa ollaan lenkkeilty joka päivä ja hän minua vetää noihin esiliinapäiville yms yrittäen saada meikäläisen muuttamaan tänne mutta......on kyllä vaikeata ajatella asumista pitempää aikaa . Harmi kun ei ole sitä essua olisin Henin yllättänyt asusteellani :lol:

Nyt lähden koirulin kanssa metsään pienelle lenkille.En ole nähnyt sitä erakko naista vaikka talonsa ohi kuljin. Uskon että ajallaan taas kohtaamme, muistetaan rukouksin.

Heipat ja kiitos jutuistanne.
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rine » 24.03.2015 21:07

Kiva kun mejukin laittanut kuulumisiaan, siinä mielessä se sinun maalla olo saa hätääntymään,
että unohdat kirjoitella, ei ole yhteyksiä jne ;)
Meillä tänäänkin satanut räntää lumi on raskasta työntää, mies sen kimpussa on useaan otteeseen häärinyt
ja takki märkänä sisälle tullut.
Päivän kulku on nopeaa, illasta kun katsoo aikaansaannoksiaan, huokailee mihin se aika hujahti.
Päivän alussa on suunnitelmissa tehdä pieniä rästihommia, lienenkö niihin puuttunut ollenkaan.
Kuiviketta hain kompostiin ja koiran kanssa muutama reissu ulkona, äidin luona ja jotakin
ruokaa kyhäsin, mutta siitä iloitsen että olen saanut lepuuttaa jalkaani.
Torstaina työmaille ja ensi viikolla jään vuosilomalle puoleksitoista viikoksi. :mrgreen:
Siunata sinua tahdon lukija, tässä hetkessä.

Kuva
rine

ViestiKirjoittaja Tiina » 24.03.2015 23:31

Totta, etä Mejua aina kaivataan jos ei ala näkyä ei kulua, muitakin tietysti.
Täällä nyt taas ihan päinvastainen sää. eli kevään hamsineja tulossa, tänään plus 23, sapatiksi luvattu 33.
Kyllä on päivä mennyt, nyt illalla telkkua katsoessa pari tuntia. Israelin suhteet Amerikkaan, hallituksen muodostus, kenelle ministerinvirat, Amerikassa tulipalossa kuolleen perheen, lasten kuolema, isän haastattelu, Ranskassa pudonnut saksalainen kone, jne. Pää höyryää kun tätä kaikkea kuulee.....

Mutta tänään oli kuitenkin myös mummoilupäivä ;) Yhdessä suomalaisessa lehdessä sanottiinn, että mummoilu on muotia, nääs käsityät, ruuanlaitto, marjojen pominta ja säilöntä!!!!!
Me ei kylläkään tehty mitään näistä, vaan tavattiin kaupungilla, 6 suomalaista mummoikäistä, nuorin 7kymppinen, vanhin lähes 90 :roll: Oltiin pitsalla, ja keskusteltiin minkä nyt noin suuressa joukossa voi. Kertoiltiin uutisia mitä luettu tai kuultu. Aina se on piristävää, mutta väsyttävät matkat myös. Sitten ei jaksa kuin levätä lukien ehkä jotain.
Aamullakaan en tainnut paljoa lukea Raamattua, kävin pienellä roskakierroksella. Ennen lähtöä tapaamiseen luin päivän tunnussanasta kohdat.
VTn kohta oli Jobin kirjasta, luvusta 19
Oi jospa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin.....
minä tiedän lunastajani elävän.....
Kylläpä se taittaa riittää tälle päivälle tuo sana
Hänet olen näkevä apunani.
Silmäni saavat nähdä hänet,
eikä hän ole minulle vieras.
Hyvää yötä, Jeesus myötä!
Tiina

ViestiKirjoittaja Tiina » 25.03.2015 19:55

No moi taas......onpa täällä holjaista kuin huoatossutehtaalla. Missä kaikki luuraavat???? :?
Kaikilla taitaa olla niin paljpn hommia....ettei tanne ehdi.
Minulla vähän omiteuinen päivä, kaupassa sentään käytiin tänään, ja arabikaupasta ostin ensimmäiset pääsiäismatsat eli happamattomat leivät.
Mutta sen jälkeen en ole saanutkaan mitään aikaa, en yhtään rikkaruohoa kitketyksi enkä kasoja siirretyksi yhteen kasaan....vain vähän lukemista ja nettiä :mrgreen:
Siellä vaalikyselyssä kävin ja kappas vaan, minulle kolmanneksi paras vaihtoehto oli Mikael Elmolhosa, jota olen muutenkin ajatellut, häntä olen nahnyt TV7 ohjelmissa, ainoana tunnistin, muista Helsingin piirissä en tiennyt mitään. Mutta kaksi muutakin siellä ilmeisesti hyviä.
Sain jo Helsingin vaalipiiristä paperit, muttaen tiedä, jätänkö siihen varaan, että jos sinne Suomeen pääsen niin äänestän siellä esivaleissa :idea:
Tänään on tarennut, mutta hiekka ilmassa, siitäkö nenä vuotanee....panen pumpulitukon toiseen sieraimeen, siinä muutama tippa vademecumia....Vielä eilen unikot olivat täydessä kukassa, jokohan tämä kuivuus vie ne???? Salkoruusu nostattaa kovasti vartta, on jo yli metrin mittainen ikkunani allakin. Yleensä kukkii vasta myöhemmin, kesän alussa kai jos oikein muistan. Kukkivia istutettuja pensaita löytyy kesällä, kuten oleanderi, valkoisen ja eri punaisen sävyinä.
Oli muuten hyvä linkki fb ssä, JakovDamkanin ohjelmassa oli haastateltavana kolme entistä iranllaista muslimiam uskoon tulleita. Ilo nähdä Jumalan ihmeitä.
Toivotaan ja rukoillaan jokapäivän ihmeitä itekunkin elämään, piemiä tao suuria :roll: :)
Tiina

ViestiKirjoittaja Vehnä » 26.03.2015 11:21

Tiina mainitsi oleanterin...

Kuva

...ja salkoruusun.

Kuva

(Voit klikata suuremmaksi.)
"Minä olen sinut nimeltä kutsunut."
Vehnä

ViestiKirjoittaja meju » 26.03.2015 11:57

Kuva

Ruusu teille jotka kirjoituksin täällä tuumiksessa autatte jatkamaan sekä jaksamaan, samoin teille jotka hiljaisina rukoilette taustalla. Tiina saa ottaa kaksi ruusua kun ollut ahkera tällä viikolla, Annukalle annamme ruusukimpun ;) Vehnä myös toi kukkasia ihasteltavaksi ja opittavaksemme millaisia Tiinan mainitsemat kukat ovatkaan. Voi, kun teillä Israelin tyttäret olisi kamerat joilla saisitte meille laitettua hyviä kuvia niin kukista kuin torilta ja historiallisista paikoista jotka kertovat Raamatun kertomista paikoista. Hyvä kun kerrotta ja näin viette sanomaa eteenpäin ja ehkä joku lukija innostuu paikan päälle katsomaan niin kuin meikäläisellekkin kävi, ilman Hannan kirjoituksia tuskin olisin innostunut, eli vaivannäkö ei ole turhaa.

Laitan vielä ajatuksen joka oli tämän päivän kalenterissani " Herra, joka on puhaltanut sydämiimme taivaallisen toivon, pitää sen meissä myös yllä rientäessämme eteenpäin sen toteuttamista kohti"

Olen niin pettynyt itseeni tänään, nimittäin eka kerran jätin menemättä aamu vesijumppaan. Laitoin jo päällenikin mutta katsoessa ulos että -15 astetta pakkasta niin mieli teki topin eikä suostunut lähtöön. Menin takasin nukkumaan ja nyt harmittaa sillä näitä jumppia ei ole varmaan enään kuin yksi tai ei yhtään. Eli tahto minulla olisi muttei voimia sen toteuttamiseen. Tosin edelleen mieli on alamaissa ja sellaista pakottamista liikkeelle. Töihin hälyttivät eilen ja sekin harmitti sillä olin varannut vapaan sillä työkaverini kanssa oli tarkoitus mennä Paula Heinosen ravitsemus luennoille. Työkaverini on ihastunut Paulan neuvoihin ja hänen tyttärensä kouluttautunut samaan hommaan, Salit on aina täynnä kun nämä luennot on mutta ehkä kerran vuodessa vain paikkakunnalla. Harmitti oikeesti ....
http://www.prohealth.fi/paula/ noh ensi vuonna sitten.....

Heni kävi maalla kylässä ja sain hänet nauramaan makeasti tullessa jo.....,nimittäin satuin löytämään anopin essun ja laitoin sen päälle kun menin portaille vastaan vieraita. Olisittepa nähneet Heniin ilmen, heti kaivoi kännykkäkameran esiin ja hymy oli näkemisen arvoinen joka paljasti että jokin ei täsmää :lol:
Pienistä asioista saa ilonaiheen ja etenkin jos osaa nauraa itselleenkin.
Kuva
meju
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja eva » 27.03.2015 09:30

Heipparallaa! :) "Täällähän minä, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia, hyvää.
Mennään pois, mennään pois!"
Näin, päivitys kuitenkin.
Täällä taas mainioita juttuja.
Tiinalla kyykkyvoimistelua ja Rine pyörittää hula-hula vannetta. "Liike on lääke."
Olikohan tuo Rinen vanne sellainen ohut, kuin lapsena pyöritettiin vai sellainen paksumpi, joka minullakin pyörii K-salilla. ;)

Se löytää myös edestään, minkä on luvannut. Lupasin kauan sitten matkakertomusta Israelista ja eipä se kovin helppo olekaan, mutta onpa saanut olla Raamatun äärellä ja etsiä paikkoja ja Raamatun henkilöitä, niiltä paikoilta , jossa olen käynyt. Mielenkiintoista, Mies kyllä on tehnyt kuvasarjan. Yritän kyllä oman kokemuksen kautta kertoa. Mies luki lehdestä: kuusi hyvää syytä matkustaa Etelä-Eurooppaan. On kymmenen hyvää syytä matkustaa Israeliin! :D Maanantaina sitten, että muistatte rukoilla!
Katselin ensimmäisen Israelin matkamme kuvia. Olipa autiota ja liikenne hiljaista verrattuna, mitä nyt. Siellä seisoimme Hannan ympärillä Betesdan lammikolla.

Saimme vieraita rapakon takaa. Kummityttöni äiti noin vain piipahtaa Suomessa. Nyt oli vastaväittelijänä Tampereella. Saimme siten viettää "puolivuotistarkastustapaamisen" ja he järjestivät oikein blinijuhlat. Enpä ole vuosiin syönytkään sellaisia.

Jakov Damkanin ohjelmaa katselin. Se oli kyllä suuri kiitoksen aihe.

Meillä on nyt sellainen systeemi, että hammashoitoon kutsutaan ja samalla on varattuna putsaaja ja lääkäri. Onneksi selvisin pelkällä putsaajalla.
Viikolla oli sitten seniorien tapahtuma, jossa olin uudessa mekossa ja kaulalla oikein lusikkakoru. Olin vuorostani juontamassa ja ihan mukava tunne jäi, että selvisin.
Näin se viikko nopeasti vierähti ja tänään on R-piiri. Aloitamme Filippiläiskirjettä ja tuossa luin ensimmäisen luvun ja Norvannon selityksen siihen, jota on peräti ensimmäiseen lukuun 42 ja puoli sivua.

Maljakossa kukkii jo omenan kukat ja pääsiäisruoho on pitkää On niin keväistä ainakin sisällä. Pajunoksat vielä hakematta, kun eilen lenkillä ei kunnollisia löytynyt.
Pääsiäisen iloa ja valoa sydämiimme! :D :) :P
eva

EdellinenSeuraava

Paluu Tuumailuja